jagäraf skrev 2011-07-27 12:13:43 följande:
Sitter och för in min mat i matdagboken och undrar hur ni andra gör ang kalorier? Trots att jag ätit lchf i flera år så har jag inte riktigt fått kläm på det där. Jag vet att jag bör hålla mig under 20 kolhydrater per dag och att jag bör få i mig ca 150 gram fett men ska jag bry mig om kalorier? Eller kan jag bara strunta i hur många det blir?
Jag räknar kalorier också, men det är viktigt att tänka på att kalorier inte funkar som man tiigare trott. Fettkalorier är inte lika tunga som kolhydratkalorier tex. Man vet att om man eldar upp fett så ger det 9 kalorier, medan kolhydrater ger typ 4. MEN I kroppen funkar det ju inte så. Vet du att du måste ligga på ca 1300 kcal för att gå ner i vikt med en lågkaloridiet med kolhydrater, så bör du kunna ligga iaf på 1600-1800 om du äter 70-75E% fett i kosten.
Man brukar ju rekommendera ca 1.5 gram protein per kg kroppsvikt (målvikt) och på 60 kg blir det ju 90 gram protein. Då ska man äta ca 120-130 gram fett för att få rätt fördelning. Det här ger ju i sig en viss kalorimängd lixom, även om den spelar mindre roll.