• Aroma

**Den stora feta LCHF-tråden**

luspudel skrev 2012-01-26 11:22:38 följande:
    Alltså, jag tror inte detta funkar. Har bara kört sen i måndags och är spyless. Jag funderar dock på, om det är värt att satsa på att hålla nere kolhydraterna i vardagen ändå? Jag gillar varken ris, pasta eller potatis så det där kommer nog av sig självt. Bröd är en last, men det blir ju extra gott om jag bara äter ibland... Att alltid använda fullfeta produkter tex. Eller blir det helt enkelt maximal viktuppgång istället då...?

Vad är du less på? är det maten så kan du ju inte ha hunnit prova dig fram riktigt ännu,, finns jättemycket alternativ om man tex inte vill äta ägg och bacon till frukost... eller är det humöret som är less för det är helt normalt att det blir så i en vecka eller så.. jag mår skitdåligt när jag ska sockeravgifta mig men håll ut så kommer du må såå mycket bättre sen..  prova att lägga till lite bär och grädde eller en bärsmoothie så blir inte övergången så tuff.. ge inte upp jag lovar bättring!!
    060515&101017&BF120220
  • Aroma

Jag räknar ingenting och har gått ner massor.. och mår fantastiskt.. och dyarare blir det inte om man räknar med allt extra skit man köpte förr..  och så sparar man in på tex toapapper hehe och i längden är jag övertygad att man sparar in fler hälso pengar åxå tex på tandläkaren.. men jag vet att det inte är mycket att komma med just när man har dåligt med pengar och ska handla mat till sig och familjen.. men som sagt.. jag har levt på väldigt lite pengar dom sista månaderna och kunnat hålla en bra matsedel endå.. jag har fuskat lite men det har nog haft mer med julen att göra än pengarna..

om du gillar grönsaker i ugn etv, så kan jag tipsa om att ta en massa andra grönsaker, broccoli, blomkål, paprika, rödlök, och vitlök, massor med smör och tex timjan,, blir lika gott.. och det finns hur mycket som helst att testa och för att hålla med föregående talare så har jag ALDRIG ätit så gott ochg varierat som nu... men jag VET att första vecorna är jobbiga och allt kan kännas piss... det är sockerdjävulen som försöker lura dig ner i träsket.. ge  honnom inte chansen;o)  

060515&101017&BF120220
  • Aroma
    Frajda 80 skrev 2012-01-27 12:04:52 följande:
    Grattis alla som är duktiga och jag kan inget annat än att hålla med.

Jag gick ned -2,2 kg första veckan och så får vi se om jag lyckas gå ned mer på måndag (tyvärr mådde jag sjukt dåligt igår av olika saker och tröck i mig en påse ostbågar...).

Jag gör det ganska enkelt för mig när jag lagar min mat och har tyvärr inte gett mig på några mer avancerade rätter än.

Äter vi köttfärssås och spagetti hemma tar jag helt enkelt bort spagettin bara. Basen i såsen är grädde. 

Ett tips just till köttfärssås är att strimla vitkål fint och ha på salt och peppar och lite vinäger.. jag tycker att det är vansinnigt gott i alla fall till den köttfärssåsen jag gör men krossade tomater, vitlök, basilika, fläskfärs kryddor och lite grädde..
    060515&101017&BF120220
  • Aroma
    standby skrev 2012-01-30 08:30:22 följande:

Kan någon eller några vänliga personer ge mig feedback på detta skulle jag bli jätteglad.
    Har nu kört i 4 veckor, har gått ner strax över 4 kg men den största delen de typ 3 första dagarna = vätska. Sen går det supertrögt. Känns som om "alla" andra går ner i jämn takt, åtminstode 0,5 kg/vecka.

Jag har inte gjort några avsteg, det jag har ätit är riktigt mörk choklad ibland, inte några stora mängder då en chokladkaka på 100 g har räckt i 4 veckor.

Har precis börjat träna men går alltid promenad varje dag.

En matdag för mig kan se ut så här:

Te med kokosfett

Frukost:
    Te samt fröknäcke med Bregott och ost alt micro-bröd med Bregott och ost. Ibland omelett.

Lunch: 
    Ofta sallad med vinägrett, lite keso och bacon alt lufttorkad skinka, ev avocado. Te 

Mellanmål:
    Ost typ Brie, eller Babybel, eller några mandlar. Te

Middag:
    Kokt broccoli eller blomkålsmos alt sallad. Det övriga familjen äter tex fisk i ugn med cf och majonäs på, kött, köttfärsbiff, tacogratäng eller dyl. Samt sås av något slag. Te

Kvällssnack:
    Inte alltid men ibland, Babybel, annan dessertost eller mandlar.

Som ni ser dricker jag rätt mycket te. OCH jag har mjölk i te. Dock har jag dragit ner jättemkt på mängden mjölk i varje kopp. Totalt uppskattar jag att mitt mjölkintag inte överstiger 1,5 dl per dag.

Någon som direkt ser något fel eller något jag bör ändra?
    Jag trivs jättebra med att äta LCHF och har inte alls svårt att låta bli avsteg men jag behöver verkligen gå ner i vikt också... När jag testar med stickor så har jag ketoner men inte högsta utslaget, utan ligger typ i mitten på skalan.     

Jag tycker egenligen att det låter ganska bra, en normal lchf dag typ,, men om  du inte går ner på det så kanske du ska försöka byta ut frukostarna mot ägg, majo, bacon etc istället för ersättning för bröd.. det har jag märkt med mig själv att jag går ner mer på.. och då håller jag mig mätt längre åxå och äter inte mellanmål.. jag har åxå lite mjölk i kaffe men i te tycker jag att det är gott med grädde.  försök att tänka lite mer strikt.. kött fett ägg makrill i tomatsås typ ett par dagar och se om det händer något på vågen..  behöver inte vara så extremt bara strama till det lite,, det märks snabbt resultat upp och ner på den här kosten. lycka till
    060515&101017&BF120220
  • Aroma
    Fröken Rosa skrev 2012-01-30 10:10:28 följande:
    Hjälp!
    Glömde matlåda hemma, jobbar på förskola och idag bjuda det på fläsk och raggmunk.

Tips på hur/ vad jag ska äta?
    Eller ska jag gå ner till Ica och köpa någon lunch? Vad, i så fall?

Förvirrad? Japp!
    :)

Jag hade gått och handlat ett paket skinka och ett paket sån där skivad ost.. riktigt bra nödlösning.. eller typ babybell ostar., det gör jag ofta när jag är i farten..
     ölkorv är åxå bra..  
    060515&101017&BF120220
  • Aroma
    Tillde skrev 2012-01-31 22:47:00 följande:
    Vad heter de fläsksvålar som man kan äta som snacks som ska finnas på Willys?? Hur mkt kh i dem? Finns nåt liknande på Coop? Hälp!

Det finns fläsksvålar på coop som heter gammeldags fläsksvålar, dom är riktigt goda och inte bara en massa luft.. utan hårda krispiga med fett på. på netto har dom liknande tror dom heter Öffer..  där är i princip inga kolhydrater alls i. och jag brukar ta en påse som lördagsgodis..
    060515&101017&BF120220
  • Aroma

skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare) Det skulle vara kul om alla kunde skriva hur mycket ni gått ner på lchf och under hur lång tid. Antar att det redan finns i tråden men det känns lite väl magstarkt att kolla igenom alla 2273 sidorna :)

Började 6 mars 2011 på 100 kg

blev gravid i maj och fortsatte gå ner till 81, sen upp ca 3-4 kg och har hållt mig där och är nu i v 37 så det ska bli spännande att se resultatet efter förlossningen..

min man har gått ner ca 35 kg sedan i mars. vi är helt sålda och kommer antagligen och förhoppningsvis aldrig mer trilla dit på ett kolhydratliv.. inte nu när vi vet hur man ska leva..

060515&101017&BF120220
  • Aroma
    Mandel skrev 2012-02-01 11:24:41 följande:
    Fast jag har provat olika fläsksvålar och blä!
    En sort var typ så torra så det kändes som att andas in en massa damm. En annan var torra, men blöta på vissa ställen på bitarna vilket gjorde dem skitläskiga.
    De senaste jag provade smakade bränt/urk.
    Har handlat på ÖoB, Netto och Maxi. Har nog inte lust att prova fler sorter...

ja jag håller med om skiftande kvalite. dom jag tycker är bäst är gammaldags som jag köpte på coop,, finns säkert på fler ställen.. dom är som sagt knapriga med fett kvar och inte bara en massa torr luft..  när jag var yngre kommer jag i håg att vi åkte till danark mycket och handlade och då köpte vi stora påsar i dom små slakteributikerna.. DET var grejer det:o)
    060515&101017&BF120220
  • Aroma

Jag är lite förundrad över alla som tror att man måste räkna så in i bomben hela tiden.. Lär dig vad du får och inte får äta och ät ordentligt tills du blir mätt. Läs matrevolutionen och kostdoktorns blogg och Njut av din nya kost. Går du inte ner i vikt så justera men lite mindre mejerier eller lite mindre grönsaker om det är det man tror att man äter för mycket av. Det är lätt att man tröttnar om man räknar hela tiden, meningen är ju att detta ska bli ett sätt att leva och då måste man äta sig mätt på mat som man tycker om. Och det finns det goda förutsättningar för i den här kosten. Jag tänker som så att jag blev inte fet på en månad och jag behöver inte bli smal på en månad. Men jag vet att jag mår bra, äter gott och går ner i stadig takt med min nya livf

• Aroma

Det är väl så att flora görs av rapsolja, bregott är blandat av riktigt smör.

• Aroma

Man får dålig andedräkt när man är i ketos. Jag vet direkt när jag får goda nyheter på vågen för det märker jag i munnen;0) samma med mannen. Det är inget konstigt och det är nog mest i början eller när man har stått stilla ett tag och sen går in i ketos igen.. Gurgla med munsjölj och se det som något positivt :0)

• Aroma

Jag fattar inte riktigt det här.. för mig är LCHF en livsstil som har gjort det möjligt för mig att gå ner 25 kg på ett år, min man 37 kg på samma tid, utan träning och annan motion än vardags motion,, genom att äta bra mat och slippa vara hungrig . så jag blir förvånad när den här tråden numera handlar om fasta och warrior och massor med träning etc..  är det för att ni inte gått ner i vikt genom "vanlig LCHF" eller är det jag som är omodern?  jag menar ingen kritik alls utan bara undrar.

060515&101017&BF120220
  • Aroma

Tack för era svar, då fattar jag bättre. Jag har ca 15 kg kvar till normalvikt enligt BMI , kanske blir det till att ta till mer drastiska metoder där i slutet för att tighta till kroppen men jag är glad så länge det går bra med "vanlig" lchf,, för jag njuter av mitt liv som det är idag:0)

• Aroma

Jag åt en liberal lchf under min graviditet och upplevde massor med positiva skillnader från mina förra graviditeter. Gå gärna tillbaka och läs vad jag skrev då, har skrivit här och i gravid tråden för lchf.

• Aroma

På deras hemsida skulle det vara;0) vi har tyvärr inte den där jag bor.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**