• astro

**Den stora feta LCHF-tråden**

Mitt problem är det motsatta - det händer alldeles för ofta att jag äter för lite (hänsyn taget då till att jag ammar) och för sällan.
    Mäta maten stressar mig (gamla ätstörningar) men en sak som däremot fungerar är att envist dricka ett stort glas vatten så fort det känns som om det "fattas" något.

Det verkar reglera suget så att jag känner hur hungrig jag är och vad jag egentligen behöver äta. 

• astro
    rednose skrev 2011-07-15 22:40:29 följande:
    Ja kanske men jag hittar inte fiberhusk, bara fibrex och jag vet inte om det är samma sak för i recepten jag hittat med fiberhusk ska det bara vara 2 msk vilket jag tycker verkar lite i förhållande till de övriga ingredienserna...

Hur mycket grädde om dagen är ok? Det är ju en mejeriprodukt vilket många sagt kan vara en orsak till att man står still i viktminskningen?
    Fibrex är gjort av betfiber medan fiberhusk däremot är loppfrö. Fiberhusk sväller enormt mycket mer.

Brukar finnas på hyllan för glutenfria varor, i små påsar (lätta att missa). 
  • astro
    Mandel skrev 2011-07-16 07:42:03 följande:
    Har hittat en liten negativ sak med lchf, det är under semesterresan... I vanliga fall innebär semester glass, fika på stan, smaska godis på hotellrummet osv. Men nu!?! Finns vare sig lchf fikabröd eller glass att köpa ute och släpa med sig hemifrån blir besvärligt.
    Ber man visgrädde är det oftast någon sötad spraygrädde...

Är man borta i flera dagar och bor på hotell så är det även svårt med ostar och liknande. Stannar man vid en mack för att tanka eller gå på toa så har man tur om det finns en tub mjukost att köpa och klämma rätt in i munnen. Annars får man gå hungrig.
    70% choklad kan finnas ibland, men aldrig 86-90%.
    Små matbutiker har sällan fullt sortiment av naturgodis så även "bra" nötter är svårt att hitta.

Lite gnäll så här på morgonkvisten...
    Knepigt är det men här är några av mina tips:

Nötter är lätta att ta med och finns att köpa nästan överallt. Mandlar också. I nödfall får väl dåliga nötter duga.
    Hårdost i bitar är förstås bra mat.
    Fyllda bröd är ofta rätt ok förutsatt förstås att man ger brödet till en hungrig fågel (eller slänger det, om man inte gillar att dela med sig).
    Räksallad brukar också vara relativt ok, så om det säljs korv kan man köpa en portion räksallad eller två.
     Är man inte superkänslig kan man också äta innehållet i en pizza eller pirog.
    På krog finns det ofta ölkorv.

Jag avskyr att vara hungrig så själv kompromissar jag hellre än jag väntar med maten. 
  • astro
    plopp76 skrev 2011-07-16 12:06:38 följande:
    Jag är en dåååålig människa... Min stora last i livet är pasta... och idag (en riktigt dålig dag... sur som citron och käkat taggtråd till frukost...) kokade jag makaroner och hade på massor med smör och liiite ketshup. Precis så som jag gjort så många gånger förr.

Smaken... gudomlig!

Men vet ni... nu är magen så svullen och jag har sura uppstötningar. Mår fysiskt dåligt faktiskt! Det här gör jag inte om. Det är det inte värt! Hur kunde detta tas emot av kroppen förut? Usch... rapar hela tiden och har en stor klump i magen som känns som en fotboll...

Varför är man så himla dum ibland?
    Jag har beställt hem low carb-pasta för att köra lite "damage control". Den kanske inte är så nyttig men det är ett bättre val än vanlig pasta, så mycket är helt klart. Om nu frestelsen skulle bli omöjligt att motstå.
    Mest är det maken som är en pastafantast.

För mig har det alltid varit chips som har varit fallgropen men numera smakar chips gammalt papper  
  • astro
    rednose skrev 2011-07-17 09:01:52 följande:
    Duntoffla - VAD ska jag då äta för att bli mätt?? 80-80-20 tillåter ju inte hur mycket fett som helst?!
    Jag äter ca 2dl turkisk yoghurt med lite grädde i till frukost. En dl nötter till och lite blåbär.
    Det är de dagar då jag inte äter min äggröra med bacon till. Kände att jag var tvungen att få lite variation och hittade yoghurtfrullen på en lchf sida.

Jag blir inte mätt av smör som en del verkar bli. Kokosfettet (Cocosa med kokos-smak) mättar ganska bra dock och gräddsåser.

Jag har alltid ätit stora portioner och nu känns det nog som att de blir mindre o mindre men ändå...

Jag tänker oftast att jag äter köttet, fisken eller fågeln på tallriken först tillsammans med sås eller smör, för att bli mätt. Efter det är uppätet äter jag grönsakerna.
    Har ju minskat liite i vikt så kanske går det åt rätt håll. Har ingen egen våg hemma ( blir lätt besatt liksom. Körde Pulverdiet för ett par år sen och fick lätt sjukt dåligt samvete om jag syndade, så pass att jag stoppade fingrarna i halsen... Ja, det började spåra ur men nu med LCHF funkar allt superbra och jag mår skitbra!) long story, vill bara inte behöva bli alltför fanatisk var väl det jag ville få fram. Är ju lång (178) och inte tjock eller så men vet att jag trivs med att väga under 70 strecket och inte dra i tröjan var gång jag sätter mig. :)
    Man ska bli mätt. Behöver kroppen mindre så säger den till - ge det lite tid. Jag åt jätteportioner
    (när jag nån gång unnade mig att bli mätt) innan LCHF, stora portioner i början av LCHF - nu blir jag mätt på en fläskkotlett, lite kryddsmör och en matsked blomkålsmos ... för det mesta.

Håll bort mejeri, bär och nötter från dina morgnar. Ska du äta det alls, gör det på kvällen.

Öka framför allt köttmängden så att du blir ordentligt mätt. Ett tips är att börja dagen med en "middag", det ger en helt annat start. Ett par biffar, kall kyckling, fisksoppa, fyllda lövbiffar ...
  • astro
    fotbollsfru skrev 2011-07-17 19:07:41 följande:
    Hej alla!

Vad använder ni LCHF-are istället för maizena för redning av såser?!
    Äggulor. Jag rör ut några äggulor i lite vispgrädde och vispar ner det i såsen. Det tjocknar jättebra!
  • astro
    linelullan skrev 2011-07-17 21:37:50 följande:
    Ja, det är riktigt svårt så här i början. Jag gissar att man gör några fel i början..

Hur är det med grekisk/turkisk yoghurt? Är det något som man kan äta?  
    Jo, och även använda i maten. De flesta tål det bra. Men som frukost är det mindre lyckat, det är bättre om youghurt o dy ligger sist på dagen.
  • astro

LCHF är ju ganska nytt i Sverige fortfarande och rekommendationerna (som 80/80/20) är inte fullt utprovade. Olika förespråkare föreslår olika slag och vissa har också ändrat sig ( t ex Dr Dahlqvist som, tror jag, kom fram till att hennes första förslah var en aning för extremt).

Själv föredrar jag att gå efter Skaldemans rekommendationer, bland annat för att jag har lidit av ätstörningar nästan hela mitt liv och alltså far illa av att hålla på och väga/mäta maten. Det kör igång mina gamla fixeringar.

Men rednose, jag skulle rekommendera att du tar dig tiden att läsa den litteratur som finns. Nätforum i all ära men man får inte samma sammantagna kunskapsbild som man får av ett par-tre faktaböcker. Jag skulle rekommendera Skaldeman, Dahlqvist, Eenfeldt och Litsfeldt i ungefär den ordningen. Det kostar dig inte många hundringar och det är absolut värt både tid och pengar eftersom du sen kommer att kunna relatera det du läser på nätet till dina egna baskunskaper.

Det lönar sig helt enkelt att "läsa på". 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**