luspudel skrev 2012-01-18 11:03:29 följande:
Känner mig mer och mer taggad

Är bara så rädd att må helkass under omställningen och ge upp. Jag tänkte jag skulle börja imorgon. Ska visserligen dricka vin med en kompis på lördag, men jag tänkte rödvin och ost... Inte optimalt men inte heller katastrof, eller?

Ikväll ska jag iväg och handla lite inför starten också

Grädde, brieost, kokosflingor, blomkål... Jaa. Vad är allra viktgast enligt er? Tänk nu nybörjare

Jag hada satsat på att göra det lätt för mig dom första veckorna och sedan avancerat med att baka bröd etc,, bästa är ju endå att vänja sig av med brödet så gott det går och bara äta lchf bröd ibland.. Så jag hade satsat på till frukostar : ägg, bacon (kan varieras massor med omellertter, äggröra etc) och detta kan varieras med smoothisar med fil, grädde, hallon. Mixa klart!!
sen till maten brukar jag se till att ha hemma Lax, kyckling och kött.. färs och biffar etc
,
till köttet kan du ha stekta eller kokta grönsaker, (ej rotfrukter!), broccoli, blomkål, sparris. Det finns massor att testa på som tillbehör, men som sagt gör det lätt för dig dom första dagarna och läs recept på nätet undertiden för inspiration.. till middagen brukar vi ha vitlöksmör, olika feta såser, ex lax med hollandaiesås och sparris är ju vansinnigt gott. Man kan göra en god sås på paprika, hönsbuljong grädde och lök,, mixa slät och det är jättegott till både fisk och kyckling..
Jag brukar se till att ha hemma, goda skinkor, ostar och ÖLKORV, det är ett jätte bra tips att ta till om man måste ha något i farten,, eller tx i bilen på väg hem från affären,, förr var det snickers och nu är det ölkorv.. ;o)
Vi äter mycket grönsaker i vår familj, men väldigt lite sallad.. men jag tror som så att ju mer övervikt du har desto mindre behöver du räkna i alla fall i början.. jag och mannen har gått ner ca 50 kg tilsammans sedan i mars och vi har inte alls räknat kolhydrater.. vi äter det man får äta , kött i alla former, mejerier (det fetaste alternativet) utom mjölk.. mycket fett i maten, massor med grädde, goda korvar skinor etc,, och så äter vi fritt av grönsaker ovan jord.. och detta har än så länge räckt för oss utan att behöva räkna exakt vad vi får i oss.. det blir säkert viktigare ju längre tiden går,, men då har man ju åxå bättre koll på vad man klarar och inte klarar.
angående omställningsbesvär så kan det vara jätte jobbigt om man går ut för hårt.. jag blir en riktig argbigga när jag ska socker avgifta mig,, och därför rekomenderar jag att du käka ex lite hallon med vispad grödde eller någon smoothie med lite bär just för att det ska bli lite enkel övergång.. funkar för mig..
lycka till och njut du av ditt rödvin.;o)