• astro
    Live in the moment now skrev 2012-01-06 21:19:44 följande:
    Finns det ngn här som använder sukrin och isf vet om det är ok för barn att äta?
    Ska vara ok men det är lite knepigt med sukrinet, det blir lätt en konstig bismak. Jag tycker att stevia är lättare att använda, särskilt i varma saker.
  • astro

Om sukrin och stevia: Både är ju faktiskt naturprodukter så detta är inte "sötningsmedel" i vanlig mening. Sukrin skulle man lika gärna kunna kalla svampsocker och stevia kommer ju från en ört. Men detta är nog inget de flesta icke-LCHFare har en aning om.

Ting skrev 2012-01-06 22:20:25 följande:
    Kanske en dum fråga, menjag undrar om någon vet om LCHF-kost kan påverka fertiliteten hos kvinnor negativt?
     Har hört många säga att de får oregelbunden mens/ägglossning, särskilt periodvis (jag misstänker att det kan ha med årstiderna att göra; kanske var vi ursprungligen inte menade att kunna föda barn när som helst på året).

Många får också mindre blödningar och mindre ont. (För mig har det varit som skillnaden mellan en vanlig snuva och en rejäl influensa, ungefär.)

Men oregelbunden ägglossning eller ej så talar de flesta rapporter om ÖKAD fertilitet, så till den grad att det finns exempel på "infertila" som fått barn, en kvinna som hade passerat klimakteriet och blev gravid ändå, och flera exempel på p-piller som inte gjort sitt jobb ... 
    Många med PCOS blir betydligt bättre på LCHF.

Själv kan jag bara instämma, först flera barnlösa år, sedan LCHF och så gravid -08 (två gånger), -10, -11 ...
    Mamma20022005 skrev 2012-01-06 23:41:34 följande:
    Jag ska börja med lchf i morgon (har dock tjuvstartat lite idag) och jag är sjukt taggad!!!
    Har läst på hela veckan och känner att lchf passar mig bäst nu när jag ammar min snart
    5 månaders bebis.
    Har gått ner 23 kg förut med hjälp av viktklubb.se. Men orkar inte hålla på och räkna kalorier.
    Ska gå ner 22 kg denna gången, sen kommer jag säkert vilja gå ner lite mer.
    Har köpt Katrin Zytomierskas bok och tycker den är bra och peppande. Bra recept i också.
    Gjorde en taccogratäng ikväll som var jätte god och mättande.

Men tänk om man går upp i vikt istället för ner?? Är helt fel tänk för mig och äta fett. Jag som
    alltid hållt mig ifrån det och ätit light produkter får verkligen tänka om nu.

Vad käkar ni till frukost? Bara ägg och bacon?
     Var också vanebantare innan så jag vet var du står.

Upp går du inte, inte utan kolhydrater. Men det tar en stund att våga tro att fett är ok.

Finns massor av bra frukostar. Bäst är en frukost som är riktigt strikt, inte youghurt, bär, o s v utan kött (eller ost) och fett.
    T ex omelett med oliver och svamp, kolhydratlåg tonfisk- eller kycklingsallad, kallt kött, lax, ägg i alla former, riktigt bra korv.

Min bästa "frukostsnabbis": Kaffe m vispgrädde och en oststav att doppa i kaffet. 
  • astro
    linn78 skrev 2012-01-07 17:54:27 följande:
    ni tjejer som har koll på det mesta=), hur är det egentligen med ketos? Har det och göra med hur många kolhydrater jag äter, hur många kalorier jag äter eller båda tillsammans? Om vi säjer att jag är i ketos om jag ligger på under 50kh/dag, kan jag då ha högt kalori-intag? Eller tvärtom, om jag kör VLCD och ligger på 500 kcal/dag, har det då någon betydelse hur många kh som äts eller då handlar ketosen om kalorierna? Hänger ni med hur jag menar? 
    Det finns två varianter av ketos.

Man kan antingen hamna i ketos via  svält. Då äter man max 600 kalorier om dagen - om dessa består av fett, kolisar eller proteiner spelar ingen roll.

Eller så kan man hamna i ketos genom att inte äta kolhydrater. Då kan man äta betydande mängder kal, men få kolhydrater. Hur få varierar från person till person. Riktigt känsliga kan gå ur ketos på 25 gr kolisar, men de flesta klarar 50-60 gr/dag.

Kroppen går över i ketos när den måste tillverka glykogen, vilket den måste både vid svält och vid LC-kost.

Så nej, om du äter t ex pulverdiet spelar det ingen roll för ketosen vad du äter så länge du ligger under 600 kalorier om dagen. 
  • astro
    mamman i skogen skrev 2012-01-07 21:39:09 följande:
    Tittar man på tex cambridge så är detta en kolhydratssnål VLCD där får man inte ens ta smaksatt vatten med en citronbit i för att inte bryta ketosen än mindre tugga tuggumi eller stoppa i sig ngt som helst mer än en liten bit protein när hungerna blir för svår. Har en kompis som kämpat i många år med kurer och så fort hon kliver av sin cambridge så börjar kilona lägga på igen trots tallriksmodell ala fettskrämd. Hon har nu under många år levt på soppor till frukost för hon vågar inte äta och kur drar hon igång ett par gånger per år för att gå ner det hon lägger på sig på ett par månader. (ett litet sidospår ang ketosen och svälten) Tragiskt men sant hon har sabbat sin kropp och fixar inte längre att vara utan sina soppor. Har för mig att Anna hallen har skrivit om otygga kroppar i  ngt inlägg i sin blogg. Läsvärt för er som går eller har gått på svältdieter.  

En ketos på lågkolhydratskost signalerar inte svält och enligt mig är den att föredra framför en VLCD. Ketos är ett naturligt tillstånd som vi hamnar i när tillgången minskar på kolhydratsrika livsmedel. Då stäler vi in oss på att överleva på fettdrift   
    Måste påpeka att jag är grymt skeptisk mot low-cal dieter av alla slag. Ville bara belysa för frågeställaren hur ketos fungerar.

Frågan kanske dök upp eftersom de flesta low-cal dieter siktar på ketos men består huvudsakligen av kh, mellan 10 och 15 gr/portion d v s från 50 till 90 gr kh/dag.

Intressant nog har dessa dietpulver inte pekats ut som farliga i media trots den spridda idén att man "måste" äta kh. 
  • astro
    shadowstorm skrev 2012-01-08 01:16:36 följande:
    tack för svaret, ska söka info men kommer ta det lugnt i min takt och inte tänka på maten eeextremt första tiden  =) Så morötter får jag ej äta? Jag som älskar äta morötter och gurka på kvällarna..Nötter tål jag ej
    Rå morot är inget förskräckligt avsteg (till skillnad från kokt), särskilt inte kvällstid. Om du är noggrann i övrigt kan du nog behålla moroten utan problem. Bara kom ihåg att räkna den som ett avsteg från "strikt kost".
  • astro

Jag köpte en amerikansk kokbok på temat "tillbaka till naturlig mat"; jag var nyfiken på vad det kunde innebära.

Här är ett exempel, under rubriken "a healthy snack for children":

Mumsiga flingor 

Smält 100 gr smör och en burk jordnötssmör i en kastrull. Vispa ner ½ dl potatismjöl.

Fyll en stor skål eller påse med flingor av typen kudde eller våffla (som Havrefras). Häll smörblandningen över. Rör eller skaka så det blandas.

Blanda 2-3 dl fruktsocker med lika mycket florsocker eller ren majsstärkelse. Häll detta över flingorna, skaka eller rör så det blandas.

Någon mer än jag som tänker att om detta är naturlig mat, så är det inte undra på att de har vikt- och hälsoproblem i USA ... 

• astro
    latlisa skrev 2012-01-08 23:11:31 följande:
    Är det bättre att äta plättar med grädde o bär på morgonen än smotihe?
    Ja. Det är dock ännu bättre att äta något annat, något som inte inbegriper bär.
    Teskedsmamman skrev 2012-01-08 23:39:49 följande:
    Är det bara jag som använder Stevia som sötningsmedel?

Jag gillar stevia. Jag tycker att det smakar gott, till skillnad från sukrin som jag mår illa av och som dessutom inte smakar särskilt gott.
  • astro
    Teskedsmamman skrev 2012-01-09 00:36:33 följande:
    Jag gillar det också stevia, sukrin blir så kallt... jag förstod först inte vad folk menade men när jag testat förstod jag, jag tar hellre canderel än sukrin...
    Det går att få bort den effekten genom att mixa sukrin med t ex aspartam, men då har man ju liksom tappat hela idén ...
  • astro
    76an skrev 2012-01-09 08:38:25 följande:
    Jag har nu kört LCHF sedan i tisdags och har varje morgon käkat TY med 2 msk grädde och ca en halv dl bär. Är det akktså inte så bra frukost? Av vad jag kan läsa runt på trådarna här så verkar det inge bra. Men jag kan inte riktigt förstå varför. Är det bären eller TY som inte är bra isåfall???
    Min mening är att man helst ska undvika en frukost "på kanten". TY med grädde och bär ger en del kolhydrater. Det innebär också att man håller fast vid idén frukostmat, och jag upplever att det på sikt blir lättare att äta LCHF om man släpper på så många av sina gamla ramar som möjligt (som t ex att det är skillnad på frukost och middag, att söta saker är belöningar, att man äter fast man inte är hungrig). 

En del människor är också känsliga för mejeriprodukter, i vilket fall man ger kroppen en seg start in i dagens arbete om man börjar med youghurt.

Det här är ju bara min personliga åsikt, men jag har hållit på så länge nu att jag har märkt att det blir fler som "misslyckas" och hoppar av i gruppen som håller fast vid den ordinarie måltidsordningen, och färre i gruppen som klarar att äta biff till frukost.
    standby skrev 2012-01-09 08:45:54 följande:
    En vecka med LCHF har passerat och vågen visade på -2,7 kg idag. Bra MEN...
    När jag vägde in mig för en vecka sedan så vägde jag nog lite mer än jag brukar för jag hade ätit både pizza och hamburgare dagen innan, annars hade det nog inte blivit så mkt minus på en vecka.

Jag gick ner allt de tre första dagarna, sen har jag stått stilla. Förstår inte riktigt varför, men det kanske är så att det går lite fram och tillbaka? Har inte gjort ngr avsteg. Det enda jag förändrat från de första dagarna är att jag INTE äter yoghurt till frukost, utan ägg istället vilket ska vara bättre.
    Har gått ordentligta, snabba promenader på dryga 5 km flera gånger också.   
     Kroppen släpper oftast vatten när man går över i ketos. Då går man ner 2-5 kilo ungefär. Sedan kan det ta en stund innan kroppen faktiskt börjar tappa vikt. För en del startar det direkt men för andra kan det ta flera månader, det beror mycket på hur stressad man är och hur trygg kroppen känner sig. Börja inte krångla med vad du äter utan fortsätt bara framåt med LCHF och strunta i vågen i några veckor (åtminstone).
    Troligen märker du att dina kläder växer innan det faktiskt syns något i kilon. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**