• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ioanna skrev 2011-05-29 09:05:38 följande:
    när jag åt enbart vegetariskt i över 10 år så var det mest tröttsamma att behöva försvara sitt val av kosthållning hela tiden och att det i vissa sammanhang var lite socialt osmidigt - så känner jag just nu med LCHF också. blir så frustrerad över att det är ett stort sockerintag som är norm och att man anses märklig som tackar nej - men också att allt förutsätter så mycket planering eftersom man aldrig kan räkna med att det finns                                lågkolhyratkost/mellanmål där man hamnar under en dag som inte är planerad in i minsta detalj. i början kände jag mig sporrad av detta och hade alltid kokta ägg i en liten låda och paranötter i fickan men just nu känns allt bara jobbigt.

snälla, ge mig era bästa anledningar att hålla på med LCHF och hur ni praktiskt löser det när ni inte är hemma, jag behöver all inspiration jag kan få. har gått ner mina planerade 10 kg men är nu sugen på några till - men behöver lite pushning!
    Mycket ligger i fanatikernas propaganda av LCHF som "THE thing!" lixom... Dessutom så fattar inte follk att LCHF inte mste vara noll kolhydrater och 3 kg fett per dag. Det är där det går fel. Jag har aldrig nämnt nåt om att jag äter LCHF på jobbet tex (där folk äter mycket kolhydrater) utan jag säger att jag äter lågkolhydratkost. När dom frågar vad det innebär så säger jag att man väljer bort socker, stärkelse och spannmål, men att man äter kolhydrater från grönsaker, nötter, frön, mejeriprodukter osv. Och att man ökar på fettet lite grann (tex genom att ta fetaost på salladen) för att kompensera för kolhydraterna man tagit bort. INGEN har sagt ett enda negativt ord om det! Däremot har flera bett om en kopia av mitt infoblad, för det kryper ju fram sen (när inte alla sitter kring fikabordet) att "min man har problem med magen, han har IBS han med, tror du det här kan hjälpa honom?!" osv. Jag tror att man ska vara liberal i sitt prat, och sen om man får fler frågor så kan man gå in på detaljer. Men långt ifrån alla öser ju i kokosfett i kaffet, eller steker sin vitkål i 500 gram smör!

Ju mer man hör och läser om missförstånden på de här jäkla bokstavskombinationerna hit och dit ju mer less blir man ju på det.... LCHF äter man noll kolhydrater och bräker på med fettet. GI äter man vad som helst sålänge det står fullkorn på det, Atkins äter man ingenting och så dör man... Folk borde verkligen läsa på, men för att få dem att vilja göra det så tror ag man måste börja jäkla lugnt och stillsamt! Jag skulle bli rejält trött på att försvara mina kostval, men det är faktiskt sällan som jag behöver göra det!! 
  • jeng
    Maddisen80 skrev 2011-05-29 10:28:03 följande:
    Grattis till er alla som har gått ner i vikt de är jättebra jobbat,
    igår fick jag fuska lite vi har mat hemma men ingen lchf frukost så de blev fiberhavregrynsgröt på morgonen :/(
    Då stller man sig och lagar MAT helt enkelt! Det finns inget som säger att frukost är en viss typ av mat, utan du kan äta köttf'rssås eller vad som till frukost!!! Tänk på det till nästa gång!
  • jeng
    sara1981 skrev 2011-05-29 13:06:52 följande:
    Har precis börjat äta enligt lchf igen efter en graviditet med mycket kolhydratsätande pga extremt illamående.
    Jag ammar fortfarande så jag har börjat med att sikta in mig på runt 15% kolhydrater, tror ni det kan vara lagom?
    Du menar 15E%?
    Vilken E% som är ok beror ju lite på hur mycket du ter av allt annat, dvs hur många kalorier och hur många gram kolhydrater det blir. jag brukar rekommendera ca 50 gram kolhydrater per dag, och inte vara orolig om man någon dag går under eller över det! Det blir 10E% på en 2000 kcal diet. 
    Hur gammalt är barnet? Det är skillnad på om det är en månad gammal eller 5 månader gammalt skulle jag säga, du kan vara lite striktare ju äldre barnet är dvs. 
    Lycka till!  
  • jeng
    Dhevil skrev 2011-05-29 16:17:48 följande:

Hej Hej!

Jag hoppar in med en liten fråga här om det är okej =)

Jag åt LCHF ett tag förra året. Mådde hur bra som helst, men gick ej ner i vikt. Åt för lite fett, vet det nu efter att ha läst på mera =)

Men nu ska jag börja igen, fast jag har ett problem. Jag jobbar inom hemtjänsten, och under kvällspassen så har man ej någon rast. Alltså ingen tid till middag.

Jag kommer säkert få några minuter ledigt vissa kvällar, men då finns ej någon tid att värma mat. Det ska alltså vara något jag kan slänga i mig i bilen mellan besöken =)

Har ni några tips? Och om jag ej hinner äta på jobbet, är det väldigt korkat att äta när man slutar vid 22? =P Dem säger ju att det inte är bra att äta så sent. Men jag kan inte äta middag vid tre, alltså innan jobbet.

Haha, hoppas att mitt inlägg inte blev för konstigt =P =)

Tack för svar!

Låter som att lchf skulle passa dig bra! Dels för att man aldrig blir sådär panikhungrig (iaf inte de allra flesta) bara man håller sig ganska strikt, och det blir lättare att planera sin mål till när man faktiskt har tid att äta.

Vad gäller snabba mellisar beror det ju lite på om du har kyl eller måste ha det i handväskan. Men babybels, ölkorvar (bra såna), frökex (om du gör dom med ost och smör i smeten så behöver du ju inte ha nåt på), andra lchf-mackor, kokta ägg med en klick majjo, ett par köttfärsbiffar, lchf-ischoklad osv är bra exempel på enkel ta-med-mat som klarar sig i handväskan tillräckligt länge för att det inte ska vara nån fara.

Personligen ser jag till att ha en Atkins-bar i handväskan. Den kan ju ligga där hur länge som helst, och jag gillar dom! Dock inget för renlevnads-lchf:are eftersom dom proppar både det ena och det andra i! Kanske inget som man normalt tar med sig till kvällsmat alltså, men kan vara ack så bra att ha den kvällen det kört ihop sig så att man inget har!
  • jeng
    sara1981 skrev 2011-05-29 18:30:21 följande:
    Tack för svaren om lchf och amning, jag kan inte citera eftersom att jag använder appen.

Jag menar 15E% och jag har hittills legat runt 1900-2200 kcal per dag.
    Dottern är bara 5 veckor ännu, så jag vill vara lite generös med kolhydrater än så länge.
    Jag har trots detta tappat över 5 kg på de första 6 dagarna och det gör mig lite orolig att det skulle kunna påverka amningen. Det mesta är ju såklart vatten, men ändå...

Är det vanligt att mjölken minskar trots att man är ganska frikostig med kolhydraterna?
    Så som du äter nu så kan du vara ganska säker på att din kost inte påverkar mjölken negativt! Du verkar ju ligga jättebra till, och mer kolhydrater behövs det inte i kosten!Att du tappar mycket kan ju bara bero på att du är nära förlossningen också, du hade kanske rasat i vikt ändå lixom... Kör på tycker jag, men om du fortsätter i samma takt så kan man ju ta en funderare till! Anledningen är ju att viktminskning frigör gifterna som varit bundna i fettet och de sedan kan gå över till bebis i magen eller via bröstmjölken. Men är det gravidkilon du kämpar med så har ju inte heller så mycket skit hunnit binda sig i fettet så kör på du! Dessutom säger barnmorskorna alltid att det är livsfarligt till de som går ner i vikt. Men mammor som mår så illa att de går ner i vikt, där är det plötsligt helt ofarligt  
  • jeng
    Dhevil skrev 2011-05-29 19:08:02 följande:

Jo, jag har tillgång till en kylväska som jag kan ta med mig =) Så det är inga problem med det.

Men de där mellisarna kanske inte håller som middag, eller räcker det? Kanske om jag trycker i mig en till mellis när jag kommer hem på kvällen?

Haha, vad mycket frågor jag ställer!

jodå det håller nog bra som middag med, fast man kanske får ta lite mer. men 2 ölkorvr och 4 babybels bör man väl stå sig rätt bra på :-P men har du kylväska så kan du ju ta kycklingbitar med bearnaise och gurkstavar eller vad som jag tänkte mer på de där "minutrarna" som du kunde få tid att sätta dig ner och äta. att det var lättare med smågrejer då!
  • jeng
    Denebola skrev 2011-05-29 20:22:38 följande:
    Det har jag gjort sen jag började med LCHF
    hahaha, jag hade gärna hakat på den trenden med!

• jeng
    Solen73 skrev 2011-05-30 09:11:50 följande:
    Kul att hitta feta tråden!! Skrattande
    Jag började att kolhydratsnålt för ca en månad sen. Det händer liksom inget, jag kanske är otålig? jag har nog redan fastnat i samma spår. Till frukost äter jag mest vaniljyougurth 2 % och Pauluns musli men jag kanske borde byta ut båda två? har inte så mycket tid till frukost på mornarna så det ska gå fort och smidigt.
    Till lunch äter jag blandad sallad och kött eller fisk, det som serveras på jobbet.
    Samma sak till middag, mycket grönt och proteiner.

Jag har varit sjuk så jag har inte kunnat ta tag i motionen ordentligt.

Det jag känner i alla fall att det här passar mig väldigt bra, har kännt mig mycket piggare och mindre ont i huvudet.
    Tänker ni på nåt speciellt sätt ni som är inbitna LCHF:are?? så som jag tänker om mat är i alla fall rätt simpelt. Grönt, proteiner och goda såser. Men min frukost kanske kunde vara bättre.....

Hur ska jag ge kroppen en kickstart med LCHF??? tips tips tips!!! Cool
    Det låter mer som GI, och då har du helt andra förutsättningar än på LCHF. Alltså du måste tänka på andra saker, räkna på andra saker! Jag har gått över till GI själv, och har startat en tråd för det, så dit får du gärna hoppa in om du vill!  www.familjeliv.se/Forum-24-64/m58574935.html
    Det är dock fortfarande en lågkolhydrat-tråd, dvs muslin kan du slänga även där!
  • jeng
    MiaIa 90 skrev 2011-05-30 14:53:13 följande:
    Hej jag vill börja med lchf och undrar hur jag ska gå tillväga.
    Vad behöver man ah hemma i skåpen och köpa hem?
    Är maten svår att laga?
    Är de dyrare en innan när man år potatis/pasta?
    HUr mycket man man tänkas gå ner per vecka?

Jag har mycket att gå ner i vikt:( och känner att jag vill testa allt.
    HAr funderat mycket på gastrig baypass också men är rädd för operationer:(.

HJälp behöver stöd och hjälp klarar inte detta själv känner jag:(.
    HAr inte många som vill stötta och hjälpa mig av min familj heller:(.

Mvh Mia
    Hej,
    En snabb introduktion till lågkolhydratkost, och LCHF, GI fas1 och GI fas 2 (som är de varianterna där man äter lägst mängd kolhydrater) kan du få i ett infoblad som jag har skrivit ihop.
    http://qrz.nu/gokart/kolhydratjakten%20infoblad_low.pdf

Annars finns det jättebra länkar uppe i TS.

Hur mycket man går ner är individuellt, och kan bero mycket på hur man tidigare har behandlat sin kropp. LCHF är ingen quick fix även om många går ner snabbt i början. En del får äta rätt ganska länge innan kroppen vågar lita på kosten och går ner i vikt!

Jag tycker absolut att du gör rätt som sätter GBP åt sidan och gör något bra med kosten istället!  

Om du tycker att GI låter mer rätt för dig än LCHF så får du gärna komma in i min GI-tråd där flera från LCHF-tråden som "gått över" finns nu! www.familjeliv.se/Forum-24-64/m58574935.html 

Läs på lite och ställ dina frågor sen!  
  • jeng
    millchan skrev 2011-05-30 15:11:30 följande:

Jag var deppad redan innan jag började köra LCHF men nu känns det nästan värre!

Har ju inget att trösta med nu, och i skrivande stund rinner tårarna ner!

Jag har två barn med psykomotorisk utvecklingsförsening, grabben 5 år har precis lärt sig att ställa sig upp mot möbler och dotter 14 månader kan inget ännu, inte sitta, rulla från rygg till mage eller tvärtom,inte lyfta huvudet och bröstkorgen i magläge.

Grabbens utveckling år ca 11 månader och dotterns ca 3 månader och jag tycker det är jätte tungt, jag själv står för den mesta träningen då sambons händer har pajat (vibbrationsskada) och han får ont av det mesta han gör!

Våran ekonomi är hel kass jag får ut noll och sambon 9900 + barnbidrag och vårdbidrag så vi har knapert!

Vi har ingen hjälp med barnen av vänner eller sambons föräldrar, min mor hjälper så gott hon kan men klarar inte av nätter då hon har svår fibromiagi eller hur det nu stavas!

Min släkt bor 130 mil i från mig och jag har bara mig själv att vända mig till, vill prata med nån kunnig för att komma på rätt spår men har inte råd!

Snart fyller jag runda men tror att jag skiter i det för allt är för tungt och vi kommer säkerligen inte få nån barnvakt ändå!!!!

Ursäkta att jag klagar måste bara få ur mig lite!

uach det låter inte som att ni har det lätt!!
    Väldigt OT, men har din mor testat LCHF? Det finns många med fibromyalgi som har blivit mycket bättre av lågkolhydratkost med högre fetthalt!

Jag har själv depressionstendenser. Det ligger där i bakgrunden hela tiden, och då och då blommar det upp. Jag tycker att jag har blivit hjälpt av lågkolhydratkost på så vis att jag får ett jämnare humör, bättre förutsättningar att orka med, och bättre förmåga att hantera trotsiga barn, tjurig (ja ibland alltså) make eller liknande situationer!

Tyvärr så gick det inte min väg på vågen nu mot slutet, jag nådde troligtvis min lchf-jämvikt! Därför äter jag nu en mer GI-fas 2 diet, mer kolhydrater, mycket färre kalorier. Går inte direkt hungrig, men jag märker direkt att jag har sämre förutsättningar för det psykiska! Jag får ju äta mycket mindre av allt nu eftersom jag kaloribegränsar. Så jag tror absolut att man kan skapa sig bra förutsättningar för att må bättre både fysiskt och psykiskt genom att äta LCHF eller annan lågkolhydratkost i normal utgåva (dvs inte så extremt som jag gör just nu).

Däremot så får man ju ofta en jobbig period vid omställnigen! Försök få bättre hjälp nu i början om du har möjlighet till det! KRAM!!!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**