**Den stora feta LCHF-tråden**
rednose skrev 2012-01-09 10:20:00 följande:
Jag funderar lite.Jag och sambon fuskade ju en hel del över jul men har nu kommit tillbaka på rätt spår igen och mår toppen igen. (usch å illa vi mådde av all skit vi åt)
Det jag funderar över är att sambon tappat så mycket vikt bara den senaste veckan? Kan det ha kanonstartat så för honom? Han är nästan 2 m lång och väger ca 80 kilo och är egentligen bara muskler nu. Kan man tappa för mycket eller stämmer det att kroppen hittar sin idealvikt?
Jag kämpar på men verkar inte ha lika snabba resultat som honom. Jag är 178 lång och väger ca 73. skulle gärna vilja ner till 69 men misstänker att jag antingen är gravid eller så kommer jag vara det snart och då kommer jag ju knappast minska. Men, HUR ska jag äta då? Räcker det att jag äter som nu (hamnar per automatik på ca 20 g om dagen) och lägger till en frukt och kanske lite mer grönsaker eller hur ska jag tänka?
Jag gick i förra graviditeten upp minst 23 kilo (slutade väga mig när jag närmade mig tresiffrigt) och nu väger jag ca 5 kilo mindre än innan graviditeten...
Får jag i mig allt bebisen behöver för att växa optimalt om jag äter som jag gör? Spontant känns det ju inte som att någon MÅSTE äta bröd, pasta eller ris så varför skulle man bara för att man ör gravid liksom? Eller tänker jag fel?
Förra graviditeten levde jag på fullkornsbröd, smör och ost i typ två månader.
jag tror att kroppen säger ifrån. Man klarar sig fint utan kolhydraterna - men tydligen inte alltid. Enkelt uttryckt, mår du inte pyton så mår både du och barnet bra.
Just nu äter jag LCHF under dagtid, men på kvällen mår jag ruskigt illa om jag inte dricker juice eller äter ett par salta kex. Det är dock i avtagande så jag hoppas på att vara tillbaka på en mer sansad diet inom kort.
Ser man till den lilla forskning som finns så blir bebisen inte lika stor om mamman varit i ketos under graviditeten. Men detta är ju knappast ett minus, att bebin inte växer över fyakilosstrecket.
Man måste också se upp lite med järnvärdet eftersom den vanligaste källan till järn är bröd.