• kokos

**Den stora feta LCHF-tråden**

Teskedsmamman skrev 2012-01-09 14:11:02 följande:
    2 kokta ägg med lite majonnäs och kanske lite kaviar (jag kör på stenbitsrom) och en ägglatte, jag håller mig mätt från 8-tiden till 16-tiden om det är så...
    Vad ska man ha för majonäs?? Många frågor här men jag försöker förbereda mig inför nästa vecka då jag ska börja med LCHF
  • kokos

Kanske är en konstig fråga... men ... När ungefär har ni era måltider? Alltså hur kan ett dags-schema på maten se ut?

• kokos

Ännu en fråga.... Är det okej att äta inlagd sill? Alltså den i glas burk??

• kokos
    adams family skrev 2012-01-10 14:21:47 följande:
    Inläggningen innehåller ju en del socker..skulle tippa på mellan 10 och 20 gram kolisar per hundra gram om du äter sill. Där får man avväga om detta är ok eller om man är så känslig att man inte fixar det...Kolla på burken hur mycket kolhydrater det är..

21g/100g utan lag står det på burken. Alltså är det inte okej eller?
  • kokos

Det är 135 g innehåll om man tar bort inläggningen om nu det har någon betydelse?

• kokos
    astro skrev 2012-01-10 18:11:18 följande:
    Generellt bör man undvika matvaror på mer än 5 gr/100. Fast det beror förstås lite på vad det är, vitlök t ex är rikt på kh men en så bra krydda att man antagligen vill använda det ändå. Samma sak gäller kapris och ansjovis.Men 21/100 är en rejält söt sill. Du kan få ner sockret betydligt (och få godare sill på köpet) om du köper färdig inläggningssill, sköljer den ordentligt och lägger in den i en lag utan socker. T ex i creme fraiche, med kaviar, ett par citronskivor och svartpeppar.Vill du ha mer känsla av inlagd sill, utan creme, fungerar det fint att behålla någon matsked av sillättikan och blanda det med vermouth Lägg till gröna oliver, lökringar, kryddpeppar, en citronskiva och kanske ett stänk gin. Mums!
    kokos skrev 2012-01-10 14:35:50 följande:
    Det är 135 g innehåll om man tar bort inläggningen om nu det har någon betydelse?
    Det innebär att det är 27 gram socker i själva sillen. Borde vara ungefär 1 gr/bit gissningsvis.Det är klart du kan ta en enstaka bit men det är undantagsmat, inte "bra" LCHF-mat trots sillens i övrigt fina innehåll. Tyvärr.Å andra sidan äter många LCHF-are finncrisp, och en finncrisp = 4 bitar sill ungefär. Av din sockerrika burksill.Egeninlagd sill kommer ner i kanske 10-12 gr kh/100 och det tycker jag personligen är acceptabelt, man äter ju inga lass och dessutom är sill nyttigt på andra vis.Men jag äter inte sill till frukost. 

Tack för ditt svar! Min tanke var nog mest att jag skulle få i mig fisk på ett bra och lätt sätt men jag kan ju lägga in egen, det har du rätt i
  • kokos
    Tillde skrev 2012-01-14 08:48:11 följande:
    Vågen visar under 80, yaaay!! 67 kilo here I come och mätt och go är jag med Minus 4kg och en "tajtare" känsla i kroppen, I love!!

nÄR BÖRJADE DU??
  • kokos

Funderar på om jag ätit för lite idag??

Frukost: 2 ägg med 1msk majonäs+te med kokosfett

Mellis: 1,5 dl Keso med lite kanel

Lunch: Kanelomelett med grönsaker 

Middag: Lax med kall sås gjord på gräddfil och majonäs och avokado   

Kvällsmys: Solrosfrö      

• kokos

Ser i mat-tråden att någon kör med ägglatte till frukost. Hur gör man den????

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**