• Mandel

**Den stora feta LCHF-tråden**

Thomas 66 skrev 2011-05-07 18:49:27 följande:
    Har antagligen mer koll än du, Kolhydrater gör ingen tjock om man äter bra sådana, och ja alla går ner av ett minus intag på ca 500 kcl per dag.Ta och titta på hur en kroppsbyggare äter som verkligen vet hur man tappar fett
    Ja, alla går ned, men vem sjutton har lust att gå omkring och vara hungrig hela tiden? Att hela tiden kämpa mot ett sug, en hunger som aldrig ger sig?
    Och vi som inte har tid att träna en massa? Ska vi acceptera att vara hungriga eller feta?
    Nej, jag har verkligen inte tid att träna regelbundet. Jag har försökt träna och gå kurser, men det fungerer inte.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    jeng skrev 2011-05-08 16:17:42 följande:
    Jag tror kanske inte det var het rätt mönster osv för mig heller, men jag är ju likblek och då var färgerna rätt så ok. kalla färger! Tar jag på mig en brun så ser det pinsamt ut, då får jag isåfall ta en svart för då ser man mer sådär "modell-vit" ut, även om man knappast ser ut som en modell haha... Sen brukar jag köra mönstrat för då ser man bikinin och inte allt annat flabber på kroppen
    ...och maken som gömde en mönstrad bikini för mig och hoppades att jag skulle glömma kvar den på Teneriffa för han tyckte att den var så ful...
  • Mandel

0,8kg kvar att gå ned så blir jag glad. Har tappat 11,4kg sedan sista veckan i februari och hade som mål att  tappa 12,2kg till början av juni.
    Tappar jag 2,8kg så blir jag väldigt glad och 4,8kg till skulle göra mig överlycklig.
    Får se vart det landar. Trodde gårdagens lathet på matsidan skulle sätta spår, men det vägdes kanske upp av lördagens dryga 10km och gårdagens 6km promenader.

• Mandel
    Maddisen80 skrev 2011-05-09 09:44:56 följande:
    Vad ska man ha till middag idag när man är fattig ???? har 500 kr kvar till den 19e
    Man tittar igenom alla reklamblad som butikerna har på nätet på deras sidor. Även Netto, Lidl m. fl. Skriver upp allt som är bra till ett bra pris. Sedan laddar man med bästa gåskorna och går eller cyklar till varje butik och handlar endast de varor som är på erbjudande!

Kycklingklubbor brukar gå 4st på ett kilo och det brukar vara 2kg i en påse för 30-40kr. Alltså 8 protioner om du grillar dem i ugnen.
    Ägg kan man göra mycket omeletter på och äta stekta eller kokta som de är. Bra och billig mat.
    Stekt fläsk?
    Billig färs och gör köttbullar som du sedan fryser in i portionepåsar. Det räcker med 6st per person och portion. Om du inte gör den väldigt stora eller väldigt små . Annars kostar 1kg färdiga kanske runt 30kr. Borde bli minst 6portioner på det.
    Blomkål, vitkål, squash och liknande står sig ganka bra i kylen så det kan man köpa hem och ta strimlor av eller hacka och steka och ha som tillbehör till det mesta i köttväg.
    Billiga burkchampinjoner.
    Krossade tomater att koka soppa på. I med de grönsaker som börjar se tråkiga ut och koka och mixa sedan. Rör i en burk Cremefraish om du vill ha lite rundare smak.
    Kolla efter sänkt pris i butiken på varor som närmar sig bäst före dag.
    Smörgåspålägg går att frysa in och ta upp när man behöver det. Korv, kassler osv går att frysa det med.
    Ost står sig några veckor efter bäst före dag om man förvarar dem i kylen. Samma med ägg.
    Och väldigt viktigt! Servera er mat på färdigupplaggda tallrikar och gör matlådor av resten innan ni sätter er och äter. Då kan man inte ta om en massa i onödan.
  • Mandel

Dagens I-landsproblem...

Jag älskar att baka och tycker att det är ett roligt sätt att fördriva tid. Speciellt småkakor och mjuka kakor.
    Småkakor har jag själv aldrig varit så förtjust i medans mjuka kakor har jag mer än gärna ätit.
    Nu äter jag dock inte av det jag bakat på vanligt vis utan det måste ju då någon annan göra.
    Vem då?
    I går sa maken åt mig att sluta baka. Vad f-n!?! Det enda roliga jag har haft att göra så vad ska jag göra nu?
    Hatar att rensa ogräs i trädgården, räffsa pinnar och löv, damma, stryka hela tiden osv. Blä!
    Bakningen är ju min avkoppling.
    Känns ju lite lyxigt att baka en massa och kasta det i soptunnan...

Jag skulle ju kunna baka mer LCHF-vänligt - jag gör lite ibland, men vem ska äta upp allt det? Jag äter knappt något fikabröd eftersom jag aldrig fikar.

SUCK!

• Mandel
    Ellen Botilda skrev 2011-05-09 11:52:25 följande:
    Jag kan rekomendera stickning, det har jag fördrivit energi och ångest med sista fyra åren eller så!
    Jag är inte så bra på att sticka, tyvärr. En sjal, en bebiströja, lite mössor och halsdukar är vad jag har åstakommit i vuxen ålder...
    Har inte tid att gå någon kvällskurs heller till min stora sorg.
    Korstygnsbrodderier blir lite knöligt när man ska se på tv samtidigt.
    Bakningen kan barnen vara med på, det kan de inte när jag stickar.
    Har skaffat mig några drivbänkar, men de tar inte heller all min tid i anspråk.
    Det behöver alltså vara något som barnen kan vara med på eller som inte är för jobbigt att avbryta när de kommer och vill ha hjälp med något.
    Jag har sytt väskor/kassar, men vad ska jag göra med alla dem? Jag städar och sorterar så det finns inget att sortera och kasta mer.
    Har inte tålamod och den disiplin som krävs för några större projekt typ renovering av rum eller så.
    Ja, ja, något kommer man väl på med tiden...
  • Mandel
    Bordeaux skrev 2011-05-09 12:07:37 följande:
    Ge bort kakorna till jobbet, makens jobb, gamla jobbet, ålderdomshemmet, kompisens jobb mm.
    Pussel tar iof plats och det är många bitar som barnen kan smaka på men förutom det så
    Måla, teckna, börja baka fina tårtor till kalas runtom i bekantskapskretsen med färger, figurer och annat i sugarpaste.
    Göra mina skoluppgifter medan jag passar dina barn
    När jag var anställd så "terroriserade" jag faktiskt min arbetsplats med mina bakverk. Hade då förmånen att få prova en del bakartiklar via jobbet då de ingick i min varugrupp och behövde testas.
    Jag delar redan ut kakor och muffins till höger och vänster till våra anställda. Små fina påsar med dekorerade cupcakes i som de kan ha med sig i traktorerna
    När det är full rulle på hösten så går det lätt åt en sats småkakor om dagen, men nu går det inte åt lika mycket.
    Ställer jag allt i vårt fikarum är nackdelen att maken äter och han behöver verkligen inte äta mer kakor samt att barnen fastnar där med.
    Erbjuder mig att hjälpa till med bakning till dop och liknande, men med väldigt begränsad vänkrets och släkt så blir det inte så många att baka åt. Fler i släkten som inte heller behöver äta fler kakor samt att systersonen har diabetes. Många bortförklaringar här.
    Kanske kunde höra med ålderdomshemmet. Fast får de ta emot hembakat? Var tjafs i grannkommunen för att ett litet religiöst bokkaffé sålde fikabröd som folk bakat hemma. Tror dock inte att de fick säljförbud.

Vad har du för skoluppgifter då? Något som har med bakning att göra
  • Mandel
    jeng skrev 2011-05-09 12:49:58 följande:
    Termos, det är alltså DU som är ansvarig för att alla vi andra går omkring och är feta???

Jag syr barnkläder! Men när jag har dåligt med tid så blir det ju inget alls såklart... vad har du för maskin?
    Va!?! Är det du som smyger i vårt fikarum om nätterna och äter upp alla kakor!?!
    Får se till att låsa bättre...

Jag syr inte kläder. Jag syr gardiner, dukar och lagar trasiga kläder och byter dragkedjor m.m.
    Önskar mig en overlockmaskin...
  • Mandel
    Bordeaux skrev 2011-05-09 12:55:51 följande:
    Uppgiften är i makroekonomi och ganska intressant. Vad händer i världen om USA går i konkurs? Vad händer med EU och emu och grekland tippar över? Och vad händer om alla grisländerna konkar? Åt det hållet är det men min hjärna beslutade sig för att ta semster och fylla huvudet med bomull och tro att jag inte skulle märka något
    Har en ordentlig förkylning och ingen nässpray eller kan jang.
    Jag förstår att din hjärna har lagt av!

Själv ska jag göra en prognos över de kommande 4-5veckornas försäljning hos oss. Inte hälften så klurigt som din uppgift, men jag tänker ändå sluta för idag och åka och hämta barnen.
  • Mandel
    jeng skrev 2011-05-09 12:52:21 följande:
    Jag behöver för övrigt också en bra hobby! Så om du kommer på nåt, eller hittar nåt spännande som pågår i trakten så kan du väl säga till?
    Vi får väl öppna butik ihop. Barnkläder och bakverk. Tror det skulle fungera riktigt bra. Mammor är en bra målgrupp för både barnkläder och kakor
    Fast vi kan bara ha öppet någon dag i veckan, jag måste ju sköta om allt annat också.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**