• Maruid

**Den stora feta LCHF-tråden**

FiaFunderar skrev 2012-01-04 11:08:08 följande:
    Ni som varit/är gravida och ätit LCHF:
    * Hur gjorde ni?
    * Hur funkade det?

Jag är gravid i 5 månaden och har satt igång med LCHF nu igen efter ett upphåll sen jag blev gravid.
    Jag ville höra lite vad ni har för erfarenheter utav LCHF och graviditet. Äter/åt ni lite mer kollisar eller har ni kört på ca 20g eller hur gjorde ni? Hur mådde ni?
    Jag vill ju inte göra detta för att gå ner i vikt men jag vill ju inte heller lägga på mig massa onödigt extra hull (som jag redan gjort de första månaderna)
    Här är en tråd, LCHF för gravida - www.familjeliv.se/Forum-24-64/m62371925.html
    Där finns flera som är med barn, försöker bli eller har varit och ätit lchf.
  • Maruid

Jaha, då var man tillbaka på spåret igen och jag bara älskar det! Kroppen svarar så fint direkt, känner mig piggare och gladade igen och på något sätt känns alltid mer organiserat, inte bara kosten men livet.

Förresten, har någon boken "Näringsrik och naturlig LCHF" av Klara Desser? Åsikter om den?

• Maruid
    poiuy skrev 2012-01-06 11:04:46 följande:
    Uh, åter igen har jag hemska omställningsbesvär. Imorse vaknade jag så hungrig och utmattad att jag trodde att jag skulle svimma, var tvungen att stoppa i mig något snabbt för att höja blodsockret, och så har jag misslyckats igen :( Mår illa bara av tanken på att äta ägg, fett, kött etc. Det verkligen vänder sig i magen. Och kroppen skriker efter socker, eller det är inte ens den söta smaken den vill ha, utan bara snabb och lättsmält energi.

Varför ska det vara så svårt. Tror verkligen på det här och VILL klara det (annars hade jag gett upp första gången jag testade), men att sitta och tvinga i sig mat man får kväljningar av känns inte som rätt väg att gå. Samtidigt är det ju patetiskt att inte ens kunna härda ut en vecka... det lär ju ta längre tid än så innan kroppen ställt om sig helt.

Är det någon som har något tips? Lite "lättare" mat som man kan lura kroppen med? Eller kanske borde jag satsa på ännu högre andel kolhydrater (är inte särskilt strikt ens nu) ett par veckor och successivt byta ut dem mot fett?
    Som min syster sa då jag började och hade problem; "Det är sockermonstret du känner av. Vad du än gör så mata det inte!"

Alltså äter du ännu mindre strikt kommer ditt sug nog bara bli ännu värre för att det skapas en ond cirkel av sug och tillfredsställelse. 

Själv äter jag dock oftast inte äggfrukost, istället satsar jag på Birgitta Höglunds fröknäcke som påminner rätt mycket om knäckebröd eller ett mjukt fröbröd som min syster bakar. Sedan kan man variera sina pålägg och till det en kopp kaffe så är det verligen inte speciellt udda frukost. Att peta in en omelett på morgonen är svårt för mig, lchf pannkakor går dock bra och samkar jättegott men är rätt feta och kanske inget man står och gör en vardagsmorgon om man har bråttom.

Men annars är också ett tips om du vill ha lättare mat att försöka äta exempelvis skaldjur, rökt fisk, tonfisk till lunch och middag. Det brukar kännas fräschare och mättar inte på samma tunga sätt som exempelvis biff och bea.

Och slutligen; försök att härda ut för det är så värt det när man väl kommer igen det!
  • Maruid
    standby skrev 2012-01-06 16:40:02 följande:
    Ghaaa vad irriterad jag blir! Hade hittat ett, vad såg ut att vara, jättegott recept på lchf-knäcke. Det var en fin bild och knäckebitarna hade pumpafrön på sig.

Någon som har en aning om vilket recept det är? Det var på någon websida alltså. 
    Testa detta, man kan ha solrosfrön eller pumpafrön i och jag byter gärna kokosfettet till smör för en annan smakbrytning. Jag har gjort det så många gånger så jag kan receptet i huvudet.

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/06/22/medverkan-i-radio-krokomaredalen-med-prat-om-lchf-och-froknackebrod/
  • Maruid
    76an skrev 2012-01-11 10:49:04 följande:
    Jag kan inte förstå en sak. Jag har nu ätit LCHF sedan förra tisdagen och har fortfarande inte kommit till den där magiska mättnadskänslan som alla verka få. Vissa äter ju typ bara frukost och lunch och sen inget mer för de är inte hungrig. Min sambo som oxå käkar LCHF har fått en enorm mättnadskänsla nu och kan knappt äta en ostbit med kaffe förräns han känner sig proppmätt. Jag vill oxå ha den känslan, men jag känner mig lite småhungrig hela tiden. Känns som jag inte kan öka på mitt fettintag mer för jag äter bra tycer jag, nu vet ju inte jag om det är bra men det antar jag då jag följer det som står överallt.

Vad göra?
    Det är inte alla som får den upplevelsen för det första. För det andra tar det nog längre tid än så. För min del åt jag typ hela tiden i två veckor. Sedan kunde jag ha en mer normal måltidsordning med tre mål om dagen.
    Nu kan jag ibland hoppa ett mål och oftast är det då lunch jag inte äter men normalt sett äter jag tre gånger om dagen eftersom jag helt enkelt mår bäst så.

Så ge det lite tid till kanske. Det är inget självändamål att inte äta en måltid för det handlar inte om att äta så lite som möjlig för att förbränna mer. Ät när du är hungrig så fungerar systemet.
  • Maruid
    76an skrev 2012-01-11 11:19:44 följande:
    Alltså jag strävar inte efter att hoppa över något mål, kanske skrev tokigt där utan jag blir less på att ständigt känna mig småhungrig. Därför vill jag gärna ha den där mättnadskänslan, det vore så skönt
    För egen del har jag märkt att vissa livsmedel gör mig extra mätt. Därför försöker jag kombinera så att jag står mig bättre under längre tid. Känn efter ska du se.

Dock upplever jag också att mycket av känslan av hunger sitter i huvudet och inte i magen. Ibland blir jag nästan hungrig av att titta på klockan för att jag "borde" vara hungrig. Lite svårt det där att hitta men som flera sagt, ge det tid så kommer det.
  • Maruid
    kokos skrev 2012-01-14 10:37:59 följande:
    Vilka nötter, mandlar är mest okej att äta??
    Det beror lite på eftersom exempelvis mandlar kan skilja sig rätt rejält i kolhyderatinnehåll beroende på årstid, odlingsplats, sort etc. Men det finns i alla fall sötmandel med så lågt kolhyderatinnehåll som 4 per 100 gram och sedan hela vägen upp till runt 15 så kolla på vad du köper.

Annars är macadamianötter ganska låg och även pecannötter.

Jag kör dock på principen att om man äter rimliga mängder någon gång ibland så kan man nog äta vilken sort som helst. Cashewnötter ligger dock förhållandevis högt i kolhyderatinnehållet.
  • Maruid
    YourSoFine86 skrev 2012-01-16 08:44:21 följande:
    Hej! Idag är första dagen på sambons och min "lchf-diet". Vi har sett Väldigt fina resultat på mina föräldrar som ätit lchf i ett halvår och inte har för avsikt att återgå till "normal kost".
    Min sambo är ganska kraftigt överviktig och behöver verkligen gå ner i vikt, medan mitt mål är att gå ner några kilo och få bort bebis-magen.
    Det jag tycker är svårt är att veta hur mycket fett man ska få i sig per dag? Ska man alltid äta tills man är mätt eller ska man begränsa intaget som när man räknar kalorier?
    Försöker även få med min kraftigt överviktiga svärmor på lchf tåget, men hon är så in i norden lat och orkar inte lägga någon tid på träning osv. Har ni några tips på hur vi kan göra henne mer motiverad? Behöver man träna mycket för att det ska bli något resultat eller räcker det med att förändra kosten?
    Med lchf behöver du inte träna för att det ska ge resultat. Dock är träningen super bra för kroppen rent generellt så kan man och vill man träna så är det bara att köra på.

Dock är maten det som är i fokus med lchf och det handlar om att ha en fördelning av proteiner, kolhyderater och fett så att man ligger runt 75% fett i energiintaget per dag. Jag rekomenderar att ni skriver in det ni äter i matdagboken.se. Gratisversionen är enkel att hantera när man suttit med den en liten stund. För min del fungerade det jättebra att jag redan i förväg skrev in vad jag tänkte äta i matdagboken för att se hur jag skulle ligga till i kolhyderater, proteiner, fett och kalorier.

Och det där med kalorier, det är definitiv inte huvudsakligt fokus. Men matematiken är fortfarande att det kroppen inte kan bränna stannar i kroppen. Alltså, har du som vana att äta mycket mer kalorier än du behöver så kommer du heller inte att gå ner i vikt. Men vissa bränner mer och andra mindre så tänk inte så mycket på kalorierna, kanske kommer ni aldrig ens behöva tänka på kalorierna för vissa lyckas helt enkelt utan att bry sig det minsta om detta kapitel. Det  viktigaste är dock med lchf att begränsa kolhyderaterna i alla former.

Men inledningsvis så fokusera på att äta när ni är hungriga, att äta bra saker och att hålla nere kolhyderaterna. Försök att inte ersätta kolhyderaterna med proteiner utan med fett och se till att steka i mycket fett, äta exempelvis något kryddsmör till kött, att tillsätta kokosfett i mat etc. Det finns massor av tips på länkarna ovan. För fettet kommer göra er mätta och mätta personer småäter inte och kommer heller inte uppleva sug på samma sätt. Var dessutom bredd på ganska ordentlig hunger de första två veckorna i alla fall och en del biverkningar som huvudvärk och annat. 
  • Maruid
    Ellaria skrev 2012-01-16 12:00:38 följande:
    Kan nån förklara hur jag gått upp 7 hekto på en vecka trots att jag legat under 20 kh per dag och dessutom tränat tre dagar förra veckan? Motivationen går ju ur en totalt... (Äter definitivt inte mer än 2000 kalorier om dan, förmodligen långt under.)
    Hormoniell omställning om du är ny med lchf.
    Kommande ägglossning eller mens.
    Mjölkprodukter.
    Att du äter dolda kolhyderater i något...

Svaren kan vara många och det är svårt att säga med säkerhet varför. Men om du är ganska ny med lchf och dessutom har kört viktreglerande dieter tidigare som vlcd eller liknande så är det rätt vanligt att vågen går uppåt några pinnhål och sedan ner. Har du mätt med måttband? Många i tråden ser mer resultat på måtten än på hekto och kilo. Rådet är nog tålamod ett tag trots att det är trist.
  • Maruid

Hur tänker ni om detta;

Om ni skulle ge spannmål i någon form till ett litet barn (exempelvis bröd eller gröt) vilket spannmål är då att föredra?

Jag har en liten flicka (7 månader) och vägrar ge henne välling utan håller mig till ersättning. Men jag ger henne gröt och med tiden antar jag att även bröd kommer bli aktuellt. Hon äter ju absolut inte lchf men jag menar att man ska välja så bra produkter som möjligt för den lilla kroppen. Finns där alltså vissa spannmål som helt enkelt är bättre än andra?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**