• astro

**Den stora feta LCHF-tråden**

YourSoFine86 skrev 2012-01-16 20:05:00 följande:
    Kom på en fråga till som ni säkerligen kan svara på. Är det ok att äta något litet vid åtta-nio tiden på kvällen? Vi äter frukost relativt tidigt, vid 17.30 ungefär, och då hinner man ju bli lite sugen innan man lägger sig. Är det ok med lite yoghurt o nötter eller lite brie?
    LCHF förespråkar naturligt ätande. Naturligt ätande innebär att man äter när man är hungrig och när man inte är hungrig låter man bli.

Om du vaknar tre på morgonen och vill ha en biff - kör på.

Men håll inte igen på kvällsmaten, ät ordentligt om du är hungrig, inte "stilla det värsta" med lite brie utan är det du behöver (om det ÄR lite brie är det förstås ok). 

En av de svåraste grejerna är att släppa idén att man ska äta på regelbundna tider och frukostmat till frukost, lunchmat till lunch osv. 

Det är en enorm befrielse när man når punkten att det känns naturligt att inte äta lunch alls för att man inte är hungrig. Eller att gå upp i ottan för att steka svamp och göra omelett  
  • astro
    Maruid skrev 2012-01-17 09:45:55 följande:
    Hur tänker ni om detta;

Om ni skulle ge spannmål i någon form till ett litet barn (exempelvis bröd eller gröt) vilket spannmål är då att föredra?

Jag har en liten flicka (7 månader) och vägrar ge henne välling utan håller mig till ersättning. Men jag ger henne gröt och med tiden antar jag att även bröd kommer bli aktuellt. Hon äter ju absolut inte lchf men jag menar att man ska välja så bra produkter som möjligt för den lilla kroppen. Finns där alltså vissa spannmål som helt enkelt är bättre än andra?
    Vill nog mena att havre och korn är bättre än övriga och att allt är bättre än vete.
  • astro
    hallonlakrits skrev 2012-01-17 14:50:39 följande:

Började med lchf för en vecka sen, har gått ner 2,3kg under den tiden. (vilket i och för sig är bra) Jag äter väääldigt lite men jag blir mätt och är nöjd och klarar av dagen bra. Går en timmas promenad varje dag. Tycker jag borde rasa mer?! Första dagarna sa de tjoff så hade jag gått ner 1 kg på 2 dagar.. och nu ser man 2 hg över natten.. Jag är en väldigt otålig person, jag vill se resultat FORT! annars känns det som jag knör i mig massa fett som jag lagrar på mig istället... Någon som kanske känner igen sig och som kan peppa lite och säga att det kommer rasa igen? :)

Fel inställning. Jag tänker inte sockra det, för fel inställning är precis vad du har. Det här ser man på tok för ofta. LCHF är inte en bantningskur och det är dessutom på inget vis bra för hälsan att rasa ner i vikt. (oavsett metod)

Dessutom saboterar du för dig själv. Det låter som om du svälter dig och då går kroppen över i snålläge vilket försämrar både viktnedgång och hälsoeffekter.

Gör dig själv en tjänst och läs på ordentligt om LCHF och vad den här kosten gör med din kropp. Jag lovar att det är värt tiden. Köp en bok eller två och öka dina chanser att gå ner i vikt och stanna nere.
  • astro
    rednose skrev 2012-01-17 20:00:19 följande:
    Hur kan Rapport ens med att sända ett reportage där reporten är så dåligt insatt att hon 2 GGR kallar dieten LHCF? Pinsamt dumt.
    Min BM har skrivit LCHC i min journal och det får jag tydligen stå ut med (har påpekat missen men den bara dyker upp igen).
    Johanna200 skrev 2012-01-17 20:40:32 följande:
    Har en fråga som någon kanske kan svara på.

Har under dagen upptäckt att mitt urin luktar väldigt sött idag. Har aldrig känt det förut och efter lite googlande verkar det som att det är vanligt förekommade när man ätit mycket kolhydrater eller socker. Men det stämmer ju inte med mig...

Någon annan som varit med om detta eller vet vad det kan bero på? 
     Kan vara flera saker:

Utfällt protein, om du fått i dig mer än kroppen ville ha.
    Sötningsmedel, om du fått i dig det.
    Kraftig ketos.
    Uttorkning.

Finns säkert fler tänkbara orsaker. 
  • astro
    Johanna200 skrev 2012-01-17 20:58:13 följande:
    Tack för svaret. Kanske har jag druckit för lite idag. Visste inte att ketos kunde orsaka söt doft, trodde bara det det kunde orsaka aceton doften. 
    Har varit med om att det har luktat banan. (Beklagar läskig detalj.)

Jag tror också att man ibland kan fälla ut fettdepåer med kemikalier i, sådana som legat i kroppen. Särskilt när man går ner fort eller från en ny depå. Det skulle i varje fall förklara varför det händer att urinen har konstig färg (som grön). 
  • astro
    latlisa skrev 2012-01-17 22:22:50 följande:
    jag är så trött på att dricka vatten, är det ok att dricka funlight eller lightläsk?

Jag vet att det inte är bra men vad dricker ni andra? 
    Te, iste, kaffe, iskaffe, eller kryddat vatten (petar i mynta, lime, citron, frysta jordgubbar, frysta hallon, persilja, basilika, gurkskivor). Man kan koka kanelstång, låta vattnet svalna, ha i lite stevia om man vill, mycket trevlig bordsdryck.
  • astro
    latlisa skrev 2012-01-17 22:44:47 följande:
    Jag är nog väldigt kräsen för inget av det tilltalade mig, jag är en riktig saft o läskmänniska, tyvärrSkäms men än har jag inte rört det, inne på 3e veckan nu! Vad händer om jag börjar dricka det? är det bara för sötsugets skull så klarar jag mig att falla för andra saker.
    Håller du dig till LCHF kommer du om något halvår eller så att tycka att lightläsken smakar vedervärdigt. t o m om du dricker den fram tills dess.

Tips: Testa att kolsyra vatten hemma som du har smaksatt med t ex lime eller urkramade frysta bär. Kolsyra är inte nyttigt visserligen men man behöver ju inte vara superpetig jämt. 
  • astro
    Red Velvet skrev 2012-01-17 23:50:01 följande:

Tar ni magnesiumtilskott eller får ni i er nog mycket? Har försökt söka men magnesium finns inte i så mycket va?

Jodå, magnesium finns t ex i nästan allt som är grönt, som spenat. Dessutom i nötter.
    Jag tar magnesium som brustablett ibland eftersom jag har märkt att det fungerar bättre på huvudvärk än värktabletter gör (på mig i alla fall). Annars tror jag nog i o f sig inte att jag äter för lite magnesium till vardags.

Kalium kan däremot vara knepigt på LCHF (om man inte är en vän av rödvin). Får jag benkramp tar jag en b-calm, det brukar fixa saken. 
  • astro
    mamman i skogen skrev 2012-01-18 08:40:47 följande:
    Tack snälla de håller på att gå igenom en lång process för att få detta godkänt som ett hjälpmedel detta kommer spara miljarder kronor av våra skattepengar då en stor del av de vårdkrävande patienterna inte kommer behöva upprepade operationer och insatser.
    Tyvärr är det precis som med LCHF vården vill inte erkänna denna metod då den är ny och enligt dem inte beprövad. Sammalagt har jag kontakt med ungefär 300 personer som börjat med denna dress och i stort sett alla har fått bra eller mycket bra hjälp i sitt dagliga liv oerhört många som går från rullstolsburen tilll att kunna börja gå, Men som sagt landstinget är en trög maskin precis som vårat livsmedelsverk..
    Har också röstat.

Det finns hopp om man betänker att ALLA landsting fnös åt akupunktur för tjugo år sedan, och nu erbjuds det lite varstans inom landstingens regi. 
    Men det är irriterande att det ska ta sunda förnuftet tjugo-trettio åt att komma fram till en enkel slutsats.

Maken hävdar bestämt att det oftast handlar om pengar. Gynnar det inte läkemedelsbolagen så hamnar det i kylan, säger han, och det vete f-n om det inte stämmer  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**