• astro

**Den stora feta LCHF-tråden**

Tiger Af Lilja skrev 2012-01-01 23:08:01 följande:
    Ja du har nog rätt gröt på kvällen och rivstart på morgonen.. :)  kan man ta a-fil till frukost 1 dl?
    Kan, kan man väl. Men bäst är nog att ladda med en fet och/eller proteinrik frukost, typ ägg, tonfisk, kyckling, makrill, lax, ost. Om du vill kan du ju dricka din fil till.
  • astro
    tjejhalmstad skrev 2012-01-02 16:13:35 följande:

Jag började idag med. Fick nu i eftermiddags en huvudvärk som inte är att leka med, undrar om de har nått med det jag ätit idag. Har även varit hungrig 3 timmar efter middagen, åt lite nötter som mellanmål men det hjälpte inte alls så va tvungen att ta en macka och keso nu innan middagen ikväll.

Har hittills ätit

Frukost  3 st mackor(blev som 1.5 fralla i storlek tillsammans) med ost och paprika (lite nötter till då jag ej blev mätt)  

Lunch  Kycklinggryta på grädde med blomkålsris och grönsallad

Mellanmål lite nötter efter 40 min knappt tog jag en liten macka med ost och 1dl keso ca.

Har jag ätit för lite av nått eftersom jag blev hungrig så snabbt och fått en sån huvudvärk? Dumt att äta mackor 2 ggr? Äter tyvärr inte ägg annars hade sånt varit en bra frukost ju.    

Jag måste tyvärr säga samma sak till dig som till alla andra med samma problem: Jo, du äter fel. Och det undviker du bäst genom att faktiskt läsa på. Ta dig tiden, skaffa en bra bok om LCHF (jag gillar Skaldemans), och lär dig hur detta fungerar så slipper du göra alla nybörjarmisstagen.

Om din matdag:

1) Du äter för lite. Man ska inte vara hungrig, är man hungrig äter man. Tills man är mätt.

2) I början kan man antingen ta det stegvis (och t ex äta bönor eller fullkornsbröd på kvällen) eller gå rakt på mål, varvid man måste se upp med sådant som är "på gränsen". I din dagsmeny ovan är följande saker sådana man ska hålla ner: Paprika, nötter, grädde. Särskilt nötter. Mandlar är dock rätt ok.

Alla grönsaker är inte heller ok. Morötter är det t ex inte, inte heller tomat eller lök, utom i små mängder. Kolla på minmat.net  eller skaffa en grönsakslista med kolhydratinnehåll.

3) Om inte kycklinggrytan var GRYMT fet så är det för lite fett. vet ju inte hur portionerna såg ut men jag tror inte du åt i närheten av nog.

Frukostar finns det massor man kan göra utan ägg. T ex tonfisksallad (fixa kvällen innan) och liknande.
  • astro
    mammatilljames skrev 2012-01-02 21:42:21 följande:
    Kan man utesluta alla mjölkprodukter? Turkisk/grekisk yoghurt, ost av alla slag, grädde, och smör? Då blir det väl svårt att få mycket fett?
    Det man vill ha bort är mjölksockret och mjölkproteinet, vilket gör att smör är helt ok. Om man inte vill vara suuupergrundlig, då kan man byta smöret mot ghee (som man lätt gör själv om man inte har det i butik). Ghee innehåller i princip inget mjölkprotein alls.

Vi testade att göra ghee. Det var skrämmande att se hur mycket salt det var i s k normalsaltat smör. 
  • astro
    Hoppet 3 skrev 2012-01-02 23:38:02 följande:
    Hallå där alla tappra!
    God fortsättning på nya LCHF året!
    Jag har slarvat en hel del under jul och nyår. Har svällt en del och snabbt och undrar nu om de är vätska som lagt sig på min mage med omnejd? Eller rent fett som är fruktansvärt att se på mig själv då jag gått upp i vikt den sista månaden?
    Hur ska jag starta upp LCHF en igen? Om jag ska utesluta mjölkprodukter vad för fett ska jag ta istället? Är laktosintolerant så de produkterna kanske är mindre bra då?
    Testa ghee. Annars kokosfett antar jag.
  • astro

Lite kort om mina egna plus och minus på LCHF ...

Jag har ätit LCHF i ganska många år nu (sedan -07 tror jag) med med flera avbrott för graviditeter (under vilka jag bitvis mått mycket illa av kött och fett).

Positivt:
    Migrän i princip helt borta.
    Huvudvärk detsamma.
    Astmabesvär borta.
    Allergier nästan borta.
    Ledvärk borta.
    Vikt ner (när jag inte är gravid vilket jag ju "olyckligtvis" blir stup i kvarten)
    Humör jämnare
    Inga gaser.
    Bättre tandhälsa, inget mer blödande tandkött.
    Starkare naglar.
    gravid tätt fastän jag är över 40
    godare mat
    nästan aldrig förkyld eller på annat sätt sjuk
    piggare, särskilt på morgonen
    ingen mer hjärtarytmi, om jag inte är dödstrött
    lägre puls
    sår läker bättre
    jag brukade vara sjuk och/eller ha ont för jämnan - livskvalité upp kraftigt.

Negativt:
    Knepigare att äta ute
    Knepigare med maten när gravid
    svårt att inte äta samma mat som småbarnen
    trist med påhopp

Neutralt: Jag är mer aggressiv, så jag säger ifrån bättre men det för med sig att jag kompromissar sämre. 
    Tål alkohol sämre.  

• astro
    fialisa80 skrev 2012-01-04 21:05:32 följande:
    Jag kör styrketräning på MåBättre. Har varit medlem i snart 1 år där. Har nog i snitt besökt gymmet 2 ggr/veckan. Vissa veckor mer andra mindre. Under decembermånad har jag dock knappt hunnit besöka gymmet alls, då jag jobbat extra en hel del. Jag är hemma och är mammaledig just nu, så jag och min sambo har bara bytt av varandra i dörren, därav dåligt med träning.

Ska ta mig i kragen och besöka gymmet igen på fredag. Imorrn kan jag inte, då min sambo jobbar hela dagen för att sen åka dirket på sin hockeyträning, och kommer hem efter niotiden. Jag har fokus på mage och armar när jag tränar, men tränar så klart hela kroppen.

Idag är 3:e dagen med lchf för mig, och det går riktigt bra än så länge. Är mest förundrad att jag inte ens är intresserad av att kolla i kylen/skafferiet på kvällarna.  

Idag har jag ätit:

Frukost: Hallonsmoothie, 2 finncrisp med bregott och 35% prästost.

Lunch: Laxfile i ugn med wookade grönsaker och räkröra.

Middag: Då det blev mat kvar sen lunchen så åt jag nästan samma sak på kvällen.Istället för grönsakerna gjorde jag baconlindad sparris till. Nu orkade jag inte ens äta upp hela portionen!

Har även druckit 3 koppar kaffe med grädde i. Finns det nån viss mängd kaffe/te man får dricka per dag, eller kan man dricka hur mycket man vill?             
    Hoppas du inte misstycker att jag ger en kommentar.

Det är inte optimalt för förbränningen att det är frukosten som innehåller flest kolhydrater (två finncrisp, 8 gram, plus hallonen och kolhydraterna i youghurten eller vad du nu blandade med).
    Jag skulle rekommendera att du satsar på en "renare" frukost, t ex kallskuret kött och majjo.

Kaffe och te behöver du inte begränsa, inte med LCHF i tankarna i alla fall. Om du vill bli gravid kan det dock vara klokt att byta till koffeinfritt kaffe, grönt eller vitt te, eller rooibos.
    Tänk dock på att grädde är väldigt energirikt. En del LCHFare som inte går ner i vikt gör inte det därför att de missar att en futtig dl vispgrädde tillför runt 350 kal energi. Inget problem att unna sig grädde alltså, men drar det iväg till flera dl kan det bli ett bekymmer. 
  • astro
    fialisa80 skrev 2012-01-04 22:07:18 följande:
    Astro: Nej jag misstycker inte alls! Tycker det är kanon att ni kommer med förslag och förbättringar för oss nybörjare.

Jag hade inte så mycket att välja på till frukost idag tyvärr, då vi var iväg och veckohandlade senar på dagen.

Finncrispen tänkte jag först skippa, men så åt jag dom ändå. Dock egentligen "bara" 1,5. Sonen tog den sista halvan av mig. Imorrn tänkte jag äta makrill i tomatsås och kokt ägg, låter det bättre?

Nu så här i början så skriver jag veckomatsedel (fast det konceptet har vi kört på i ca 1 år i familjen. Funkar super!) med alla måltider inplanerade. Frukost,middag och lunch. Dock inga mellanmål. Men jag har köpt hem lite olika saker jag kan ta till om suget blir för stort.

Är smoothie bättre att dricka som mellanmål om man vill göra det? Finns det några andra bär som är bättre än hallon? Smoothien jag gjorde innehöll 1dl hallon, 1dl grädde, 1 dl turkisk yoghurt. och så lite is.        
    Makrill och kokt ägg är en dunderfrukost!

Smoothie fungerar avgjort bättre som mellis eller kvällsgodis.

Det är lättast att hålla LCHF om tillgången på "småmat" är god, t ex oliver, ostkuber, frysta köttfärsbiffar som man kan micra lite snabbt, makrill, hårdkokta ägg, kall kyckling, lax ...
  • astro
    Ellaria skrev 2012-01-05 01:21:15 följande:
    Jag är laktosintolerant och mår rätt kasst av smör, kan testa kokosfett dock... Läste att man inte ska köpa den silvriga sorten som finns i vanliga affärer? Smakar det mycket kokos?
    Nej, det är härdat och därför inte nyttigt. Smakar gör det egentligen inte alls.

På hälsokosten (eller över nätet) kan du köpa ekologiskt kokosfett både med och utan smak av kokos. Jag brukar ha båda hemma.

Du kan också testa ghee. 
  • astro
    kokos skrev 2012-01-05 15:58:03 följande:
    Jag har 3 sockerbitar i nu Skäms Men om jag börjar minska redan nu kanske jag kan bli av med sockret innan jag börjar
    Det är förstås bra att vänja sig av med socker, men annars kan du alltid testa stevia. Naturligt sötningsmedel som man dessutom inte behöver (eller kan) ta mycket av eftersom det är ohyggligt sött.

Jag tycker att det fungerar prima i kaffe - har testat när jag kände för sötsaker riktigt mycket. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**