• astro

**Den stora feta LCHF-tråden**

rednose skrev 2012-01-13 11:36:12 följande:
    aha!

I mina grytor brukar jag dock lassa i en del smör. Gör oftast storkok eftersom sambon och dotter tar med lunch till jobb och dagis så kanske ca 8-10 portioner. Står det stek i smör så har jag lätt i 50 g smör.
    Kanske kan jag lägga i lite kokosfett oxå eller blir det äckligt för lillan? 
    Kokosfett brukar fungera bra även för barn, mina klagar inte i alla fall när jag häller kokos i ungefär allt

50g smör låter bra men är det 8-10 portioner blir det ju faktiskt bara 5-7 gr/portion, helt ok men inte så jättemycket egentligen.

Eftersom du bara har jättelite kvar att tappa kanske du har nått något slags förändringsläge? Det låter ju som om din kropp vill ha mer mat. Om jag vore du skulle jag testa att ge den det och se vad som händer. 
  • astro
    latlisa skrev 2012-01-13 21:17:37 följande:
    Är det ok att äta fetaost gjord på komjölk, eller är det för myckrt kolhydrater i dom?
    Fetaost kan variera lite så du måste kolla på förpackningen, men normalt sett är det 1-2 % kh i feta, även i den gjord på komjölk - riktigt bra mat, med andra ord.
  • astro
    latlisa skrev 2012-01-14 12:04:59 följande:
    2 veckor idag, och inte har det hänt mycket på vågen inte Gråter Nu vet jag att man inte ska stirra sig blind på siffror, men jag är utav den sorten!!
    Det positiva är att jag inte är så gasig o svullen.

Till frukost idag blev det kokos o mandelplättar, tog i en nypa vaniljpulver och då försvann äggsmaken.
    Till det hade jag jordgubbar och grädde och det är väl en ok måltid?

En annan fundering jag har är om man kan äta för mycket grönsaker?

Läser den här tråden flera gånger varje dag men skriver inte så mycket, men man får flera bra tips och råd som man kan ta till sig!!

Ett stort grattis till alla som har lyckats att gå ner, men det är inte utan att man känner sig lite avis Skäms

Ha en bra dag alla där ute i solen!!!               
    Det är många som har svårt att skippa vågen. Men två veckor är verkligen ingen tid alls.

Det beror väl på hur liberal man är men jag ogillar faktiskt din frukost. Kokos-o-mandelplättar är oftast rätt ok, men lite väl kolhydratrikt för en frukost. Släng på jordgubbar och grädde också och du ger dig själv en dålig start.
    I synnerhet är detta viktigt när man bytt till LCHF nyligen.

tveksamma rätter, sådana som innehåller mer än 7 gr/kh, ska ligga sist på dagen. Som frukost är det klart olämpligt.

Jag skulle rekommendera att du läser på om principerna bakom LCHF. Det är inte bara vad man äter utan också när.
    Skaldemans böcker är bäst (IMHO).

Och ja, man kan äta för mycket grönsaker. Om du äter dig mätt på grönt får du i dig för lite fett och proteiner. Huvuddelen av måltiden ska vara kött/fågel/fisk/ägg/ost, alltid. 
  • astro
    Tillde skrev 2012-01-14 16:32:17 följande:
    Aaaah jag igen, förlåt att jag tjatar men jag ligger i soffan med riktiga krampkänningar i vader och lår efter en löptur Vad ska jag äta för att undvika det men ändå inte behöva trycka i mig en massa onödiga kolhydrater i form av nötter?
    B-calm är min favorittablett. Har du inte det hemma så kan du testa med en magnesiumtablett, om du har det.
    rbkzandra skrev 2012-01-14 15:47:58 följande:
    Hej igen! Lite visare av era råd så lade jag till lite mer fett, men nu är jag orolig att det är för mycket? Kan det bli för mycket?

Låt mig visa

Frukost- 2 ägg och 1/2 paket bacon, orkade inte allt

efter 3 timmar en bit ekologisk herrgårdsost 50g

Promenad 40 min

Lunch- Sallad (romansallad, paprika, rödlök) m dressing på 1 ägg, 1 dl rapsolja, parmesan 40g, lite ansjovis och 1/2 paket bacon.

Middag- Färsbiffar (blandfärs), gräddsås, brysselkål med knaperstekta champinjoner.

Promenad 60 min
    Under dagen 1,5-2 liter vatten.

Jag är rätt så mätt hela tiden, men det är väl bra?
    Era erfarna åsikter är betydande, tack!
    Spontan reaktion: Det där låter jättebra.

Räknade lite på det. Eftersom middagsmängderna inte stod, räknade jag på resten av menyn.
    Strålande 86-13-0 (i gram räknat)! 

Redan innan middagen var du uppe i 207 gr fett och 73 gr protein, så det här bör absolut vara nog med mat, kanske rentav i överkant (men ät dig mätt du. Det är inte meningen att man ska vara hungrig). 
    Riktigt bra meny!
    latlisa skrev 2012-01-14 14:00:02 följande:
    Tack för rådet, har faktiskt kikat runt lite på olika bröd men har inte kommit mig för att baka något ännu, men   dom här verkar ju ok inte massa olika sorters frön och huski buski som ska köpas Skrattande det som i så fall oroar mig är att dom smakar ägg! Är det en styck som man ska äta till frukost då?

Funderar på om detta sätt är det rätta för mig att gå ner i vikt på, har inga problem att låta bli pot, ris pasta, flingor och dyl. även om jag är en riktig kolhydratmänniska egentligen, men tanken på att leva så här för alltid  och aldrig mer få äta en god kladdig pot.gratäng får mig nästan att bli deppig, men en lightversion av lchf skulle nog kunna funka. Har max 10 kg som jag skulle behöva gå ner men är glad om det blir 6, har aldrig varit en stl.38 så det gör mig inget att ha stl 44 men den får ju gärna sitta bra Drömmer
    Det är ju inte bara vikt det handlar om. Och "kladdig potatisgratäng" kan man göra LCHF, bara inte av potatis

Mitt råd skulle vara: testa att vara strikt i ett par-tre månader. Sedan när din kropp vant sig (och börjat må riktigt bra), då kan du fundera över vilken nivå du vill ligga på.
    Men börjar du kompromissa och köra "light" innan dess så missar du garanterat formtoppen.

(ps ang frukostar - det är inte tiden på dagen som avgör utan vilken måltid i ordningen det är. Bär, nötter etc hör hemma efter/till sista målet, och aldrig i det första efter nattsömnen.)

• astro
    Smitha skrev 2012-01-14 13:28:28 följande:
    Hej ansluter mig här!
    har uteslutit kolhydrater och tillsatt mera fett den här veckan. En gång gjorde maken köttfärssås och hade i lite vetemjöl som han redde ut såsen med, han tyckte att jag var petig som inte åt något. Men tyckte att det kändes fel att äta mjöl så jag lagade nån annan mat. Hur petig ska man var med sånt? Det var väl 1-2 msk vetemjöl till ungefär 6 portioner mat. Är det ok att äta nångång i veckan eller är det noll tolerans?

Jag har en hel del övervikt att bli av med, 35-40 kilo innan jag blir normalviktig enligt BMI. Är sockermissbrukare och tröstäter ofta pga min deppression, som jag även medicinerar mot. Så tänkte att det här skulle vara en diet som skulle passa mig för att bli av med sockerberoendet.
    Jag vet naturligtvis att lchf är något som är tänkt att man ska äta hela livet ut och är det något man mår bra av så kommer jag absolut att fortsätta livet ut.
    Hur bra går man ner i vikt när man kör lchf? Vad brukar man gå ner en vecka t.ex. när man har stor övervikt? Jag har jojjobantat en hel del det senaste året och äter som sagt tabletter, kan det hindra mig från att gå ner?
    Välkommen!

Inte för att lite vetemjöl är en katastrof, men det är en god idé att inte börja kompromissa. Det blir häpnadsväckande många gram kh om man har lite här och lite där.
    Gör man för lös köttfärssås går det jättebra att reda med ett par-tre äggulor eller ännu hellre en burk färskost, typ philadelfia.

LCHF fungerar bra mot sockermissbruk och hjälper inte sällan mot ångest och depression också. Pillren kan göra vägen lite besvärligare för dig (det beror förstås på exakt vilka mediciner vi pratar om).

Många går ner snabbt och direkt på LCHF men det kan också ta tid, upp till ett halvår innan kroppen är trygg och börjar tappa kilon. Då har de flesta dock redan tappat flera storlekar, det bara syns inget på vågen.

Att vara påläst är ett enormt plus. Jag rekommenderar å det varmaste Skaldemans böcker, han är min personliga favorit därför att han är så tydlig. 
  • astro
    Teskedsmamman skrev 2012-01-14 22:35:26 följande:
    Nope, jag är för lat för att göra egen välling, däremot visar lillkillen att min lchfmat är det bästa han vet så när han går av vällingen sedan så blir det nog mer sådan för honom....

Hur många 17-mån skriker som värsta mistluren för att han inte får räkor, stenbitsrom (vilken han kan äta enbart, skedvis ) och majonnäs
    Min lillgrabbs favvofrukost är Lchf-plättar, skivad korv, oststav och hårdkokt ägg

Hamburgerbröd betraktar han som bulle. Bulle äter han inte, jag tror att han tycker att det är för sött.

Jag undrar om det inte är bröstmjölken som "programmerar" de första matvanorna, för han var ointresserad av fruktpure och andra sötsaker från första början. 

Lilltjejen älskar kött, äpple, morot, ärtor och ost. Till frukost brukar hon äta en oststav och ett rån med smör. 
  • astro
    Nattis90 skrev 2012-01-15 21:10:08 följande:
    Hej hej alla :) Nu har jag tänkt pröva detta då min mage börjar puta och mina lår blivit lite större .. Finns det nån bra sida med goda recept ?
    Massor, kolla i ts t ex.

Men det lönar sig väldigt att med en gång lägga ner en slant på en bra bok med bakgrunden till LCHF. Bland annat för att förstå vad som händer i kroppen och för att lära sig hur man kan anpassa maträtter så att de fungerar (och vad som tillför kolhydrater som man kanske inte tänkt på).

Själv föredrar jag Skaldemans böcker som är lättlästa och har bra recept, men Zytomierskas bok ska visst också vara riktigt bra (har beställt den men inte fått den än själv). 
  • astro
    MeMayo skrev 2012-01-15 22:54:16 följande:
    har en fråga till er som är duktiga på det här med lchf.. är det mycket kolhydrater i röd vin??? bör man avstå helt ifrån det eller kan man få dricka ett glas ibland???
    Knappt en kolhydrat! Så visst kan du dricka rödvin. (F ö finns det inget socker i rom heller fastän den är gjord av sockerrör!)

Alkohol har dock några baksidor:
    1) Alkohol håller levern upptagen och försämrar leverns förmåga att bränna fett.
    2) Alkohol är aptitretande och leder ofta till snacksätning.
    3) Alkohol tillför energi.

Ett glas med två och en halv dl rödvin ger dig  180 kalorier, från 25 gr alkohol och 2 gr kh. Du får också i dig kalium, magnesium och fosfor (de två förstnämnda får många LCHFare i sig lite för lite av till vardags).

Så det är inget fel i att ta ett glas, särskilt inte om du följer Montignacs princip (att äta något fett innan vinet, t ex en ostbit).

• astro
    YourSoFine86 skrev 2012-01-16 08:44:21 följande:
    Hej! Idag är första dagen på sambons och min "lchf-diet". Vi har sett Väldigt fina resultat på mina föräldrar som ätit lchf i ett halvår och inte har för avsikt att återgå till "normal kost".
    Min sambo är ganska kraftigt överviktig och behöver verkligen gå ner i vikt, medan mitt mål är att gå ner några kilo och få bort bebis-magen.
    Det jag tycker är svårt är att veta hur mycket fett man ska få i sig per dag? Ska man alltid äta tills man är mätt eller ska man begränsa intaget som när man räknar kalorier?
    Försöker även få med min kraftigt överviktiga svärmor på lchf tåget, men hon är så in i norden lat och orkar inte lägga någon tid på träning osv. Har ni några tips på hur vi kan göra henne mer motiverad? Behöver man träna mycket för att det ska bli något resultat eller räcker det med att förändra kosten?
    Man ska absolut inte vara hungrig, i synnerhet inte de första tre månaderna. Rejäla måltider är att föredra - märker du att du måste ha flera mellanmål så öka portionerna vid huvudmålen.

Kalorierna är inte viktiga men det är viktigt vad och hur man äter. Bästa sättet att lyckas med LCHF är att ta sig själv på allvar och läsa på. En bok ger mer än internet, så skaffa en bok eller två (t ex Skaldeman, Zytomierska, Litsfeldt), det är en investering du inte ångrar.
    Att lära sig basen för LCHF ordentligt tar bort många risker för nybörjarmissar och du kommer att få svaren på massor av grundläggande frågor (som hur fettandelen ska se ut, hur man får in den i kosten, när och om man har råd att göra avsteg, vad som händer i kroppen, om träning behövs osv)

Vad din svärmor anbelangar borde LCHF passa som handsken om hon kan avstå från gofikat (ofta svårt för damer). Man mår fint och går ner i vikt utan att röra på sig alls. Fast de flesta blir aktiva av sig själva efter ett tag - det är en diet som skapar energi och drivkraft, så efter några månader så vill man ut och röra på sig. "Lättjan" är ofta sockrets fel. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**