• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

Bordeaux skrev 2011-08-30 08:43:54 följande:
    Glömde ju, det är väl inte de enda som skulle sponsrat en forskningsrapport. Det gick ju att läsa i SvD förra veckan om att lchf är skit och bröd är livsnödvändigt. Bakom studier och artikel låg typ brödinstitutet, som naturligtvis inte tänkte på vinst och försäljning nähä då utan bara på vår hälsa så klart.

Sponsrat eller inte, jag är glad på lchf då hyn är bättre (rosacean) magen mår bra och jag är mer glad. Sen får jag bara leva till 80+ besvärsfri istället för till 90+ med besvär så vet jag vad jag väljer. Var är faran i hemmagjorda såser, ekologiska och kravodlade grönsaker och protein. Ingen har kunnat säga att det är fel med frästa grönsaker till maten istället för pasta och potatis.
    Jag tycker att debatten är intressant, men behöver nyanseras.

Kött från gräsbetande djur tex, är bra för miljön och ger dessutom kött med bättre fettsammansätning (mer omega 3), detsamma gäller ägg från höns som får gå ute och picka. :) Att det skulle vara sämre för miljön att äta fullfeta mejeriprodukter, det köper jag inte!! Däremot så blir den bästa mjölken av kor som går ute och betar - så det gamla sättet med fäbodar, lösdrift och kossor som går ute och betar i skogarna vore helt klart bäst ur närings och miljösynpunkt!

Viltfångad fisk är bättre än odlad fisk... odlad lax kostar 4 gånger så mycket fisk som det producerar i form av viltfångad fick som mals ner ill fiskmjöl och ges som foder. (Idioti!) Fettsammansättningen blir dessutom sämre på den "odlade" fisken.

Sedan måste man ju även se till transporterna... för nog måste det vara bättre att äta närproducerade ägg, mjölk och kött än att äta ris odlat i Kina eller att trycka i sig frukt från Sydafrika?

Hur som helst... debatten behöver nyanseras. Så vitt jag vet så förespråkar LCHF närproducerad och ekologisk mat. Man får det man betalar för. Köttdjur som mår bra ger bättre kött, mer näring och mindre miljöpåverkan... Så om man vill förbättra sitt samvete kan man köpa tex. gräskött.

Jag tycker inte att jag äter mer kött med lchf, det är ju inte så att jag byter ut pastan mot kött, men jag äter mer ägg och grädde än förut. :)
  • Loreena
    Allrona skrev 2011-08-30 10:44:38 följande:
    Hur har ni förresten gjort vid konferenser med jobbet? Åker med hela min arbetsplats om en månad och är borta 2 nätter. Jag har inte ens berättat för någon här att jag kör LCHF (för att slippa alla påhopp Flört) så det känns konstigt att beställa specialkost. Planen är nu att ta den vanliga maten och äta det jag kan äta och skippa resten. Tror ni det funkar?
    Jag tycker att du kan beställa specialkost, eller åtm. höra dig för vad som kommer att serveras, för att vara på den säkra sidan.. annars kanske du står där med en låda pastasallad....:/
  • Loreena

Jag har ätit LCHF i två månader nu och mått jättebra av det. Humöret har varit på topp, magen har mått bra, huden har blivit fin... Jag har känt mig lugn, tillfreds, har haft ett oändligt tålamod och varit gladare än jag minns att jag varit någonsin.

I förrgår så åt jag sambons köttfärspaj till middag. Med mjöl i botten, sedan åt jag en hel mörk chokladkaka på kvällen och fick således i mig en hel del socker.Första gången på två månader alltså som jag åt mycket kolhydrater - från vete och socker dessutom! Jag tänkte att jag kunde fuska lite eftersom att jag ändå nått min målvikt.

Igår mådde jag pyton! Jag var trött, irriterad, hade inget tålamod, surade och grät för ingenting, la mig och sov mitt på dagen och kände att ingenting var roligt och jag hade inget att se fram emot.

Idag är jag fortfarande lite vissen och har ont i magen, men det känns bättre än igår.

Vad är det egentligen som händer när man fuskar och äter kolhydrater? Hur kan humöret flippa så av lite mjöl och socker? Så som jag mådde igår så känner jag verkligen att ALDRIG mer!

Jag tänkte trappa upp kolhydraterna något för att få viktnedgången att stanna av, men det här har verkligen fått mig att tänka om. Jag kanske unnar mig någon mer frukt eller så, men absolut inte vetemjöl!

• Loreena
    Sven Erik Johansson skrev 2011-08-30 17:34:12 följande:
    Därför att hur ekologiskt , närproducerat och kravodlat det än är så är det ändå
    kötproduktion med i bilden! Ekologiska kor avger också metan om vi tar ett
    exempel.

Jakt av djur inte uppfödda av människan som skulle finnas ändå och mete osv
    har förståss inte den miljöpåverkan som djuruppfödning har men dessa produkter
    avstår jag från för att jag älskar djur.  Det djurvänligaste är förståss att inte äta
    djuren.

Soja går det åt massor i djuruppfödning, mer än vad som äts "dirretk" har jag för mig.

Vad ökenspridning och missväxter osv anbelangar s å är det inte ett antingen eller utan ett
    både och. Många faktorer samverkar. Våra utsläpp av växthusgaser är en bidragande orsak.
    Läs den här länken!
    www.wwf.se/vrt-arbete/jordbrukslandskap/naturbete-och-naturbetesktt/1129758-naturbetesktt-miljn

Djur har betat på jorden i urminnes tider, utan att orsaka någon växthuseffekt! Vad vi däremot inte behöver göra är att odla spannmål för att mata djuren med! Låt dem beta gräs istället
  • Loreena
    Sven Erik Johansson skrev 2011-08-30 18:22:27 följande:
    Det beror på hur man räknar och vad man jämför med. Det kan ju finnas olika alternativ
    om man inte använder en viss mark till betesmark och dessutom är det ju lite olika
    i olika miljöer.

Växthuseffekt är i sig inte "onaturligt". Utan den skulle vi faktiskt inte kunna leva på jorden, men
    idag ser vi en ökad växthuseffekt och det intressanta är summan av allting och alla smådelar
    bidrar til den totala situationen. Det är säkert så att koldioxid kan tas upp på naturbetesmarker men
    å andra sidan väger ju tex metan i andra vågskålen och dessutom kanske det skulle finnas
    andra alternativ som än mer fångade koldioxid.
    Men hur menar du egentligen. Ska människan inte äta den föda som vi är anpassad till (fisk, fågel, kött, ägg, skaldjur etc) och istället äta soja, bönor och linser... för att det skulle vara bättre för miljön? Ska vi börja mata tigrar med bönor också? Ska vi i solidaritet med naturen äta pasta och potatis som gör oss sjuka? Bara för att vi tar bort pastan så betyder det inte att vi ersätter den med kött, vi ersätter pastan med naturliga fetter!
    Ska jag äta mat som jag blir sjuk av, och till följd av det käka en massa läkemedel (som knappast kan vara bra för miljön, eller?)
  • Loreena

För att citera artikeln från WWF
    "För 1 kg naturbeteskött går det inte åt mer energi än att odla 1 kg bönor. "
    TA DA!!! :D Enkel matematik... Så slapp man tvinga i sin stackars mage en massa gasbildande bönor också.... Och man blir dessutom bra mycket mättare av ett kg kött än ett kg bönor!

• Loreena
    Sven Erik Johansson skrev 2011-08-30 18:38:37 följande:
    Jag skall lära mig mer. Om det finns någon bra variant av vegetarisk
    LCHF-kost så är det intressant.

Jag mumsar inte på fisk och ägg. "Fisk är fusk" brukar jag säga ibland.
    Low carb - high fat, det kan du äta som vegetarian också. Minska på kolhydraterna och öka på fettet. Men du skulle antagligen få äta ganska mycket mejeriprodukter, nötter och gärna ägg om du skulle våga tillåta dig det. Det skulle kanske bli svårt att komma under 20 kolhydrater/dag, men för att äta LCHF räcker det att ligga under 100 kolhydrater/dag. Vill du inte äta mycket mejeri kan du basera såser på tex. ekologiskt kokosfett och kokosmjölk.
  • Loreena
    Sven Erik Johansson skrev 2011-08-30 18:48:00 följande:
    Fast det finns ju annat än bönor. Vad gäller energibalansen kan man också räkna på
    olika sätt. I näringspyramiden minskar alltid energimängden för varje steg.
    Hur tycker du att vi ska äta då - för att ta hänsyn till både miljön och vår egen hälsa och vårt välbefinnande?
    Fick jag bestämma skulle jag ha egna höns som pickar på gården.. men nu bor jag i lägenhet. Hur mycket äter en höna? Om jag ger frukostbrödet till en höna... som värper ett ägg som jag äter istället för brödet... ger det då en större miljöpåverkan än om jag skulle ätit mackan själv?
  • Loreena
    Sven Erik Johansson skrev 2011-08-30 19:05:09 följande:
    De som äter fisk är inte vegetarianer utan så kallade demi-vegetarianer.
    Om ägg är inkluderat i en annars veg. kost kallas det ovo-vegetariskt.
    Om man äter ägg o mjölkprodukter men annars veg. är det lakto-ovo-vegetariskt.
    Hur tycker du då att människan ska äta? Med hänsyn tagen både till sin egen hälsa, sitt välbefinnande och miljön?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**