• stjierna

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ninis: jag tror absolut att det är lugnt :)

• stjierna

Vår nyårsmeny:
    Kalixlöjrom på råraka med vispad cf och rödlök, ett glas vitt till (inte bestämt vilket än, troligen ett chablis)

Lågtempad baconlindad oxfilé med tryffeldoftande rödkålsstrimlor, ungsbakade kvistkörsbärstomater och en rödvinsreduction, Montepuliciano d'Abruzzo att dricka

Chokladfondant med en romtryffelkärna, syltad blodapelsin och chantilly cream, muskatvin till

Sen blir det en flaska Bollinger och anklevertoast med jordgubbs- och balsamicomarmelad till tolvslaget :)

• stjierna

Har haft 18-timmarsfasta idag eftersom det slank ner chips igår ;) får se om vikten dippat neråt till i morgon. Jag längtar till vardagen för jag måste börja få in rutiner och få rätsida på mitt tarvliga ätande snart..

• stjierna

Nytt år, nya tag - ÄNTLIGEN!
    Gårdagens middag med vin/champagne o drinkar satte 1 kg som spår, så det känns lätt överkomligt.
    87.3 i morse, 84.9 tills den 24e januari! Full rulle!

• stjierna

Jag tycker att det är så sjukt, det syns verkligen inte att jag väger 86 kilo... Peter höll på att tappa hakan när jag sa att jag har 10 kg till normalviktig och allra helst vill bli av med 15 kilo till. Visst, jag ser inte normalviktig ut, men jag har bmi 28 (överviktig) nu.
    Bild: matildaslchf.wordpress.com/

• stjierna

Boost: ja, jag blir gärna av med några kilo till, men OM jag skulle följt BMI och legat i underkant (63 kg) så hade jag ju sett anorektisk ut... Jag siktar på typ 72-73 kilo :)

• stjierna

Joje: vad tråkigt att höra om skilsmässan.. Vi finns här o stöttar matbiten iaf ;) jag älskar "if you're brave enough to say good bye, life will reward you with a new hello"!

• stjierna

Trötter: liw carb betyder att man äter kolhydrater, men bara de som har en väldigt liten påverkan på blodsockret (oavsett snabb eller långsam). Man äter inte glutenprodukter, hirs, quinoa osv, utan koncentrerar sig på grönsaker som 'tillbehör'. Fullkornsprodukter har lika mycket påverkan på blodsockret som vanliga, så OM du ska äta pasta nån gång ät den riktiga (goda) pastan o snåla inte på tirra fullkorn ;)

Ägg är ett fantastiskt livsmedel och inte alls farligt att äta. Ägg innehåller alla vitaminer (utom D) och mineraler vi behöver, och höjer inte det dåliga (LDL) kolesterol - så njuut av äggen i olika former o varianter :)

När man kommit in i lchf-tänket så är det många som inte äter frukost på morgonen, för att dom känner att dom inte behöver det, då räcker det med en kopp te/kaffe med kokosfett/grädde i :)
    Lycka till!

• stjierna

Trötter: kokosFETT. :) inte samma sak som mjölk. Fett får man i sig från mer än mejeriprodukter, och om man är insulinkänslig så ska man vara lite försiktig med just mejeriprodukter. Man ska alltid välja fullfeta mejeriprodukter, men man kan även ha andra fettkällor som ex fet fisk, avokado och nötter. Eller kokosfett :)

Det där med frukt: personligen ser jag ingen hälsorisk att äta frukt IBLAND, sålänge man är normalviktig. Är man under viktnedgång är det troligen inte smartaste valet. De antioxidanter och vitaminer man vill åt i frukt finns även (tillochmed mer) i grönsaker.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**