• astro

**Den stora feta LCHF-tråden**

Tillde, håller med kloka Loreena om allt hon redan sagt.

Vågen (som du borde dumpa) har "eftersläp". Detta lurar många bantare. Det du äter på fredagen, t ex, dyker upp på vågen på måndagen.

Vanliga bantare festar på fredagen, väger sig på lördagen: "Wow, åt pizza men gick inte upp, suveränt!" 
    Slarvar lite på lördagen (det fanns ju marginaler), stramar åt rejält på söndagen när samvetet börjar gnissla, väger sig på måndagen:
    "Åh herregud, två kilo upp, jag som var så petig igår och bara åt gurka och mager ost och lite sallad på hela dagen!"
    Nu kommer hopplösheten smygande. Snart är bantaren tillbaka i tröstätarträsket ... 

Även LCHFare drabbas ibland av detta fenomen. Lite kex till helgen och pang, kilona (och svullnad, etc) kommer skuttande i början av veckan, och där åker självförtroendet.

Räkna med att en dags "slarv" kostar tre-fyra dagar innan kroppen hittat rätt igen, Ibland mer. 

• astro
    luspudel skrev 2012-01-19 11:46:18 följande:
    Men nu förstår jag inte längre Ju mer jag läser desto snurrigare blir jag! Räknar ni kcal ändå...? Som ätstörd trodde jag att detta var det perfekta för mig, ingen heta på kcalräkning osv... Eller är det bara om man inte går ner så mkt man behöver fundera på detta?
    Vissa gör men det ska verkligen inte behövas. När jag räknar åt någon är det mest för att se om h*n ätit för lite.

Läs Skaldeman, väldigt bra tyckte jag som också har ätstörningar. Eller hade, innan lchf. 
  • astro

Någon mer än jag som noterade att man kunde SE vem som åt vad, i debatten?

Glansigt hår, ung hy, fin ansiktsfärg - LCHF
    Risigt hår, rödflammig, vätskig i ansiktet - dietistmat
    Ruskigt torrt och risigt hår, rynkig, grå hy - dietist som säkerligen äter mager mat 

och

något mindre glansigt hår, lite blek men i övrigt ok - på kolhydrater men tränar hårt.

Det var ingen konst alls att se vem som var på vilken sida om man säger så. 

• astro
    Faile skrev 2012-01-20 07:04:52 följande:
    Men är det "fula" kolhydrater då? För tex sukrin innehåller ju också sådana höga kolhydratnivåer men är en sort som kroppen inte tar upp.
    Det är ju kristalliserad nektar vilket gör det riktigt svårt att få reda på vilken typ av socker det rör sig om.

Googla hjälpte inte. Men man skulle förstås kunna köpa en burk, ta en rejäl sked och sedan mäta blodsockret. 
  • astro
    Sigrid skrev 2012-01-20 09:36:18 följande:
    Jag såg debatten igår och skrattade lite när dietisten tog upp argumentet att det var "socialt svårt" att äta LCHF.

???

Hallå!!! Där tappade hon helt trovärdighet. Det måste väl ändå vara hälsan som kommer först.
    Någon mer som reagerade på denna dumma, fåniga kommentar?
    När man börjar få slut på vettiga argument kommer det fram vad man verkligen tycker. Det är då folk kläcker ur sig riktiga grodor.

Jag var veggo på den tiden det var inne att mobba vegetarianer (tidigt 80-tal). Jag blev predikad för av "näringsexperter" i skolan, glodd på av tanterna i bespisningen, och faktiskt avvisad från en pizzeria (av alla ställen) för "här serverar vi inte vegetarianer".
    Och otaliga gången anklagad för att vara människohatare eftersom jag tydligen älskade djur. Tydligen kan man inte gilla människor och djur.

Hoppas det blir samma sak med LCHF, att motståndarna helt enkelt vänjer sig. Människor har lite svårt för förändring, särskilt sådan som kommer åt kulturarvet (som byte av kost).

En gång i tiden var det ju trots allt svårt att få folk att köpa att det var hälsosamt att ha en skorsten.
    Och pardans, det var en säker inkörsport till synd och prostitution. 
    Bästa sättet att bota huvudvärk var att hänga uppochner eller att andas in månljus.
    Kvicksilver blev man pigg av.

och så vidare ... 
  • astro
    Isbit skrev 2012-01-22 23:05:15 följande:
    Kan man äta LCHF under graviditet?
    Säkert en dum fråga men det får jag ta
    Jodå, men räkna med påhopp från omgivningen. Och var lite aktsam, skriker kroppen efter kolisar bör den nog få kolisar. Man kan ju förstås styra undan från godis e t c även om suget sätter in - klokt oavsett kosthållning.

Jag har ätit LCHF som gravid men aldrig riktigt strikt, kroppen har inte velat och periodvis har kött smakat hemskt.

Se också till att vara lite påläst så att du kan tolka kroppens signaler rätt. Många kastar sig in i LCHF med bara ett halvt hum om hur det egentligen fungerar. Skaffa en bra bok, finns många att välja på (själv gillar jag Skaldeman). 
  • astro
    Anansi skrev 2012-01-24 09:41:34 följande:
    Det beror ju helt på vad man själv tycker, hur strikt man vill vara och hur man påverkas av mjölksockret. Just mjölksockret finns det nog någon som kan förklara det bättre än jag.  En dl vispgrädde är 3 kh medan 1 dl 3% mjölk är 5 kh. Men jag tänker att kosten ska funka i vardagen för att det ska bli hållbart i längden. Tycker man att kaffe med grädde är äckligt ska man naturligtvis inte dricka det, då är det bättre att ta mjölk och istället dra in på något annat om man hamnar över 20 g kh/dag på grund av mjölken (och man vill ligga på max 20). Och kaffe är helt ok.
    Problemet är inte kolhydraterna i mjölken utan mjölkproteinet. Mjölkprotein sporrar tillväxt d v s orsakar insulinsläpp. Är man riktigt insulinkänslig kan därför mjölkprodukter (även grädde) bromsa viktnedgång.

Lite mjölk i kaffet innebär förstås mindre mättnad och är därför sämre än grädde, men i övrigt - om du tål mejeriprodukter så tål du nog lite mjölk i kaffet också. Om du dessutom äter något fett till frukost så kan du gott unna dig mjölken (förutsatt som sagt att du tål mejeri).

Hur vet du om du tål mejeri? Om du äter strikt LCHF och inte går ner är det en god idé att börja med att stryka mejerivarorna och se vad som händer. Du kanske också ska fundera lite på mängden grädde etc om du är diabetiker eller på gränsen till diabetiker.
    Men annars är det bara att njuta av grädde, creme fraiche etc eftersom det oftast bara är nyttigt - utgångspunkten är alltså att mejeri fungerar bra i en LCHF-kost. 
  • astro
    Kasihi skrev 2012-01-24 10:21:04 följande:
    För någon dag sen skrev någon om hur han/hon slängde ihop ett microvågsugnsbröd på 2min. Hittar inte receptet. Vill göra nu.
    Tror det var 1 dl mandelmjöl, 1 ägg, 25 gr smör.

Antagligen fungerar andra liknande mjöl lika bra. 
  • astro
    Luxuz skrev 2012-01-24 10:27:30 följande:
    Hej. Jag har ätit LCHF sen nyår och tycker att det går jättebra, förutom att jag inte alls går ner i vikt. Jag har gjort några halvhjärtade försök med LCHF innan, men nu är jag väldigt påläst och väldigt motiverad. På de här tre veckorna har jag inte fuskat på något sätt, och eftersom jag vill gå ner i vikt (ca 10kg), så har jag legat under 20 gram/kolydrater varje dag. Det går bra, jag är inte sugen, lite mer hungrig de senaste dagarna. Men det är lite irriterade när jag inte går mer något i vikt. Jag har börjat mäta mig, men har bara mätt mig en gång.

Sen är jag otroligt törstig. Jag går runt hela tiden och är torr i munnen. Jag dricker mycket vatten, men är ändå torr i gommen och ner i svalget. Någon som vet vad det kan vara och hur man blir av med det? På morgonen är det hemskt, då är det supertorrt i hela munnen.

En annan sak jag tänkte höra med er är om det är någon som har ett bra LCHF recept som är väldigt likt ett vanligt recept. Mina svärföräldrar ska komma på besök om två veckor och då vill jag inte börja förklara LCHF för dem. Något som liknar/smakar som "vanlig" mat, men gärna LCHF och utan nötter (svärmor är nötallergier).
    Vet inte exakt vad muntorrheten beror på men kanske mineralbrist? Tar du något tillskott?

"Förklädd" mat:

Soppor går ju alltid bra (servera bröd bredvid, gästerna märker nog inte att bara de äter brödet).
    Kött+sallad+blomkålsmos känns väl inte alltför underligt heller.
    Många matsallader (som skaldjurssallad) går ju också bra, förutsatt att du inte äter superstrikt LCHF.
    LCHF-pasta (dreamfields) är väldigt likt vanlig spaghetti, så det är ju ett smart "fusk" du kan dra till med.  Samma sak gäller shiratakinudlar som nog är snäppet nyttigare än pastan.
    Fyllda gratinerade paprikor.
     Lasagne (med LCHF-pastaplattor eller plattor av squash)
    En fin köttbit med rättikagratäng och grönsallad.

Gott efter maten:
    Chokladmousse
    Marängtårta (t ex Björn Ferrys)
    panna cotta
    hemgjord mascarponeglass

Frukost: Rekommenderar "buffevarianten" så kan de plocka till sig flingor etc och du kan äta dina LCHF-muffins, hårdkokta ägg och rökt fisk, t ex. Faktiskt blir "exotiska" frukostinslag från andra länder ofta en succé hos gäster, t ex just rökt fisk, oliver, prinskorv. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**