• Mandel

**Den stora feta LCHF-tråden**

Bordeaux skrev 2011-05-03 15:25:16 följande:
    Moiraine, jag hittar alla konstiga mjölsorter i vanliga matbutiken, det kanske du också kan göra. De enda som inte verkar finnas är psylliumfrön i någon som helst form. Troligtvis ej uppfunnet här än
    Jag har mald psyllium. 85% kostfiber.Om det är fröna eller skalet som är malt vet jag inte men en grön återförslutningsbar plastpåse. Finax kanske?
    Köpte den första på Willy´s och den andra på Maxi kanske.
    Använder det i knäckebröden/kexen m.m.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Enensammamma skrev 2011-05-03 16:18:29 följande:
    En vecka med LCHF och jag har inte bajsat på en vecka. Normalt? Hur bra är det liksom?

går ner i vikt gör jag iaf men orkar inte träna. Är lite yr och helt matt.
    Min mage lever sitt eget liv. Ibland kan jag gå på toa 2 dagar p åraken och sedan kan det ta 4-6 dagar innan jag går igen.
    Extremt detaljrikt då, men hårda kulor är det vanligaste...
    Försöker hålla magen i någorlunda ordning genom att få i mig linfrö. Har även vant mig vid att jag inte behöver springa på toa varje dag som jag gjorde förr.

En diet för busschaufförer och lastbilschaufförer kanske?
  • Mandel
    ixi skrev 2011-05-03 16:40:44 följande:
    Åh, kex, det vill jag göra! Om du vill dela med dig hur du gör är jag tacksam!
    3 ägg som jag rör ihop med 3dl torrvaror.
    Jag är dock en stortestare så jag tänkte ha 1dl mald psyllium i, men ops! Det räckte med en ½dl så blev det väldigt segt. Fick ha i ½dl vatten för att kunna röra runt.
    Nu har jag kört med 1dl krossat linfrö, 1dl pofiber och så ½dl psyllium och så vatten så det blir hanterbart.
    Brukar ha i lite flingsalt för smaken. Provade först att strö det ovanpå, men det bara ramlade av...
    Sist hade jag i dill och gräslökskrydda och det blev ok. Ska prova med chili och kanske vitlök nästa gång.
    Har även provat att ha kanel i för att göra dem mer som kaffekex. Dessa krossade jag och gjorde cheesecakebotten på igår. Dög gott och väl åt mig, men inte åt maken...

Smeta ut så tunt som möjligt på ett bakplåtspapper. Jag har även provat att kavla mellan två bakplåtspapper, men en slickepott klarar jobbet minst lika bra.

175graders ugnsvärme i 15min. Sedan skär man dem i bitar och rostar i drygt 50grader tills de blir krispiga. Jag brukar lägga över dem på ugnsgallret och vända på dem och så ha dem i ugnen 2-3 timmar ungefär.
  • Mandel
    Faile skrev 2011-05-03 17:19:56 följande:
    Det är som mitt knäckebröd ungefär fast jag brukar ha i 1dl mandelmjöl, 1dl kokosflingor och sen 1/2 dl vardera av linfrön och ljusa psylliumfrön.

Testade även att göra någon sorts kakvariant som faktiskt blev ganska gott. Då hade jag bara i mandelmjöl, jordnötsmjöl och kokosflingor samt kryddade med lite vaniljpulver och kanel.
    Ihop med kokosfingorna i blev det faktiskt riktigt sött och gott och doftar dessutom underbart i hela huset medan man rostar det i ugnen
    Jag provade med mandel en gång och det föll mig inte alls i smaken faktiskt. Kanske skulle ha mandelmjöl och kanel?
  • Mandel
    Linda1976 skrev 2011-05-03 19:01:10 följande:
    BTW: Jag har en USEL dag. Har gjort maränger med dottern och trillat dit på ljusrosa marängsmet....

Skrikandes 
    Måste du falla för frestelsen då människa!?!

Jag bakade en ny omgång chokladbollar enligt ett annat recept till maken och barnen eller någon annan som vill smaka utan att ens prova degen själv. Även om den luktade ljuvligt.
    Gjorde kladdkaka i fredags och klarade mig galant ifrån att inte slicka skålen som jag normalt gör. Har inte heller provat den utan frusit in den.
    Gjorde en omgång småkakor som jag smälte choklad och ringlade över, har inte provat dem heller.
    Vet faktiskt inte varför jag klarar mig utan problem. Hade jag gått på någon vanlig "bantnings"diet hade jag drunknat av allt mitt eget dregel i köket...
  • Mandel
    Linda1976 skrev 2011-05-03 20:01:38 följande:
    Måste och måste. Matmissbrukaren/sockerberoendeproblematiken är tyvärr inte död. Latent, och ibland faller jag igenom tyvärr. Hade det bara hängt på karaktären, men det är ju det där med det kemiska beroendet... Undrar om man kan bli helt botad...

suck.
    Det är klart att det går att bli botad! Du fixar det till slut en vacker dag. Det är jag helt övertygad om.
    Själv är jag en gammal van skåpsätare/tröstätare/ensamhetsätare/äta för jag tycker synd om mig själv osv.
    Oavsett vad jag har vägt har jag alltid kunna äta massor.
    En gång när jag vägde skapligt  så var det till och med flera stora karlar som undrade vart allt jag stoppade i mig tog vägen eftersom jag nog den kvällen fick i mig minst 2-3 gånger så mycket mat som de...
    Dagarna efter blev jag satt på svält av mig själv som straff.

Det är därför som jag är så nöjd (än så länge) med LCHF. Just för att suget inte är lika stort och kommer suget kan jag alltid äta något fett så jag blir mätt och då försvinner suget.
    Sedan är jag livrädd för att bli dålig om jag skulle få i mig för mycket kolhydrater under en dag nu när jag vant mig av med det.
    På alla andra viktnedgångsförsök så har det varit svält i en eller annan form och jag är en allt eller inget människa så det fungerar inte.
    Jag kan inte bara äta lite. Jag kan inte sluta äta när jag fortfarande är vrålhungrig osv. Då är jag bättre på att inte äta någonting alls istället tills jag efter några dagar trillar dit och hetsäter...

Ett hett tips är att borsta tänderna. Borsta inte ihjäl dem bara! Men om man går och borstar tänderna när suget sätter igång så får man fokus på något annat och med nyborstade tänder sätter man inte igång och trycker i sig en kaka eller en chokladbit. Det bär emot att kladda ned de nyborstade tänderna...
    Fixa en tandborste och tandkräm och ha stående i köket så är det inte så besvärligt att gå iväg om det skulle behövas borstas dagtid.

Lycka till!

• Mandel

Eftersom minsta sonen har vattkoppor har han och jag husarrest... Är uttråkad till max och roar mig lite ibland med att baka.
    Idag har vi gjort stora muffins med vitchokladfrosting och mjölkchokladfrosting (inte ett dugg LCHF) som jag delat ut till de anställda. Får terrorisera dem med mitt kakbakande eftersom jag inte äter och jag tycker inte att maken och barnen ska stoppa i sig allt som jag har lust att baka...

Vad ska jag göra resten av dagen? Har ingen lust att stryka eller städa. Baka mera? Ute är det lite för kallt för att vara, vart tog värmen vägen!?!

Jag dör av tristess snart! Och tyvärr är tristessen en ätafaktor...

• Mandel
    Kaya skrev 2011-05-04 12:28:26 följande:
    Är sonen jättesjuk eller kan han sitta väl påpälsad i barnvagn och hänga med på en rask långpromenad? (Han kanske är för stor för att åka vagn, vad vet jag...?) Själv älskar jag att känna värmen komma inifrån när jag motionerar utomhus en riktigt ruggig dag. En sån där dag när man sitter inne och är frusen och ryser bara man tittar ut genom fönstret, att då ge sig ut i alla fall, i varma mjuka bekväma kläder och sköna skor, och gå eller springa en sväng - och så känna hur man gradvis blir varm inifrån och ut - DET är njutning!

K
    Han är inte så sjuk utan snarare uttråkad och överaktiv han med...
    Så få honom att vara tyst utan att tjata hål i mina öron och sitta still i en vagn är nog tyvärr svårt.
    Hade han varit 2 år yngre hade jag direkt satt honom i vagnen och gett mig ut på långpromenader.
  • Mandel

I den lokala gratistidningen hade de intervjuat Paulo Roberto om hälsa och som då helt dissade lågkolhydratsdieter.
    Till min  glädje läste jag sedan i min "tant"veckotidning Allas ett reportage om LCH och med en väldigt neutral syn på det hela av redaktionen. De förklarade vad det gick ut på och så hade de några för och nakdelar listade.
    Det var även med några middagsrecept.

• Mandel
    Maddisen80 skrev 2011-05-04 17:59:38 följande:
    Jo men jag får inte äta lchf pågrund av min sambo så de är svårt när man inte har stöd av sin sambo
    Och vad har han med din mat att göra? Tvingar han dig att äta pasta, ris och potatis?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**