Luxuz skrev 2012-01-24 10:27:30 följande:
Hej. Jag har ätit LCHF sen nyår och tycker att det går jättebra, förutom att jag inte alls går ner i vikt. Jag har gjort några halvhjärtade försök med LCHF innan, men nu är jag väldigt påläst och väldigt motiverad. På de här tre veckorna har jag inte fuskat på något sätt, och eftersom jag vill gå ner i vikt (ca 10kg), så har jag legat under 20 gram/kolydrater varje dag. Det går bra, jag är inte sugen, lite mer hungrig de senaste dagarna. Men det är lite irriterade när jag inte går mer något i vikt. Jag har börjat mäta mig, men har bara mätt mig en gång.
Sen är jag otroligt törstig. Jag går runt hela tiden och är torr i munnen. Jag dricker mycket vatten, men är ändå torr i gommen och ner i svalget. Någon som vet vad det kan vara och hur man blir av med det? På morgonen är det hemskt, då är det supertorrt i hela munnen.
En annan sak jag tänkte höra med er är om det är någon som har ett bra LCHF recept som är väldigt likt ett vanligt recept. Mina svärföräldrar ska komma på besök om två veckor och då vill jag inte börja förklara LCHF för dem. Något som liknar/smakar som "vanlig" mat, men gärna LCHF och utan nötter (svärmor är nötallergier).
Vet inte exakt vad muntorrheten beror på men kanske mineralbrist? Tar du något tillskott?
"Förklädd" mat:
Soppor går ju alltid bra (servera bröd bredvid, gästerna märker nog inte att bara de äter brödet).
Kött+sallad+blomkålsmos känns väl inte alltför underligt heller.
Många matsallader (som skaldjurssallad) går ju också bra, förutsatt att du inte äter superstrikt LCHF.
LCHF-pasta (dreamfields) är väldigt likt vanlig spaghetti, så det är ju ett smart "fusk" du kan dra till med. Samma sak gäller shiratakinudlar som nog är snäppet nyttigare än pastan.
Fyllda gratinerade paprikor.
Lasagne (med LCHF-pastaplattor eller plattor av squash)
En fin köttbit med rättikagratäng och grönsallad.
Gott efter maten:
Chokladmousse
Marängtårta (t ex Björn Ferrys)
panna cotta
hemgjord mascarponeglass
Frukost: Rekommenderar "buffevarianten" så kan de plocka till sig flingor etc och du kan äta dina LCHF-muffins, hårdkokta ägg och rökt fisk, t ex. Faktiskt blir "exotiska" frukostinslag från andra länder ofta en succé hos gäster, t ex just rökt fisk, oliver, prinskorv.