• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Enensammamma skrev 2011-05-24 08:47:47 följande:

Vi äter inte fläskkött här hemma så det är uteslutet. Inget skinn på kycklingen bara bröstfilé. Jag kväljer av slemmiga konsistenser. Jag håller mig inte mätt på kryddsmör tex. Bea kan jag inte göra själv tyvärr

Sorry nu lät jag vldigt neggo men det är sanningen Jag går dock ner i vikt bra på min kost men man vill ju inte vara ohälsosam

Om du trivs med att äta som du gör nu, opch du går ner i vikt av det, så fortsätt som du gör! Enligt min personliga åsikt så låter du dock väldigt mycket mer som en GI-människa än en strikt LCHF-människa (även om det inte är några stora skillnader) och kanske skulle se mer variation och möjligheter i din kost om du tillät dig själv lite mer kolhydrater i utbyte mot att du drar ner lite på fettet!
  • jeng
    helene306 skrev 2011-05-24 10:11:38 följande:
    Han blir retad på förskolan för att han har glasögon men vi har pratat om detta och han vill gå dit. Säger jag att han får vara hemma så "försvinner" det onda med en gång. Det är samma om vi ska någon annan stans och han sagt att han har ont och vi ska bort. Det onda försvinner med en gång om vi säger att vi stannar hemma för att han inte mår bra. Med en gång mår han bra. Ibland vet jag inet vad man ska tro. Jag tycker det är hemst om han har ont i magen hela tiden men säger att han inte har det. Han klagar på helgerna också. Han är ledig fredag-måndag och hanbörjade klaga på magont för några veckor sen, men som sagt det kan komma även när han är hemma. Som igår när han var ledig klagade han. Då åt han ost, smörgås och champinjoner och de kan ju ge magont. När maken och han åkte till Knattegolfen sa han igen att han hade ont men när de kom till golfbanan sprang han och puttade som bara den.
    Min första reaktion är att kan det inte bara vara en mage ur form? Alltså att bajset är ur form på nåt vis... Det kan ju göra "ont" i magen när tarmarna jobbar ojämnt osv, men det är ju inte så illa att man inte kan glömma av det om man har annat att tänka på. Hade det varit allergiont eller så så känns det spontant som att han skulle ha mer ont, alternativt inte bara kunna glömma av att han har ont så att säga....? 
  • jeng
    mrsIce skrev 2011-05-24 12:15:18 följande:
    Allt händer verkligen på en gång i mitt liv just nu (eller ska jag säga på samma vecka?!?)... LCHF när man är gravid, fortfarande 20 g/dag eller ska jag öka?
    grattis!
    öka på lite, och minska lite på fettet. och hoppas att du klarar av att hålla det, för det är detlångt ifrån alla som gör  
  • jeng
    beccagranen skrev 2011-05-25 08:19:20 följande:
    Jag är inne på tredje dagen idag, så jag har inga direkt erfarenheter. Men jag har läst runt på LCHF sidor och läst matbloggar för att finna recept etc. Förstår att det kan vara lite för lite fett, jag får jobba på det och framför allt finna något som kan ersätta min frukost banan. Men det är svårt att bryta gammla vanor, jag har alltid ätit regelbundet, och det blir det framför allt på jobbet då vi alla sätter oss och äter lunch/mellanmål/fika tillsammans. Sen kommer ju såklart tv-suget på kvällen.  Men hur viktigt är det att man äter så stora mängder fett? Borde man inte gå ner mer på att hålla det på en "lagom" nivå? 
    LCHF finns i olika varianter. Lite beror det på om man äter för hälsa eller om man äter för viktnedgång. Den LCHF som man läser om till exempel hos Kostdoktorn eller Anna Hallén är mer en hälsovariant än en viktminskningsvariant tycker jag personligen. För att minska i vikt är det väldigt många som måste ner mot 20 gram kolhydrater som max per dag, kanske utesluta vissa typer av produkter osv. Medan för hälsan så räcker det oftast fint med den mer allmänna lågkolhydratkosten på ca 50-80 gram kolhydrater per dag! Ju färre kolhydrater man äter, ju mer fett bör och kan man äta. Vad gäller banan så är det aldrig ett bra val, förutom om man är diabetiker, låg i socker, och snabbt behöver få upp det. Men där kan du hitta alternativ. Men det låter som att du vill vara ganska så generös med tex yoghurt, nötter, frön osv, och då är det annat du måste strama in på istället. Ju fler kolhydrater du äter, desto viktigare är det att hålla nere kaloriintaget tex. Så äter du bär och banan, så bör du inte äta helfet grädde ihop med ägg och bacon tex. Du får nog fundera vilken väg du tror passar dig bäst. Vilka produkter vill du absolut ha i din kost, och vilka kan du klara dig utan?!

Personligen låter du mer som en GI fas 2-människa än en GI fas 1 eller strikt LCHF-människa. Det innebär att du hamnar mer åt LCHF för hälsan än för viktnedgång (även om man såklart kan gå ner i vikt även på den varianten, men oftast inte i samma takt)

Läs gärna ett infoblad som jag har skrivit ihop där du kan se de 3 olika varianterna, vad man brukar säga är tillåtet att äta och inte och se var du känner dig som mest hemma! http://qrz.nu/gokart/kolhydratjakten%20infoblad_low.pdf 
  • jeng
    beccagranen skrev 2011-05-25 08:40:13 följande:
    Tack för all information! Att man ska äta mycket fett är jag medveten om, men att finna rätt mängd som är lagom är svårt. Nu såhär i början så känns ju allt fett som väldigt mycket, eftersom man tidigare "förbjudit" sig att äta det. Jag ligger på ca 26% i fettintag per dag, så det är väl inte helt fel.  Nötter har jag läst på de flesta ställen att dte är bra, eller bra i lagom mängd och en frukt om dagen (alt. utesluta helt). Småätandet kämpar jag med att få bort, men man har ju alltid fått lära sig att äta lite men ofta och frukt och grönt i all den mängd man orkar.  Inte minst så var jag helt slut första två dagarna, men idag känner jag mig piggare :)
    Men jag ska ta mig an ditt råd och utforska mer, tack! :)
    Ligger du på 26% eller på 26E%?
    Äter du LCHF så ska du ligga på 75E%, så isåfall är du rejält fel ute.... 
  • jeng
    Annanym skrev 2011-05-25 13:18:31 följande:
    Alltså nu blir det "det där ämnet" igen. Så bajs-känsliga läsare får härmed anses varnade.

I morse funderade jag seriöst på att sluta med LCHF bara för den härliga känslan att kunna bajsa utan att det blir trauma. Satt svettig och gråtande på toaletten, helt utan resultat (här kan vi VERKLIGEN tala om blod, svett och tårar!). På lunchen gick jag till Apoteket och införskaffade en liten rektal "vän" och nu känns det som att ljuset har återvänt.

Seriöst alltså, jag vet fan inte om det är värt att fortsätta den här banan? Det kan väl för sjutton gubbar inte vara meningen att man ska spräcka hela röven?
    Sockeralkoholer är ett bra tips
    Skämt åsido så funkar magen när jag äter mina Atkinsprodukter, men om jag en dag äter 2 måltider och en shake eller gud förbjude ingen shake så jäklar... då har man problem i flera dagar sen. Vet dock inte om jag skulle rekommendera det, det finns säkert bättre sätt. Har du testat inolaxolen?
  • jeng
    Maddisen80 skrev 2011-05-26 17:18:04 följande:
    idag har jag stekt hamburgare till min sambo men jag ska äta köttfärsås och grönsaker min sambo gillade inte tomatsåsen jag köpte och j ag kan ju inte kasta mat
    Alltså lite förbannad blir jag faktiskt nu! Om han inte gillar maten du har lagat då får han väl för faaaaaaan laga sin egen mat?! Usch så ledsen jag blir!
  • jeng

Har en sjuhelvetes halsbränna.... Fuck! Var kom den ifrån? Undrar om det är jag som lurar mig själv och tror att det är halsbränna när det i själva verket är halsont... Ungarna hostar halft ihjäl sig just nu, och maken har också hosta. Jag har iofs rean haft hosta och ont i halsen så jag trodde väl att det var jag som hade det först. Men man ska aldrig förvånas, jag kan säkert få det 3 ggr i rad....

• jeng

Enensammamma,
    Du har varit beroende av nåt som inte är bra för din kropp (kolhydrater i hög mängd). Det du går igenom just nu är samma sak som en alkoholist eller narkoman går igenom på avvänjningskliniken! Dom mår ju SKIT! Betyder det att det är fel på avvänjningen och att man inte borde leva nykter då, utan att missbruket är bättre?

Högt blodsocker är bra (men inte hälsosamnt) på att kompensera för andra brister som du normalt kan ha i din kropp men som du inte märkt så mycket av. Innebär det då att det är bättre att fortsätta eldsläcka problemen i kroppen, eller är det bättre att faktiskt behandla dom? Jag lider av kraftig järnbrist väldigt ofta. När jag mår som sämst kan jag kompensera genom att hiva i mig choklad. Det gör ju inte att mitt järnvärde blir bättre... En alkoholist kan märka av att den har tjockt blod, och ligger i riskzon för blodproppar. Det innebär ju inte att alkoholen är den bästa medicinen för det.

Eller tänker jag helt fel här?

• jeng

Hej,
    Sjuka (och supergriniga) barn + altanbygge och så poff så tar tiden slut. Har skitsvårt att hänga med här just nu, men jag försöker läsa ikpap så gott det går!
    Inne in en rejäl svacka, och nu kommer mensen så nu lär det ju inte bli bättre direkt! Jag ligger bra till på fördelning och kalorier trots rejäla fuskdagar den här veckan, så det känns ändå skönt. Jag hoppas att jag får se ett lite större skutt ner på vågen sen när mensen väl är borta istället! Vill komma så pass långt ner innan semestern (4 veckor) att jag kan motivera mig själv att hålla mig i kragen då också!

Var på plantagen igår och handlade massa fina bärbuskar som jag just nu håller på att försöka få ner i marken. Det funkade inte alls att ha dom så som planen först var, så jag blev lite lagom ställd igår... Nu får vi väl se hur det funkar med min nya plan...

Och så rekommenderade jag böcker igår till folk som jag inte ens har läst själv, och jag fick spunk på det så det var ju bara in på adlibris och köpa dom! Fick äntligen med Hexebergs bok också, den har på nåt vis glömts bort vid varenda beställning! Ja, sen blev det 6 kg på 6 veckor och GI dag för dag (det var dom 2 jag rekommenderade, eller ja tipsade om rättare sagt!)... Sen kom Olas nyare version av GI-bibeln med också. Och en bok om IBS med menytips osv. Och så blev det 3 pocket från mina favvoförfattare som har släppt nytt! Sommaren är räddad!!!!

Hoppas att ni har det bra allihop!! 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**