• Spana

**Den stora feta LCHF-tråden**

stjierna skrev 2012-05-21 09:27:16 följande:
    Ägg är en jättebra frukost, men personligen hade jag behövt mer fett för att hålla mig mätt längre. Smörhacka äggen, eller ha lite stekt bacon till, eller ha kokosfett i kaffet (om du dricker kaffe till, förståss ;)).

tack så mycket! Ja jag känner mig inte heelt tillfredsställd av de två äggen.. Hmmm.. får fusa till det med lite fil sålänge så jag orkar göra mina måsten :)
  • Spana

jag ska försöka äta lite lchf och se om det funkar.

Är lite osäker på om jag gör rätt eller fel.

Men idag åt jag tonfiskröra med ägg och avokado. Vet redan nu att jag kommer blir lite småhungrig framåt kvällen eftersom jag åt så tidigt. Kan man äta lite filmjölk med kanel då?

Har inte mycket hemma. Nötter har jag, men det är inte lchf va?     

• Spana

försöker och försöker, men det är lite svårt att veta vad man får äta och inte. Blir inte riktigt klok o tycker mig läsa olika svar. .

Frukosten bestod av äggröra och bacon

Lunch blev köttfärssås och haricoverts

Mellanmålet bestod av ett ägg o majonäs

Middagen är lax, blomkålsmos och egen romsås.

Är detta bra??               

• Spana
    stjierna skrev 2012-05-22 18:40:54 följande:
    Spana: ser jättebra ut! :)

Mammelie: GRATTIS! Jag håller alla tummar! :D
    Tack för hjälpen!!

Det här med ketos eller vad det heter...

Jag vill äta lchf, men som tex i helgen ska jag ut med en kompis då blir det sushi, vin och godis. 
    Nästa helg är samma sak. Fusk.

Är det " farligt" för kroppen att äta lchf i veckorna och fuska ibland? Förstår ni hur jag menar?            
  • Spana
    stjierna skrev 2012-05-22 19:16:41 följande:
    Spana: det är inte farligt, men vill du åt en viktnedgång så kan det stanna upp av fusk och ta några dagar innan man kommer in i den igen :)

Tack snälla för svaret..

Kan absolut ta att jag inte går ner i  vikt som jag vill, men är mest rädd att förstöra nåt i kroppen på nåt sätt :) Att äta så blandat.
    Nu blev jag lugnare :)    
  • Spana
    stjierna skrev 2012-05-22 20:32:45 följande:
    Spana: ja, alltså. Mitt tips är att läsa på vad kolhydrater tillför kroppen och hur kroppen reagerar på kolhydrater, fett och protein :) en raketblodsockerhöjning är ju aldrig bra, tex. men sånt kan du kanske redan?

Kan inget om detta typ.... :(

Har ätit Gi tidigare. Funkade jättebra, trots att jag unnade mig lite om helgerna. Denna metod är ju mer strikt, så undrade mer om det är värre för kroppen att balla ur eller kanske bara unna sig nåt litet då.

Ska nog ta o läsa på lite mer om lchf. Jag ska inte hoppa på nåt jag inte kan nåt om kanske. Men det kändes så simpelt att äta som vanligt men hoppa över bröd, pasta, ris, potatis o förstås "skräpmat" som godis etc.

Men det kanske är mer komplicerat än så?      
  • Spana

Behöver lite hjälp inför en kommande picknick. Ska ha matlåda som ska ätas utomhus. Inte massa plockmat eller så, utan en vanlig matlåda för mig :)

Vad sjutton kan man äta? Kan nån vänlig själ tipsa om vad man kan äta?   

• Spana
    Boost skrev 2012-05-23 18:49:54 följande:

En kycklingsallad kanske med en dressing på?

tack för tipset! :)
  • Spana

Nu har jag frågor igen :)

Har läst på lite, men ändå är det så mycket nytt i denna tråd som jag inte fattar. Jag har läst att man kan äta i princip det som innehåller mindre än 5 kalorier/100 gr.

Stämmer det? Varför har man kokosfett i kaffet osv?

Är det olika typer av varianter av lchf? mindre eller mer strikt osv?

Räcker det att tänka som jag gör? Eller är det 5 kalorier / dag man får äta?? I så fall gör jag åt hel***e fel..

• Spana
    Faile skrev 2012-05-24 06:59:42 följande:

Man äter olika beroende på om man vill gå ner i vikt, upp i vikt eller bara hålla vikten men äta nyttigt.

Grundregeln för inköp brukar vara max 5/100 gram kolhydrater. Det är ett bra sätt att hålla koll på vad man köper och för vissa räcker det så.
    Vill man däremot gå ner i vikt krävs det mer. Då brukar rekommendationen vara max 20 gram kolhydrater per dag totalt, och då behövs lite räknande

Kokosfett är nyttigt och ett bra sätt att få i sig fett om man tycker att det inte räcker med den man får i maten. Kokosfettet kan även främja viktnedgång.

trillianshorna.blogspot.com/2011/05/kokosfett...

Tack snälla för ditt svar!!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**