• stjierna

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ninis: det är bara levern som kan metabolisera fruktos, hjärnan känner inte igen ämnet vilket göra att våra hormoner som styr hunger o mättnad blockeras vid fruktosintag vilket göra att insulinet fritt kan skjutas uppåt, uppåt, uppåt och till sist är det så mycket insulin att en väldigt stor del tas upp i fettcellerna. Det är också väldigt stor risk att få fettlever vid högt fruktosintag, eftersom allt fett inte hinner ut (enkelt förklarat, det var en hel harang av formler o dylikt).
    Rent socker är en bearbetad sammansättning av fruktos och en glukosenhet.

• stjierna

Ninis: det har samma påverkan. Frukt är godis ;) överdriven konsumtion kan ge fettlever och påverkar hormonen som styr hunger/mättnad negativt.

Andreas har skrivit lite (och länkat vidare) om fruktos:
    www.kostdoktorn.se/

• stjierna

Jag älskar potatis i alla former - gratäng, klyftade, pommes eller MOS - hallelujah! Det är tur för just potatis ser jag som ett okej fusk - socker o gluten är absolut nej, så nått godkänt fusk måste jag ju få ha ;)

Nu har jag sjunkt ner i soffan med en kopp varm choklad - blev så sjuuukt sugen på o'boy i morse! Får se vad vågen visar i morgon ;)

• stjierna

Ninis: jag tycker också att det är ett gott substitut (likaså blomkålsmos), men lets face it det ä r ju inte äkta varan ;) inget slår originalet ;)

• stjierna

100 gr ner sen igår trots pommes, mjölk (grädden var slut) i kaffet och lite choklad på kvällskvisten :)

• stjierna

Ninis: vad intressant hur olika vi funkar... Jag åt visserligen inte godis (men minst 3-4 dl mjölk utspritt över dagen), men ungefär samma mängd choklad. Jag är ju å andra sidan inte normalviktig än så min grundförbränning kanske är lite högre än din som inte har 15 kg kvar att bli av med?

• stjierna

Fast om vi ska ha separata trådar för varje LCHF-relaterat ämne så är ju den här tråden överflödig?

Jag tycker att charmen med denna tråden är att man KAN ta upp allt, och att vitsen med vikt- och recepttrådarna är att lättare hitta tillbaka till ett specifikt inlägg.

Jag tycker det är lika kul att läsa om de som väger sig varje dag, som de som väger sig en gång i månaden. Eller alla nya som kommer in o skriver vikter, eller de som stått still länge o nästan gett upp. Alla dessa inlägg ger mig perspektiv och förståelse för hela lågkolhydratskostens verkan och funktion. Så jag röstar för fritt ord här inne!

• stjierna

LillfisenE: jag äter D-vitamin (flytande) och Probiotika (två olika med totalt 5 olika stammar), då och då äter jag även Magnesiumcitrat. :)

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**