• astro

**Den stora feta LCHF-tråden**

rednose skrev 2012-01-09 10:20:00 följande:
    Jag funderar lite.
    Jag och sambon fuskade ju en hel del över jul men har nu kommit tillbaka på rätt spår igen och mår toppen igen. (usch å illa vi mådde av all skit vi åt)
    Det jag funderar över är att sambon tappat så mycket vikt bara den senaste veckan? Kan det ha kanonstartat så för honom? Han är nästan 2 m lång och väger ca 80 kilo och är egentligen bara muskler nu. Kan man tappa för mycket eller stämmer det att kroppen hittar sin idealvikt?

Jag kämpar på men verkar inte ha lika snabba resultat som honom. Jag är 178 lång och väger ca 73. skulle gärna vilja ner till 69 men misstänker att jag antingen är gravid eller så kommer jag vara det snart och då kommer jag ju knappast minska. Men, HUR ska jag äta då? Räcker det att jag äter som nu (hamnar per automatik på ca 20 g om dagen) och lägger till en frukt och kanske lite mer grönsaker eller hur ska jag tänka?
    Jag gick i förra graviditeten upp minst 23 kilo (slutade väga mig när jag närmade mig tresiffrigt) och nu väger jag ca 5 kilo mindre än innan graviditeten...
    Får jag i mig allt bebisen behöver för att växa optimalt om jag äter som jag gör? Spontant känns det ju inte som att någon MÅSTE äta bröd, pasta eller ris så varför skulle man bara för att man ör gravid liksom? Eller tänker jag fel? 
    När jag har varit gravid har det periodvis varit knepigt med LCHF - har inte tålt kött, eller fett.

Förra graviditeten levde jag på fullkornsbröd, smör och ost i typ två månader.

jag tror att kroppen säger ifrån. Man klarar sig fint utan kolhydraterna - men tydligen inte alltid. Enkelt uttryckt, mår du inte pyton så mår både du och barnet bra.

Just nu äter jag LCHF under dagtid, men på kvällen mår jag ruskigt illa om jag inte dricker juice eller äter ett par salta kex. Det är dock i avtagande så jag hoppas på att vara tillbaka på en mer sansad diet inom kort.

Ser man till den lilla forskning som finns så blir bebisen inte lika stor om mamman varit i ketos under graviditeten. Men detta är ju knappast ett minus, att bebin inte växer över fyakilosstrecket. 

Man måste också se upp lite med järnvärdet eftersom den vanligaste källan till järn är bröd. 
  • astro
    Ellaria skrev 2012-01-09 11:38:38 följande:
    -2.9 första veckan!

Enligt mina beräkningar booorde jag vara i ketos men jag känner inte av den där andedräkten alla pratar om. Kan nån kunnig dissikera min meny?

6/1
    Frukost: 3 ägg, 250 gram kallrökt lax, riven ost, 3 körsbärstomater
    Lunch: ~ 10 gram cheddarost
    Kvällsmat: 2 skivor lövbiff vikta på mitten med ost inuti, gurka, tomat, isbergssallad, lite parmesanost, bearnaisesås
    Snacks: Cheddar virad runt en bit brie och en bit salami

7/1
    Frukost: 3 ägg, 250 gram kallrökt lax, riven ost
    Lunch: -
    Kvällsmat: "Tacos", köttfärs & kyckling, vitlöksås (hemmagjord, bara vitlök och kryddor), avocado, gurka, tomat, isbergssallad, riven ost

8/1
    Frukost: 3 ägg, creme cheese vitlök, riven ost
    Lunch: Salami, cheddar och creme cheese ihopvikt x 3
    Kvällsmat: Samma som 7/1
    Snacks: Som lunchen
    Alla får inte "skumbananandedräkt".

Men låt oss titta lite på menyn (ett tips är att du lätt kan knappa in maten själv på minmat.net)

6/1: Fick chansa lite på mängderna sallad etc, men får det till att du ska ha ätit ungefär följande:

1600 kalorier, fördelade på 127 gr protein, 7 gr kh, 121 gr fett.

7/1: runt 1500 kalorier, fördelade på 141 gr protein, 13 gr kh, 94 gr fett.

8/1: runt 1900 kal, fördelade på 122 gr proteiner, 18 gr kh, 155 gr fett. 

Detta borde rimligen leda till ketos. Om jag skall vara superpetig är det liiite högt på protein, helst ska man ligga på 1 till 1,5 gr/normalvikt (alltså inte nuvarande vikt utan räknat på ungefär BMI 25, oavsett om man ligger under eller över). Men kh-mängden är mer än ok, förutsatt att du inte åt ett berg av tomater

Troligen hör du till lyckostarna som inte får godisandedräkt, helt enkelt. 
  • astro
    Family4 skrev 2012-01-09 11:56:40 följande:
    Hej alla!
    I vår familj har vi kört LCHF stil på maten ett bra tag och det funkar hur bra som helst.
    Vårat problem är att jag älskar att baka och min man älskar att fika :)

Har köpt Annika Rognebys bok Bakglädje med LCHF, men är mycket besviken, har provat att baka Sommarkaka som var totalt oätlig. Sen har jag gjort mjuk kokoskaka, den gick att äta, men god skulle jag väll inte påstå att den var. Sen har hon ett recept på American Pancakes som jag gjort många gånger, dock måste jag tillsätta typ en dl. vatten för smeten är så fast.
    Någon som har erfarenheter av denna bok?

Man blir inte sugen på att prova fler recept, inte kul att köpa dyrt sukrin och sedan få kasta kakan... 
    Kan man få något recept där man verkligen får en kaka som verkligen liknar den traditionella varianten?

Sukrin är svårt att baka med tycker jag. Stevia är lättare. Jag brukar också baka mycket med kokos som är naturligt sött precis som mandlar och nötter.

Med pofiber kan man också återskapa många mjuka kakor och bröd. Har egentligen inget favoritrecept i huvudet just nu men det finns rätt mycket på matklubben.se så du kanske kan kika där?
  • astro
    Ellaria skrev 2012-01-09 12:33:50 följande:
    Tack tack tack! Jag var lite orolig att jag gjorde något superfel trots att jag har varit jättenoga. I lördags hade vi folk över och alla drack vin och åt överblivet julgodis, oj vad svårt det var att stå emot men det gick! Hoppas viktnedgången fortsätter. Är det bra kaloriintag?
    Jag tycker kanske att det är en smula lågt, men det beror ju på din personliga förbränning och hur mycket du rör på dig.

Jag går ner i vikt bättre om jag ligger en bra bit över det där. För mig är runt 2400 lagom ... fast det varierar.
    76an skrev 2012-01-09 12:56:30 följande:
    En fråga till, allt är ju en djungel såhär i början.

Har precis skrivit in på matdagboken.se vad jag käkat hittills idag och är redan uppe i 19 g kolhydrater!!!!! På vad????
    Detta har jag käkat idag:

Frukost: ca 2 dl TY med 2 msk grädde samt halv dl bär. Te med en skvätt grädde i.
    Lunch: Kokt blomkål med bacon och ädelostsås. Inte alls så mycket faktiskt, skulle kunnat äta lite till men tyvärr räckte det inte. Te med en skvätt grädde i.

Så till middagen ska jag alltså komponera ihop något som innehåller max 1 kolhydrat om jag vill hålla mig runt 20/dag.

Hujedamej
     Youghurten står för tio gram, bären för ytterligare 2-3 om det var hallon, och så ger grädden ett par också.
    Var det blåbär istället ger det 4-5 gram kh.

Feta mejerivaror är lite luriga på det sättet. Och det är också därför man ska äta dem middag/kväll, hellre än på morgonen.

Middagen kan du lätt lösa genom att helt enkelt äta en köttbit med kryddsmör, t ex. 
  • astro
    kokos skrev 2012-01-09 17:06:14 följande:
    Kanske är en konstig fråga... men ... När ungefär har ni era måltider? Alltså hur kan ett dags-schema på maten se ut?
    Normalt sett är regeln ät när du är hungrig, inte annars. Naturligt ätande ...
    Nu har vi småbarn och därför är middagen schemalagd. Vi äter runt halv åtta. I övrigt äter alla när de känner för det.

För mig personligen betyder det oftast:
    Kaffe med kokosfett och vispgrädde och kanske en oststav - vid niosnåret.
    Äggröra, sallad eller köttbit vid tolvtiden.
    Någon köttbit, ost eller ägg, gärna med senap, vid sextiden.
    Middag vid åtta. 
    Isola80 skrev 2012-01-09 18:20:49 följande:
    Astro- varför hellre på kvällen?
     Kolhydrater gör minst skada på kvällen, allra helst direkt efter den sista måltiden.
    Så en portion youghurt och bär efter en rejäl köttbit är inte så illa (ger minimal blodsockerpåverkan).

På morgonen däremot ger du dagen en dålig start; med lite otur försämrar du fettförbränningen hela dagen. Plus att du ökar risken för avsteg under eftermiddagen, om du får ett blodsockerfall. 
  • astro
    latlisa skrev 2012-01-09 21:21:33 följande:
    Jag hittade ett recept på kokosplättar som jag tänkte prova, det stod att man skulle mixa kokosflingor till mjöl, är det ok eller det finns särskilt mjöl, likadant med mandelmjöl, är det mandel som man maler?
    De håller ihop dåligt om du inte mal flingorna först, men det går. Har du tur hittar du kokosmjöl i ngn butik.

Kommentar till Hanniz och Tillde (och eventuella andra hungriga därute): Det är lätt hänt att man äter lite för lite. Kroppen ska kännas varm och go, då är förbränningen i full gång.
    Och blir man hungrig SKA man äta. Detta gäller i synnerhet den som brukar drabbas av sockersug.
    Tiden på dygnet spelare ingen roll. Inte heller när man åt sist.

För den som fortfarande försöker bli av med längtan efter socker är det extra viktigt. Kommer suget, ät även om du INTE är hungrig. Så fett som möjligt ska det vara! Ost med bregott är bra, t ex. Lax är prima. En fet köttbit är också bra. Bästa sättet att stå emot suget är att äta något helt annat, inte en LCHF-tillåten godbit (som bär eller mörk choklad). 
    Dra ner på maten kan du göra när du har besegrat sockret. Ta hand om en fiende i taget! Flerfrontskrig är aldrig bra!

Så se till att ni har "snacks" tillgängliga i form av oliver, fet ost, lax, fläsk, o s v. 
  • astro
    mamman i skogen skrev 2012-01-10 07:53:08 följande:
    Klok som en bok...

Apropå sockersug så går det för mig att dämpa med lite salt..Fläsksvålar är strålande noll kolhydrater man orkar inte många och de flesta välsorterade affärer har dem...  
    Jag får av något konstigt skäl hosta av svålarna. Däremot fungerar inte sällan ett stort glas vatten för mig. Jag tror att många av mina sug egentligen har varit törst. Och tänker man på saken verkar det biologiskt vettigt eftersom frukt är en av de bästa vattenkällorna i naturen.

Glömde detta i min uppräkning
    Hanniz skrev 2012-01-10 07:55:57 följande:
    Jag känner att jsg måste be om råd efter att ha läst om alla som går ner 2-3 kilon i veckan. Jag behöver lite pepp känner jag!

Började med LCHF i måndags förra veckan och har gått ner 0,9 kg.

Jag tycker att jag försöker vara strikt, gör jag något fel när jsg inte går ner mer?

Tycker att jag alltid håller mig mätt, och äter tills jsg blir mätt vid varje mål.

Idag kommer dagen se ut som följande;

F; äggröra (3 ägg, 3 msk grädde) och 4 skivor bacon

L; kycklingfilé samt några köttbullar och Bea

M; helstekt kyckling med en klick blomkålsmos och kanske 1 dl gräddsås

Vad gör jag för fel? Eller så ska jsg bara sluta jämföra mig med andra.... Tror allt bara gått en vecka, men man blir lätt otålig :)
    Som flera redan sagt - strunta i vågen, mät dig istället.
    LCHF är ingen bantningskur utan det handlar om hälsa. Om ett par år väger du det din kropp vill väga, helt enkelt.

Bra meny annars
    standby skrev 2012-01-10 08:28:24 följande:
    Provade att skriva in i matdagbok igår. Sjukt drygt med sånt tycker jag men ville kolla hur mkt kh jag hamnade på.
    MEN blev ju bara stressad av siffrorna där. Kh låg bra så det är ok men det fokuseras ju så mkt på kaloriräkning på matdagbok.
    Nu är jag kanske trög som inte har fattat men är det så att man även som LCHF:are ska hålla sig inom "kalorinormen"?
    Nej, räkna kalorier ska man verkligen inte göra. Testa minmat.net istället, jag tycker det är lättare och dessutom är fokus inte på kal. 
    Det är viktigt att man äter sig mätt och håller förbränningen igång. Visst, man kan äta väldigt snålt också på LCHF (jfr den omtalade ägg-o-makrilldieten) men det är inte optimalt för kroppen och dessutom är det ju skönt att vara mätt och ha ork.

Jag har periodvis legat upp emot 4000 kal/dag och ändå tappat vikt på LCHF så jag kan personligen intyga att det går. Det viktiga är att man lyckas hitta sin egen balans, vad kroppen behöver. Hela idén med kalorimodellen måste bort.

• astro
    Marieh73 skrev 2012-01-10 12:17:09 följande:
    Ok, tack för ditt svar. Har lite svårt att äta massa feta saker har aldrig tyckt om beasås t ex o vill verkligen inte lära mig det heller, blääää! Men ost o så är väl ok, tycker om Brie o lite sådant Så fettet gör att kroppen förbränner mer? Tror att jag äter för lite fett.
    Det finns många sätt att få i sig fett på - t ex ägg, oliver, fet fisk (lax, makrill, sill), mandlar, kokos, avokado, vispgrädde, kryddsmör, riktiga baconsnacks ...
  • astro
    kokos skrev 2012-01-10 14:34:39 följande:
    21g/100g utan lag står det på burken. Alltså är det inte okej eller?
    Generellt bör man undvika matvaror på mer än 5 gr/100. Fast det beror förstås lite på vad det är, vitlök t ex är rikt på kh men en så bra krydda att man antagligen vill använda det ändå. Samma sak gäller kapris och ansjovis.

Men 21/100 är en rejält söt sill. Du kan få ner sockret betydligt (och få godare sill på köpet) om du köper färdig inläggningssill, sköljer den ordentligt och lägger in den i en lag utan socker. T ex i creme fraiche, med kaviar, ett par citronskivor och svartpeppar.

Vill du ha mer känsla av inlagd sill, utan creme, fungerar det fint att behålla någon matsked av sillättikan och blanda det med vermouth Lägg till gröna oliver, lökringar, kryddpeppar, en citronskiva och kanske ett stänk gin. Mums!
    kokos skrev 2012-01-10 14:35:50 följande:
    Det är 135 g innehåll om man tar bort inläggningen om nu det har någon betydelse?
    Det innebär att det är 27 gram socker i själva sillen. Borde vara ungefär 1 gr/bit gissningsvis.

Det är klart du kan ta en enstaka bit men det är undantagsmat, inte "bra" LCHF-mat trots sillens i övrigt fina innehåll. Tyvärr.

Å andra sidan äter många LCHF-are finncrisp, och en finncrisp = 4 bitar sill ungefär. Av din sockerrika burksill.

Egeninlagd sill kommer ner i kanske 10-12 gr kh/100 och det tycker jag personligen är acceptabelt, man äter ju inga lass och dessutom är sill nyttigt på andra vis.

Men jag äter inte sill till frukost.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**