• astro

**Den stora feta LCHF-tråden**

Emmyjane skrev 2011-06-09 00:14:22 följande:

Åh jag är hel tokig i kokos och bounty med mörk choklad.

Det måste jag testa sen. Har du receptet? Eller kanske kan guida mig till det.

Själv älskar jag kokostoppar. Jag höftar, men ungefär:

1 pkt kokos (tror det är 200 gram)
    1 pkt cream cheese, t ex Philadelphia
    1-2 ägg
    Kanske lite sukrin, agavesirap eller vad för sötning man nu föredrar

Goda med smör på om man så vill. Man kan också doppa dem i smält mörk choklad och låta stelna. 
  • astro
    katja74 skrev 2011-06-09 23:32:13 följande:
    Hej igen alla duktiga härinne! Läser ibland när jag hinner, ni skriver ju så man inte hänger med i svängarna.
    Nu har jag en fråga igen. Eftersom jag är en lat j-vel med ont om tid vill jag ha tips på "bra" hel-och halvfabrikat att ta till då tiden och orken tryter. Alltså, sånt som är någorlunda okej ur kollis- och sockersynpunkt. Även snacks och annat. Alla tips emottages tacksamt! Må så gott!
    Enklaste tänkbara: En burk makrill.
  • astro
    An0nym0us skrev 2011-06-10 18:13:39 följande:

Går det att äta LCHF billigt? Kan nån vänlig själ ge tips på billiga basvaror?

Ja. För många går dessutom matförbrukningen ner efter ett tag och då blir det förstås billigare.

På Lidl finns ofta väldigt bra korv som inte är för dyr.
    Ägg är drygt.
    Importbutiker tar ofta in storpack oliver, makrill o dy.
    Köper man en halv gris direkt från bonden brukar man kunna få ett bra kilopris.
    Billigaste osten (ofta Gouda) är också prisvärd. 
  • astro

Heja yena89!
    Hoppas du hittar någon att älska. Jag har aldrig riktigt begripit varför det ska vara så viktigt med just heteropar. Min älskade råkar vara en han, jag råkar vara en hon, men jag är HELT övertygad om att det hade blivit just vi ändå. Det är han också

Om mat: Åt jordgubbar och rabarber igår. Bra med mineraler (jag tror jag behövde en kaliumboost) men tokhungrig idag då förstås och det är svårt att låta bli att stoppa fel saker i munnen. Suck. Bara att hålla ut ... 

• astro
    kristinah skrev 2011-06-13 00:24:46 följande:
    haha, ja jag hoppas innerligt att du var lätt ironisk där...

för vem mår dåligt av att äta lite potatis och en och annan portion ris då&då? Så länge fettintaget är måttligt och grönsaker/kostfiberintaget är högre än det som folk normalt äter.

Jag håller absolut med om att man inte bör äta kolhydrater om man har ett högt fettintag...men man bör helst inte ha det där höga fettintaget - då det leder till höga blodfetter.
    Så tror jag - men jag blir nöjd med mina undringar när du håller med om att det inte är en diet att hålla sig till över en längre tid...

ta hand om er och var kritiska mot nya "forskningsrön" och dieter.
    I slutändan handlar välmående om att äta en balanserad kost med mycket vitaminer och mineraler och energi och kostfibrer. Samt att motionera regelbundet - helst dagligen.

lycka till!
    Nu är ju LCHF egentligen inte särskilt nytt utan bara nylanserat. Exempelvis åt mannen som gett upphov till ordet bantning (William Banting)  inte alls smalkost utan en LCHF-variant och det var redan på 1800-talet. Och när han försökte förklara hur han gått ner tjugo kilo på ett år genom att undvika kolhydrater blev det samma hetsiga debatt som vi har runt LCHF idag.

Du frågade varför fettenergi skulle vara bättre än kolhydratenergi. Det enkla svaret är att kolhydraterna är onödiga. Fett och protein måste vi ha för att leva, kolhydraterna däremot är "bara" bränsle plus att de ökar vår förmåga att lagra fett.

Och LCHF har verkligen med hälsa att göra. I otroligt hög grad. När jag började äta LCHF var jag ute efter att gå ner i vikt - som så många andra - men vad jag inte anade var att jag skulle bli av med krämpor som jag levt med hela mitt liv (alltså inte bara som överviktig utan även innan). Försvann gjorde migrän, ledvärk, astma och ständiga förkylningar! Plus att så många andra förbättringar skedde att jag inte orkar räkna upp dem.

Och jag har lite svårt att tro att en kost som utan att jag var beredd på det ledde till en oerhört förbättrad hälsa skulle vara farlig. På kort eller lång sikt.
    Skulle jag nu mot förmodan dö i förtid p g a mitt kostval så räknar jag det som att jag skulle ha förlorat en himla massa dagar och nätter till migrän, astmaanfall o s v om det inte hade varit för mitt val av fet mat.

Hur som helst, att jag numera med förtjusning avstrå från kolhydraterna beror inte på min önskan att bli smalare utan på att jag vill förbli frisk, stark och jämn i humöret. 
  • astro
    kristinah skrev 2011-06-13 22:19:43 följande:
    Och en sak vill jag bara tillägga - att JO vi behöver glukos i blodbanan, eller rättare sagt så behöver hjärnan glukos för att funkgera. Det är därför ketonkroppar bildas närdet inte finns glukos att tillgå.

Att leva helt utan kolhydrater är INTE att rekommendera.
    Jag ser inte riktigt logiken här.

Äter man lågkolhydratkost bildas mycket riktigt det "socker" - glukosen - som vi behöver i alla fall. Av fett.
    Även om man inte äter en enda kolhydrat (vilket är ruskigt svårt att åstadkomma f ö). 

Det är ju inte så att LCHFare får sin glukos genom de få kolhydrater de ändå äter; då skulle vi må riktigt dåligt av dieten. Uppenbarligen. Hjärnan skulle konstant gå på sparlåga. Det gör den inte.
  • astro
    FlamingRed skrev 2011-06-14 00:11:36 följande:
    Fast jo, det gör den ju, det uppvisar ju alla studier som tittat närmare på detta.
    Vänligen länka en studie som påvisar att hjärnan fungerar sämre hos den som äter LCHF än hos en blandätare. Någon sådan studie har jag inte sett.

På det privata planet jobbar jag betydligt effektivare på LCHF och barnens studieresultat (de två som äter lchf) gick upp när vi bytte diet. Även övriga två större barn blev piggare i skolan - antagligen för att även de barnen bytte från kolhydratfrukost (typ flingor) till vettig frukost (typ kycklingsallad). 

Sedan är den här tråden inte till för denna debatt egentligen. Du får gärna peta in länken till min inbox eller i en debattråd om LCHF istället ... 
  • astro
    mamman i skogen skrev 2011-06-14 02:20:23 följande:
    Ber om ursäkt för ett långt inlägg men jag jobbar natt och har tråkigt Dessutom finns det inget som är helt svart eller vitt och saker kan förändras genom livet men det gäller att acceptera de förändringarna och inse att det som kanske funkade när man var 20 inte fugerar när man närmar sig 40..vem vet när jag är 60 kanske jag kan frossa i chokladbollar och ändå må som en prinsessa men i dagsläget är det omöjligt;-D
    Ett utmärkt inlägg var det, så det gjorde verkligen inget att det var långt!
    Mandel skrev 2011-06-14 06:53:26 följande:
    Själv tycker jag att det är ganska intressant att det är accepterat i dagens samhälle att hälla i sig konstiga pulversoppor bestående av massor av kemiska tillsatser, aromer, färgämnen osv.
    Alla i lunchrummet tycker att de som kör dessa skakes är så duktiga som tar tag i sin vikt.  Ingen "gnäller" vid någon fika träff och någon tackar nej till fikabrödet och istället tar sig en chokladbars full av konstiga ämnen som vi inte ens vet vad de gör med kroppen när vi stoppar i oss dem, men gud förbjude att du har med dig en matlåda till jobbet utan pasta/potatis/ris. Att stå över fikat på jobbet eller hemma hos familj/skläktingar kräver långa utläggningar.
    Försvarstal efter försvarstal, be folk att läsa på i ämnet istället för att bara döma efter olika rykten de har hört osv.
    Man blir sjuk, det är farligt och bla, bla, bla.
    Samma människor tycker dock att 10 veckors ren soppkur på ex itrim är helt okej...
     Innan LCHF bantade jag på dussintals olika vis, vissa helknäppa. Inga protester från omgivningen när jag fastade tre veckor, gick pulverkurer, åt grapefrukttabletter, drack citron, bara åt tomat i tio dagar, och så vidare.

När blev jag ifrågasatt? Två gånger. Den ena när jag i tonåren blev vegetarian - det var den tidens LCHF, det här var 80-tal, det tjatades vilt om hur farligt det var att vara veggo, i skolan var veggo-alternativet filmjölk, och jag blev faktiskt, tillsammans med en pratglad vän som var veggo,  avvisad från en pizzeria ("vi serverar inte vegetarianer") av alla ställen.
    Och sedan på LCHF. Ingen potatis? Jamen NU åt jag plötsligt så att jag riskerade min hälsa. Att skippa kolhydraterna och äta mer fett, DET var farligare än allt annat, faktiskt inklusive att banta genom att bara äta gelegodis (har provat - usch!) eller att helt enkelt inte äta alls.

Det är inte direkt förnuftet som styr ... 
  • astro
    Mandel skrev 2011-06-14 07:47:08 följande:
    En sukrinfråga!!!

Jag ska göra en nöttårta med chokladkräm och ska då byta ut det vanliga sockret mot sukrin.
    Räcker det med halva mängden sukrin mot sockret eller ska det vara mer eller mindre?

Får kanske prova mig fram...
    smakfråga. Jag tycker att sukrin behövs i mycket mindre mänd än socker, kanske en fjärdedel, men det är jag det.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**