-
Vad är cevapcicci?Maddisen80 skrev 2011-02-22 17:27:58 följande:idag ska jag äta cevapcicci och grönsaker och bearnaissås smarrigt :)
-
Hur gör du den latten? Dricker man ägget rått alltså?Lyckligamamman skrev 2011-02-23 08:21:35 följande:Vad ska man äta till frukost i dag då?
Tror det får bli en ÄM-choklad-latte och en pones med massa bregott och goadaost! Fast då blir det bara en halv ÄM (1 ägg, 1 dl kaffe, 1-2 msk kokosfett, 1 skvätt grädde) för man blir ju så förbaskat mätt på en hel!
Fick hem Skaldeman´s "Varför går jag inte ner i vikt?" i går, och går och gluttar på den hela tiden....vill ju sätta mej ner och sträckläsa den!! Lite svårt nu bara när det är sportlov och jag har fyra barn hemma som börjar bli friska från den hemska influensa-påhälsningen och därmed behöver sysselsättas. I em när 2-åringen och bebisen sover ska jag sätta 8- och 9-åringen framför en film, ta mej en kaffe och LÄSA!
Är det nån som har den? Har hört att han är rätt extrem i sitt LCHF-tänk, men jag är ganska bra på att tänka objektivt och inte svälja allt jag läser med hull och hår, plus att jag tycker det är mkt intressant att på infallsvinklar från många håll, så jag ser fram emot läsningen. -
Jag beställde kokosfett igår så jag väntar nog med att prova tills det har kommit.Lyckligamamman skrev 2011-02-23 08:55:35 följande:
Å jag använder hela ägget inte bara gulan, tar kokosfett i stället för smör eftersom jag inte gillar smörsmaken i latten. Det går att göra på många sätt, man får testa sig fram och hittar tillslut SITT sätt!
MEN för att man blir MÄTT, helt otroligt att en drink kan mätta så!
Vill nog inte heller ha smörsmak på mitt kaffe.
-
Det är så roligt att läsa i den här tråden!
Jag lär mig massor och blir bara mer övertygad om att jag är på helt rätt spår.
Och det bästa av allt är att jag inte en enda gång har känt att jag vill "fuska". Är så glad och nöjd med allt jag FÅR äta. Sen får jag bara hoppas att jag äter rätt också.
Har ätit lchf i två veckor nu och har inte haft en enda jobbig dag. Jo i fredags var en jobbig dag då jag ställde mig på vågen och den visade +. Inte vad jag ville se men jag har prentat in TÅLAMOD i huvudet nu så jag överlevde det. Får hoppas på en lite mer positiv vägning på fredag.
Har nyss varit till posten och hämtat ut två böcker. Matrevolutionen och LCHF-husmanskost av Anna Hallén. Har huvudvärk idag och vill helst gå och lägga mig i sängen och läsa NU. Men jag har tre sjuka barn hemma som kräver sitt också.
-
Ja jag dricker tillräckligt.Maddisen80 skrev 2011-02-23 11:21:08 följande:Inte roligt att du har sjuka barn ,synd att du har huvudvärk,men dricker du tillräckligt med vatten för de kan ju vara vätskebrist.
Min huvudvärk idag beror nog på sömnbrist, stress el liknande. Har två barn med hög feber och ett barn med magsjuka. Så det har inte blivit många timmars sömn dom senaste nätterna.
Så huvudvärken har nog inget med kosten att göra, den hjälper mig nog att klara det här bra iaf.
För trots allt har jag bra energi. -
Ja jag gjorde det innan det här.Jennie83 skrev 2011-02-23 23:36:37 följande:Frågar er igen, om de är någon av er som ätit VLCD före ni börjat med LCHF???
I såfall hur har det funkat?
Mådde så fruktansvärt dåligt av det, både psykiskt och fysiskt. Gick ju ner några kilon men gav till slut upp pga att jag mådde dåligt.
När jag slutade med pulver gick jag upp 1,2kg. Började med lchf och den första veckan gick jag upp 1,3kg. Så 2,5kg pluss ligger jag på.
Imorgon ska jag väga mig för att se vad som hänt den här veckan. Hoppas att jag inte gått upp mer. Men jag har läst att det kan ta lång tid för kroppen att ställa om sig efter att ha misshandlat den med svältdiet.
Kan bara säga att nu mår jag 1000 gånger bättre! Nu går jag inte på diet längre utan nu har jag ändrat livsstil. -
Hur ska jag tänka i helgen?
Jag har ätit lchf i två veckor nu och trivs väldigt bra med det. Känner att kosten fungerar jättebra och har inte varit sugen på att äta något som inte är tillåtet.
Men nu kommer min första prövning.
I helgen ska jag och sambon iväg på "vuxenhelg". Vi ska bo på ett fint hotell och på kvällen är det 4-rättersmiddag! Förätt och varmrätt tror jag det fanns fyra alternativ av vardera så det gäller ju att välja yt det som är mest godkänt. Hitills har jag ju lagat min egen mat så det är lite skrämmande att äta restaurangmat nu när jag inte vet innehållet.
Tredje rätten är ostbricka så det känns ju helt ok. Fjärde rätten är såklart efterätt. Och där vi ska bo är dom väldigt kända för sin stooora efterättsbuffé!!
Jag måste alltså göra det bästa av helgen, annars kommer jag väl bara må dåligt.
Söndagen bjuder på stor frukostbuffé. Där tar jag nästan för givet att det ska finnas äggröra och bacon.
-
Ja det känns viktigt för mig att planera min middag innan jag sitter där.Annanym skrev 2011-02-24 09:40:29 följande:Det är ju jättebra att du tänker igenom INNAN hur du ska göra. Smart drag! Och att du ser konsekvenserna av dina val. Jag hade inte kunnat hålla mig från stor dessertbuffé och inte velat heller. Hade valt ut det smaskigaste och tagit lite av det. Men så är jag inte superstrikt heller. Andra skulle inte vilja bryta sin ketos, eller skulle må dåligt av att äta sött så de skulle avstå. Valet är helt och hållet ditt, men du kommer inte göra "fel" när du är förberedd. Njut!
Det bästa med hela middagen är såklart dessertbuffén.Men förhoppningsvis ska jag vara så pass mätt vid den tiden så att jag för att inte frossa en massa socker. Och det tror jag inte heller. Jag älskar mörk choklad och jag hoppas att jag ska hitta något sådant som jag kan ta en bit av.
Vi var där för några år sedan och då var det ett helt buffébord med en massa olika choklad. Små miniatyrportioner av minst 20 olika sorter. -
Är det någon mer en jag som inte går ner i vikt?
Tycker det låter som att alla går ner i början men sen kan stå still.
Jag har ätit lchf i drygt två veckor nu och har vägt mig två fredagar. Jag har gått upp i vikt båda veckorna!
Känns inte speciellt roligt...
-
Ja den boken ska jag titta efter. Har inte läst den.Lyckligamamman skrev 2011-02-25 07:47:50 följande:Jag har inte gått ner ett gram sedan en månad tillbaka, inna dess gick jag ner 7 kg, så jag tillhör väl de som går ner i början. Däremot har jag minskat 2 cm i midjan, 2 cm över stussen och 1 cm på låren sista månaden.
MEN det är VÄLDIGT olika hur kroppen reagerar! Det viktigaste är att inte ge upp, du tillhör troligen kategorien som behöver gott om tid på dej, eller rättare sagt din kropp.
Jag råder dej att läsa tex "Varför går jag inte ner i vikt?" av Sten Sture Skaldeman om du ine redan har gjort det.
Sååå många ger upp och tror att LCHF minsann inte alls fungerar, bara för att man inte rasar i vikt från dag 1. Därför är det extra viktigt att läsa på ordentligt så man faktiskt har förståelse för vad det är som händer i kroppen när man sluta föda den med kolhydrater.
Den övervikt man går och dras med har inte uppstått på en vecka, så det vore orimligt om den försvann på några dagar?!
Jag känner dock inte att jag vill ge upp. Tänker inte alls i dom barnorna. Jag har ändrat min kost och det är inte för att gå på diet utan för att ändra livsstilen.
Men självklart vill jag gå ner min 10 kilon också. Och man blir ju inte lycklig av att ställa sig på vågen direkt.