• Mandel

**Den stora feta LCHF-tråden**

Deliverance skrev 2011-06-07 14:30:54 följande:
    God eftermiddag allesammans!

Nu är sommaren här och därmed är grillsäsongen igång på högvarv.
    Jag har försökt göra egna grilloljor men får inte till det, så jag har användt mig mycket av Caj P grillolja istället. Den har näringsinnehåll:
    kcal 392kJ 1643 Protein 0,3 gKolhydrater 0,6 gFett 44 gDet är visserligen en del ingredienser, www.cajp.se/produkter/grilloljor/1320/grillol...

Är detta okej att använda?

Jag använder en shaker och har i rapsolja, en skvätt vatten, valfria kryddor i mängder och så lite soya för färg ibland.
    Annars kan man smälta smör och blanda i kryddor och ev lite soya och sedan i med köttbitarna.

Det går att prova sig fram. Mixa krossade tomater med gullök, vitlök, svartpeppar, salt och olja. Ev kan man ha i lite paprika. Marinera i en del och spara en del som sås/tillbehör när det är färdiggrillat.

Enda problemet med grillningen här hemma är att maken alltid måste bränna några bitar, annars är det ingen som har på extra kryddor eller så när vi äter. Inte ens våra gäster när vi bjuder på grillat.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    viggooden skrev 2011-06-08 17:15:30 följande:
    Nån som har tips på lchf mat att packa ner i väskan? Jag tänkte vandra i ca 5 dagar. 
    Makrill i tomatsås
    Tonfiskkonserver
    Grönsakskonserver
    Små majonäsburkar - Björnkulla har små så du äter upp en burk om dagen då hinner de inte bli dåliga.
    Frökex, pones
    Nötter
    90% choklad!!!
  • Mandel

Den här gången var nog första gången i mitt liv som jag fick världens bulamage och trodde i princip att jag var gravid innan jag idag fick mens.
    Har aldrig fått en sådan mage i samband med mens. Märkligt! Fast någon gång ska väl vara den första

• Mandel
    Duntoffla skrev 2011-06-08 23:23:11 följande:
    Är Death by chocolate samma sak som Lindas choklad/kladdkaka i recepttråden? 

Har en till fråga, funderar på att göra oopsies. Hur är dem? Eller rättare sagt vad använder ni dem till? De ser lite mer ut som något slags förrättsgrejer typ blinier. Eller äter ni dem som frukostbröd? 
    Jag slängde i kanel och vaniljpulver i mina oopsies och dekorerade dem med grädde och färgad kokos och hade som bakelser. Passar bättre som fikabröd än matbröd tycker jag.
  • Mandel

Träffat familjen och självklart kom då kommentaren (igen):
    - Hur länge ska du äta så där?
    - Resten av livet
    - Jag har hört att man bara ska köra i 3 månader och att man sedan måste ha uppehåll.
    - Då får du läsa på bättre...

Varför skulle jag må bättre om jag åt fikabröd och potatis? Tror ingen skulle bry sig om jag sa att jag inte åt ris eller pasta, men potatis är tydligen heligt ihop med traditionellt fikabröd och smörgåsar.
    Jag är inte i närheten av att vara underviktig heller så varför stör mina matvanor? Jag kräver aldrig special utan är utan, tar det som fungerar eller har med mig eget.

• Mandel
    Nallebjörnis skrev 2011-06-12 18:00:05 följande:

Årets första skörd av svensk balkong gurka ;) Det ni! Måste ju vara Godkänd och allt.. trodde inte man kunde få såna fina gurkor hemma ;)
    WOW! Snygg.
  • Mandel
    MTG skrev 2011-06-12 18:23:14 följande:
    Min svärmor har faktiskt engagerat sig lite i vad jag äter. Vi äter där hyfsat regelbundet och hon frågar vad jag kan äta och om viss mat är okey. I fredags kokade hon två ägg år mig som mellanmål eftersom alla andra skulle fika och när jag tackade svarade hon att hon blir glad om hon kan bjuda på nått. Igår gjorde hon omelett med kalkon och ost, jättedyrt! Mina föräldrar är inte alls så. Pappa pratade förra helgen om att han ska köpa hem choklad och korv till mig från Tyskland där han är nu. När jag sa att jag inte äter det svarade han "jag hittar nog på nått". Kanske låter bra, men med tanke på hans snorkiga tonfall och att jag vet hur min pappa är så kommer han alldeles säkert upp med saker till mig jag inte får äta.

Flera av mina kompisar tycker att tänket med lchf låter bra och att de oxå är av åsikten att socker inte är bra för kroppen. De undviker största bovarna som godis ex men inte pasta etc.
    Skillnad mot min svärmor som ägnade typ 15 min åt att tjata att hon mådde illa och ville kräkas när hon såg mig äta ägg och bacon till frukost.
  • Mandel

Får man träningsvärk i rumpan/skinkorna av att jogga?

Att det känns i låren kan jag gå med på, men även i rumpan? Eller beror rumvärken på mina spännarumpan-övningar undertiden jag virkar på mina grytlappar?

Sorterar ingen potatis längre så jag får ägna mig åt mina spännarumpan-övningar någon annan stans och då blev det till virkningen.

• Mandel
    mamman i skogen skrev 2011-06-14 02:20:23 följande:
    Ber om ursäkt för ett långt inlägg men jag jobbar natt och har tråkigt Dessutom finns det inget som är helt svart eller vitt och saker kan förändras genom livet men det gäller att acceptera de förändringarna och inse att det som kanske funkade när man var 20 inte fugerar när man närmar sig 40..vem vet när jag är 60 kanske jag kan frossa i chokladbollar och ändå må som en prinsessa men i dagsläget är det omöjligt;-D
    Själv tycker jag att det är ganska intressant att det är accepterat i dagens samhälle att hälla i sig konstiga pulversoppor bestående av massor av kemiska tillsatser, aromer, färgämnen osv.
    Alla i lunchrummet tycker att de som kör dessa skakes är så duktiga som tar tag i sin vikt.  Ingen "gnäller" vid någon fika träff och någon tackar nej till fikabrödet och istället tar sig en chokladbars full av konstiga ämnen som vi inte ens vet vad de gör med kroppen när vi stoppar i oss dem, men gud förbjude att du har med dig en matlåda till jobbet utan pasta/potatis/ris. Att stå över fikat på jobbet eller hemma hos familj/skläktingar kräver långa utläggningar.
    Försvarstal efter försvarstal, be folk att läsa på i ämnet istället för att bara döma efter olika rykten de har hört osv.
    Man blir sjuk, det är farligt och bla, bla, bla.
    Samma människor tycker dock att 10 veckors ren soppkur på ex itrim är helt okej...
  • Mandel
    Faile skrev 2011-06-14 07:26:06 följande:
    Precis samma hände mig. Innan jag började med lchf åt jag shakes i 3 månader och alla tyckte jag var så duktig ( trots att jag inte gick ner dock ). När det inte funkade gick jag över till lchf och då helt plötsligt åt jag en extremdiet!! Totalt sjukt att när jag för första gången på flera månader åt riktig mat och åt mig mätt, nej då var jag extrem och dieten farlig.
    Tycker det säger en hel del om den rubbade synen på mat i dag.
    Vet inte om det har att göra med att i så många andra dieter så är det okej att äta frukt och grönsaker i obegränsad mängd, mer eller mindre i alla fall.
    Jag äter inte frukt alls nu och vill alltså inte ha en frukt istället för fikabröd. Och att bara sitta och äta sövlet (pålägget -tillbehöret -finmaten) bär nog emot för många i den äldre generationen. Det är ju det som är dyrast...

Jag äter exempelvis mycket mer grönsaker än maken, men honom är det ingen som är på och hackar på.
    Alla hans smörgåsar som han trycker i sig i tid och otid och mjölk och öl, ska det vara något för en vuxen karl?
    Den enda som är på honom ibland är hans mamma och det är för att han har en rejäl mage som han inte gör något åt.
    Jag har försökt få med honom på LCHF, men han MÅSTE äta en massa smörgåsar, fråga mig inte varför...

Jag rör på mig, är pigg och glad så varför stör mina matvanor andra?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**