• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Dissan skrev 2011-08-07 23:12:38 följande:
    Ok, i morgon börjar jag:) Graviditetskilona ska bort!!! Har ni ngt tips för mig som nybörjare?
    Läs på, läs på, läs på. Och för dagbok första 2 veckorna så att du ser till att du vet vad olika livsmedel ger, och hur du ligger till!

Att läsa på nätet är bra, men minst en bra genomgående bok tycker jag man bör ha! GI Noll av Skaldeman är kanonbra tycker jag. Matrevoultionen av Eenfeldt är också kanonbra, men mer vetenskaplig så man bör kanske vara mer ingående intresserad där. Hjärnkoll på vikten är lättläst, enkel att fatta, går igenom de viktiga principerna och ger bra tips, men den har ju inga recept eller såna saker. Men det är en av mina absoluta favoriter.
  • jeng
    roflmao skrev 2011-08-07 23:29:48 följande:
    Suck. Har fått veta att jag är laktosintolerant vilket förklarar varför jag har haft problem med LCHF tidigare... Frågan är nu hur jag ska anpassa kosten efter det. Finns det någon annan laktosintolerant här som kan ge lite tips? Grädde och smör är lugnt, men finns det någon lämplig ost? Kommer jag inte att kunna göra oopsies? Eller pizza med ostbotten? 
    Du får helt enkelt gå till butiken och titta efter laktosfria produkter! Man kan följa en del veganska/vegetariska produkter, tex philadelphia-motsvarigheter, men ibland får man räkna med att ligga lite högre på kolhydraterna då eftersom ersättningsprodukter ofta ligger högre. Vad gäller vanlig ost vet jag tyvärr inte, men flera här vet jag säkert kan ge dig tips!
  • jeng
    Dissan skrev 2011-08-09 10:36:36 följande:
    Undrar om det är ngn av er som mått lite halv illa i början? Känns nästan som om jag har ätit för mkt men jag har inte ätit så mkt...
    Helt normalt!
    Det verkar som att du inte riktigt är förberedd på vad som kommer att ske med kroppen första tiden, så du bör kanske läsa på om omställningsbesvär. Har du missat det så kan det finnas mycket annan viktig info som du har missat också, så se till att du tar dig tid att läsa på lite så fort du kan! 
  • jeng

Hihi!! Idag tog jag mig upp på löpbandet igen och tog mitt första mål, klarade 2 km på 14.53 (Målet var under 15 min) Och sen fick jag gå ca 200 meter innan jag satte fart igen och tog 3 km under 23 minuter (Nästa mål är 3 km under 20 min)!! Glad är jag!

• jeng
    Tezzan1981 skrev 2011-08-09 12:29:01 följande:
    spelar inte så stor roll vad jag väger, skulle bara vilja komma i alla de gamla kläderna. innan barn nr 2 vägde jag 73 kg och kunde ha alla dessa kläder utan problem och var rätt smal. nu efter barn nr 2 så väger jag 73 men är ändå större. kan ha några byxor men inte alla, skulle vara kul att kunna ha dem.
    dock blev det kejsarsnitt med barn nr 2 och jag har hört att man kan få en större "bulle" på magen då.
    Samma problem för mig! Väger lika mycket, men har en bra bit kvar till kläderna! I mitt fall vet jag ju vad det beror på eftersom jag var liggande i båda graviditeterna och tappade massa muskelmassa... Men surt är det ändå!
  • jeng
    memba skrev 2011-08-09 22:02:55 följande:
    Här är en som kommer att börja med LCHF efter semestern! Måste kämpa mot sockerberoende samt cola light som jag ÄLSKAR !!!!!

En fråga... Jag älskar frukt i alla dess former, och känns som den största utmaningen! Hur hård bör man vara när det gäller frukt?!

Tack!!!
    Välkommen!
    Frukt är ajabaja när man äter för viktminskning. Äter man för hälsa (tillåter fler kolhydrater - OM man tål fler!!)  så kan vissa frukter vara ok i mindre mängder. GIs motsvarighet till hälsoätandet brukar prata om en frukt om dagen, och då en frukt med lågt GI/få kolhydrater, tex äpple.

Vad som passar för just dig måste du prova fram själv. Vissa tål fler kolhydrater och går ändå ner i vikt bra, eller mår bättre hälsomässigt, slipper sötsuget osv. Medan vissa måste äta strikt även när de nått målvikt och äter för hälsan, för att de triggas igång annars.

Lycka till! 
  • jeng
    mamman i skogen skrev 2011-08-10 06:33:42 följande:
    Då så har jag ställt mig på vågen och är nu under 60 närmare 59.9...hade som mål att gå ner till ngnstans mellan 60-65 och har sen ett tag tillbaks ökat lite på kolhydraterna men det verkar som om kroppen vill lite annorlunda. En bit kvar till min innan gravid vikt på 54 så vi får se vart det slutar. Hur som mår jag fantastiskt och vikten är irrelevant just nu det är måendet som är de primära. Ingen migrän, ingen värk, magen är kolugn, har inte haft en herpesblåsa sen i vintras då jag hade ett uppehåll från lchf(brukar få ordentliga utblommningar varje månad) har överhuvudtaget inte reagerat på pollen och sluppit varenda allergimedicin. Två år med lchf och kan bara dra possitiva slutsatser av det känns fantastiskt bra helt enkelt...
    Grattis!! Vad skönt att det flyter på så bra!!
  • jeng

Angående träning så har jag ätit strikt på kolhydraterna bara i ca 3 veckor efter min semesterfrossa (massa kolhydrater och massa annan skit) och jag klarar mina löpturer nu bättre än nånsin! Man får helt enkelt prova sig fram till vad man klarar av och inte. Säger kroppen ifrån så får man ju ta något med lägre intensitet. Snabba promenader är ju rekommenderat i början och sedan kan man öka på med styrketräning och intensivare konditionsträning när kroppen är med på det!

• jeng
    sarsparis skrev 2011-08-10 14:04:02 följande:
    Har precis börjat med lchf och inser att jag inte är en fan av gräddsås, har aldrig varit det och kommer nog aldrig bli det heller.....har ni förslag på annan ingrediens, funkar det lika bra med kokbar creme fraiche tex?
    Till vadå? Det är ju inget måste att äta gräddsås menar jag, är det en speciell maträtt du är ute efter ersättare till, eller bara tips på annan sås?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**