Louella skrev 2011-07-07 20:35:31 följande:
Hej allihop!
HAr läst igenom nästan alla inlägg (tog väldigt lång tid...) och tänkte skriva några rader nu. Har precis börjat äta lchf för en vecka sedan efter att alltid ha varit emot det innan! Har räknat kalorier i alla år och varit en riktig kolhydratälskare och alltid hållt mig jättesmal på så sätt, men nu efter att jag fått barn och la på mig 25 kg under graviditeten känner jag att jag måste ändra mina matvanor totalt. I vanliga fall äter jag jättemycket frukt och grönt, pasta, ris etc och sällan kött och fett. Däremot har jag ett stort sötsug och äter glass varje dag, och eftersom jag räknar kalorier gör det att jag knappt äter något vanlig mat, bara massa glass och bullar. Inte så nyttigt direkt. Men nu äter jag alltså enligt lchf och mår finfint! Noll sug trots att jag har skåpen fulla med kakor och snacks. Och jag är typ aldrig hungrig. Dock känner jag lite att det är för bra för att vara sant. Är liksom van vid att alltid vara hungrig för att hålla mig smal!
MIn fråga till er experter är: om man redan är normalviktig, kan man då bli ännu smalare på lchf? Eller är det mest för överviktiga att bli normalviktiga? Jag är 173 cm ovh väger nu 66.5 kg, vill ner till 58 kg som innan graviditeten. Jag äter max 15 kolhydrater varje dag. Har inte räknat kalorier men ligger nog runt 2000 per dag. Innan när jag åt kolhydrater åt jag alltid 1800 kalorier om dagen för att väga 58 kg.
Idag åt jag detta, verkar det ok? Vet inte riktigt hur mycket fett jag ska äta, är så ovan vid det.
Frukost: te med en skvätt standardmjölk (pallar inte grädde i te), omelett på tre ägg, 20 g smör och en halv dl riven ost.
Fika: kaffe med 1 msk grädde, en bit 90% choklad (1.5 kolhydrater i en ruta)
Lunch: Nötfärsbiff gjord på 180 gram färs stekt i smör med en stor klick bea och 100 g kokt broccoli.
Middag: 150 g helleflundra i gräddsås med 80 gram sparris, en babybel ost och en kaffe med 1 msk grädde.
Vad tror ni om denna matdag? Mycket tacksam för svar då detta är något helt nytt för mig!
Jag skulle säga att det beror på din kropp om du blir ännu smalare. Dock skulle jag gissa på att du kommer uppleva en förbättring vad gäller uppsvälldhet som du nu slipper av minskat kolhydratintag.
Jag tycker din mat ser bra ut. Vill du kolla hur du ligger kan du lägga in det du äter på
matdagboken.se eller
minmat.net. Satsa på 1-1,5 g protein/kg målvikt (gångra det med 5 för att få vikten kött, fisk, ägg etc du ska äta). Max 20 g kh/dag. Fett tills du blir mätt, eller ca 75 E% fett, 20-25 E% protein och 0-5 E% kolhydrater. E% är energiprocent och alltså inte viktprocent! I alla fall på matdagboken ser du hur dina måltider ligger till i E%.