Inlägg från: Ziggystardust |Visa alla inlägg
  • Ziggystardust

**Den stora feta LCHF-tråden**

Denebola skrev 2011-03-01 22:00:25 följande:
    Ok, får väl erkänna att här vars jag bor så finns det ganska många restauranger, därav min förvåning att det inte fanns i GBG. Men så bor jag i Max-land också

(och kan inte förstå hur man frivilligt kan äta donkens - ja, skosulor - eller BKs sotiga burgare Drömmer)
    Max-land = norrland? Här i min stad finns bara Max och Frasses som också är en norrlandskedja. Donken fanns här några år men lade ner och BK finns inte längre norrutän Örnsköldsvik.
  • Ziggystardust
    Lyckligamamman skrev 2011-03-02 08:08:55 följande:
    Dop nästa helg, och jag tänker göra lunchbuffén vi ska ha, så LCHF-ig jag bara kan!{#emotions_dlg.djavulsk}

Hade tänkt göra två sorters paj i långpanna, vill gärna ha tips på bästa pajbotten a la LCHF.

Ska göra "cupcakes" och använda LCHF-muffisnreceptet, tycker det blir så festligt med färgad grädde och tex färska hallon som garnering.

Tänkte även gör morotskaka a la LCHF, har inget recept, någon som vill dela med sig? Kan ju goooogla, men det är bättre att någon rekommenderar ett recept som man provat känner jag.Drömmer

Så var det då doptårtan......vet inte alls vad jag ska göra, vill att den ska se ut och (nästan) smaka som vilken kolhydratspäckad tårta som helst, har inte hittat nåt intressant när jag letat. Har inte riktigt tid att experimentera heller....så har nån av er duktiga och kunniga tjejer några förslag mottages de tacksamt!
    Funderar dock på att använda ett lchfmuffinsrecept att använda som tårtbotten, det blir ju rätt likt nötbotten....vad tror ni?Solig
    Mina morotsmuffins borde gå utmärkt att göra i en rund tårtform istället. Tänkte testadet själv nu när jag fyller år! Receptet finns här: http://minlchf.blogspot.com/

• Ziggystardust
    Lady Dahmer skrev 2011-03-02 19:36:41 följande:
    åherregud! Jag har provat pones! Fast jag hade ingen kesella så det blev CF istället.... vad blir det för skillnad?

så två tankar:

1. fy fan vad goda de blir om man kletar en smör-kanel-sötningsmedelsblandning på. (måsta ju prova) Jag ska prova andra varianter. Kanske göra pyttesmå, fylla med smörblandningen och klicka grädde på?

2. jag ska prova att göra en äppel eller hallonpaj. Syndigt fast lite mer lowcarb. MUMS!
    Jag har tänkt samma sak, kanelbullepones måste testas! Jag har ju redan gjort morotskakepones och de blev nästan för goda för att bakas igen...

Jag verkar ju inte vara ensam om att tänka på godsaker här i tråden Tungan ute, nu har jag testat att göra chokladcupcakes med ponesreceptet som grund! Smaskigt, till och med maken gillade dem och han brukar inte gilla saker med sötningsmedel.

Nu filurar jag på vad jag ska göra för tårta när jag fyller år. Till kolhydratikerna blir det Pinocciotårta/Herrgårdstårta eller vad den nu kallas alltmest; sockerkaka och maräng i ett med grädde och bär emellan. Jag skulle vilja ha något liknande själv.
  • Ziggystardust
    Mamma Tes skrev 2011-03-02 21:44:14 följande:
    Jag länkade tidigare idag till en lchf pinocciotårta. Läs noggrannare
    Tack för det, det hade jag missat Förvånad! Men den här tråden har blivit så livad så man hinner ju inte med att läsaallt mellan varven.
  • Ziggystardust
    Mamma Tes skrev 2011-03-04 08:14:03 följande:
    Efter allt tjöt om pones så blev jag nu sugen på såna trots att jag gjort dom två gånger och inte gillat dom. Konsistensen är jättebra men jag känner en tydlig kemisk smak av bakpulvret som går igenom. Ingen annan som känner det? Blir dom platta som pannkakor om man tar mindre bakpulver mån tro?
    Jag känner också en lite konstig smak men jag tror att det är pofibern. Jag tror det går bra med mindre bakpulver, mina jäser inte upp så mycket ändå.
  • Ziggystardust

Jag gjorde pones igen igår och hade också i ett extra ägg och bara 1 tsk bakpulver och det funkade jättebra!

Jag har mått illa sedan i lördags nu och är dålig i magen och det brukar jag inte vara. Jag tror inte det är magsjuka men vi får väl se om det går över snart. Jag har ätit lite mat och mycket pones på sistone så det kanske kan ha med det att göra, för mycket fibrer kanske?

En positiv sak som jag absolut ger LCHF cred för är att jag inte haft fotsvamp på ett tag! Jag har stora problem på en av mina fötter, även om jag använder salvor och puder kommer svampen tillbaka hela tiden. Men imorse tänkte jag på att det var länge sedan jag behövde smörja! Om man inte äter socker/kolhydrater och jäst kanske svampen inte har nåt att leva av Demon he, he.Tidigare har jag aldrig varit svampfri så länge men nu har jag ätit LCHF utan avbrott sedan september 2010.

• Ziggystardust
    Klas-Ã…ke skrev 2011-03-09 20:23:44 följande:
    ÅÅ jag som precis var så lycklig för magen funkat galant och sen brister de, värre än normalt, hoppas de var för att maten blev lite för stark eller för att ja kanske åt för mycket cremefresh. Usch:(
    Jag får tyvärr alltid ont i magen när jag ätit tacos. Jag vet inte varför men jag misstänker kryddorna, jag är van att äta stark mat annars men det kanske är någon krydda i tacoblandningen jag inte tål så bra. Trots magens protester kan jag inte låta bli att äta tacos heller, för det är så gott.
  • Ziggystardust

Jag är så avundsjuk på er som minskar mest över magen. Min mage är alltid stor, även när jag har varit smal... Min ben och rumpan däremot försvinner först så jag ser ut som en kottegubbe ungefär... Tänk om man kunde få bestämma var fettet skulle försvinna. Eftersom jag har stor mage tycker jag ju att det är mycket snyggare med stor rumpa och kraftiga lår.  Men man får försöka vara glad över det man har och jag får väl försöka framhäva mina snygga ben istället Skrattande !

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**