• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

yena89 skrev 2011-07-05 00:11:44 följande:
    en annan sak till oljorna
    väljer man raps bör det vara kallpressad :) allså ingen billig tjolahej här inte :)
    och absolut inte solrosolja.
    Och inte majs- eller matolja heller
  • Denebola
    Mitka79 skrev 2011-07-05 23:40:39 följande:

när ni äter, tänker ni på det här med mättat, fler- enkelmättat fett? eller äter ni bara fettet för att man ska få i sej fett?

Naturligt mättat fett (smör, kokosolja) är bra. Det fett jag tänker på att inte äta är industriella fetter (margarin, härdat kokosfett) och omega-6-rika fetter (solrosolja, majsolja)

Palmolja vet jag inte fettsyresammansättningen i, men det undviker jag ändå av miljöskäl.
  • Denebola
    Gotlänning skrev 2011-07-05 23:56:58 följande:
    20 kolisar är en bra nivå, egentligen kan man äta hur mycket som helst med den gränsen om man väljer rätta produkter.

Började vid årsskiftet men skall i ärlighetens namn säga att jag slarvar nu med väl många syndardagar med sommar, öl, god mat och allt men ändå så verkar jag hålla vikten vilket jag nog kan tacka lite halvarslig träning och cykel överallt... nu är jag ju byggd så att bara jag lyfter en stång så sväller musklerna men baksidan på det är ju att om jag sitter still så jäser jag likt en deg och jag vill ju ner i vikt och inte få muskler.

110-115 är målet till årsskiftet iaf och till er tjejer som jagar låg vikt... ni skall ha lite hull annars sticks ni!    
    *sticks* Men jag har mer hull än jag någonsin har haft nu! (började med LCHF för att komma ifrån undervikt)
  • Denebola
    mamman i skogen skrev 2011-07-06 01:17:29 följande:
    Zuccinitagliatelle smaskens och ett perfekt substitut för pasta som jag inte saknar alls längre köper förvisso nudlar från lchfbutiken emellanåt de är suveräna när man vill ha ngt snabbt. Zuccinin smörsteker jag med salt och peppar istället för att blanchera den blir supergott och sås är nästan överflödigt Lasagne på Zuccini är suveränt brukar varva med bechamel gjord på grädde redd med äggula, chevreost,köttfärssås och lite riven ost på toppen att gratinera med...yam ..
    Zucchini är jättebra till pyttipanna! Jag är ingen korvmänniska alls, korv är egentligen blä, men ibland blir jag sugen. Dock måste det vara mycket stekyta, så jag tog och tärnade en kryddig korv och stekte den i smör, hade i färska champinjoner och tärnad zucchini, och kryddor. Serverade med bea. Smarrelimums!
  • Denebola
    Labolinas skrev 2011-07-06 07:12:18 följande:
    Men är det inte så att det är bättre att äta kolisar på morgonen ändå, för då är kroppen "tömd" på energi och hanterar eventuella kolhydrater bättre? Om man äter på kvällen, borde man ju lägga på sig det eftersom kroppen inte hinner göra av med all den extra energin?
    Börjar du dagen med något kolhydratrikt (/-rikare) så är risken att ditt blodsocker åker bergochdalbana hela dagen. Äter du det i stället efter en bra måltid med fett och protein påverkar det inte blodsockret på samma sätt.
  • Denebola
    Duntoffla skrev 2011-07-06 09:31:59 följande:
    Måste nog åka och köpa mer ägg. Är kaffesugen igen... 
    En mening man inte skulle höra från en kolhydratätare
  • Denebola
    Teskedsmamman skrev 2011-07-06 17:57:42 följande:
    Är så arg på ungarna att jag vill äta upp allt deras lördagsgodis (som vi köpte igår) Skrikandes
    Varför ska du ta skit för att de är jobbiga? Låt godispåsen vara. Eller nej, göm den för dem! Då får de inget godis, och du slipper äta upp det och må dåligt
  • Denebola
    Teskedsmamman skrev 2011-07-06 18:12:23 följande:
    Nu är de inte direkt jobbiga förutom att de nu är uppe i förstörda kläder för ca 2000 kr, då ska de jävla inte ha nåt godis på lördag!

De tycker det är skitkul när valpen hänger i kläderna på dem och de har dragkamp, så just nu får de inte ha några kläder och sitter framför bolibompa i kalsongerna, tänkte de skulle få börja dagen i kalsonger imorgon och om de inte lyssnar får de fortsätta i kalsongerna...

Dessutom hade jag ändå tänkt äta godis på lördag....
    Förvånad Nä det låter inte så smart. Roligt för dem kanske, men inte särskilt genomtänkt. Kan du inte köpa någon bra leksak som de kan leka med hunden med på det viset i stället? Kostar i och för sig pengar, men i slutändan är det nog värt det. Om ni inte redan har en sådan och ongarna inte använder den Skrikandes

Jamendåååså, var det redan planerat så kör hårt
  • Denebola
    rednose skrev 2011-07-06 22:58:45 följande:
    Vad köper ni för kokosfett?
    Jag hittar bara det gråa paketet cocos?? Finns det annat som är bättre och var hittar jag det som smakar kokos?
    jag köper cocosa från bodystore.com
  • Denebola
    mamman i skogen skrev 2011-07-07 01:09:20 följande:
    Apropå kokosfett så en lite rolig anekdot..en av sonens assistenter som har magsår och varit sjukskriven ganska ofta för han har så förbannat ont har senaste dagarna provat kokosfett..en tsk morgon och kväll och gissa vad han har inte ont har kunnat äta normalt och för första gången på flera månader druckit kaffe en liten kopp med kokosfett i efter maten..Han är ganska överlycklig kan vi minst säga..

Kokosfett är mao ett litet mirakelmedel och det kanske är sant som det skrivs att det är bra för magsår..

Apropå mängd kokosfett som ngn frågade om så tar jag en rejäl tsk i varje kopp kaffe och gör jag ägglatte blir det lite mer i..inga som helst känningar av illamående eller ngt.

Sonen som har reflux får kokosfett i sina smothisar sedan nästan två månader tillbaks och har sedan dess inte haft mer än ett par uppstötningar och har desstuom gått upp nästan ett kilo på en månad vilket är ett mirakel för en kille som stått still i nästan två år och hans dietist har försökt trycka på oss föräldrar att han måste operera in knapp för att kunna sondmata honom framförallt nattetid. Ngt som vi tycker är helt förbannat jävla galet för en kille som äter som en häst. Dessutom har han svårbehandlad epilepsi och vår vardag brukar vara ganska begränsad då han har många anfall per vecka men nu sedan vi började emd kokosfett så har han enbart haft en kramp sedan 11 maj, vet iofs inte om vi kan tillskriva äran till nästan krampfri åt kokosfettet men vi tänker och vågar inte sluta med det..
    Så kokosfett är här hemma heligt inge mer kräk och sura uppstötningar, inge mer mediciner mot ovannämnda och framförallt om det minskar ep-kramper så är det fantastiskt. Vi ska efter sommaren om det håller i sig tom försöka backa på en av hans tre ep-mediciner om krampfriheten håller i sig.      
    Vad häftigt att det har blivit sådan skillnad!
  • Denebola
    mamman i skogen skrev 2011-07-07 01:39:26 följande:
    Ja sen vet vi ju inte om vi kan tillskriva kokosfettet äran men det är den enda förändring vi gjort i maten hos unge herrn i huset...Jo förresten har vi helt slutat med näringsdrycker som vi fått utskrivna till honom han får istället för detta smothies på naturell yoghurt, grädde lite bär, avocado, banan äggula och givetvis kokosfett..En betydande skillnad i innehåll i näringsdryckerna är det massor med tillsatser och de är gjorda på palmolja och diverse andra fetter och fullspäckade med kolhydrater för energi..Dessa använder vi numer enbart i nödfall om vi är ute på ngt dör vi inte har möjlighet att göra en smothie till mellis då blodsockerfall triggar igång kramperna så är det absolut nödvändigt att han inte dippar..

Gansak skönt faktiskt att slippa ge stesolid flera gånger i veckan för att häva kramper.. 
    Oavsett vad det beror på så har ni i alla fall hittat något som fungerar bättre
  • Denebola
    Louella skrev 2011-07-07 20:35:31 följande:
    Hej allihop!

HAr läst igenom nästan alla inlägg (tog väldigt lång tid...) och tänkte skriva några rader nu. Har precis börjat äta lchf för en vecka sedan efter att alltid ha varit emot det innan! Har räknat kalorier i alla år och varit en riktig kolhydratälskare och alltid hållt mig jättesmal på så sätt, men nu efter att jag fått barn och la på mig 25 kg under graviditeten känner jag att jag måste ändra mina matvanor totalt. I vanliga fall äter jag jättemycket frukt och grönt, pasta, ris etc och sällan kött och fett. Däremot har jag ett stort sötsug och äter glass varje dag, och eftersom jag räknar kalorier gör det att jag knappt äter något vanlig mat, bara massa glass och bullar. Inte så nyttigt direkt. Men nu äter jag alltså enligt lchf och mår finfint! Noll sug trots att jag har skåpen fulla med kakor och snacks. Och jag är typ aldrig hungrig. Dock känner jag lite att det är för bra för att vara sant. Är liksom van vid att alltid vara hungrig för att hålla mig smal!

MIn fråga till er experter är: om man redan är normalviktig, kan man då bli ännu smalare på lchf? Eller är det mest för överviktiga att bli normalviktiga? Jag är 173 cm ovh väger nu 66.5 kg, vill ner till 58 kg som innan graviditeten. Jag äter max 15 kolhydrater varje dag. Har inte räknat kalorier men ligger nog runt 2000 per dag. Innan när jag åt kolhydrater åt jag alltid 1800 kalorier om dagen för att väga 58 kg.

Idag åt jag detta, verkar det ok? Vet inte riktigt hur mycket fett jag ska äta, är så ovan vid det.

Frukost: te med en skvätt standardmjölk (pallar inte grädde i te), omelett på tre ägg, 20 g smör och en halv dl riven ost.

Fika: kaffe med 1 msk grädde, en bit 90% choklad (1.5 kolhydrater i en ruta)

Lunch: Nötfärsbiff gjord på 180 gram färs stekt i smör med en stor klick bea och 100 g kokt broccoli.

Middag: 150 g helleflundra i gräddsås med 80 gram sparris, en babybel ost och en kaffe med 1 msk grädde.

Vad tror ni om denna matdag? Mycket tacksam för svar då detta är något helt nytt för mig!
    Jag skulle säga att det beror på din kropp om du blir ännu smalare. Dock skulle jag gissa på att du kommer uppleva en förbättring vad gäller uppsvälldhet som du nu slipper av minskat kolhydratintag.

Jag tycker din mat ser bra ut. Vill du kolla hur du ligger kan du lägga in det du äter på matdagboken.se eller minmat.net. Satsa på 1-1,5 g protein/kg målvikt (gångra det med 5 för att få vikten kött, fisk, ägg etc du ska äta). Max 20 g kh/dag. Fett tills du blir mätt, eller ca 75 E% fett, 20-25 E% protein och 0-5 E% kolhydrater. E% är energiprocent och alltså inte viktprocent! I alla fall på matdagboken ser du hur dina måltider ligger till i E%. 
  • Denebola
    helene306 skrev 2011-07-07 22:15:05 följande:
    Men du ... Kan du skippa ciggen på morgonen? Äta mat istället? Varför vägrar du äta mat? Kan du inte åtminstonde slänga ner lite smör i ris/nudlarna? Om du nu ska vägra äta menar jag? Hur ska vi få dig på spår igen? Något anorexia-skit vill jag inte veta av!
    Inte jag heller! Vad är det som känns fel Yena? Att du inte har råd med annan mat, att du inte är sugen, att något är jobbigt i ditt liv (hur har det gått med besök hos UM?)? 
  • Denebola
    Louella skrev 2011-07-07 22:15:25 följande:
    Tack för ditt svar! Vill definitivt gå ner till 58 kg igen, så om jag inte går ner med lchf får jag väl tyvärr gå tillbaka till att räkna kalorier. Känns trist eftersom jag mår så mycket bättre nu, men föredrar att vara riktigt smal. Ytligt, jag vet...

Har kollat in matdagboken men fattade inte riktigt hur man skrev in. Dock har jag räknat alla kolhydrater och hållt mig till max 15 utan problem.

Sen undrar jag också hur strikt man måste vara, vitlök innehåller ju en hel del kolhydrater men man använder ju så lite så är det ok ändå? Likaså lök, dill, persilja, vinäger och andra smakförhöjare. Och är det ok att äta sås på restaurang, är ju ofta lite mjöl i men kanske så lite att det är ok ändp? Annars känns det lite väl svårt att följa dieten.
    Det viktigaste är ju att hålla koll så kolhydratintaget är bra, sedan äter man normalstora portioner protein och upp till det fett tills man blir mätt. Först om det inte ger resultat behöver man kolla noggrannare på vad man äter.

Ja, det är ju totalintaget som räknas, du äter ju inte 100 g vitlök så att det ligger lite högre gör inte så mycket. Kan du be om kryddsmör istället för sås, eller bearnaise/aioli etc så är det bättre. Men är det helt omöjligt så försök att inte äta så mycket redd sås. 
  • Denebola
    yena89 skrev 2011-07-07 22:45:20 följande:
    Aatt jag inte har råd ja... eller, jag prioriterar tex möblerna istället. Jag är en sån som måste ha fint runt sig annars mår jag itne bra. Det behöer ju itne va lyx men jag kan inte leva med en ful soffa eller en äcklig matta utan jag måste trivas hemma, så jag väljer att lägga pengar på möbler istället och spara in på maten. Och ne, nån aptit har jag itne heller direkt och det är ju så mkt enklare att bara äta som nu istället för o hela tiden tänka på vad man stoppar i sig.
    Och ja, saker och ting är väl lite krångliga just nu med lite allt möjligt.
    Jag har fått gyn-tid om 3 veckor för dom tyckte att nånting inte verkar stå rätt till. Jag har fått mens nu men fortsätter att ha mensvärk och ägglossningsvärk ibland.
    Känns som att det kan vara allt från infektion, cystor som spricker, tumör, cancer, missfall, sexuell sjukdom...ja listan kan ju göras oändlig. Men jag försöker att inte tänka så mkt på det tills det är dags för undersökning.

Men mest är det väl att jag ser att jag går ner i vikt, eller åtminstone inte upp så....
    Jag förstår att det är många tankar, men det är nog klokt att inte fundera för mycket innan din undersökning.

Det är också bra att du åtminstone är medveten om dina ätstörningstendenser, så länge du inte hamnar i förnekelse så är huvudet fortfarande ovan ytan så att säga. Men tänk på att det kan vara muskler du tappar, att du skadar kroppen på så sätt. Kram till dig!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**