• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

nassu skrev 2011-03-03 15:12:58 följande:
    Funderar oxå då jag läser att cocos ju används i en del recept. Men det är ju ganska kolhydratrikt ? Hur går det ihop. Eller e de ok eftersom det ändå är så pass fett ?
    De e många frågor och tankar som nybörjare när man inte fått grepp om allt. Och helst skulle man ju vilja se att kilorna rasar direkt ;)
    Icas I love eco har lågt kh-värde!! *tips*
  • Denebola
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-03 15:25:26 följande:
    Kolla in ICAs ekologiska kokos (I Hjärta Eco). Den innehåller mycket mindre kh än vanlig riven kokos. Har för mig att det är under 5 g/100g iaf.
    Jajaja....
  • Denebola
    Nikhita skrev 2011-03-03 17:43:00 följande:
    Helloo.. Nu jäklar! Ska ner iaf ett halvt kilo till måndagsvägningen.
    Gick raskt på löpbandet 30 min sen tog jag en långpromenad hem 55 min.

Ska snart gå o handla lite gott på affären.. och då menar jag typ färdiggrillad kyckling eller revbensspjäll kanske. Mums! Funderarpå att baka nåt LCHF bröd också..

Hittar inte mitt måttband Får koll aom det finns på affären, vill ju mäta midjan  osv.
    Om du har en tumstock kan du ta ett snöra och måtta med, sen mäter du på tumstocken hur många cm det blir.
  • Denebola
    Nikhita skrev 2011-03-03 17:49:27 följande:
    Smaaart
    Det går även bra med ett snöre... Oskyldig
  • Denebola
    helene306 skrev 2011-03-03 17:51:45 följande:
    Men fanken vad smart! Jag har slarvat bort måttbandet som jag haft i en kökslåda. Eller någon unge har. Det är lite jobbigt att gå ner till sykistan 1 gång i månaden och plocka fram måttbandet där i (har jag sagt att jag är lat?? )
    Hahaha

Vill man vara extra pedagogisk kan man ta ett nytt snöre varje gång och klippa det där det slutar ( ) så kan man jämföra hur måtten förändras mellan gångerna.

Eller blev jag för krånglig nu?
  • Denebola
    helene306 skrev 2011-03-03 18:26:46 följande:

Ja, nu blev du krånglig

ofrivilligbonusmamma skrev 2011-03-03 18:02:30 följande:
    Är det någon som provat att göra maränger med sukrin ist för vanligt socker? Funkar det tror ni?
    1. Ta ett snöre.
    2. Vira ett varv runt valfri kroppsdel.
    3. Klipp av snöret där snöret gått ett helt varv runt.
    4. Datera och spara snöret.
    5. Upprepa punkt 1-4.
    6. Jämför snören från olika tilfällen.

Bättre?
  • Denebola
    Prinsessanz skrev 2011-03-03 18:27:56 följande:
    här bjöd vi på lchf kladdkakan en helg och det var VÄLDIGT omtyckt!
    vi var NOGA med att  i inbjudan skriva:

hej ,nu är det dags för melodiefestivalskväll igen,del 2
    vi bjuder på LCHF skinksallad(ingen pasta eller ris i)
     LCHF chokladkladdkaka med vispad grädde och bär.
    välkommna!

allting blev mycket uppskattat!

du säger att ett kaffekalas med lchf kakor blir väldigt olikat ett anligt kaffekalas.
    så enligt dig måste man dricka kaffe och äta kaka som fika på kaffekalaset.
    det går inte likabra med kaffe,te,lchfchokladkaka med grädde och bär.
    eller rulltårta gjord på oopsie???
    Grejen är att LCHF-saker kan smaka ovant för en som inte har samma "smaksinne" som en som inte äter kolhydrater. Jag börjar tycka att sjuttioprocentig choklad smakar för sött, men en random kolhydratätare skulle nog inte hålla med mig. Det är för att de är vana vid mer söta smaker, medan jag inte är det.

Ja, LCHF-godsaker kan vara goda även för "vanliga", men det betyder inte att de alltid är det. Och då kanske man föredrar nöjda gäster (som fått vanliga kakor) framför gäster som sitter och petar i (för deras smaklökar) för bitter chokladkaka.

Tror du ska ta och slappna av lite...
  • Denebola
    Prinsessanz skrev 2011-03-03 18:45:53 följande:
    men halå! tråden handlar om LCHF och ala har vä rätt till sin åsikt?
    precis. jag talar om hur vi gör här hemma,så kan du prata om hur ni gör hemma hos er,och så diskuterar men det i tråden.
    Om alla har rätt till sin åsikt, varför sitter du då och ifrågasätter hela tiden?
  • Denebola
    Prinsessanz skrev 2011-03-03 19:33:00 följande:
    ja jag frågade varför du gjorde på HALV sats,eftersom jag själv flera gånger har upplevt att om ma ändrar eler minskar/ökar i ett befintligtrecept så blir det inte som det "ska" förstår du?
    inte min mening att låta hård,men jag tycker nog att man inte kan uttala sig om nåt är gott eler äckligt utan att först testa receptet.
    du ändrade ju för att du var rädd att det inte skulle vara gott. här har jag testat massor med LCHF recept och vissa saker har varit skitäckliga rent utsagt,men det kan man ju inte veta innan man testat (utan att ändra receptet)

jag tycker fortfarande att du ska prova att göra chokladkakan i sin helhet och sedan komma med vad du tyckte om det.
    Fast matlagning och bakning är ingen exakt vetenskap. Tänk om Helene hade kommit på något som var godare än originalreceptet, hade det också varit fel då?
  • Denebola
    Prinsessanz skrev 2011-03-03 20:19:10 följande:
    fast bitter chokladkaka ??,inte kan du bestämma hur dina gäster upplever det??
    Men snälla människa. Läs vad jag skrev istället för att fantisera ihop det själv.

Det KAN smaka för bittert för dem. Vet jag inte om personerna jag bjuder hem skulle uppskatta LCHF-fika, så tar jag hellre ett säkert kort (vanligt fika), så att jag vet att de åtminstone får något de tycker är gott. Eller så erbjuder jag båda alternativen så att de kan välja själva - och i slutändan ändå få något de kan tycka om, vilket alternativ de än väljer. Vet jag att de är ok med LCHF-alternativ så behöver jag inte fixa vanligt fika. Det handlar om att känna av situationen och omgivningen, precis som det handlat om från första början av denna diskussion.

Jag har aldrig påstått att jag vet hur alla andra reagerar, däremot verkar du sitta inne på svaren till allting...
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**