• Asereht

**Den stora feta LCHF-tråden**

Gör som Kaya och sammanfattar mina erfarenheter.

Jag är 39 år,  jag har fått fem barn och jag har varit överviktig de senaste 15 åren.  Mina erfarenheter efter att ha ätit lågkolhydratskost/lchf i 6 månader är:

1. Jag har gått ned 20 kilo vilket ger ett viktminskningssnitt på ca 3,3 kg per månad överslagsräknat.

2. Jag har minskat ett antal cm i omfång och gått ned från strl 50 till 44/46 i kläder, jag har fortfarande stor byst och stor rumpa men jag är ju skapt sådan.

3. Mitt blodsocker är jämt och fint och jag slipper toppar och dalar som påverkar humöret negativt.

4. Min ansiktshy var ok innan också så där har jag inte märkt någon direkt skillnad. Jag får fortfarande plitor vid äl och mens men så har jag haft det jämt. Däremot har huden på armar och ben blivit mjukare och jag upplever det som att jag får mindre torrutslag.

5. Jag har bättre fysisk ork vilket självklart hör viktminskningen till, kroppen är ju inte lika tung längre.

6. Konditionen är märkbart bättre också men jag tränar nada så den kan ju bli ännu bättre. Även konditionen beror ju en hel del på viktnedgången.

7. Mitt smaksinne har totalförändrats! Jag känner smaker mycket mer intensivt och är mycket mer känslig för sälta och sötma. Sockrade produkter smakar illa tycker jag numer. Jag smakade en hemgjord snickerspralin i julas och fick spotta ut den. Smaksensationen var hemsk! Numer föredrar jag den mörka chokladen eller ännu hellre hallon eller blåbär som jag tycker smakar gudomligt.

8. Jag har mindre huvudvärk numer. Jag har i många år lidit av spänningshuvudvärk och/eller midgrän vid stress, detta har det blivit mycket mindre av vilket är trevligt.

9. Min ledvärk har minimerats till nästan obefintlig! Det är nog det allra bästa av allt då jag inte haft värk i hand eller fotleder alls i vinter. Annars brukar jag ha ha rätt mkt besvär med det. Även här spelar nog viktminskningen in en del men även de minskade kolhydraderna i kosten. Nu är det ytterst sällan jag känner av lederna och gör jag det har jag oftast blivit kall en längre stund och då är jag mer stel och känner obehag än har värk. Har inte tagit en tablett på hela vintern.

Tyvärr så kan jag inte säga varken från eller till gällande trötthet då jag har en nybliven ettåring som sovit rätt kasst i några månader. Då spelar det liksom ingen roll hur man gör, man är ständigt trött oavsett. Däremot känner jag mig mentalt piggare över lag.

Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • Asereht

Nu är jag nyfiken på varför ni räknar kalorier?

Det är ju en av de stora fördelarna med lågkolhydratskost att slippa de där jäkla kalorierna! Nu handlar det ju om kolhydrater, som man ska undvika att få för mkt av. Det skrivs ju på varenda lchf-sida och i princip varje bok i ämnet att man ska strunta i kalorierna eftersom det inte är intressant. Om man ska rökna öht så är det väl isf energiprocenten som är intressant.

Kostdoktorn dva Andreas Eenfeldt skriver  tex i sin bok Kostrevolutionen:

"Det finns ingen allämnt accepterad gräns för andelen kolhydrater även om max 10 energiprocent kan ses som ett grovt riktmärke."

"Håller man sig till kött, fisk, ägg, feta såser, lite ost och måttliga mängder ovanjordgrönsaker så hamnar man runt en 5 energiprocent kolhydrater. Lägger man till extra mycket grönsaker, nötter, grädde, lite rotfrukt och i undantagsfall mindre avsteg så hamnar man runt 10 energiprocent."

"Man antars få större effekt på blodsoker och vikt ju mindre kolhydrater man äter. Man minskar då kolhydraterna så lågt som man trivs med och fortsätter så länge man behöver." (gällande viktminskning)

• Asereht
    mullenupp skrev 2011-03-24 10:03:59 följande:
    Har inte skrivit i tråden tidigare men läser flitigt. Ätit lchf i två månader och trivs bra med det! Men nu är jag ändå bekymrad, läste att det gjorts en studie i Uppsala på män under en tioårsperiod och den här kosten visar att de hade en högre dödlighet i hjärt och kärlsjukdomar. Tyvär sparade jag inte tidningen som jag bläddrade i på akuten. Detta är faktiskt något som oroar mig. Vad tänker ni om detta?   
    Kika in på kostdoktorn.se, där brukar man kunna hittai nfo om diverse studier och diskussioner omkring dem från kunnigt folk.

Det är ju väldigt svårt att ha en åsikt om en studie man inte läst och som man inte har koll på exakt vad de gjort och vad de tittat på så jag väljer att inte ha en åsikt än så länge.
  • Asereht
    Kaya skrev 2011-03-24 11:17:37 följande:
    Ja nu är det alltså bara midjemåttet som ska inse hur bra jag mår också!!!
    Mina har krympt. Lika bra det för jag hade växt ur alla vettiga bh:ar. Nu är jag i dom igen.
  • Asereht
    Malle68 skrev 2011-03-24 12:13:53 följande:
    Har hållt på sedan i början av januari och har inte vägt mig någonting eftersom jag blir så fixerad vid vikten då. Gick däremot ner i 5-6 centimeter i tex midjan efter de första tre veckorna.

Räknar ingenting eftersom jag äter så lite kolhydrater.
    Ägg med bacon el skinka på morgonen någongång ibland turkisk youghurt med lite grädde o ca 10 nötter på med lite lite musli med frön.
    Annars kött av olika slag och fisk.
    Äter broccoli, blomkål eller grönsallad med gurka till o ibland sås.
    Sedan ost som mellanmål!

Är det för mycket?
    Det kan ju vara så att du får i dig för lite fett och då kommer inte fettförbränningen igång. Kroppen vill säkra fettet, så kommer det in fett i tillräcklig mängd börjar kroppen förbränna. Blir det för lite fett så sparar kroppen på reserverna dvs man står still i vikt eftersom både fett och kolhydrater ligger lågt.

Av det du listar upp ser det ut att vara för lite fett men du kanske använder fett till maten som du inte skrivit?
  • Asereht
    Nikhita skrev 2011-03-24 16:14:58 följande:
    Willys fläsksvålar? Har svårt att tänka mig att NÅN skulle äta dom.. De stank fruktansvärt äckligt också. Dottern sniffade nu o tyckte de luktade mögel Kräks

Majonäsen jag köpte heter Thomy och finns på Willys.Inget socker i
    Dom luktar illa men smakar gott tycker jag. Det är ingen skillnad doftmässigt på de olika märkena alla luktar urk. Men smakmässigt tycker jag MrChipps som vårt willys har är godare än Lykka som Coop har. Med en god cf-dipp är de ju hur mumsiga som helst. Men innan jag åt lchf tyckte jag de var skitäckliga (maken åt sådana ibland).
  • Asereht
    Kaya skrev 2011-03-24 16:23:43 följande:
    Suck, jag gillar verkligen inte majonär har jag insett. Och jag som köpte en ENORM tub citronmajonäs för att jag inbillade mig att jag skulle gilla den tillsammans med ägg och/eller räkor.

Tips på andra användningsområden för majonäs?

K
    Citronmajonnäs tycker jag smakar apa, har aldrig gillat det. Bättre med några tunna skivor citron till isf. Vanlig majonnäs gillar jag om man blandar med annat. Inte rakt upp och ned alltså ska man äta majonnäs som eget tillbehör tycker jag det är godast att göra själv. Men köpt funkar utmärkt om man använder den som smaksättare. Det är inte alls speciellt knepigt att göra egen, den har mkt trevligare och rundare/gräddigare smak också.
  • Asereht

Nähä om man skulle svänga ihop lite mat då. Idag blir det pizza, lchf-variant åt mig och vanlig åt barnen. Hemgjord i båda fallen.

• Asereht

Jag äter massor av ägg. Har diagnostiserade gallproblem men har inte haft några större problem under den här tiden då jag ätit lchf. Det funkar jättebra och ägg har jag aldrig haft problem med tidigare heller när jag tänker efter. Man måste inte ha problem med ägg för att man har gallproblem.

jeng skrev 2011-03-24 18:43:56 följande:
    ja jag äter ju ägg i brödet tex. men kan inte med rena ägg efter gallstensgrejen... 
    Har du fått konstaterat att det är/var gallsten?

För när det hände så gissade du ju bara och det var inte likt något anfall jag haft det du beskrev. Lite ot intressant bara eftersom jag är nyfiken på om det är så olika för olika människor hur anfallen artar sig.
  • Asereht
    jagäraf skrev 2011-03-24 19:07:02 följande:
    Tack för tipset om fläsksvålar på Willys! Jag har varit ute och köpt och jag tycker att de är jättegoda. Noll kolisar är ju toppen! Ska nog dippa dem i lite cremefraichdipp ikväll.
    jag tycker också de är jättegoda. Cf med lite majonnäs och massa vitlök är jättegott att dippa i.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**