Inlägg från: mammelie1891 |Visa alla inlägg
  • mammelie1891

Ninis: hoppas du får kbt! Jag har en liknande historia som dig med negativ stress o sen kollaps från klar himmel. Jag började på kbt och har mått kanon sen dess. Tidigare kunde jag bli dålig vid minsta motstånd, idag kan jag hantera det och inte mycket kan få mig ur balans längre. Under kbt'n gick jag upp 10 kg i vikt, min kbt-kontakt sa att min kropp nåt sin "må-bra-vikt" och det kan jag hålla med om!! Har aldrig mått bättre kroppsligt än då! Jag mår fortfarande kanon psykiskt, bättre än jag någonsin gjort! Så får du möjligheten att gå på kbt, ta den! Det är kanon!!! ( min kbt"tant" som jag kallde henne var helt underbar med gick tyvärr bort väldigt hastigt innan vårat sista samtal, så hon fick aldrig veta att jag gjort alla uppgifter hon gett mig och att det gått bra, DET däremot är nåt som grämer mig än idag... )

• mammelie1891
    Ninis skrev 2012-04-18 07:48:38 följande:
    Mammelie1891,
    Vad är kbt? Alltså jag vet vad det står för, men jag ska träffa psykologen för rådgiving hur man hanterar stress. Är det det som är kbt? Fick du fysiska eller psykiska symptom vid din kollaps? 
    Kognitiv beteende terapi. Jag fick både fysiska och psykiska, men dom fysiska va ju mer "att ta på". Började på min dotters första skolavslutning, helt plötsligt började jag gråta (när vi satt o fikade efter avslutningen). Kunde inte hejda tårarna, fattade ingenting. När jag väl släpat mig hem till soffan satt jag o tokgrät och skakade i hela kroppen. Min pappa fick bära mig till bilen, kunde inte ta mig upp ur soffan, och körde mig till psykakuten. minns inte mycket av det... fick stesolid för att sluta skaka, efter ett par timmar fick jag åka hem, sen sov jag i flera dagar. 
    Carolinalovetobias skrev 2012-04-18 07:57:20 följande:
    Mammaemelie: du ska inte äta 5g/dag de är näst intill omöjligt. De som ska gå ner i vikt brukar hålla sig under ca 20g/dag. Däremot ska du inte äta ngt som har mer kolisar än 5g per 100g. :)
    Jaha, haha! För kaffe utan mjölk är ju som kärlek utan kyssar...eller nåt 
  • mammelie1891
    stjierna skrev 2012-04-18 08:03:50 följande:
    Mjölk innehåller mycket KH, välj grädde i kaffet istället :)

Min förfrukost (innan lämning på dagis) var två kokta ägg, en kopp kanelkaffe med en msk grädde o det blev 15 gr protein, 0 KH och 17 gr fett. Sen blir det lunch typ á 30 gr fett/protein och några få KH, och samma med middag. Då har jag "råd" med ett mellanmål om jag skulle behöva/vara sugen :)

Jag har för övrigt kommit på varför min kropp vägrar gå ner. Jag har en historia av jojo-bantning och självsvält och jag tror att några dagars försök till periodisk fasta gjorde min kropp livrädd, så nu är jag tillbaka på frukost-lunch-middag med ev mellanmål om det behövs, och så 4km power walk 3 ggr/veckan och försök till något motionsaktigt på helgen också ;)
    Ok, men jag fastar, då får man inte ha grädde i kaffet om jag förstått rätt, men lite mjölk funkar, eller?
    Ska fasta till kl 11.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**