• Aroma

**Den stora feta LCHF-tråden**

Skrev nyss här att jag ska börja sköta mig själv och skita i andra.. sen går jag raka vägen in i ett annat forum för gravida,, vad ska du äta till middag... och berättar vad jag äter och rekomenderar LCHF haha ja man är nog lite predikant nuförtiden;o) men det är ju så när man mår bra.. man vill hjälpa världen typ;o).. Nu får jag väl en massa hemska komentarer där med haha..

060515&101017&BF120220
  • Aroma

Jag letar med blåslampa efter nån som säljer ägg från gård här i närheten, men det verkar heldött.. och jag bor endå i skåne så några hönor borde det finnas..  förr såg man skylltar lite varstanns med sen jag började leta så hittar jag ingen.. synd för det borde bli både billigt och ekologiskt..

060515&101017&BF120220
  • Aroma
    AgnesGN skrev 2011-10-16 19:20:43 följande:
    Oj, jag vet inte riktigt vad jag ska göra... Jag gjorde gravtest idag och det visade sig att jag var gravid. Jag har fåt veta att jag har PCO och kan ha svårare att bli gravid och enligt gyn hade jag ingen ÄL när jag var där den 15 september... Men shit... ett plus på stickan bekräftade dock... =)

Nu till funderingarna- visst var d:t flera här som var gravida och åt LCHF? Jag känner just nu att kosten funkar asbra för mig och jag är inte sugen att tänka för annorlunda. MEN jag antar att det kanske inte är jättebra att köra stenhårt... Borde kanske unna mig frukt? Det har jag inte gjort sen jag började... Några andra tips och tankar hur jag ska leva som LCHF:are och gravid? =)

Hejsan och jättegrattis... Jag är gravid och har ätit LCHF hela tiden, jag är dock inte jättesrikt.
    Jag äter  till frukost exempelvis Filmjök med lite grädde i och hemgjord musli.
    Nu när jag kommit längre i graviditeten så kan jag äta stekt mat igen på morgonen men i början var jag inte sugen.

Äter även lchf bröd och frökex ibland med det är inte så ofta. vi äter mycket pålägg utan bröd och massor med ost,

Sen äter jag tex varmrökt lax, makrill i tomatsås och ägg till lunch, ibland bara skinka och korv etc,, jag unnar mig lite rödbetsallad för det är jag extra sugen på nu.. kollar inehållet för kolhydraterna varierar väldigt mellan sorterna..

Till middag äter vi kött fisk eller fågel, med stekta grönaker, gratänger blomkålmos etc .. vi snålar inte på grönsakerna.. goda såser med grädde eller creme fr        etc.

På helgen äter vi ibland lchf chokladmousse eller något liknande och till mellanmål om man är hungrig blir det typ ölkorv eller ägg.

Jag började i mars, har gått ner 19 kg. blev gravid i maj.
    jag mår fantastiskt bra och har inte mått illa en enda minut av denna graviditet.. springer inte och kissar, har inte ont någonstans,, inte torra slemhinnor, inget blödande tandkött inte carpaltunnelsyndrom.. allt detta är saker som jag upplevt under mina andra graviditeter och då har jag endå haft väldigt enkla graviditeter..    

Ang frukt så äter jag banan ibland i filen för det är den enda frukten som inte triggar mitt sötsug men ärligt talat så mår jag så himla bra av den här livstilen så jag misstänker att varken jag eller bebis behöver frukt... enligt RUL så växer bebisen precis som den ska    Nu är jag i vecka 22 och har stannat viktmässigt och förväntar mig att inte gå upp allt för mycket nu undre resten av tiden.. lycka till och hör av dig om du undrar något..
    060515&101017&BF120220
  • Aroma
    Finast skrev 2011-10-29 06:07:24 följande:
    Usch vad svårt det blev!

Jag har gått ner 19 kg och massor med centimetrar, sedan i mars. Det har funkat jättebra, klarat både farmors 80-års dag, min brors bröllop och andra fester utan att falla för frestelsen. Jag mår SÅ bra på LCHF. Förutom viktnedgången, har jag slutat frysa, min mage är tyst och lugn, sömnen har blivit mycket bättre, inte svullen i kroppen alls osv osv. 

Så... I tisdags åkte jag till Australien, jag ska vara här i ett år iaf, och var inställd på att det skulle bli lite krångligt med maten. Men det är inte bara krångligt, det är fan omöjligt! Majonnäsen är gjord på palmolja eller  solrosolja, allt är "fatfree" med massor av kolhydrater i. Och jag hittar ingen kokosolja, som tillsammans med majonnäs är grunden i min mat!
    Vet inte vad jag ska äta! Det funkar väl att äta ute, en biff med sås kan man ju få nästan överallt. Men jag har inte råd med det varje dag. Tillråga på allt bor jag på hostel och kommer göra ett tag framöver, så att ställa sig och laga riktig mat känns svårt.

Det mest akuta problemet är att jag har Massor med vatten i kroppen, fötterna är så svullna att jag mina skor är för små. Det är ju pga alla kolhydrater jag ätt de senaste dagarna, men jag blir så ledsen iaf...

Ville bara gnälla lite, är så frustrerad. Jag förstod som sagt att det skulle bli krångligt men inte Så krångligt!

Du får kanske ändra dina fettkällor lite och börja tillverka själv.. majonäs är ju enkelt att göra och dom borde ju ha olja av bra kvalite att köpa. Grädde borde ju inte heller vara något problem så smör gör du enkelt på 20 min hemma. Jag har åxå ätit LCHF sedan mars och åxå gått ner 19.. jag har inte ens smakat på kokosfett ännu utan kör smör och grädde, bacon och övriga feta mejerier som ost och korvar för att få i mig mitt fett.. funkar jättebra för oss. Hoppas verkligen att du hittar ett sätt som funkar för dig för det är såå lätt att trilla tillbaka igen och det vore ju jättesynd.. Jag ser bara på mig själv som är gravid i v 23 och jag har lite problem med suget just nu.. kämpar hela tiden men jag vet ju vad som är bäst för mig så jag försöker hålla linjen... lycka till och njut av ditt år i australien, säkert en fantastisk upplevelse.
    060515&101017&BF120220
  • Aroma

Stinaa och systernorr.. jag är gravid i v 28 och har ätit lchf hela tiden,, inte jättestrikt med tillräckligt.. jag har sedan starten i mars gått ner 19 kg , blev gravid i maj och har alltså gått ner hela tiden fram till för ca 1 månad sedan och står nu ganska stilla.. har mått jätte bra och sluppit alla graviditets krämpor hitills..  hör av er om ni undrar något,, har skrivit tidigare i tråden om vad jag äter och inte äter.. kram på er och lycka till..

060515&101017&BF120220
  • Aroma
    lerumstessan skrev 2011-12-03 19:45:58 följande:
    Jaha då var min första månad med LCHF klar. Vågen visar -2 kg......hade hoppats på en massa mer men så är det väl.....har fuskat vid några tillfällen och det får man ju inte så jag får väl skylla mig själv....har satt målet till mars 2012 och nu är det ca 8 kg tills dess, hoppas jag hinner......

0,5 kg i veckan är jätte bra.. och om du" bara" har 10 kg så är det en kanon takt att gå ner i  tror att det är så att ju mer man har desto mer går man ner per vecka.. och som du säger,, är man strikt går det fortare.. tycker att du ska vara stolt och nöjd med dig själv som väger 2 kg mindre än för en månad sedan.. lycka till med resten!!
    060515&101017&BF120220
  • Aroma

Jag tycker det verkar som att pulver bea innehåller en hel del smått och gott som jag försöker hålla mig från nu när jag äter LCHF http://knorr.se/#/produkter/pulversaser/687/ Fast jag hittade inte glutamat bland ingredienserna och det är ju förståss en trevlig nyhet:o)

060515&101017&BF120220
  • Aroma

Ni som har koll på kokosfett... om man inte vill ha det att steka i utan som tillskott eftersom det verkar vara så hälsosamt samt skyndar på viktminskningen,, ska man köpa extra virgin då eller går det lika bra med den som heter pure?? skillnaden i pris är ju ganska markant.. 

060515&101017&BF120220
  • Aroma

Rednose,, ja det borde jag fattat:o) ang kokosfettet så tänkte jag inte steka i det,, gillar mitt smör.. men jag tänkte ha det i teet som jag förstått att många har och ev göra ischoklad,, och det smälter ju tydligen vid väldigt låg temp.. så det ja undrar över är om det billiga är lika bra som det dyra ur hälso och viktminsknings synpunkt? 

060515&101017&BF120220
  • Aroma
    rednose skrev 2011-12-08 19:12:11 följande:
    Ja det är det, ur viktminskningssynpunkt. Ur hälsosynpunkt, har den gröna burkens innehåll andra fördelar så man får väl helt enkelt välja om man vill dricka varmt eller kallt. Dyrt att hetta upp eftersom den ju då, som sagt, tappar de goda egenskaperna förutom att vara en bra källa för rent fett utan tillsatser.

ok, tack, känner mig lite klokare i alla fall,, då får det bli den bruna.. för jag kan inte tänka mig att äta det kallt.. har inte kommit så långt ännu;o)
    060515&101017&BF120220
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**