Inlägg från: Vilda Tiger |Visa alla inlägg
  • Vilda Tiger

**Den stora feta LCHF-tråden**

vavi skrev 2011-09-27 08:55:17 följande:
    jag fattar ingenting:
    har ätit lchf i nu ett och ett halvt år. gick ner 7 kg som jaghållit. har ätit liknande kost alltså lchf, hela tiden. men nu plöstligt är alla kläder för små och jag har gått upp alltihop igen :((
    jag är jätteledsen och fattar inte hur det gått till.
    nån som vet vad det kan bero på eller nån som har liknande erfarenheter av lchf, att det plötsligt inte "funkar" längre...   
    Och du är säker på att du inte är gravid? Några andra hormonpåslag, som mycket stress? Usch, sicken jobbig sits... kan inte råda dig till ngt.

Moiraine
    Ja, en rostmacka är ju sällan fel. Mycket smör och ost -mmmm!
    Lyckeli och Benjamin - mina solar!
  • Vilda Tiger
    vavi skrev 2011-09-27 09:16:04 följande:
    nej gravid är jag inte, men stressad - ja mycket... kan det verkligen vara orsaken? OM det är stress, vad ska jag då göra vad gäller kosten, ska jag fortsätta äta lchf ändå? känns lite trist, tänker att när jag ändå bara går upp hela tiden kan jag lika gärna äta vad som helst, men å andra sidan skulle jag kanske väga ännu mer om jag inte åt lchf... nån som vet?
    Jag har alltid lärt mig (är diabetiker) att då jag stressar så är kroppen i flyktberedskap, och då utsöndras adrenalin. Adrenalin är blodsockerhöjande och då måste ju din kropp skapa insulin för att få ner sockret. Så ja, man påverkas ju klart av stress. Även dålig sömn kan göra att man går upp i vikt.

adams family
    Eller? Visst har jag rätt? Det är väl du som har pluggat till kostrådgivare. Måste ju fråga proffset.

Vavi, igen, testa att äta en omelett med lite ost på till kvällsmat eller frukost. Det är det jag står mig bäst på av det jag testat hittills. Lätt att variera med smak och tillbehör med.
  • Vilda Tiger
    KattSvansen skrev 2011-09-27 14:41:49 följande:
    Behöver hjälp med fördelningen.

Igår min första dag.... Fett 65,17 E %....Protein 31,97 E %.....Kolhydrater 2,86 E %

Hittills idag.....Fett 71,8 E %....Protein 26,46 E %.....Kolhydrater 1,74 E %

Vad är fel och vad är rätt Obestämd
    Jag tycker båda dagarna ser finfina ut. Max 5 % carbs, runt 20-25 % protein och ca 70 % fett är väl det optimala, har jag förstått. Man kan ju inte pricka HELT rakt på alla dagar. Jag har hört att man ska äta lika många gram protein som man väger i kg, men andra säger att man ska äta lika många gram protein som den målvikten man har i kg. Jag brukar hamna mellan 60 och 100 gram protein per dag.
  • Vilda Tiger
    huxflux skrev 2011-09-27 17:38:33 följande:
    Jag har insett att jag går ned som mest när jag fuskar... Då är man inte så sugen på att vara strikt.
    Va?!?! Berätta! Fuskar med vadå? Godis, pasta?
  • Vilda Tiger
    huxflux skrev 2011-09-27 17:38:33 följande:
    Jag har insett att jag går ned som mest när jag fuskar... Då är man inte så sugen på att vara strikt.
    Grejen är att så var då jag var viktväktare med. Jag var suuuupernoga (gick ner 29 kg till slut med VV) men de veckor då jag partade till det på helgen, drack vin och liksom chockade kroppen, det var de veckor jag gick ned mest. Konstigt...
  • Vilda Tiger

Jag tycker ofta det är slut på vårt stora Maxi men i mindre affärer har jag hittat. Ska nog köpa hem ett lager nästa gång jag ser några paket.

Ja, annars får man väl göra eget, även om det är lite meckigt.

• Vilda Tiger

Bibi
    Så underbart! Hur mkt har du gått ner?

Jag brukar liggar mellan 1600 och 2000 kalorier om dagen, oftast runt 1600. Men jag ska nog dra på lite extra med ostrullar ikväll.

• Vilda Tiger
    Postis skrev 2011-09-29 21:11:45 följande:
    Funderar fortfarande på det här med minskat intag av mat och svält; var är skillnaden? Jag provar ju som sagt att minska mitt matintag lite för att se om det får mig att sluta gå upp och helst gå ner i vikt, men hur vet jag att min kropp inte tror att det är svält? Är varken riktigt mätt eller superhungrig hela tiden (superhungrig ibland dock). Dämpar en stor del av hungern med vatten. Och nej, jag äter inte svältlåga nivåer med mat! Låg på drygt 1800 kcal igår, och 2000 kcal idag som exempel. Innan har jag legat på över 2000 kcal, oftast bortåt 2500.
    Gränsen för svält sägs ju ligga på 900 kalorier om dagen. Jag tror inte alls du behöver oroa dig om du ligger på 1800-2000 om dagen! Går du ner? Det går ju inte jättefort för alla; jag gick själv ner 0.3 kg sista veckan nu och det får jag ju tycka är okej eftersom jag äter gott och är mätt. Då gör det inget om det tar några månader längre tid än det skulle gjort med vlcd, vilket jag inte pallar då jag är hungrig heeela tiden då nästan.
  • Vilda Tiger
    FasterK skrev 2011-09-29 21:30:37 följande:
    Snart 10 veckor avklarade med LCHF. Det går långsamt, men jag tror att ca 0,5 kilo i veckan är en bra takt på viktnedgången. Jag fick inget "ras" (konstaterade jag en smula avundsjukt ) i början, utan det har varit det där halvkilot ca i veckan. Har bestämt att ge det 8 månader för att sedan utvärdera om jag ska fortsätta den lite striktare linjen eller föra in lite mer kolhydrater och träna mera.

Är ca 4,5 kg lättare. Byst -3,5, midja - 4, stuss -4, lår -4,5, vad -1,5, överarm -1. Det har alltså hänt en del när jag mäter. Det känns runt magen som om jag gått ner mer faktiskt. Tycker jag märker av den där "omformande" effekten en del pratar om.

Jag ligger i kalorier på ca 1400-1500 om dagen. Får inte i mig mer mat och undrar ibland om jag äter för lite. Ligger nu på ca 4,58% (17,25) kolhydrater per dag.

Hur går det för er andra?
    Grattis till de minskade kilona! Det där med att inte KUNNA äta mer 1500 kalorier förstår jag inte alls. Jag kan lätt ta tre skivor ost med smör på och VIPS har jag 200 kalorier extra, typ. Nämen ungefär så, det går ju att få i sig mycket kalorier med få medel med denna livsstil. Dock tycker jag 1500-2000 kalorier om dagen är helt okej, det är där jag själv vill och brukar ligga. Den sista veckan har jag ätit runt 3 % kolhydrater, brukar vara ca 10 gram. Men 20 gram är min övre gräns, och dit åker ju kolhydraterna iväg vissa dagar med.

Jag har alltid varit som du är; då jag gick ner nästan 30 kg med Vv var det i snitt 0.3 kg i veckan, och det tog ju ca två år att nå målvikten då. Ska bli intressant att se om det håller samma låååångsamma tempo med LCHF. Jag har ätit så tre veckor så det är för tidigt att utvärdera. Jag fick den där kickstarten som du saknade, med 2 kg första veckan, sedan ca ett halvt och nu 3 hg, då. Dock har jag inte 30 kg att gå ner nu, för 20 har jag fixat det sista året på en kaloribegränsad diet. Men 10 till hade suttit fint!
  • Vilda Tiger
    Sigrid skrev 2011-09-30 12:46:38 följande:
    Någon här som äter tillskott av magnesium?

Jag har kramper i vaderna på nätterna och det blir inte bättre. Har försökt äta lite nötter varje dag men jag märker ingen skillnad. Ni som varit med om det och ätit extra magnesium har det blivit bättre för er?
    Inte under min LCHFtid men för några år sedan hade jag en del ryckningar i ögonlocken. Då köpte jag magnesium på hälsokosten och det hjälpte finfint.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**