mamman i skogen skrev 2011-06-14 02:20:23 följande:
Ber om ursäkt för ett långt inlägg men jag jobbar natt och har tråkigt

Dessutom finns det inget som är helt svart eller vitt och saker kan förändras genom livet men det gäller att acceptera de förändringarna och inse att det som kanske funkade när man var 20 inte fugerar när man närmar sig 40..vem vet när jag är 60 kanske jag kan frossa i chokladbollar och ändå må som en prinsessa men i dagsläget är det omöjligt;-D
Ett utmärkt inlägg var det, så det gjorde verkligen inget att det var långt!
Mandel skrev 2011-06-14 06:53:26 följande:
Själv tycker jag att det är ganska intressant att det är accepterat i dagens samhälle att hälla i sig konstiga pulversoppor bestående av massor av kemiska tillsatser, aromer, färgämnen osv.
Alla i lunchrummet tycker att de som kör dessa skakes är så duktiga som tar tag i sin vikt. Ingen "gnäller" vid någon fika träff och någon tackar nej till fikabrödet och istället tar sig en chokladbars full av konstiga ämnen som vi inte ens vet vad de gör med kroppen när vi stoppar i oss dem, men gud förbjude att du har med dig en matlåda till jobbet utan pasta/potatis/ris. Att stå över fikat på jobbet eller hemma hos familj/skläktingar kräver långa utläggningar.
Försvarstal efter försvarstal, be folk att läsa på i ämnet istället för att bara döma efter olika rykten de har hört osv.
Man blir sjuk, det är farligt och bla, bla, bla.
Samma människor tycker dock att 10 veckors ren soppkur på ex itrim är helt okej...
Innan LCHF bantade jag på dussintals olika vis, vissa helknäppa. Inga protester från omgivningen när jag fastade tre veckor, gick pulverkurer, åt grapefrukttabletter, drack citron, bara åt tomat i tio dagar, och så vidare.
När blev jag ifrågasatt? Två gånger. Den ena när jag i tonåren blev vegetarian - det var den tidens LCHF, det här var 80-tal, det tjatades vilt om hur farligt det var att vara veggo, i skolan var veggo-alternativet filmjölk, och jag blev faktiskt, tillsammans med en pratglad vän som var veggo, avvisad från en pizzeria ("vi serverar inte vegetarianer") av alla ställen.
Och sedan på LCHF. Ingen potatis? Jamen NU åt jag plötsligt så att jag riskerade min hälsa. Att skippa kolhydraterna och äta mer fett, DET var farligare än allt annat, faktiskt inklusive att banta genom att bara äta gelegodis (har provat - usch!) eller att helt enkelt inte äta alls.
Det är inte direkt förnuftet som styr ...