• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

Dissan skrev 2011-08-10 12:15:54 följande:
    Måste fråga er experter:) Har hållit på med detta u tre dagar nu...
    Finns det risk att man överdriver sitt fettintag? Tycker inte jag gör annat än att äta feta såser och grädde, vilket jag i ochförsig gillar:)

Nedan följer vad jag har ätit hittills idag kom gärna med synpunkter:

Två kokta ägg och ett halvt paket bacon o kaffe m en skvätt grädde tillfrukost

Fyra skivor ost till mellanmål

Till lunch blev det: köttfärsbiff m feta ett kokt ägg beasås och en stor klick skagenröra

Plus ytterligare två koppar kaffe därimellan...

Vad tror ni om detta?
    Oftast så rättar det till sig av sig självt med mängden fett. :)När övergångsperioden är över brukar kroppen själv känna hur hungrig den är och du äter tills du blir mätt. Jag testade igår att vispa lite mer grädde än vanligt till mina hallon och gjorde ett försök att få i mig det. Det tog verkligen tvärstopp och jag klarade inte att få i mig mer än jag brukar, så min lyckliga hund fick slicka i sig resterna. Oftast är det eg. tvärt om i början. Man får succesivt vänja kroppen med att äta lite mer fet, iaf om man tidigare varit fettskrämd.
  • Loreena
    Dissan skrev 2011-08-10 19:51:26 följande:
    Ok, kollar av med er experter igen. Har ätit färdigt för idag (är proppmätt) och har lyckats klämma i mig 211 gr fett 170 gr proteiner o 12 kolhydrater!
    Låter det i era öron som en bra dag?
    Tack på förhand
    Det låter som mycket tycker jag? Men är du säker på att du räknat rätt? 100 g nötkött innehåller tex. 20 g protein. Ett ägg innehåller ca 13 g protein.
  • Loreena
    Dissan skrev 2011-08-10 19:51:26 följande:
    Ok, kollar av med er experter igen. Har ätit färdigt för idag (är proppmätt) och har lyckats klämma i mig 211 gr fett 170 gr proteiner o 12 kolhydrater!
    Låter det i era öron som en bra dag?
    Tack på förhand
    Fettmängden och kolisarna låter toppenbra hur som helst! :) Men du behöver inte äta mer proteiner än normalt med lchf. Då är det bättre att äta mer fett tills du blir mätt. Man kan räkna på ungefär 1-2 gram protein/kg kroppsvikt. Den högre mängden protein är bra för de som tex. tränar mycket och behöver bygga upp och reparera sina muskler. Men ät och må bra och grubbla inte för mycket på det där med proteinerna när du lyckas så bra med kolisarna, din kropp känner säkert vad en behöver! :)
  • Loreena
    Dissan skrev 2011-08-10 20:07:51 följande:
    Jag har lagt in allt jag ätit i en app på mobilen och där står det så. Eller egentligen står det: protein 172 gr/52 gr
    Kolhydrater 12 gr/208 gr
    Fett 211 gr/ 38 gr
    Blir lite förvirrad av siffrona kanske ska prova lägga in i ett program på datorn eller vad tror ni!?!
    Matdagboken är bra och gratis om man inte vill ha olika tilläggsfunktioner. Jag har hört om andra här inne som fått lite konstiga siffror med mobilappar.
  • Loreena

Jag tror att siffrorna på din app betyder att du har ätit 12 av de 208 kolhydraterna som du "behöver" få i dig på en dag... Men vi som äter lchf äter ju inte efter tallriksmodellen precis ;)

• Loreena
    Dissan skrev 2011-08-10 20:20:11 följande:
    Tycker inte jag har ätit supermkt proteiner:( 3 ägg o ett o ett halvt paket bacon o en liten bit köttfärsbiff... Men det kanske blir så mkt, eller?
    Har ni några förslag på vad jag kan ersätta med? Måste ju finnas ngt annat än ost eller?
    Men då måste din app vara helt fel ute! :D Det där låter mer som ca 60 gram protein!
  • Loreena

Dissan

Räknade lite fel men typ såhär:

3 ägg=36 g
    200 gr bacon =40 g
    100 g nötfärsbiff = 20

Så ca 96 gr protein. Perfekt med andra ord! :)

Fast jag tror eg. inte på att räkna för mycket... Utan att man ska äta bra, näringsrik mat och äta sig mätt! Sen kan det vara bra att kolla kolisarna någon gång ibland bara om viktminskningen stannar av.

• Loreena
    Allrona skrev 2011-08-10 20:35:41 följande:
    Hur är det med avokade egentligen? När jag lägger in en avokado i matdagboken så är den 9 kolhydrater. I så fall kanske jag ska byta ut det mellanmålet?
    Det verkar inte stämma? Konstigt! Inte äter du väl 200 gram avocado? En avocado väger väl inte så mkt? Enligt livsmedelsverket så är det 4 gram kolisar i 100 gram avocado. Hur mycket väger en?

matkalkyl.se/se-avokado.php
  • Loreena

Idag blir det mammafika och lek för barnen, men dessvärre har värdinnan bakat. När hon bakar brukar hon slå på stort och baka många sorter och truga... dansk som hon är ;) Men jag ska ta med mig en mörk chokladkaka och bjuda på och så ska jag hålla mig i skinnet! Hoppas jag! :)

• Loreena

Har ni kikat på på forumet kolhydrater i fokus? Jag tycker det är toppen! Där går ju varje fråga under en egen tråd istället för att allt blandas ihop. kolhydrater.ifokus.se/

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**