Inlägg från: Teskedsmamman |Visa alla inlägg
  • Teskedsmamman

**Den stora feta LCHF-tråden**

The Kittycats skrev 2011-05-22 20:56:31 följande:
    Vet faktiskt inte, vi har inte allt på ICA så jag är tvungen att beställa. Men surkin finns som sagt bara på LIFE-butikerna vad jag vet.
    Sedan är det vaniljpulver, inte vaniljsocker Men du kanske menade pulver, ibland skriver man socker av gammal vana?
    Sukrin köpte jag på ICA Maxi för 69 kr....

Återförsäljare
    sukrin.net/aterforsaljare/
    Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Teskedsmamman
    Rockabilly skrev 2011-05-23 18:59:17 följande:
    Hej! Får man hänga på här? Började käka lchf idag. Gjorde det förra året, dock bara en månad för att jag tröttnade, och rasade 7kg. Men nu i vår har jag bara vräkt i mig ALLT man inte ska. Nästan tills jag spytt..
    Nu väger jag alldeles för mkt och hoppas att jag kan få bort 10kg. Men fasen va svårt det ska vara Foten i munnen

Hur mycket har ni gått ner som är med här? Alltid kul att höra! Fast lchf är egentligen en livsstil, inte en diet Skrattande
    Jag är uppe i 7,6 kg nu! Låter kanske inte mycket men jag har bara 4.1 kg kvar...
  • Teskedsmamman
    Skeptisk1 skrev 2011-05-23 19:03:35 följande:
    Problemet är inte att vi inte fattar, jag vet mycket väl att det finns viktiga hormoner (Leptin och Ghrelin för att nämna två) som är viktiga. Men det är inte faktorer som är SÅ viktiga som ni får dem att vara. I grund och botten handlar det om just Kcal-in och kcal-ut.  
    Konstigt att jag går ner i vikt trots att jag ligger på 3000+ kcal om dagen.... ska ligga på1800 ungefär
  • Teskedsmamman

Idag har jag syndat..... ätit en liten skiva kladdkaka... Jag var på klädparty och det bjöds på kladdkaka, grädde, glass, läsk och kaffe.... hur kul var det då? Så jag tog en 1 cm smal skiva och begravde den i ett lass (osötad) grädde

• Teskedsmamman

Jag tror den skeptiske har avreggat sig... folk tål så lite...

Trots kladdkaka så hamnade jag ändå under 20 gr idag Tack vare noga grundat med i stort sett 0 kh under resten av dagen... Planering my dear....

• Teskedsmamman
    helene306 skrev 2011-05-24 09:53:12 följande:
    Jag behöver lite hjälp. Vår 6-åring klagar mer och mer på ont i magen. Jag vet inte i vilken ände vi ska bena. Jag funderar på att köpa laktosfritt och testa men tänk om det är mjölkproteinet han reagerar mest på? Vad köper man för produkter då? Sen funderar jag på gluten. Kanske är det det? I morse klagade han på ont i magen men det blev bättre efter toabesök. Sen drack han apelsinjuice på tom mage och klagade igen. Det var iofs inte det bästa att hiva i sig juicen. Sen tuggade han i sig lite smörgås och det lugnade sig väl lite men så kom lite klagomål igen. När jag sa att han får vara hemma från förskolan försvann det magonda direkt. Han klagade på ont i magen igår också men vi kan inte komma fram till om det är något speciellt han ätit. Han föredrar ju kolhydrater som Kelloggs och smörgåsar, mannagrynsgröt kan gå ner, makaroner men han är skitträlig i maten och vägrar smaka eller prova annat. På förskolan äter han självklart bra men här hemma är allt äckligt.

Tankar, funderingar mottages tacksamt! Jag skulle vilja att han testade ägg på morgonen men det vägrar han. I så fall går han till förskolan utan frukost och det går inte jag med på.
    Du kan köpa allting laktosfritt och testa i minst 3 veckor och se om du märker resultat. Att utesluta laktos själv är inga problem men däremot gluten ska du inte utesluta utan att läkare har sagt ok, det behövs påverkan på tarmen för att antikroppar ska uppträda i blodet, inga antikroppar - ingen fortsatt utredning...

Om magontet går över när du säger att han får vara hemma så är det bara att vända igen och säga att om magontet försvann så kan han ju gå ändå.... Och kolla upp vad som händer på förskolan, vill han inte gå så kan det vara en period eller så trivs han inte kanske....
    Fiaz skrev 2011-05-24 13:54:31 följande:
    Svårt att räkna ut på matdagboken.se då vi lixom har gjort ett storkok med matlådor, men på ett ungefär, om jag då kör på mitt ögonmått så har jag hittils fått i mig 920 kcla 14gr carbs 44gr protein och 77gr fett.....

En sak jag inte förstår är att det står Energibehov 1957 kcla, är inte detta väldigt olika?
    Fast jag brukar väga allting jag lägger i och så kan jag räkna ut sedan vad det hamnar på, skitenkelt men tar några minuter...
    mrsIce skrev 2011-05-25 11:10:40 följande:
    Tycker du ska gå till BM och be att få göra ett gravtest, det är gratis Om jag inte missminner mig helt så hade väl de ÄL tidigare än mig, och för mig visade det tydligt att jag var gravid så det borde det göra för dig med. Om inte annat så är det skönt att veta om man är gravid eller inte. Lycka till
    Tyvärr är sjukvårdens gravtester mindre känsliga än hemmatesterna, så det hjälper inte mycket, bästa är att köpa Clear blue eller clear blue digital, de har bäst rykte.
    Annanym skrev 2011-05-25 13:18:31 följande:
    Alltså nu blir det "det där ämnet" igen. Så bajs-känsliga läsare får härmed anses varnade.

I morse funderade jag seriöst på att sluta med LCHF bara för den härliga känslan att kunna bajsa utan att det blir trauma. Satt svettig och gråtande på toaletten, helt utan resultat (här kan vi VERKLIGEN tala om blod, svett och tårar!). På lunchen gick jag till Apoteket och införskaffade en liten rektal "vän" och nu känns det som att ljuset har återvänt.

Seriöst alltså, jag vet fan inte om det är värt att fortsätta den här banan? Det kan väl för sjutton gubbar inte vara meningen att man ska spräcka hela röven?
    Stackare! Jag tipsar ju benhårt om psylliumfrön eftersom de blir en geléaktig substans i kroppen...
    Jag har inte det probpemet *halleluja* efter en graviditet och amning med betongmage så beter sig magen tämligen "väloljat"

Inser nu att få i sig middag sent (22:30) samt att sova dåligt på natten resulterar i viktuppgång Var nere på 68.7 kg och är idag uppe på 69.5 igen... ska försöka komma isäng i hyfsad tid ikväll så jag får sovit ordentligt...
  • Teskedsmamman
    Fiaz skrev 2011-05-25 14:10:29 följande:
    Tyvärr så har jag ingen hushållsvåg för tillfället!
    Köp en, väl investerade pengar.... 150 spänn på biltema t ex... surfa runt lite så hittar du säkert någon under 200 spänn iaf...
  • Teskedsmamman
    Annanym skrev 2011-05-25 20:16:25 följande:

Tack snälla rara människor för alla "bajs-tips" och råd och uppmuntran. Det enda jag varit slarvig med är lin-/psylliumfrön. Men jag vet att även när jag äter det så är det HÅRT på väg ut.

Helene: Kokosfett... hmmm. Jag vet inte hur mycket? Jag äter 2-4 ischoklad varje dag. De innehåller ca 8 gram kokosfett per styck. Sen får jag förstås i mig smör och annat fett med. Tror du jag ska öka på kokosfettdosen? Hur mycket tar du?

Förresten, är det någon som har en aning (alternativt har matdagboken eller liknande) som vet hur mycket kolhydrater löjrom innehåller?

*fnissar lite* i mitt morgonkaffe/te har jag 10-20 gram fett bara där
  • Teskedsmamman

Jag blev stolt över mig själv nu!

Jag har inte fört in i matdagboken på hela dagen utan bara vägt och skrivit upp *nyttigt sätt att lära sig på*

och landade så här:
    Fett: 159 g
    Protein: 83 g
    Kolhydrater: 7 g

Jag ligger lite lågt på proteiner och liiite högt på fett men i övrigt helt ok, skönt att inte behöva hålla på att föra in hela tiden för att justera till nästa måltid...

Dessutom hittade jag fläsksvålar idag som jag gillar!!! Jag har verkligen haaaatat fläcksvålar, men de här danska sakerna var mer crunshiga än de i stor påse... en liten sketen påse men nåt jag verkligen ska ha hemma när jag vill ha nåt att tugga på när ungarna läskar med sitt godis...

• Teskedsmamman
    Maddisen80 skrev 2011-05-26 10:07:59 följande:
    Hej jag har gått ner 3 kg på en vecka är ganska stolt :)
    Vad härligt!!!! Fortsätt så
    Bordeaux skrev 2011-05-26 13:35:09 följande:
    Verkar finnas många olika recept på ägglattar/äggmjölk.
    Jag gör något liknande men använder 2 hela ägg och ca 15g kokosfett ist för smör.

Varför används bara äggulan?
    Jag kör på 15 gr kokosfett och 1 ägg.... blir för mastigt med 2 ägg...
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**