• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Står just nu och lagar köttfärsfylld paprika. Kryddat med tacokrydda (egen) och till det blir det CF med vitlökspulver och sallad! MUMS!

Känns så bra att vara igång igen, även om jag nu har den klassiska huvudvärken! 

• jeng
    StockholmMotala skrev 2011-07-25 14:32:37 följande:
    Jag är inne på 8:e veckan utan bröd, pasta, potatis, ris och andra "rena" kolhydrater. Men jag har inte gått ner ett enda kilo!! Jag har snarare gått upp 0,5 kilo
    Så frustrerande!! Jag äter dock feta mejeriprodukter, lite mörk choklad, lite nötter, men inget annat godis. Varför varför varför??
    Hade det inte varit för all god mat jag kan äta så hade jag gett upp detta för länge sen..Är så rädd att jag gör nåt fel, men jag tycker att jag äter ungefär som ni andra beskriver i LCH-trådarna..
    Jag tränar ett par ggr / veckan. Unnar mig ett glas rödvin till helgen etc etc..Alla går ner flera kilo på några veckor.
    Snart 8 veckor utan en enda viktnedgång.. Och det är inte så att jag har blivit smal runt midjan heller.. Märker inget alls
    Att bara ta bort de uppenbara kolhydraterna räcker sällan, det finns kolhydrater gömt i det mesta, och det är extremt lätt att hamna över de rekommenderade 20 grammen per dag (långt över) genom att bara äta grönsaker, grädde, cf, ostar, påläggkött, dressingar, majjo osv. Kontrollräkna ditt intag. Jag tippar på att du ligger för högt på kolhydraterna. Om du mot förmodan inte gör det så kanske du ligger för högt på ditt kaloriintag. När du har kontrollerat intaget under iaf ett par dagars tid (om du minns kan du ju gå in direkt och lägga in dina 2 senaste dagar så vet du utan att vänta) så får man börja kolla på om du kanske inte "tål" mejeriprodukterna, om du ligger fel i fördelning (för lite fett kanske) eller om du helt enkelt har en trög kroppsom kräver nån specialåtgärd.

Lycka till!!  
  • jeng
    Bordeaux skrev 2011-07-25 15:02:18 följande:
    Vad är det för skillnad på kvällsmat och middag? Jag har alltid trott att det är olika ord för samma sak men börjar tveka nu.
    jeng skrev 2011-07-25 14:50:13 följande:
    Står just nu och lagar köttfärsfylld paprika. Kryddat med tacokrydda (egen) och till det blir det CF med vitlökspulver och sallad! MUMS!

Känns så bra att vara igång igen, även om jag nu har den klassiska huvudvärken! 
    Grattis vad roligt! Hoppas du lyckas nå din dröm/målvikt nu.
    middag för mig är mat (vissa kallar det man äter mitt på dagen för middag, men det kallar jag lunch) och kvällsmat är typ yoghurt och macka innan man går och lägger sig. jag äter aldrig både och eftersom jag alltid äter väldigt sen middag, men mina barn äter både och!
  • jeng

Haha, EmmaU, glömde ju skriva TACK också :-P Jag tar ett kilo i taget, jag har nått så långt redan, men har också en bit kvar! Men det viktigaste jobbet är redan gjort eftersom den medicinska övervikten är borta!

• jeng
    StockholmMotala skrev 2011-07-25 15:26:27 följande:
    Jag registrerade mig på matdagboken.se men där ska jag fylla i energibehov och kaloriunderskott (?)
    Jag vill ju se om jag nu äter för många kolisar / dag , hur använder jag mig utan matdagboken?
    De där första frågorna får du bara fylla i för att skapa profilen. Genom att göra det så får du ut din ungefärliga dygnsförbränning osv. Det kan du typ skita fullständigt i sen, men men... Gör det först, och sen har du typ dagbok eller nåt där man kan leta fram livsmedel, fylla i mängder och så räknar den ut ditt intag.
  • jeng
    StockholmMotala skrev 2011-07-25 15:31:53 följande:
    Betalar du eller kör du gratisprogrammet?
    Tack för ditt svar!
    Jag har kört gratisversionen. Men nu var det ett tag sedan. Jag räknar i ett excelark jag har gjort, jag tycker det går snabbare, men det gäller att man har mer koll själv då, eftersom man får fylla i alla siffror själv så att säga.
  • jeng
    NoahLeah skrev 2011-07-25 21:19:03 följande:
    Hej, har en liten fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
    Läst på en del på Lchf nui men en sak förbryllar mig. På en de flesta sidor står det att man redan från dag 1 lan äta t ex turkisk yoghurt med grädde i, röd mjölk, feta ostar mm men sen har jag på en del Lchf-sidor läst att man enbart ska äta 
    Mjölk och fil är absolut inte LCHF. För lite fett i förhållande till mängden kolhydrater.
    Yoghurt kan du hitta en riktigt fet variant, som gör den ok enligt alla "regler", men däremot så är det en gränslandsprodukt som de flesta råder att låta bli medan man ska ner i vikt,men som kan införas (eventuellt) när man ska försöka hålla vikten.

Mejeriprodukter (här räknas inte ostar in vad gäller den här regeln) bör du begränsa till ca 2 dl per dag, så om du äter yoghurt till frukost så har du alltså förbrukat hela dagsransonen, och hur länge står du dig mätt på 2 dl yoghurt?

Feta ostar däremot kan du äta från start, såvida de är lågkolhydrathaltiga (vilket de flesta är, men LÄS på paketet!). 
  • jeng

0.7 till ner idag, gött om fasen!! 1.4 kg på 2 dagar och det betyder att jag bara är nåt halvkilo från lägstavikten redan!! JIPPI för att bli av med allt överflödsvatten i kroppen!!

• jeng
    Van01 skrev 2011-07-26 12:22:22 följande:
    Igår försökte jag köra fakir igen och fick samma resultat som förra gången, jag mådde illa och kräktes. Idag vill jag inte se kött eller fett. Kan det vara något fel med mina fakirbiffar eller klarar jag inte av fakir? :(
    Tycker det är väldigt kontigt om du skulle reagera så snabbt på det. Efter ett par dagar helt utan kolhydrater kan man ju få omställningsbesvär igen, precis som vanligt. Jag tippar på att du har öst på med för mycket fett, eller att du har någon dålig matvara. Om dina biffar är gjorda och infrusna så kan det ju vara nåt med dom?!
  • jeng
    Southern Belle skrev 2011-07-26 12:21:17 följande:
    Tjohoooo! Bra jobbat!!!
    Tack! Inte för att det är så mycket jobb haha :-P Men jag får ju iofs verkligen tvinga mig själv till att laga och äta mat nu när jag lämnat smörgås-eran bakom mig igen! Men det känns toppenbra när det väl är gjort!!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**