• Asereht

**Den stora feta LCHF-tråden**

Glöm inte vätskan! Kroppen binder inte lika mkt vätska när man äter lite kolhydrater så man får vara lite bättre på att fylla på då och då. Det kan också vara en bidragande orsak till huvudvärk.

Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • Asereht
    Knasis skrev 2011-03-09 07:32:49 följande:
    Tänkte göra coleslaw idag. Kan jag få lite tips på hur?
    Linda tipsade tidigare i tråden om ingredienser men inte mängder. Jag testade mig fram efter hennes ingredienser och det blev så gott!

Vitkål, röd lök, majonnäs, creefraiche, vitvinsvinäger och vitpeppar (använde jag). Mer majonnäs än cf ska det vara. Blanda till själva majjoblandningen och smaka av, i med vitkål. Godast när den stått ett dygn eller två. Vår tog slut efter två så jag kan inte säga hur länge den håller sig.

Morot kan vara gott i också men jag undviker morötter.
  • Asereht
    Lyckligamamman skrev 2011-03-09 13:59:55 följande:
    Här är ett bröd jag alltid har i frysen, love it!

Nötigt LCHF-bröd 1 skiva = ca 1,1g kolhydrat

Ingredienser:

3 dl linfrö (hälften krossade, hälften hela)

1 dl sesamfrö

1 dl hasselnötsmjöl

1 dl mandelmjöl

1 dl grovt hackade valnötter

50 g kruska kli, fiberex eller fiberhusk

2 tsk bakpulver

Blanda ihop alla torra ingredienser noga

.

Blanda sedan ihop:

50 g smält smör

2 dl creme fraiche

200 g Philadelphiaost

6 ägg

Blanda ihop det torra med det blöta och häll i en avlång brödform klädd med bakplåtspapper

. Grädda i 60-80 min (beroende på ugn) i 175 grader.

Ta ut brödet ur formen och låt det svalna. Skär i tunna skivor.
    Hur många skivor får du ut ungefär på ett bröd, uppskattningsvis? Jag lade nämligen in receptet på matdagboken (jag gör det med recept ibland för att få lite koll) och fick en summa på 42 kolhydrater på hela satsen. Det lät ju mycket då det står att det ska vara 1,1 kolhydrat per skiva ungefär. Får det inte att gå ihop riktigt. Annars lät det ju som det skulle vara gott.
  • Asereht
    Lyckligamamman skrev 2011-03-09 14:27:27 följande:
    Ja, du har alldeles rätt, för detta är ett recept som jag har ändrat lite i, lagt till valnötter bla som ju är kolhydratigt, har missat at ta bort uppgiften om hur många kollisar/skiva....men jag få ca 30 skivor per limpa vilket ju i så fall blir ca 1,4 kolhydrater, min mamma som oxå brukar baka brödet vill ha bredare skivor och får ut 24 st = 1,75 kolhydrater.
    Men då är det ju inte så farligt ändå. Tack. Det är ju svårt att uppskatta hur stor en limpa blir när man bara har ingredienserna på papper.

Jag testade ett annat nötbröd tidigare som hade betydligt mer kolisar per bröd och min mage blev spänd som en badboll så jag blev lite "nötbrödsskrämd" men är det under 2 kolisar per skiva så är det ju helt ok. *sparar för framtida bruk*
  • Asereht

Här är en till med skinnpung. *S*

JTio år efter första barnet fick jag tre till på tre år och sen kom det en eftersläntrare fyra år senare. Jag har jättesnygg skrynklig mage.

Men nu när det går nedåt så ser det faktiskt bättre ut men det är rätt mkt överskottsskinn det stickerj ag itne under stol med. Förhoppningsvis krymper det ihop lite till men så länge man har kläder på sig så syns det inte alls och har man en sjysst bikini/baddräkt med lite stadga så är det ingen som vet vad som döljer sig innanför. Drömmer

Jag är glad bara jag kommer ned till normalvikt igen dvs vad jag vägde efter att första barnets gravidkilon försvunnit. Gör jag det kan jag leva med lite sladder.

• Asereht

Jag har förresten varit och låtit mig renoverats. Delmål två är ju uppnått och då har jag som rutin att ge mig själv lite lyx och göra en förändring (förbättring?) utseendemässigt. Dvs frissan, hudvård eller lite kläder. Nu blev det frissan igen och ny frisyr.

www.familjeliv.se/hem/asereht/galleri.php

• Asereht
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-03-10 10:04:45 följande:
    3 dl vispgrädde
    2 äggulor
    100 g mörk choklad

Smält chokladen över vattenbad eller i micro - låt svalna.
    Vispa grädden, häll sen i äggulorna och vispa lite till.

Vänd sedan i grädden i chokladen (går lika bra att hälla chokladen i grädden).

Första gången jag gjorde moussen hade jag i äggulorna i grädden direkt innan jag börjat vispa, det jag märkte gå var att det tog väldigt mkt längre tid att vispa grädden till rätt konsistens, det blev även lite segare, nästan som början på em marängsmet.

Andra gången vispade jag klart grädden och hällde därefter i äggulorna, det blev nästan lite bättre då.

Sist jag gjorde moussen köpte jag en chokladkaka som var 125g, då sparade jag de 25 sista grammen och hackade dom och la sedan i det i moussen, det blev alltså chokladmousse med bitar i, mums!

Jag gör som du men har äggulorna i med en gång eftersom det stod så i mitt ursprungsrecept. Efter att ha kylt i kylskåp så blir den perfekt tycker jag.
  • Asereht

Fukost: Två små poes med massa smör och te m cocosa
    Lunch: Strimlad fläskfilé med gräddig sås i thaistil (grön curry) och broccoli
    Mellis: Förmodligen pones med smör och ost på em och te med cocosa
    Middag: Fläskkotletter med zuccinipasta dvs hyvlad/strimlad och smörstekt + sås eller röra av något slag.

På kvällen dricker jag te med cocosa och blir jag sugen på något så blir det en näva gröna oliver.

• Asereht
    nassu skrev 2011-03-10 11:48:54 följande:
    Annars... HUR vet ni att ni e inne i ketos annat än metallsmak i munnen ? och MÅSTE man ha det för att vara i ketos??
    Ingen aning men jag går ju ned i vikt och då måste ju förbränningen funka. Jag har inte märkt av någo järnsmak eller ammoniaksmak alls. Inte håller jag på och kollar stickor heller eftersom jag inte har några. Jag väger mig en gång i veckan och mäter mig en gång i månaden. Än så länge har det gått nedåt iaf.
  • Asereht
    Majlo skrev 2011-03-10 13:40:07 följande:
    Hej
    Hinner inte läsa allt ni skriver sååå mycket...

2 frågor
    Sesambröd? bakar man själv eller köpa?

Crem Balsamico kan man äta det??? (det står ingen innehållsförteckning)  
    Sesambröd bakar du själv:
    www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**