• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

ofrivilligbonusmamma skrev 2011-07-19 12:59:30 följande:
    Idag provade jag att göra frökex - Det knullar rent ut sagt i munnen på mig! Så jävla gott! Äntligen något att verkligen "knapra" på.
    I'm in love ♥
    hahahaha!
  • jeng
    rednose skrev 2011-07-20 00:04:47 följande:
    Ok hur är det egentligen? Ska jag ligga under 20 kolhydrater, 80g protein och 80g fett eller vad tycker ni?

Jag är 178 lång, väger nu 73,5 (sist jag kollade) och är 33 jordsnurr.

Hittar så många olika teorier att jag blir smått förbannad ju. :(
    Som sagt, 80/80/20 är en extremvariant. Det rekommenderas bara till dom som testat allt annat. Du bör ligga på ca 120/90/20 (fett, prot, kolh)
  • jeng
    rednose skrev 2011-07-20 10:12:16 följande:
    *läser på* :)

Hittills har jag läst en del i böcker och en del här och på bloggar som kostdoktorn osv. Kanske formulerar jag mig fel då jag bara ville ha ER input på siffrorna.

Som med all annan lektyr finns ju olika synsätt och teorier och jag undrade mest varför vissa här i detta forumet har så bestämda idéer kring LCHF.

Tex verkar många predika endast 2 dl mejeriprodukter. Dock verkar man inte tänka på att tex ost, ägg och crème fraîche oxå bör räknas dit...
    Det förvirrar en del på hur man ens kan hålla låt säga 80-80-20 osv.
    CF räknas som mejeripridukt, men inte smör, hårdost, fetaost och halloumi tex. det har att göra med att de påverkar kroppen olika, och att mejeriprodukterna CF, grädde och andra liknande produkter har så mycket kolhydrater att det är ett enkelt sätt att begränsa sig utan att räkna.

Du har rätt att Dahlqvist själv har reviderat sin 80/80/20 till ett par olika varianter, text 100/80/20 eller 90/90/20 tror jag. 20 gram som gräns på kolhydrater är godtyckligt. Det verkar som att en del börjar tycka att man kan ligga lite högre sålänge man äter rätt sorts kolhydrater, har till exempel läst en del ny GI-litteratur sista tiden där de har ökat från 20 till 40 som gräns på fas 1! (men där äter man ju i allmänhet lite mindre fett också, oftast iaf) 
  • jeng

jag har åkt på VATTKOPPOR!!! Fått den diagnosen iaf. Det knäppa är att jag redan har haft det, och då är det typ en på miljonen att man får det igen! Lagom skoj! Hoppas dom har tagit fel och att det är nåt annat, men medicin ska jag få iaf!

• jeng
    Gotlänning skrev 2011-07-20 18:37:33 följande:
    Den första meningen du skriver skall du nog läsa en gång till och fundera på en dementi om du inte kan komma med en länk som förklaring för din köper jag inte, det som kommer från mjölkbärande djur är mejeriprodukter och resten är biprodukt av densamma, sen kanske en expert hävdar annat men ingen jag tänker lyssna på.

Nu vill inte jag vara otrevlig men din andra mening snurrar till det för den oinvigde, GI´s diet är annorlunda än strikt LCHF, rätt eller fel sorts kolhydrater spelar ingen större roll i LCHF, naturligt socker i form av te.x laktos är givetvis bättre men i grund och botten så är sockrets verkan på kroppen densamma om den är naturlig eller "fejk".

JAG tror att det är bättre att hitta sin egen ultimata gräns på socker/kolhydrater där man själv mår bäst och framförallt bestämma sig för antingen GI eller LCHF för man kan inte blanda dessa två metoder för då går det åt helvete, grunden är nog ganska lika men sen skiljer dessa sig åt (iaf det lilla jag har läst om GI samt kollat några recept).

Tråkigt att du har åkt på vattkoppor mitt i sommren.Rynkar på näsan 
    Ja, jag borde ha lagt till att inom LCHF, och den där regeln 2 dl mejeriprodukter per dag, så gäller detta. Självklart är ost en mejeriprodukt.
  • jeng
    rednose skrev 2011-07-20 22:09:19 följande:
    Jucea - idag åt jag tydligen 109/175/13. Bra eller dåligt?
    Känns rätt bra. Någon har tidigare sagt att man inte ska
    Bry sig så mycket om fettintaget men proteinet blev ju 109 istället för de 90 du tipsade om...
    ca 30% av överskottsprotein blir glukos. så därför ska man inte äta för mycket protein. exakt var ens gräns går är svårt att säga, men på 90 gram så tror jag att man är rätt safe.
  • jeng
    Louella skrev 2011-07-21 10:06:25 följande:
    Usch, känner mig lite ledsen idag. Hamnade i diskussion med en läkare på en middag igår kväll, och han menade att LCHF är skadligt för hälsan. Framförallt att så mycket rött kött orsakar cancer och att man inte ska äta mättat fett för kärlen och hjärtat. Visste inte riktigt vad jag skulle svara... Dessutom påstod han att en kalori alltid är en kalori, dvs man går upp lika mycket på en kalori fett som en kalori socker. Dumförklarade mig totalt när jag argumenterade emot.

Försökte förklara om insulinpåverkan osv men är inte helt hundra på hur det ligger till, vad tror ni? Är LCHF farligt eller inte? Känner nästan för att sluta äta så här om man kan få cancer av det... Försöker att inte äta så mycket kött i vilket fall, äter mest lax och ägg och ost istället, så det borde ju hjälpa.
    Hmm, hn kan ha rätt i mycket, men påstår han utan att tveka att en kalori alltid är en kalori, ja då ligger han risigt till! Där VET man ju att han har fel, det är ju bevisat att det inte funkar så! Då hade jag slutat lyssna på resten av det han sa också, och påpekat att det är konstigt att jag som lekman vet mer om modern forskning än han.
  • jeng
    3småttingar skrev 2011-07-21 10:53:19 följande:
    Jag går ner ca 0,5 kg om dagen, ibland mer, lite mindre.. Igår åt jag såhär

1 finncrisp m bregott smör
    om DAGEN?
    och var det där allt du åt?  isåfall är du nog ganska vilsen...
  • jeng
    Loreena skrev 2011-07-23 11:34:20 följande:
    Jag kan rekommendera den här texten:
    www.annahallen.se/valkomna-hit
    Mycket tänkvärd! Vad tycker ni?
    Jag tycker det är bra skrivet, men samtidigt har jag svårt för det. Suveränt om det funkar att bara äta sunt och förnuftigt och minska i vikt och bli kvitt alla sina hälsoproblem, men så är det inte för alla! Jag tillhör den kategorin som måste leta efter min balans, och när jag hittat den måste jag räkna så att jag håller den. Eller ja, jag måste ju inte väga och mäta minsta grej, jag kan göra ett överslag i huvet, men jag skulle aldrig kunna säga att jag kan äta utan att räkna efter.

Sedan tycker jag att det underminerar att hon själv har gått ut flertalet ggr och hävdat att hon äter under 20 gram och har gjort i alla dessa år (typ), och sedan skriver om alla grönsaker som är SÅ viktiga att äta i stora mängder, yoghurt och nötter och liknande. Äter man så som hon då och då skriver att hon själv gör så ligger man inte på 20 gram om dagen!

Jag tycker Anna är kanonbra, skriver bra och har smart inställning till maten och hon har ju verkligen hittat det sättet som funkar för henne. Men för mig funkar inte hennes upplägg, och jag kan inte hålla med om allt hon skriver.
  • jeng

Äntligen, ÄNTLIGEN har jag börjat känna lite pepp igen inför att ta tag i maten!! Jag mår fortfarande inte bra, men jag börjar lessna på den dåliga maten och det är ju positivt :-P Har plöjt ett par lågkolhydratböcker sista dagarna och det brukar ju alltid peppa lite extra!

Hoppas att jag kommer igång så det inte blir nåt bakslag nu!! 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**