• stjierna

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ang långvarig huvudvärk så kan man lindra den genom att tillföra lite mer kolhydrater (grönsaker, bär, nötter, rotfrukter) i sin kost och sedan trappa ner på veckobasis. Då lär sig hjärnan att fixa tillräckligt mycket ketoner för att kunna 'fungera' normalt utan massa tillskottskolhydrater i kosten.

• stjierna

Shemira. Man går ner mellan 0,2-1,5 kg/vecka I SNITT. Dvs, du kanske går ner 4 kg en vecka och sen står still 20 veckor (likamed 0,2 kg/vecka).... ;)

• stjierna

Hannnas: yep, det är jag det! Jag har reviderat hela min tro på kost o mänskligheten över en helg ;)
    Omtumlande och MYCKET som jag tänk 'ahaaa!'. Och så inser jag hur okunnig jag varit innan när jag ex rekommenderat saker till folk här i tråden...

Hur upplever du den? Har du lärt dig massa nya sammanband?

• stjierna

Hannnas: 17e mars tentar jag :)

Ja, min blogg ligger ju också på is, jag vill knappt ens förknippas med lchf, utan mer back to basic (artegrn föda utan massa konstiga substitut).. Funderar på att ha bliggen som ren receptblogg bara...

• stjierna

Hannnas: jag skulle också vilja göra av med bokstäverna, men mitt bliggnamn innehåller ju dom, så då innebär det en helt ny blogg :P

Eller så får jag skicka över bloggen på min .se-domän för att bli av med dom ;) kollegor kan man aldrig få för många av ;)

• stjierna

Ninis: vissa delar av det som är okej inom ramer för lchf håller jag inte med om längre. Jag tror absolut på en lågkolhydratskost med naturliga fetter, men de fyra bokstäverna är laddat med så mycket mer. Så mpnga substitut, experiment, spänningar, ersättningar osv.

Och om jag ska jobba med detta vill jag inte bli kopplad till de fyra bokatäverna för hypen om lchf lär vara över om några år (hur hett är GI nu, liksom?) jag tror säkert att lågkolhydratskosten kommer leva vidare, men inte under namnet lchf, och då är det lite dumt att bygga ett varumärke kring bokstäverna när jag egentligen mer gillar back to basics; artegen föda (som är lågkolhydratskost med naturliga fetter) och matnonchalans.

Att jag börjat mixtra med mbc, äggmjölk, aminosyror, tabletter, pf, fakir, ufo osv gör att jag bara flyttar ett kontrollbehov (kolhydrater) och gör om det till ett annat kontrollbehov.

• stjierna

Ninis: jag vill försöka fokusera på att vi ska bli matnonchalanta (inom ramen för lågkolhydratskost med naturliga fetter), sluta att räkna, väga, dricka mycket fett för att ha en längre mättnad. Om det är något som lchf har lärt mig så är det ju att vi kan ÄTA oss ner i vikt, varför då börja mixtra med mbc på morgonen för att 'vara mätt så länge som möjligt'... Det gäller ju förståss inte de som redan uppnått sin normalvikt, men i viktminskningssyfte så tror jag ärligt att det är fel att skifta sin kontroll från att räkna kalorier och äta fettsnålt, till att räkna kolhydrater och proppa i sig fett för att vara mätt så länge som möjligt. Hur mycket vitaminer och mineraler missar jag att få i mig om jag bara äter ett mål mat om dagen?

Artegen föda är lite mer Paleo fast med lure undantag för mejerier. Och inga konstiga saker som sukrin, stevia, proteinpulver osv osv. Endast ren mat i variation; ibland lax, ibland torsk, ibland hummer, ibland älg, ibland gris, ibland tupp, ibland hallon, ibland paranötter osv osv. Och grönsaker är inte av ondo, utan förser oss med massa nyttigt :)

• stjierna

Ninis: precis, och det är ju skitbra! Mindre matkontroll åt folket! ;) problemet blir ju när folk i olika skeden i livet möts och litar mer på vad som funkar för ändra än att lyssna på sin egen kropp. Som om någon som väger 120 kommer in här och läser sig till att man kan vara mätt 7-8 timmar på en mbc, då kanske den personen tänker att DET måste ju vara perfekt för att gå ner i vikt, testar, kroppen vägrar för den är skrämd av alla tidigare svältförsök och så 'funkade inte lchf'... För att inte tala om vilka vitamin- och mineralbrister den personen kommer få om hen dricker mbc till frulle o bara ett mål mat om dagen i flera veckor/månader.. Vi mäste lära oss att äta och att ha en nonchalant inställning till mat och inte så extrema kontrollbehov, tror jag. Vi litar på vad andra säger när vi egentligen borde lyssna på oss själva, för att vi alltid är ute efter den quick(aste) fixen..

Ang bakningen så skrev Andreas E ett ganska intressant inlägg om just sockerersättning; och att det påverkar vårt insulin och blodsocker på samma sätt som vitt socker, och att OM man ville söta så skulle man nog använda honung, för det är det mest naturliga vi har som kroppen känner igen och kan jobba med. Så jag övergår nog till honung vid de tillfällena jag tänker baka (som för övrigt har blivit glesare mellan gångerna - jag är helt enkelt inte intresserad av det söta längre, det attraherar inte på samma vis). :)

• stjierna

Mama Mia: precis så tänker jag! Tyvärr har ju just de fyra små bokstäverna kopplats ihop mer och mer med ersättningar, pulver, HIGHfat-dryck som substitut för ett riktigt mål mat, och då känner jag spontant att jag inte äter LCHF längre, för det är inte saker jag anser att min kropp känner igen och mår bäst av.

Så. Jag äter artegen föda (fisk, fågel, kött, ägg, nötter, bär, grönsaker, olja, honung, kryddor (och till viss del mejeri, även om det kanske inte riktigt får anses som artegen ;))). Det är väldigt likt LCHF, men utan alla konstigheter :)

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**