• Aroma

**Den stora feta LCHF-tråden**

rednose skrev 2011-12-08 19:55:08 följande:
    jag gjorde iof en god smoothie härom veckan som var ASGOD! 
    Är en riktigt inbiten avocadoshake älskare och har nu nästan fått till ett bra exempel utan kondenserad mjölk som ju är supersöt och inte speciellt bra i nåt syfte mer än agera godis. (används mycket i vietnamesisk matlagning och iof annan asiatisk mat)

3 mogna avocados
    3 msk kokosfett
    1 dl grädde
    1/2 dl creme fraiche
    vaniljpulver eller lite sukrin
    is
    vatten

mixa och njut! (om man nu gillar avocado såklart) Men, jag stod mig i 6 timmar på den, det blir ju en del, så kolhydratsinnehållet blir ju inte så högt trots allt etfersom man inte äter så mycket mer den dagen. :) ett par koppar kaffe med kokosfett och nån msk grädde och lite äggröra och en karréskiva var vad jag åt utöver den.
    Låter spännande,, ska testas..
    060515&101017&BF120220
  • Aroma
    Martina 76 skrev 2012-01-08 20:49:31 följande:
    Har du recept på chokladmoussen? Mörk choklad och rödvin funkar alltid!

Men sukrin är väl inget egentligt sötningsmedel? Jag trodde det var naturligt... :-S 
    Ett jätte bra recept till 4 pers: Vispa 3 dl grädde
    Smält 100 g mörk choklad minst 70% prova gärna den med mint,, ljuvligt..

låt chokladen svalna lite,

rör ner 2 äggulor i grädden,

blanda lite av gräddden i chokladen, och blanda sen samman allt. häll upp i skålar eller glas och servera gärna med hallon.. detta är det enklaste och godaste av recepten jag provat..

Sucrin är ett naturligt sötningsmedel, kan vara lite metallisk i smaken men klar det bästa jag testat.           
    060515&101017&BF120220
  • Aroma
    Martina 76 skrev 2012-01-08 21:16:18 följande:
    Åh, fy fasen vad gott det låter!!!! Den blir det definitivt till efterrätt!

Japp det är lika gott som det låter.. sitter här med 3 kokta ägg som plötsligt inte ser så roliga ut längre haha... Men i alla fall så brukar jag göra den när jag har icke lchf are på besök,, går hem varje gång..
    060515&101017&BF120220
  • Aroma
    luspudel skrev 2012-01-18 11:03:29 följande:
    Känner mig mer och mer taggad Är bara så rädd att må helkass under omställningen och ge upp. Jag tänkte jag skulle börja imorgon. Ska visserligen dricka vin med en kompis på lördag, men jag tänkte rödvin och ost... Inte optimalt men inte heller katastrof, eller? Ikväll ska jag iväg och handla lite inför starten också Grädde, brieost, kokosflingor, blomkål... Jaa. Vad är allra viktgast enligt er? Tänk nu nybörjare

Jag hada satsat på att göra det lätt för mig dom första veckorna och sedan avancerat med att baka bröd etc,, bästa är ju endå att vänja sig av med brödet så gott det går och bara äta lchf bröd ibland.. Så jag hade satsat på till frukostar : ägg, bacon (kan varieras massor med omellertter, äggröra etc) och detta kan varieras med smoothisar med fil, grädde, hallon. Mixa klart!!

sen till maten brukar jag se till att ha hemma Lax, kyckling och kött.. färs och biffar etc 

,
    till köttet kan du ha stekta eller kokta grönsaker, (ej rotfrukter!), broccoli, blomkål, sparris. Det finns massor att testa på som tillbehör, men som sagt gör det lätt för dig dom första dagarna och läs recept på nätet undertiden för inspiration.. till middagen brukar vi ha vitlöksmör, olika feta såser, ex lax med hollandaiesås och sparris är ju vansinnigt gott.  Man kan göra en god sås på paprika, hönsbuljong grädde och lök,, mixa slät och det är jättegott till både fisk och kyckling..

Jag brukar se till att ha hemma, goda skinkor, ostar och ÖLKORV, det är ett jätte bra tips att ta till om man måste ha något i farten,, eller tx i bilen på väg hem från affären,, förr var det snickers och nu är det ölkorv.. ;o)

Vi äter mycket grönsaker i vår familj, men väldigt lite sallad..  men jag tror som så att ju mer övervikt du har desto mindre behöver du räkna i alla fall i början.. jag och mannen har gått ner ca 50 kg tilsammans sedan i mars och vi har inte alls räknat kolhydrater.. vi äter det man får äta  , kött i alla former, mejerier (det fetaste alternativet) utom mjölk.. mycket fett i maten, massor med grädde, goda korvar skinor etc,, och så äter vi fritt av grönsaker ovan jord.. och detta har än så länge räckt för oss utan att behöva räkna exakt vad vi får i oss.. det blir säkert viktigare ju längre tiden går,, men då har man ju åxå bättre koll på vad man klarar och inte klarar.

angående omställningsbesvär så kan det vara jätte jobbigt om man går ut för hårt.. jag blir en riktig argbigga när jag ska socker avgifta mig,, och därför rekomenderar jag att du käka ex lite hallon med vispad grödde eller någon smoothie med lite bär just för att det ska bli lite enkel övergång.. funkar för mig..

lycka till och njut du av ditt rödvin.;o)    

060515&101017&BF120220
  • Aroma
    Red Velvet skrev 2012-01-18 13:01:46 följande:
    Är det ok att äta 2 ägg och en avocado till lunch? Fick inte i mig mer trots att jag hade lite hungerskänslor.
    Är det viktigt att ha grädde/smör/sås till varje måltid eller är det ok att hoppa över det ibland? Avocadon är ju fet i sig men det kanske inte räcker?
    Tycker att det verkar helt ypperligt.. bara du äter mer senare,, ibland äter jag bara några skivor skinka eller ost till lunch.. och jag äter absolut inte fett slaviskt till varje måltid,, men jag ser till att mitt totala intag är högt iom att jag använder myckert smör grädde etc i maten..
    060515&101017&BF120220
  • Aroma
    Red Velvet skrev 2012-01-18 13:14:24 följande:
    Okej, tack för svar! :) Jag är rätt ny på det här, försöker köra ordentligt men efter bara några dagar så känner jag mig mätt mest hela tiden. Riktigt skönt, men samtidigt är man ju orolig att man inte äter "rätt" och nog med fett för att jag ska gå NER i vikt istället för UPP (= min största rädsla). Har läst på men finns ännu mycket att lära..
    Till middag blir det rejälare, kyckling med grädd och ädelostsås och broccoli.
    tycker det låter somatt du fattat alldeles tillräcklig:0) lycka till!!
    060515&101017&BF120220
  • Aroma
    Red Velvet skrev 2012-01-18 18:16:43 följande:
    En fråga till. Har surfat runt och sett att man ska undvika mycket mjölkprodukter ifall man vill gå ner i vikt (bl.a TS skrev det i en annan tråd nyss). ;) Nu känner jag mig helvirrig i detta. Jag har grädde i ALLT, CF, turkisk yoghurt, ätit mycket ost osv. Bör jag dra ner på detta? Min första vecka med lchf (förutom ett halvhjärtat försök för ett halvår sedan då jag hade ännu sämre koll).
    Och vad ska jag då äta istället? Gaah blir tokig, jag som just trodde att jag började greppa det!

Jag hade fortsatt som du gör ett tag och sett hur det går med vikten,, jag har kunnat gå ner i en bra takt och samtidigt ätit mycket mejerier..

går du inte ner i vikt så kan du börja utesluta saker och hitta din egna tolerans nivå..  vi är alla olika känsliga..

060515&101017&BF120220
  • Aroma
    luspudel skrev 2012-01-24 20:43:48 följande:
    Jag har läst ungefär hälften och ännu är det inga recept, den boken gör mig så sjukt förvirrad. Han skriver om ratio och andra räknesätt hit och dit men förkastar samtidigt att man ska räkna... Sedan är det ju en bok om viktmiskning och det står inget om hur man behåller vikten, alltså står still. Ja, hittills isllafall Ska låna Matrevolutionen nästa gång jag är på biblioteket också, då kanske det klarnar mer! Dock finns ju många recept på nätet, men ja...
    Tack för lite pepp iallafall! Har mölat i mig brieost och ett par paranötter, känns lite bättre

Jag har läst "ät dig ner i vikt" av skaldeman,, och jag kan hålla med om att han blandar in lite som kanske inte är så lätt att ta till sig i början.. jag rekomenderar dig att läsa martrevolutionen och så tycker jag att Annika Dalkvist förklarar väldigt bra och enkelt i sina böcker,, jag har en med husmanskost, tror det är en av hennes tidigaste böcker och den är jätte bra med enkla recept.

jag tror att det viktigaste är att du lär dig vad du inte ska äta (socker, stärkelse, bröd etc) ja det har du säkert koll på.. och sen så provar du dig fram ett tag på vad som är ok.. kan du äta mejerier och endån gå ner?  kan du äta typ lchf chokladmousse en gång i v utan att stanna upp viktminskningen? kan du äta mycket grönsaker? hur mycket kött behöver du för att bli mätt och så fettet ,, hur mycket fett behöver du för att mata fettbrasan? jag och min man har gått mer ca 50 kg tillsammans (jag är åxå gravid i v 36) sedan i mars,, och vi har inte behövt räkna något alls. vi har bara koll på vad som är ok och vad som inte är det och håller oss där innom. Vill man rasa i vikt stryper man så mycket kolhydrater som möjligt.. vill man gå ner i lagom takt och leva på den här maten längte tid (jag behöver i alla fall grönsaker för variationen)  så äter man tillbehör i form av mejerier och grönsaker..  man märker väldigt fort vad som är ok och vad som stannar upp viktminskningen (jag äter tex bär och grädde ibland på kvällen men då vet jag åxå att jag inte går ner.. men inte upp i heller..  Försök att hålla det enkelt i början och så kan man fördjupa sig lite senare när man fått lite kläm på det.. vill man inte gå ner utan bara må bra så tror jag att det just är viktigt att ta bort dom där första sakerna jag skrev,, bröd, pasta ris stärkelse, och socker i alla former,, sen kan man nog äta fritt av mejerier, grönsaker nötter etc.. man märker såå fort skillnad tex i magen,, huvudvärk som försvinner, inga pruttar;o) etc etc..  lycka till..  

060515&101017&BF120220
  • Aroma
    Carolinalovetobias skrev 2012-01-26 05:18:54 följande:
    Va kan man fritera ost? Hur :)

Jag har inte gjort det sen jag började på lchf men man borde kunna anpassa genom att strunta i panering och tex dela en camenbert eller brie i två delar, fritera den i olja (en som är neutral) och servera med varma bär eller liknande, klassiskt är väl hjortronsylt men alla bär borde funka eftersom sylten liksom går bort.. blev lite sugen på att testa själv nu;o)
    060515&101017&BF120220
  • Aroma

jag har snöat in på makrill i tomat sås med ett ägg och majonär,, det måste vara den ultimata LCHF snabbmaten.. gott är det i alla fall.. eller det kanske bara är min bebis i magen som tycker att det är lockande haha..

060515&101017&BF120220
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**