Inlägg från: The Kittycats |Visa alla inlägg
  • The Kittycats

**Den stora feta LCHF-tråden**

Denebola skrev 2011-04-14 09:40:51 följande:
    Hehe, ni som varit med ett tag, visst känns det som att jag är lite av en självutnämnd expert på avidin/biotin samt paprika/C-vitamin? Undrar hur många gånger jag har skrivit om det Tungan ute
    Alltid bra med en påminnelse Flört
    Snart, ganska snart kan nog till och med jag minnas det här tillräckligt bra för att börja föra kunskapen vidare.... Drömmer
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Denebola skrev 2011-04-14 09:47:58 följande:
    När jag ska föda barn (okej, OM jag ska föda barn, vi är ju på FL goddammit) (jag är alltså inte gravid ens) så tror jag att jag vill ha en doula med. Tror det kan vara ett bra stöd till både mig och killen, som inte är så jätteglad i sjukhusmiljöer. Skönt för honom att kunna ta time out om han skulle behöva, utan att känna att han hela tiden måste ha "huvudansvaret". Plus att jag vill ha någon som rabiat kan säga ifrån om sen avnavling och sådant
    Låter bra.
    OM vi någonsion får ett till barn vill jag gärna ha en doula med på förlossningen. Hade funderingar på det till första, men det blev inte så tyvärr.... Synd, för vi hade en riktig ragata till bm som var spydig och sarkastisk och t.o.m kommeterade min sambos klädsel! på ett negativt sätt Rynkar på näsan Tack och lov blev det skiftbyte innan dottern hann födas, så de sista 3 timmarna hade vi istället en helt underbar bm.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    jagäraf skrev 2011-04-14 11:14:42 följande:
    Är det någon mer än jag som testat Alvestaglass lchf-glass? www.alvestaglass.se/Sockerfri.html
    Jag har testat chokladglassen (1,5 kolisar/100 g) och den är riktigt, riktigt god. Åt tillsammans med vispad grädde och jordgubbar. Jag hoppas verkligen att den är okej och inte "fejk-lchf" som vissa andra varor, t ex lchf-pasta (enl Kostdoktorn.se).

Tyvärr finns glassen inte i hela landet men på deras hemsida finns en lista över i vilka affärer den finns.
    Nej det har jag inte.
    Har frågat på Konsum och Ica supermarket om de kan ta hem den. Än så länge...nothing...
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    MrsMurphy skrev 2011-04-14 13:10:48 följande:
    Jag har tidernas äckligaste historia om just det! Antagligaste det pinsammaste jag varit med om, men samtidigt så har jag aldrig skrattat så mycket. Förlossningen vid  barn 2. Barn ett var 1,5 år, en riktig plåga som aldrig lät mig vara ifred på toa.

Kommer in på förlossning efter vansinnesfärd i snöstorm och redo att ringa ambulans för det kändes som en övervägande risk att föda i bilen. När jag kom in så var jag vidöppen som en ladugårdsdörr och de konstaterade att bedövning inte skulle hinnas med, barnet skulle komma inom några minuter trodde bm.

Men kom inte, bm blev brydd, konstaterade att barnet inte komma ut pga förstoppningen! Kunde inte ge lavemang för då skulle barnet antagligen trilla ut samtidigt. Så där fick jag sitta på en "bajsstol", vid sängen och försöka bajsa. Med lustgas. Det hela slutade med att jag insåg det sinnessjuka och asgarvade aspackad av lustgasen, personalen låg och skrattade i rummet. Personalen sa att de aldrig varit med om en förlossning med SÅ mycket skratt. Alla asgarvade och det blev en så rolig stämning.

Så jag kan konstatera att jag asgarvade mig genom förlossningen, och det just pga det pinsammaste jag varit med om i hela mitt liv. Men samtidigt så kändes det inte som pinsamt, personalen har upplevt allt och är coola! (Detta hade de dock ej aldrig varit med om tidigare, så var lugn)
    Linda1976 skrev 2011-04-14 11:42:44 följande:
    Bajseriet glömmer man/märks inte. Man är upptagen med annat. Men jag tyckte det var vidrigt att ligga halvnäck och utlämnad inför människor jag inte känner. Kanske barnsligt, men så kändes det. Jag gör verkligen aldrig om det.
    Jag kände precis likadant! Då är vi två som är barnsliga Flört
    (och tror nog att jag bajsade på mig också eftersom jag låg med krystvärkar i 4 timmar med order om att INTE krysta - brydde mig inte speciellt just då om jag bajsade eller inte)
    jeng skrev 2011-04-14 13:09:30 följande:
    *mumsar atkinsknäckebröd*

hur är ni med mat som gått ut på datum? jag är ju så jävla petig med sånt, men insåg precis att jag har en köttbit i kylen som var bäst före igår... fläskkotlett i hel bit. Den luktade precis osm vanligt så jag har skurit upp den och steker nu... hade ni ätit den? jag har ju så känslig mage, men min man äter gammal mat hela tiden så om inte annat så får han äta den ikväll :-P 
    Jag hade ätit den Jag går efter lukt och smak, och har bara datumet som ett riktmärke.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    jeng skrev 2011-04-14 15:30:09 följande:
    Kom via en informationssida om IBS in på en annan sida om Dyspepsi! Det är ju DET jag har!!! Eller, självklart så vet jag inte att det är det, men det är första gången som jag ser i text en förklaring till alla mina besvär, som kan variera så som dom gör, och påverkas på så vis som dom gör. Det ordet ska jag ta med mig tills när jag nu får träffa någon läkare.

Har ringt en annan vårdcentral och frågade om det gick att få en 2nd opinion från dom, men det kunde man inte utan det var bara att lista om sig isåfall. Ja, det kanske lutar åt att jag gör det då.... 
    Otur med undersökningen, men vad bra om du faktiskt har hittat vad du lider av.
    Får du ingen hjälp så tycker jag att du ska lista om dig. Så här kan du ju inte ha det jämt.
    tiiitti skrev 2011-04-14 14:19:58 följande:
    Jag har köpt nya gardiner Tungan ute

Jag åt för mycket idag och mår nu .... Kräks
    Blev inte mätt, väntade men kände inte att det kom någon mättnad så jag åt mer. Och nu sitter jag och kallsvettas och vill egentligen helst kräkas lite så att jag kan få må bättre.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Faile skrev 2011-04-14 17:35:11 följande:
    svtplay.se/v/2394794/fet_mat_nyttigast

Inget vi inte redan visste, men bra att bevisen börjar komma  
    Jag tänkte lägga ut länken, men jag kommer inte in på Fb. Vet inte om det är fel på sidan, eller på datorn. Sitter med min gamla stenålders eftersom dottern hade sönder våran vanliga dator genom att ha ner den i golvet... Rynkar på näsan
    jeng skrev 2011-04-14 17:44:15 följande:
    viilken tönt hon är den där majlis eller majbritt eller vad fasen hon nu heter, hon kostprofessorn. fy vad less jag kan bli på henne när hon öppnar munnen.
    Mhum!!! {#emotions_dlg.djavulsk} Vad har du sett henne nu då?
    Ska inte hon gå i pansjis snart, så man slipper höra henne...?!
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats

Vilka mandlar har lägsta antalet kh/100?
    Jag har alltid köpt Eldorados med 5,5 g. Men idag kom sambon hem med några påsar från Eldorado och nu har plötsligt antalet kh stigit till 13,5 g...?! Det är rätt stor skillnad... Obestämd

♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Kaya skrev 2011-04-14 20:59:03 följande:
    Jag är mycket misstänksam. Jag har VÄLDIGT svårt att tro att det verkligen skiljer så mycket i andel kolhydrater mellan olika märken när det är samma nöt eller frö eller vad som helst. Kolla bara på kokosflingor, det är ju löjligt, allt från typ 1/100 till 15/100 har man sett... samma med mandlar, valnötter osv.

Visst kan man tänka sig att vissa vegetabilier skulle kunna innehålla mer eller mindre kolhydrater per 100 gram beroende på när de är skördade eller så, eller hur mogna de är (mogna bananer innebär snabbare carbs än gröna, men är det MER carbs...?), men då borde det ju inte skilja mellan MÄRKEN, utan snarare mellan enskilda skördar eller årstider...!

Jag är skeptisk. Och lite missnöjd, för man önskar ju att näringsdeklarationen på livsmedel ska vara 100% SANN och pålitlig...

Vad säger ni?

K
    Ja det låter mysko. Det enda som skiljer påsarna åt nu är att det finnn en lång radda med nötter som det "kan finnas spår av" på den nya påsen. Inte kan det höja totala kh-värdet i påsen liksom....
    Ja just det, den nya påsen är liksom tryckt lodrät, den förra påsen var tryckt vågrät. Det kanske är det som gör skillnaden
    Ska nog kolla på SLV och se vad de säger om mandlar.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Kaya skrev 2011-04-14 21:07:55 följande:
    Ha ha! Kan inte låta bli att skratta lite åt detta. Män är sig lika. Min man äter gärna av alla smarriga läckra LCHF-rätter som jag lagar, typ kött och fet sås tackar väl ingen karl nej till, men att för den skull skippa potatisen, ölen, mackorna? Inte en chans. Eller för den delen tvinga i sig typ kokosfett (som han avskyr), eller försöka låta bli att ha mjölk i kaffet när det är det bästa man vet.... nej nej nej, han tycker jag är galen som typ inte äter exakt det som faller mig in varenda sekund....

K
    Jag har en till brevid mig i soffan just nu Hjärta

På SLV står det 13.4 g, så Eldorado har väl utgått från detta på sina nya påsar antar jag.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Linda1976 skrev 2011-04-15 17:45:52 följande:
    Oj vad ni skrivit, medan jag shoppat.

Betat av Ullared, Kungsmässan och Freeport idag Pust. Tur att man är ett shoppingproffs.
    Maten har gått KANON!! Hade med oss frulle och åt i bilen (det är varning på det, jag vet ) och då åt jag pones med pålägg och drack kaffe m grädde.

Lunch åt vi på kungsmässan. Helstekt ryggbiff med bea + salladsbuffé. Jag bad om att få maten utan potatis, kocken skrattade och öste på lite extra bea. KAN NI FATTA!! En allierad!! 

Massor fynd har jag också gjort, och är måååånga pengar fattigare, men jag har verkligen inte köpt onödiga saker heller. 
    En guldstjärna till den kocken Solig
    ♥ Skruttan född 10-07-15
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**