beccagranen skrev 2011-05-25 08:19:20 följande:
Jag är inne på tredje dagen idag, så jag har inga direkt erfarenheter. Men jag har läst runt på LCHF sidor och läst matbloggar för att finna recept etc. Förstår att det kan vara lite för lite fett, jag får jobba på det och framför allt finna något som kan ersätta min frukost banan. Men det är svårt att bryta gammla vanor, jag har alltid ätit regelbundet, och det blir det framför allt på jobbet då vi alla sätter oss och äter lunch/mellanmål/fika tillsammans. Sen kommer ju såklart tv-suget på kvällen. Men hur viktigt är det att man äter så stora mängder fett? Borde man inte gå ner mer på att hålla det på en "lagom" nivå?
LCHF finns i olika varianter. Lite beror det på om man äter för hälsa eller om man äter för viktnedgång. Den LCHF som man läser om till exempel hos Kostdoktorn eller Anna Hallén är mer en hälsovariant än en viktminskningsvariant tycker jag personligen. För att minska i vikt är det väldigt många som måste ner mot 20 gram kolhydrater som max per dag, kanske utesluta vissa typer av produkter osv. Medan för hälsan så räcker det oftast fint med den mer allmänna lågkolhydratkosten på ca 50-80 gram kolhydrater per dag! Ju färre kolhydrater man äter, ju mer fett bör och kan man äta. Vad gäller banan så är det aldrig ett bra val, förutom om man är diabetiker, låg i socker, och snabbt behöver få upp det. Men där kan du hitta alternativ. Men det låter som att du vill vara ganska så generös med tex yoghurt, nötter, frön osv, och då är det annat du måste strama in på istället. Ju fler kolhydrater du äter, desto viktigare är det att hålla nere kaloriintaget tex. Så äter du bär och banan, så bör du inte äta helfet grädde ihop med ägg och bacon tex. Du får nog fundera vilken väg du tror passar dig bäst. Vilka produkter vill du absolut ha i din kost, och vilka kan du klara dig utan?!
Personligen låter du mer som en GI fas 2-människa än en GI fas 1 eller strikt LCHF-människa. Det innebär att du hamnar mer åt LCHF för hälsan än för viktnedgång (även om man såklart kan gå ner i vikt även på den varianten, men oftast inte i samma takt)
Läs gärna ett infoblad som jag har skrivit ihop där du kan se de 3 olika varianterna, vad man brukar säga är tillåtet att äta och inte och se var du känner dig som mest hemma!
http://qrz.nu/gokart/kolhydratjakten%20infoblad_low.pdf