Tillde skrev 2012-01-14 16:32:17 följande:
Aaaah jag igen, förlåt att jag tjatar men jag ligger i soffan med riktiga krampkänningar i vader och lår efter en löptur

Vad ska jag äta för att undvika det men ändå inte behöva trycka i mig en massa onödiga kolhydrater i form av nötter?
B-calm är min favorittablett. Har du inte det hemma så kan du testa med en magnesiumtablett, om du har det.
rbkzandra skrev 2012-01-14 15:47:58 följande:
Hej igen! Lite visare av era råd så lade jag till lite mer fett, men nu är jag orolig att det är för mycket? Kan det bli för mycket?
Låt mig visa
Frukost- 2 ägg och 1/2 paket bacon, orkade inte allt
efter 3 timmar en bit ekologisk herrgårdsost 50g
Promenad 40 min
Lunch- Sallad (romansallad, paprika, rödlök) m dressing på 1 ägg, 1 dl rapsolja, parmesan 40g, lite ansjovis och 1/2 paket bacon.
Middag- Färsbiffar (blandfärs), gräddsås, brysselkål med knaperstekta champinjoner.
Promenad 60 min
Under dagen 1,5-2 liter vatten.
Jag är rätt så mätt hela tiden, men det är väl bra?
Era erfarna åsikter är betydande, tack!
Spontan reaktion: Det där låter jättebra.
Räknade lite på det. Eftersom middagsmängderna inte stod, räknade jag på resten av menyn.
Strålande 86-13-0 (i gram räknat)!
Redan innan middagen var du uppe i 207 gr fett och 73 gr protein, så det här bör absolut vara nog med mat, kanske rentav i överkant (men ät dig mätt du. Det är inte meningen att man ska vara hungrig).
Riktigt bra meny!
latlisa skrev 2012-01-14 14:00:02 följande:
Tack för rådet, har faktiskt kikat runt lite på olika bröd men har inte kommit mig för att baka något ännu, men dom här verkar ju ok inte massa olika sorters frön och huski buski som ska köpas

det som i så fall oroar mig är att dom smakar ägg! Är det en styck som man ska äta till frukost då?
Funderar på om detta sätt är det rätta för mig att gå ner i vikt på, har inga problem att låta bli pot, ris pasta, flingor och dyl. även om jag är en riktig kolhydratmänniska egentligen, men tanken på att leva så här för alltid och aldrig mer få äta en god kladdig pot.gratäng får mig nästan att bli deppig, men en lightversion av lchf skulle nog kunna funka. Har max 10 kg som jag skulle behöva gå ner men är glad om det blir 6, har aldrig varit en stl.38 så det gör mig inget att ha stl 44 men den får ju gärna sitta bra

Det är ju inte bara vikt det handlar om. Och "kladdig potatisgratäng" kan man göra LCHF, bara inte av potatis
Mitt råd skulle vara: testa att vara strikt i ett par-tre månader. Sedan när din kropp vant sig (och börjat må riktigt bra), då kan du fundera över vilken nivå du vill ligga på.
Men börjar du kompromissa och köra "light" innan dess så missar du garanterat formtoppen.
(ps ang frukostar - det är inte tiden på dagen som avgör utan vilken måltid i ordningen det är. Bär, nötter etc hör hemma efter/till sista målet, och aldrig i det första efter nattsömnen.)