• Sagalin

**Den stora feta LCHF-tråden**

AgnesGN skrev 2011-09-15 21:00:22 följande:
    Fått veta idag att jag troligtvis har något som kallas PCOS, vilket gör att jag har svårt att bli gravid och det kan även förklara min övervikt. Är ledsen och förtvivlad just nu.

Men min läkare trodde att min kost, såklart LCHF, kommer hjälpa mig både att fortsätta gå ner i vikt och hålla min insulinnivå på ett stabilt och lagom lågt läge. Jag ska göra allt jag kan för att kämpa på med min livsstilsförändring. Nu är det på allvar, något jag MÅSTE  hålla i för resten av mitt liv. Kan säga att min motivation ökade väldigt mycket. Samtidigt som den sjönk och jag blev sugen att lägga mig i sängen, dra täcket över huvudet, ha hinkvis med godis och sen ligga där och gråta och käka gott resten av livet och aldrig kliva upp....
    Jag har PCO och våra två barn är "pergobarn" Jag fick aldrig tillbaka någon ÄL efter att ha slutat med p-piller.

Idag när jag äter LCHF hade jag nog inte behövt äta några hormoner för att få ÄL, för nu fungerar det som ska! Det är nästan lite synd att vi inte ska ha fler barn annars hade det varit "roligt" att försöka bli med barn utan att hålla på med ÄL-stickor för att pricka in rätt, vi lyckades faktiskt båda gångerna med Pergo på första försöket!

Lycka till!

• Sagalin
    Vilda Tiger skrev 2011-10-02 07:42:20 följande:
    Jättegrattis! Så härligt! Fem kg är ju en hel storlek, det märks ofta stor skillnad.

En lten, "skitig" fråga komma här. Har ni svårt för bajs så titta bort:

Jag har ätit LCHF snart en månad (tisdag). Grejen är att jag har jättesvårt att göra nummer två. Jag vet att flera bajsar med flera dagars mellanrum för att det man äter ger så få slaggprodukter, men så är inte fallet här. Jag är helt enkelt stehård i magen. Det gör ONT att gå på toa och jag pallar inte att ha det så här. Någon som känner igen sig? Tips? Idéer?
    Testa med kokosfett i kaffet, det brukar fungera mot tröga magar.
  • Sagalin

Jag hoppar in i tråden. Följer tråden men skriver nästan aldrig. Jag har ätit LCHF sen januari 2008 så jag vet vad det handlar om men jag har några funderingar, som vore kul på att se hur ni andra LCHF-are resonera om.

Använder ni tex kycklingfond, vilket märke i så fall? Jag har Bongs hemma i kylskåpet men har alltid dåligt samvete när jag använder den. Finns det något bättre alternativ? (förutom att undvika helt då)

Tomatpuré, samma där, vilket märke är den bästa? 

• Sagalin
    Carolinalovetobias skrev 2011-11-13 08:40:12 följande:
    Nån mer här inne som kör strikt? :)
    Jag kör ganska strikt.
    Är det något speciellt du vill veta?

Är det någon som har några bra länkar att läsa ang kokosfett och välbefinnande, gärna om demens?
    Jag brukar använda google när jag undrar något men nu ska jag skicka iväg dessa länkar till min mamma och vill ha några som är bra. 
  • Sagalin
    Bellisen skrev 2011-11-14 20:04:17 följande:
    Jag tycker att det kommer fram ganska många bra länkar med google faktiskt! :) Fast det är ju svårt att bedöma ioförsig, tycker jag! De här tycker jag verkar vara okej, och Kostdoktorn har länkat till flera studier på sin sida:

www.kostdoktorn.se/lchf-och-alzheimers

blogg.passagen.se/millimetervagor/resource/Ne...
    Tack!

Jag mejlade iväg dessa till min mamma. Min mormor är dement och jag sa i söndags när vi träffades att kokosfett var bra men det kan vara bra för min mamma att få läsa lite först innan hon ev köper kokosfett till min mormor. 
  • Sagalin
    Maruid skrev 2011-11-18 02:22:59 följande:
    Man brukar säga mellan 1 till 1,5 gram protein med kilo målvikt. Har du en målvikt på 60 kilo ger det alltså 60 till 90 gram protein. Omvandlat i exempelvis kött eller fisk är det alltså 300 till 450 gram per dag.
    Intressant.
    Jag har inte riktigt reflekterat över hur pass mycket kött man måste äta för att få i sig tillräckligt med protein. Det enda jag har "koll" på är att 2ägg är 10g protein.
    Jag tror nog att jag äter för lite protein vid måltiderna och känner ett behov att hyvla ost som mellis. 
    Jag ska med gott samvete öka på kött/fågelmängderna i helgen och se om jag slipper stå och hyvla ost i köket. Ost är gott men tyvärr så tror jag den gör att  jag inte går ner i de 2-3kilona som jag vill.

Om man träna  3-4pass i veckan styrka+kondition behöver man mer protein är 1,5g/kg kroppsvikt?
  • Sagalin

Jag tränar några gånger i veckan.
    Bodypump och crossfit  är favoriterna men även spinning nån gång ibland.
    Jag har varit dålig på att springa sista tiden men jag måste komma ut snart igen. I maj ska jag springa Göteborgsvarvet så jag måste hålla löpningen igång under vintern.
    En bra vecka tränar jag 3-4ggr annars 2-3ggr.

• Sagalin
    mamman i skogen skrev 2011-12-18 07:55:20 följande:
    bodystore
    Tack.

Jag passade på att beställa lite annat smått och gott förrutom kokosfett.
    Tistelolja, mandelolja och arganoljan har jag länge varit nyfiken på och på Bodystore var dessa oljor inte speciellt dyra så de hamnade också i varukorgen.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**