• rednose

**Den stora feta LCHF-tråden**

Undrar Om ni har nåt bra pajdegstips till västerbottenostpajen?

• rednose

Hej!

Nu har jag loagt ner pulverdieten och käkat en Atkins frukost.
    Fick låna en bok av min mamma som åt så för ett par år sedan men jag vet inte om Atkins är så snarlikt LCHF att jag kan följa den? Nån som vet?
    Jag ska ju köra inställningsfasen nu i två veckor i så fall och sen fortsätta med den om jag förstått er här inne rätt. Det för att ligga kvar på de ca 20 kolhydraterna per dag?

Jag är 178 lång och väger nu ca 73 kilo så jag är ju inte överviktig. Känner mig lite nojjig att jag inte kommer gå ner i vikt? att dessa dieter bara funkar för viktminskning om man är överviktig eftersom kroppen ju ska hitta sin "idealvikt"? Känns kanske som att min idealvikt och min kropps idealvikt inte riktigt är samma...

Hur gör jag? Kommer det funka?

Min frukost idag var äggröra på två ägg och tre skivor stekt bacon samt en matsked majo och en kopp kaffe med lite vispgräde i. Låter det som en ok frukost enligt LCHF?
    Den var från boken Atkins skrivit plus att jag la till majon.

Vore toppen med lite hjälp!

• rednose

Jag fattar inte det där med att inte räkna kalorier.

Man kan ju inte stoppa i sig mer än man gör av med utan att gå upp i vikt?!? Så är det ju alltid så NÅN form av koll på kalorierna måste man väl ändå ha?

Är här nån dom tränar som kan övertyga mig?

• rednose

Bra svar! Tack!
    Jag har redan tappat ett halvt kilo på tre dagar!! ;)
    Köpte en grym app igår så jag har bättre koll på kolhydraterba och proteinerna.
    Vill ner till 66 kilo. Undrar hur lång tid det kan ta...väger 73.8 nu... 

• rednose
    yena89 skrev 2011-06-30 08:25:24 följande:
    Ge det några månader..man vet aldrig hur man reagerar..först lär du ju tappa vattenkg men dom sista kg brukar sitta som berget, kroppen lär tycka att det passar bra nu liksom.
    DÅ gäller det att antingen träna eller att vara jätte strikt eller hålla koll på kalorierna :)
    Det stämmer kanske men jag har kört shake diet nu i tre veckor så så mycket vätska att ta av finns inte...
    Tränar gör jag mer än gemene man så den biten lär ge sig den med.
    Hoppas denna dieten passar mig bara. Lite svårt för allt fett men det kanske man vänjer sig vid. Jag gillar ju maten som attan men det är svårt att få en idrottare att inse att allt detta fett skulle ge bra energi... :) 
  • rednose
    yena89 skrev 2011-06-30 09:05:34 följande:
    Ja, och sen får man väl kanske acceptera att man väger tex 65 istället för 63 sen ;)
    Haha! Ja det hade faktiskt inte varit så jättesvårt. Egentligen blir jag nog väldigt glad om jag kan väga 70 till mina 178cm. :)

Hur länge har du ätit så här och hur går det för dig? 
  • rednose

Oj! Va bra det gått för er!

Jag verkar må bra än så länge på den här maten så jag undrar lite när ni började må dåligt?

Många pratar ju om att det tagit några veckor innan de kommit i i det men jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig?

• rednose

Man, jag har fått huvudbry...

Jag förstår inte hur jag ska få ihop min dagsmeny... Ska tydligen ligga runt 1599 kcal om dagen med max 80 g protein!! Vad ska jag bli mätt på??? Ska man kränga mängder av kokosfett då eller hur fan (rent ut sagt) ska man lyckas få i sig såna mängder fett. Kan väl inte vara meningen att man ska sleva i sig smör?

Så här åt jag igår, ni kan väl se vad ni tror om det?:

Frukost:

Äggröra på 2 ägg med en msk vispgrädde i
    4 skivor bacon

Lunch:

3 hårdkokta ägg med 1 msk majonäs 80%
    4 skivor tunt skivad rökt skinka
    1/4 gurka oskalad

Middag:

1 medelstor grillad fläskkarré
    Grekisk sallad med kapris och feta
    50 gram brieost

2 koppar kaffe med varsin msk vispgrädde 

Förstår liksom inte hur jag ska minska proteinet? Tar jag bort köttbiten och bacon så är jag ju hemma men å andra sidan blir jag ju knappast mätt då... HUR GÖR MAN!?!?!!  

• rednose
    Beckaa skrev 2011-07-01 08:15:10 följande:
    Tänk på att en köttbit inte består av 100 % protein, utan snarare mellan 15 och 20 gram. Med andra ord kan du äta ganska mycket kött innan du kommer upp i 80 gram protein! :)
    Jo men nu är det ju protein i typ allt annat jag stoppar i mig så sammantaget är det ganska lätt att komma upp i de 80... Använder en app som räknar ut allt jag stoppar i mig.
  • rednose
    Tezzan1981 skrev 2011-07-01 08:17:23 följande:
    tycker du äter för lite fett? ser inget smör tex, det mättar ju mycket bättre än tex fetaost.
    med smör till äggen till lunch tex så behöver du inte skinkan.
    smör och kokosfett mättar så grymt bra. dessutom är det inget tvång att du måste komma upp i den kalorimängden som du får rekommenderat, du får ju gärna ligga under.
    min frukost med kokosfett innehåller typ 100 kalorier och mättar mig i minst 6 timmar, så jag kan typ inte komma upp i 2000 kalorier på en dag hur jag än gör.
    Ah, glömde skriva att i äggröran är det 15 gram smör.

Idag testade jag faktiskt kokosfett i kaffet men fy fabian så äckligt. hade i lite grädde oxå för smakens skull. :)

Vad äter du till frukost? 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**