• Lycka 1

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ojoj vad ni skriver! Hela söndagmorgonen har gått åt för att komma ikapp igen .

Skrev att jag oroade mig lite för igår hur dagen skulle bli. Vi var borta på gymnastiktävling från 8 på morgonen till 19 på kvällen. Och därefter direkt på 50-årsfest.
    Jag var rädd för att jag inte skulle hålla mig till kosten så som jag vill.
    Men det gick galant!

Åt västerbottenpaj och bacon till frukost så jag stod mig bra.
    Lunchen blev en stor räkmacka på Pones som jag hade med.
    Mellanmål blev en Pones med ost och skiinka.
    Kan tala om att det fikades och snaskades godis precis heeela dagen på läktaren runt omkring mig. Jag blev inte frestad uton mer äcklad av det...

När vi kom till festen (väldigt sena) så bjöds det på buffé. En perfekt buffé för mig. Kunde lätt välja bort alla kolhydrater och istället äta, kycklingfilébitar, fläskfilébitar, marinerade kräftskärtar, fetaost, laxröra med färskost, kall sås på bla cf och rödlök m.m
    Efterätten var Budapestttårta. Jag hoppade över den och tog kaffe med grädde istället. Men sen fick jag höra att det var olika fyllningar i tårtorna och en av dom var med hjortrongrädde. Jag älskar hjortron så då kunde jag inte hålla mig. Ville så gärna smaka så jag tog en bit på ca 1,5cm.

Så förutom tårtbiten så är jag väldigt nöjd med dagen!

• Lycka 1
    Linda1976 skrev 2011-03-06 08:52:53 följande:
    Lycka1: DUKTIGT!! En litet planerat och accepterat avsteg. Det är precis så man ska göra tycker jag (om magen klarar det vill säga).

Ang lchf: Jag köpte SSS första bok strax efter han var med i Nyhetsmorgon. Kanske 3-4 år sen? Minns inte... Körde lite halvhjärtat, pulvrade lite, åt lite "vanligt".... Ja gud vad jag mixtrade (mot bättre vetande). Nu har jag bestämt mig, NU SKA JAG lchf:a FOR LIFE, mer eller mindre.

Jag har 3 veckors Cambridge i skafferiet som nån jävla nödlösning (sjukt!), men kanske ska sälja dem på Tradera....  
    Ja det känns faktiskt helt ok.
    Är ju bara en gång man firar sin mammas 50-årsdag endå .

Jag hade ju lika gärna kunnat tagit av potatisgratängen, pastasalladen, brödet och en stor bit av varje tårta bara för att få smaka .
    Men det gjorde jag inte och det kändes inte som att jag tvingades avstå från något heller.
    Laxröran jag åt låg faktiskt på rostade toast men jag lämnade kvar brödet på tallriken.

Jag har en massa Naturdiet här hemma som just NU ligger ute på tradera . Jag har lovat mig själv att jag aldrig mer ska hålla på med sånt skit. Ska aldrig mer misshandla min egen kropp på det sättet.
  • Lycka 1
    MrsMurphy skrev 2011-03-06 17:30:46 följande:
    Jag har gjort pizza idag, använde pones till botten. Kanterna blev jättegoda, degen mitt i inte lika bra. Måste absolut göra det tunnare och förgrädda mer nästa gång. 

Men bra satt den!  
    Jag gjorde Västerbottenpaj i fredags och använde pones till botten. Det blev superbra!
    Har ätit av pajen hela helgen Åt nyss en bit tillsammans med lax och har en sista bit kvar till imorn.
  • Lycka 1
    nassu skrev 2011-03-06 19:21:14 följande:
    Jag gjorde pizza ikväll och guuuud så gott det blev. Hade inte förväntat mej nåt av bottnet men det blev såå smarrigt och lite knaprigt! Kommer definitivt att göra en igen snart :)

WOW vad ni har gått ner i vikt allihopa! Låter ju helt fantastiskt!
    Hur gjorde du din botten?
  • Lycka 1

Sitter också och äter en Pones frukost nu .

Jag bakade dom igår men råkade ha i för mycket fiberhusk så jag slängde i ett extra ägg och lite extra grädde.

Gjorde ganska små tekakor så det blev 12 stycken. Var vrålhungrig idag så jag klämde i mig 3st med smör och ost. Nu efteråt känner jag att det hade nog räckt med 2 .

Men det är ju så gott! Speciellt om man värmer lite i mikron först.

• Lycka 1

Har nu ätit lchf i drygt 4 veckor.
    Första två veckorna gick jag upp 1,4kg. Tyckte såklart det var jobbigt men eftersom jag bantat med pulver flera gånger innan så visste jag att jag kunde gå upp.
    Bestämde mig då för att inte väga mig på två veckor utan spara till idag.

Det kändes verkligen i kroppen som att jag hade gått ner lite men även idag visar vågen på pluss.!
    Resultatet efter 4 veckor är +2,1kg.
    Hade hoppats på ett litet minus iaf...

• Lycka 1
    Lady Dahmer skrev 2011-03-11 07:23:44 följande:
    har du bantat mycket innan?

hur ser din dag ut? Vad äter du?
    Jag började med pulver för ett år sedan. Sedan dess har jag använt pulver från och till under hela året, har gått upp och ner hela tiden. Har ätit lite kolhydrater under hela den här tiden också.
    När jag började med lchf för 4 veckor sedan hade jag gått ner 10kg.

I min blogg för jag matdagbok varje dag.
    I början åt jag mycket keso med bär och hade mjölk i kaffet men har slutat med det efter tips här i tråden. Har bara mjölk när jag är ute på jobb och inte har tillgång till grädde.
  • Lycka 1

Jo dom fällor jag gått i är jag mycket väl medveten om.
    Kikärtorna åt jag ca 5-6st och den där såsen som jag antar var av mjöl tog jag två skedar av. Så jag kan ju inte få i mig några mängder kolhydrater av det?
    Jag blir väldigt yr och illamående om jag inte äter i tid (har alltid varit så) så ibland måste jag äta annat än vad jag lagar själv (när jag är ute på jobb) och då försöker jag alltid välja ut det bästa.

Ketos har jag varit i hela tiden. Var redan det när jag började med lchf tack vare pulvret.

• Lycka 1
    MrsMurphy skrev 2011-03-11 07:40:56 följande:
    Idag vägdag och jag har nått mitt första delmål! *firar* 1,2 sen förra veckan. Tot. 6,8 på 1månad och 11 dagar. Jag har inte lidit en sekund!

Taskig tajming att kasta in detta när du deppar Lycka, men mycket bantande så ska det ju ta ett tag innan kroppen stabiliserar sig. Du känner i kroppen, men har du inte mätt? Det handlar ju inte om kilon egentligen, utan cm. Och mående.  
    Ingen fara! Jag blir glad över att se eran viktnedgång.
    Jag har tyvär adrig mätt mig men det känns iaf som att midjemåttet ska vara mindre.
  • Lycka 1
    Lady Dahmer skrev 2011-03-11 08:04:45 följande:
    lycka - jag tror inte de lilla du "fuskar" med påverkar din viktnedgång. Jag tror däremot att din jojobantning har satt spår. Använd måttband istället och sluta stirra dig blind på vågen. Ge det tid. Du kommer att gå ner.
    Nej det känns faktiskt inte som att jag fuskar så fasligt mycket.
    Dom gånger jag ätit något med lite mer kolhydrater har det varit genomtänkt och planerat. Ok, inte den lilla tårtbiten på min mammas 50-års fest då Men en liten tårtbit på 4 veckan kan ju inte ge 2kg pluss.
    Jag har aldrig fallit dit och ätit en massa onyttigt eller överätit av något.

Jag har sagt flera gånger att jag ska köpa måttband så nu ska jag fasiken göra det idag! Ska till Ica maxi strax och där borde jag väl hitta ett. Synd att jag inte har några mått från början bara.

Nu har jag en vecka till på för att försöka få kroppen att förstå att jag aldrig kommer sätta den i svält. För det är väl det den tror efter mitt pulvrande.
    För om en vecka åker jag till Thailand!!!Solig
    Får se hur det går med lchf då? Tips på vad jag ska/inte ska äta där?
    Ris och nudlar går såklart bort. Jag har tagit reda på att det finns både ägg och bacon på frukosten, jag var lite orolig att det bara skulle finnas vitt bröd och marmelad typ .
  • Lycka 1
    helene306 skrev 2011-03-11 09:11:08 följande:
    Lycka: Om det är någon tröst så tog det 3 månader för mig innan vågen rörde sig ner. Innan dess gick jag upp eller stod still. Trist värre. När jag började 2009 gick det jättelätt så jag hade stora förhoppningar när jag tog i med hårdhandskarna i somras efter att jag fått barn i april. Det gick inte lika lätt denna gång kan jag säga och jag har tappat 6 kg sen v 26. Det går inte fort men jag värdesätter andra, positiva förändringar istället. Ge din kropp tid, fortsätt äta lchf och snart ändrar det sig när din kropp fattat att den får mat och ställer om till fettdrift.
    Tack! Känns bra att det inte bara är min kropp som strejkar .
    Jag har inga tankar på att ge upp lchf. Som du säger så har det andra positiva förändringar.
    Jag mår bra i magen och det betyder mycket. Skulle önska att jag kunde gå på toaletten lite oftare bara.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**