MrsMurphy skrev 2011-03-02 12:30:09 följande:
Jag börjar iofs ifrågasätta om det är LCHF jag sysslar med för jag blir så förvånad gång på gång när jag läser lite här och var. Att man kan uppleva samma sak så otroligt olika. Just detta med ägg och bacon, så har inte jag alls tolkat detta.
När man ser till Dahlqvist ex så säger hon:
Ät gärna Kött: Valfri sort. Nöt, gris, vilt, kyckling. Fettranden är nyttig liksom skinnet på kycklingen. Välj gärna ekologiskt och gräsbetat om du kan. Fisk och skaldjur: Alla sorter. Gärna feta fiskar som lax, makrill eller strömming. Undvik panering. Ägg: I alla former. Kokt, stekt, omelett. Gärna ekologiska. Naturligt fett, feta såser: Använd gärna smör och grädde i matlagningen så blir det godare och du blir mättare. Bearnaisesås, hollandaisesås, läs på förpackningarna eller gör själv. Kokosfett, olivolja och rapsolja är också bra alternativ. Ovanjordsgrönsaker: Alla sorters kål, till exempel blomkål, broccoli, vitkål, brysselkål. Sparris, squash, aubergine, oliver, spenat, svamp, gurka, grönsallad, avokado, lök, paprika, tomat med mera. Mejeriprodukter: Välj alltid det fetaste alternativet. Riktigt smör och Bregott, grädde (40 %), crème fraiche, feta ostar. Fet grekisk/ turkisk yoghurt. Var försiktig med vanlig mjölk och fil, de innehåller mycket mjölksocker. Undvik smaksatta, sockrade och lättvarianter. Nötter: Bra som tv-godis (helst i måttliga mängder). Bär: Okej i måttliga mängder, om du inte är superstrikt/-känslig. Goda med vispad grädde.
Vad menade du med "ägg och bacon" alltså... Vad är det du inte håller med om?
Man måste ju tillägga att Dahlqvist i den där listan säger vad som är ok och bra att ha hemma. Det säger inget om att sålänge man äter bara av dom där sakerna så går det bra. Det finns ju ytterligare regler som man måste ta till sig för att det ska bli riktig lchf menar jag!
Är man mer liberal så kör man kanske bara på 5/100-regeln. Är man strikt så lägger man till max 20 gram. är man Skaldeman-anhängare så lägger man till Ratiot.
Fördelen (och ofta också nackdelen) med lchf är ju att det är individanpassat. Man måste prova sig fram och hitta SIN nivå på kolhydrater, vilka produkter som fungerar och inte fungerar, om man trivs i ketos eller inte och så vidare. Fördelen är ju att det är friare. Alla måste inte äta strikt, tex. Nackdelen är ju att alla kan ha olika uppfattning om vad lchf är, och därmed får man olika råd från olika personer. Det är ju få som är pålästa på alla olika metoder. Av den anledningen brukar jag alltid börja med att fråga "vilken lchf äter du" om jag ska svara på frågor eller ge tips. Vissa vill ha strikta tips, andra mer liberala, vissa kan inte äta mejeri och då vill de ju ha andra tips osv osv. Vissa vill gå upp i vikt, och behöver öka på kolhydraterna lite, vissa har lite att gå ner, vissa mycket. Allt är ju individuellt.
Oj, vilket utläggning det blev. Jag menade det absolut inte som nån kritik till dig, utan mer bara en förklaring på varför man kan tycka olika, och få olika svar från olika LCHF:are.