• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

mamman i skogen skrev 2011-06-02 07:20:09 följande:

Härligt...

Jag älskar crosstrainern den har varit min stora hatkärlek länge men är numer en ren kärlek känner mig lika stolt varja gång jag övermannar den och orkar längre på mitt favorit hillspass

Ja jag har blivit varnad att man inte ska dra på! Flera som sagt att man ska köra typ helt utan motstånd första veckorna osv, för tydligen ska det vara rejält jobbigt :-P 
  • jeng
    mamman i skogen skrev 2011-06-02 07:35:36 följande:

Jag hatar att köra "utan program" gjorde detta från början men ett par gången men insåg att för mig passade det bättre att få köra korta pass på varierat moststånd (hills) av att bara stå och trampa blev det tråkigt och enformigt gillar intervallträning hur som helst och det blir lite så när manfår blandat litet och stort motstånd..Häftigt att se också hur snabbt man får igen kondis och vilopuls efter bara ett par gånger

Ja det var så jag kände med. Valde mellan energetics 5.5 för 4000 kr och energetics 7.5 för 5000 kr. Då har 7.5 program och bättre dator och såna saker. Känns definitivt värt det om man nu ändå ska lägga så mkt pengar!! visst kan man ju köra program "manuellt" också, alltså 1 min högt motstånd 1 min lågt osv, men näe jag tror det är trevligare med lite grafik och grejer! vet att det motiverar mig på löpbandet jag har iaf, även om jag sällan kör program där.
  • jeng
    helene306 skrev 2011-06-02 08:47:36 följande:
    Vågen visar -1,3 kg sen i måndags. Hoppas, hoppas det fortsätter så här!
    Grattis!!!

• jeng
    Martina 76 skrev 2011-06-02 09:39:49 följande:
    Oj, det är ju ganska mycket! Tror inte jag ligger över 30-40g på mina "sämsta" dagar. Har börjat konsumera ganska mycket grädde och då har det ju en förmåga att dra iväg lite...
    Ja, problemet med grädde är att det har en förmåga att dra iväg kalorierna också. Och visst, fettkalorier är inte lika "farliga" som kolhydratkalorier, men ihop med högre andel kolhydrater så blir kalorierna en viktigare punkt. Ju mer kolhydrater du äter ju mindre fett måste man alltså äta.

En normalkvinna som gör av med ca 1800 kcal kan alltså för hälsan äta ca 110 gram fett, upp till 90 gram kolhydrater och 110 gram protein. Sedan får man ju helt enkelt se hur det funkar för en själv, det där är ju bara siffror, och vissa mår ju inte bra av att äta så mycket kolhydrater! Det är ju svårt att nå så högt bara genom lchf-godkända livsmedel så att säga, och vissa varken vill eller klarar av att lägga till bra bröd, morötter, potatis osv som ändå är ok att lägga till mindre mängder av vad gäller hälsan.
  • jeng
    Martina 76 skrev 2011-06-02 09:39:49 följande:
    Oj, det är ju ganska mycket! Tror inte jag ligger över 30-40g på mina "sämsta" dagar. Har börjat konsumera ganska mycket grädde och då har det ju en förmåga att dra iväg lite...
    Jag har ju för vrigt släppt på kolhydratkraven, och kommer ändå knappt upp i 20-30 per dag om jag äter grönsaker och andra tillåtna livsmedel så att säga. Däremot så har jag ju börjat tillåta mig själv andra kolhydrater nu, lista ut vad jag tål och inte tål. Men även på riktig rejäla fuskdagar (som det tyvärr blivit ett par av sista månaden)  kommer jag inte upp till mer än 100 gram!!  Så jag tycker gränsen är väldigt generös!! man kan ju äta pasta till middagen om man så önskar, utan att komma över! Men ändå när man tänker efter så är det ju jättestor skillnad mot de 300-500 gram som vi svenskar normalt äter!!
  • jeng
    Primrose skrev 2011-06-02 11:50:32 följande:
    Ja, absolut! Jag dricker mjölk med kaffe.
    Jag kan inte dricka kaffe svart - det är en omöjlighet. Då får jag avstå helt från kaffet i stället.
    Som sagt, prova äggmjölk och se om det kan funka. då mättar ju kaffet också. annars vet jag flera här som haft jättemycket mjölk, men som dragit ner på det och det har gått jättebra rent smakmässigt. sen kanske magen inte gillar det, men då ska man ju i ärlighetens namn inte dricka kaffet bara för att man kan rädda magen med mjölk :-P

lite samma som att många som börjar med lchf absolut inte kan äta 70% choklad. ett par månader senare knaprar dom 90% för allt annat smakar socker  
  • jeng
    Primrose skrev 2011-06-02 12:04:24 följande:
    Vad bra - ett recept!   Det låter urmysko, men om ni säger att det funkar så.... Vi gillar att gå på kafé i den här familjen och nu känns det som att jag inte ens kan ta en kaffe (eller kan man be om äggmjölk ) då vi gör det. Äta något går ju inte. Det får bli en mineralvatten.Obestämd

Det här med ägg - det blir ju väldigt mycket av den sorten känns det som. Är det verkligen ok för hälsan?

Här är ett annat x-trainer fan. Fast jag kör i gymmet i stället. "Random" är mitt favoritprogram, men även "Hill". Nu har jag tyvärr inte kunnat träna på en dryg vecka, eftersom mitt diskbråck blossade upp förra onsdagen (när jag precis hade satt på mig träningsskorna i gymmet för att börja träna). Och det är inte att leka med, kan jag säga. De två första dagarna fick jag promenera omkring nästan konstant dygnet runt, eftersom jag inte kunde sitta, ligga eller stå, mer än kortare stunder.Rynkar på näsan Dagen innan hade jag dock kört 60 min på x-trainern. Samt en del core-övningar, som jag kände mig nöjd med. Jag hade haft ischias i tre veckor och sedan small det till ordentligt. Ortopeden och sjukgymnasten säger att jag inte ska träna om det gör ont.  Dock gör det, i princip, aldrig ont när jag tränar, utan först, eventuellt, efteråt. Och jag älskar att träna! Så trist om jag ska behöva avstå pga den förbenade ryggen. Det var också litet pga ryggnederlaget som jag ville pröva LCHF.
    MEN, det är stor skillnad i ditt intag om du dricker mjölk (be om grädde istället i fortsättningen) i kaffet på café, eller om du gör det hemma 5 ggr per dag! och de flesta cafeer har såna små skålar med typ mini-choklader 70% premium eller sådär, en sån liten kan du ta med gott samvete till fikat!

Vad kul att fler tränar CT och tycker att det är skoj! Jag har ju valt en varnat MED program för ju fler jag pratar med desto fler tycker att det är trist att köra utan program! och intervallträning är ju bra med!! hoppas verkligen att jag kan träna under längre perioder med CT än på löpbandet! att jag kan minska mina träningsfria perioder så mycket som möjligt!! Kommer jag ner på under en veckas vila per anfall så är det ju suveränt! nu är jag ju uppe i drygt 2, och när det har gått 2.5 vecka så går man typ bara och väntar på nästa anfall och motivationen för att träna är superlåg!

ni får se till att peppa mig rejält nu!! imorgon hämtar jag den!!! 
  • jeng
    Primrose skrev 2011-06-02 12:12:44 följande:
    Ja, det skulle vara spännande att se om jag kan dricka kaffe utan mjölk, längre fram. 70% choklad har jag inga problem med.

Det jag har litet problem med, känns det som är att jag ofta är så hungrig. T o m med den här LCHF känner jag mig ganska hungrig - trots att det sägs att man ska känna sig mätt.

I dag åt jag följande till frukost (jag hade svårt för omelett i dag kände jag):
    Färsk spenat (35gr) med avokado (1/2), knaperstekt bacon (50gr), körsbärstomater (3st) med balsamvinäger och olivolja. Samt ett kokt ägg med smör. Svart té med en skvätt mjölk. 3 timmar senare och jag är vrålhungrig (och har varit det ett tag redan)! Jag får ta och testa en äggmjölkslatte nu, tror jag.
    Mättnaden av lchf kommer först efter ett par veckor! Då bör du märka att du står dig längre, portionerna minskar osv. Än så länge så har din kropp inte fattat att den får fett. Den går på samma gamla hunger och mättnad som den är van vid - dvs är magen full eller inte. Det är ju inte de äkta signalerna, utan egentligen ska du ju lyssna på ett hormon som hjärnan skapar när den fått det den behöver. Det brukar som sagt koppla om sig efter ett par veckor! Det är då som kaloriintaget också automatiskt minskar, vilket i realiteten är det som gör att man kan äta vad man vill tills man blir mätt utan att räkna kalorier på LCHF. 

Ang din frukost så är både avocado och körsbärstomater ganska kolhydratrikt. Ingen fara på taket, men kan vara bra att tänka på att det faktiskt kan göra att du blir hungrigare snabbare också. 
  • jeng
    Primrose skrev 2011-06-02 12:21:11 följande:
    Både igår och i förrgår bad jag om grädde på café, men de hade ingen, tyvärr. Jag dricker bara kaffe 1-2 gånger per dag (och ja, det går åt 2-4 dl mjölk till det ), oavsett om det är på café eller inte. Vet du hur många kolhydrater en sådan där liten 70% bit innehåller?

Vad har du för sjukdom? Är det din mage som ställer till med alla problem? Det låter jättejobbigt. Jag hade själv ganska stora problem med magen under några år, men det har varit ok i c:a 10 år nu. Jag är ganska säker på att du kan träna längre på x-trainern än på löpbandet - jag hoppas det för din skull i alla fall! Pepp, pepp!
    3.5-4 gram på 10 gram 70% Äter du Lindt 90% så har du 1.5 per 10 gramsbit istället

Ja jag har IBS i grunden, och pga kronisk förstoppning som jag fick under graviditeterna så har jag nu fått dyspepsi också. Får en attack då och då. Mår skit i kanske 3 dagar, och sen har jag halsbränna efter det, och så ska det läka ihop. Och som det har varit nu så hinner det typ precis göra det innan nästa attack. När jag har halsbrännan mot slutet så är den inte så kraftig, men i löpstegen så kommer det upp surt. Så därför kan CTn funka bättre eftersom det är en mer stilla kontrollerad rörelse utan dunsar! Så det hoppas jag verkligen på. Sen *peppar peppar* så har jag varit mycket bättre i 2 månader nu! Innan dess mådde jag pesten hela tiden, hade anfall alltså kanske varannan vecka iaf! Nu har jag varit nere på 1 rejält anfall hittills på 2 månader. (Och mindre anfall som tex påverkar träningen, men iaf inte gör att jag mår PEST!)

Det är ju svårt att minska intensiteten på ett löppass, men ändå få ordentlig träning. Medan på crosstrainern så kan man minska motståndet och iaf få en genomkörare av kroppen, den får röra på sig, även om det inte blir så fysiskt ansträngande så att säga. För det klarar jag verkligen inte alltid. Jag har i årincip inte tränat mer än en handfull ggr de sista 4 åren, var helt stillaliggande under graviditeterna pga extrem foglossning och förvärkar... Så vad jag än kan göra just nu är en bonus!! Så för mig är det skit samma om jag får köra på utan motstånd, det är ju en rörelse ändå och väl så bra träning för min kropp i dagsläget! 
  • jeng

SUCK! Har skrivit ett långt inlägg på FB, men nu vet jag inte om jag ska skicka det..... Blir så himla ledsen över hur en kompis resonerar vad gäller kost... Och så blir jag själv klassad som en fanatiker som säger att alla måste sluta äta grönsaker osv helt...

Nej jag tar bort det istället... 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**