• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Efter mycket om och men (strömavbrott) blev det till slut middag! Mums vad gott det var! En sallad på isberg, romansallad, spetspaprika, fetaost och kryddad med salt, peppar och dragon. Och så strimlad marinerad fläskfile till det. MUUUUMS!!!

Tror det blev en riktigtbra dag matmässigt trots att jag tjyvade på lite mandlar medan jag väntade på middagen... 

• jeng
    SJ80 skrev 2011-06-07 21:39:47 följande:
    Hjälp mig tjejer! har för en vecka sedan börjat med LCHF och tycker det går bra. Har dock lite dålig fantasi om vad man kan äta. Vill gärna gå ner ca 8kg till augusti
    Jag tränar 4-%ggr/vecka o 3 av dem passen är kondition, men jag går ju bara upp i vikt!
    Vad gör jag för fel??
    För mycket kolhydrater i kombination med att du har ökat fettet kanske. Det är inte direkt normalt att du pallar sådär mycket träning under din första vecka med lågkolhydratkost, och det får mig att misstänka att du har fått i dig mer kolhydrater än du kanske tror! Har du loggat ditt intag på något vis, tex i matdagboken eller minmat?

Man kan också gå upp i början om man har en kropp som är van att inte få fett. Då tar den tillfället i akt och sparar på allt fett den kan få tag på. Efter ett tag så kommer det förstå att det inte var en tillfällig dos fett den fick, och då kommer den sluta spara på allt extra. Då kommer också fettförbränningen igång och man kan börja gå ner i vikt. Hur lång tid den hr omställningen tar beror på hur man har behandlat sin kropp tidigare, samt andra förutsättningar tex hormonella sådana från graviditeter, mediciner osv.

Berätta gärna lite mer om din situation oh hur du har ätit, så kan vi hjälpa dig vidare. 
  • jeng
    Nallebjörnis skrev 2011-06-07 22:12:42 följande:
    Nu är vi hemma igen efter 1 vecka ute i skärgården med massa kollisar... ajabaja!! men nu j**vlar ska ja f***n försöka skärpa till mig!!
    Hoppas att ni har haft det suuuupermysigt!
    Hur mår du nu?
    Jag påbörkjade min detox igår, 12 gram kolhydrater blev det. Så idag kommer jag väl få huvudvärk och inte orka ett dugg då, men det får man leva med! Jag som inte skulle ligga i ketos ska nu ner och testa om det gör nån skillnad. Hoppas att det tar bort en del av suget jag har igen!
  • jeng
    SJ80 skrev 2011-06-07 22:21:23 följande:
    Till frukost har jag ätit lite olika. Såsom kokta ägg, advokado, bacon
    Lunch har varit kött, kyckling med sallad som tillbehör o typ gräddfils sås med lite pressad vitlök eller beasås
    Mellis. Advokado
    Middag. Ungefär samma som lunch

Efter träning ett eller två ägg+ vatten
    Jag håller med Ronnbat, jättebra tips!
    Avocado är fett och bra, men väger mycket och har hög kolhydrathalt per 100 gram. Inte jättebra att äta större mängder av alltså! Gräddfil samma sak, för lite fett för mängden kolhydrater som finns i! Kör på fullfet creme fraiche istället, och se till att beasåserna du köper (om du inte gör själv) är "riktiga" dvs max 0.5 gram kolhydrat och typ 80% fett.

Som mellis kan du testa ostskivor med smör på. Vill du lyca till det så tar du en skinkskiva också innan du rullar ihop. Frökex är bra grejer, men innehåller ganska mycket protein (överskottsprotein blir till glukos i kroppen) så man kan med fördel göra på hela, oskalade frön så tar man inte upp så mycket av innehållet! Dom kan man äta med en fet philadelphia och rökt skinka tex.
    Lax i olika former är jättebra. Kallrökt lax med en sås på CF och citron är ett enkelt och snabbt mellis, eller kan till och med vara lunch eller middag.

Och se är det så att kroppen omfördelas bra på lågkolhydratkost. Fett byts ut mot muskelmassa eftersom du har en optimal miljö för kroppen att göra detta. Så ett måttband är bra att ha i tillägg till vågen! 
  • jeng
    MochC skrev 2011-06-08 08:45:37 följande:
    Är det verkligen nödvändigt att få i sig massa fett? Jag försöker äta minimalt med kolhydrater, men det känns fel att frossa i fett som alla verkar göra Förvånad .

Jag vet inte om min mage kommer få jätteproblem om jag börjar äta mycket fett, jag har haft problem med magen andra gånger jag ätit nåt med mycket fett.

Har ni några mat tips för en nybörjare?
    Alltså, om du äter enligt riktlinjer och har en målvikt på ca 60 kg så blir det ca 90 gram protein, 110-120 gram fett och 20 gram kolhydrater. De 120 gram fetten inkluderar såklart fettet du har i kött, ost, creme fraiche osv, så det är ju inte bara fett du måste lägga till. 120 gram är inte direkt mycket, så man måste inte ösa på. Däremot ska man inte vara rädd för fettet. Det finns ingen anledning att skära bort fett från kött, välja en lightprodukt osv. Äter du 1 dl grädde eller creme fraiche och knappt 1 dl bearnaise/majjo/smör/kokosfett per dag så har du nått din kvot. Och då har vi inte ens räknat fettet som du får i dig via ägg, bacon, kött, fisk, ost osv. Ingen panik alltså

Ang magen så har jag IBS och dyspepsi, och var man än läser så varnas det för fet mat som skulle göra allt sååå mkt värre. Med lågkolhydratkost och vettig mängd fett (jag öser inte på) så mår jag bättre än nånsin!!! Fett i kombination med kolhydrater däremot (så som de flesta normalt äter fettet) är INTE en bra kombination för magen...
  • jeng
    bandit skrev 2011-06-08 08:29:43 följande:
    Hjälp! Jag kan inte sluta synda.. Även om det är LCHF-vänliga saker så blir det på tok för mycket mörk choklad, grädde och hallon - FY på mig. Hur tar man sig ur det här?
    JOdå nog kan man bryta en vana, men det tar ju ca 3 veckor innan man kan skapa eller ta bort en vana! Och det är ju lättare att byta den mot något annat.

Jag läser precis hjärnkoll på vikten (och hjärnkoll på maten) och där står det tex om den där vanan med att äta nåt gott på kvällen, tex choklad som ju är min stora bov. På kvällen bara "ska" man äta choklad i min värld, av nån anledning. Och det är en sån vana som man tjänar på att bryta. Det betyder inte att man helt slutar äta choklad, men man ska ju inte heller börja äta ost istället, för då harman ju bara fått en ny vana som kanske inte är kanonbra i längden.

Jag sitter själv med dålig självdisciplin nu, äter förmycket av det goda även om det är tillåtet och även om jag ligger bra inom mina gränser... Inte ok. Jag testar att få en omstart av sugen och vanorna genom att gå ner i ketos igen nu, för det brukar nollställa mig ganska så bra!
  • jeng
    Maddisen80 skrev 2011-06-08 08:25:50 följande:
    Hej idag ska jag åka till medicinakuten i landskrona sa ambulansmännen för de tror att jag har vätskebrist för jag har haft migrän i 3 dar,hjärtklappningar
    Usch då!!!
    Hoppas att det går bra!! 
  • jeng
    Annanym skrev 2011-06-08 09:43:24 följande:
    Det värsta är väl att "mycket vill ha mer". Dvs, man drar igång suget igen. Kan du börja med att bryta med t ex ost- och smörrullar? För att sen ta bort det också.
    precis så är det för mig.... Jag måste ju förr eller senare börja testa vilka kolhydrater jag tål och inte tål. Men så fort man börjar äta mer kolhydrater så blir man sugen på ALLT, och mycket mer hungrig med....
  • jeng
    Southern Belle skrev 2011-06-08 10:17:50 följande:
    På tal om sug... Jag märker att jag har bytt ut mitt tidigare sockersug mot ostsug! Blir ofta sugen på feta ostar och börjar jag äta har jag svårt att sluta...! (Vilket inte är bra med tanke på att jag uppenbarligen får i mig för mycket kalcium och därför får kramp i benen...)

Läste nånstans att belöningssystemet triggas igång av socker, kolhydrater och feta mejeriprodukter.

Men, att knarka ost känns ändå som ett bättre alternativ än att knarka socker!
    Ja, visst är det ett bättre sug. man står sig ju iaf på det man stoppat i sig, så om man nu ätit det på eftermiddagen så kanske middagen blir snålare i gengäld! Men det var just det där dom skrev om, att man ofta "misslyckas" genom att man byter ut ett beroende mot ett annat.
  • jeng
    Pepparfrun skrev 2011-06-08 10:30:33 följande:
    Kan man äta kokosfettet i silverförpackningen i affären?
    Klart att man KAN, men det är härdat och inte ett direkt bra fett alltså!
    Flera butiker verkar ha tagit in Kung Markatta eller Renee Voltaires produkter nu och där finns det bättre kokosfett. Annars beställer man på nätet. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**