• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Vill bara varna för low carb pastan som nån länkade till för ett par sidor sen. Det sägs att det är bluff och båg med kolhydraterna i dom!! Jag vet såklart inte, men jag har hört det från flera håll...

Mha lunchen och ett par chokladbitar så återhämtade jag mig från blodsockerdippen. Det tog dock ett par timmar, så egentligen vet jag inte om det var maten som hjälpte till eller bara kroppen som stabiliserade sig. 8 gram kolhydrater är ju inte direkt mycket att parera en blodsockerdipp med!! Efter stora pojkens gympa så var vi på ica och köpte semlor, en till honom och en till pappan i huset! Jag var inte ens sugen på att smaka

Ikväll har vi pysslat lite med mätningen av altan och uterumk! Vi har inte sökt bygglov än, men jag antar att det ska gå igenom utan problem... I vilket fall som helst så ska det äntligen bli av att bygga nu i vår, och det ska bli underbart!

Jag är helt slut efter att ha läst ikapp, så jag får nog återkomma imorrn! 

• jeng
    Klas-Ã…ke skrev 2011-03-08 22:18:01 följande:
    Tror ni man kan äta nachotallrik ute, om man bara tar med sallad, gurka, tomat och köttfärs? Vill somsagt ligga under 10g kolhydrater/dag och imorn på dagen får jag i mig kanske 2g
    Jag åt nachotallrik (sallad, gurka, köttfärs, CF (tror inte det var helfet) och salsa och jag tänker mig att det var betydligt mer än 10 i den portionen! bara en portion tacokrydda (1/4 påse) är ca 6 gram, och på restauranger så är det ju ofta betydligt mer köttfärs än vad som räknas som 1 portion på tacopåsen!

I vilket fall, det var ingen katastrofmåltid, men inte heller optimalt! Men för att vara utemat så tycker jag det är helt klart godkänt! Du sabbar inte hela veckan om du äter en nachotallrik ute skulle jag säga! Se bara till att ta bort majsen också som dom gärna häller med... 
  • jeng

Kaya,
    Jag använder Heinz tomatpure, en gul/grön tub i metall. Det är den jag har hittat som har lägst kolhydratinnehåll. Sedan nu när jag är lite mer liberal så äter jag krossade tomater (finns bra sorter med ca 3-4 gram) då och då. vanliga tomater kan jag inte äta pga halsbrännan, men om jag äter det så äter jag ett par körsbärstomater på toppen av en grönsallad tex, inte bara tomat. 

Majlo,
    Jag säger som de andra - det tar tid! LCHF är inte en mirakelkur, det är en hälsosam livsstil, med viktmiskning (eller ökning för underviktiga) som bonus! Jag kan vara lite hård ibland, och tycka att om man är villig att ge upp LCHF bara för att man inte får mirakelresultat på vågen - då har man inte riktigt fattat vad det går ut på! Och har man missat det, då har man nog inte läst på så noga som man borde ha gjort. Och med det menar jag inte att klanka ner, utan jag menar att om man inte har läst på, så finns det stor risk att jag också gör fel nånstans!
    Som sagt, du borde dra ner på kolhydraterna. Minst 3 veckor under 20 gram per dag, väl fördelat över dagen, skulle jag säga innan man kan göra en bedömning om det "funkar" eller inte.
    De flesta tappar dock vattenvikt i början, för det GÖR man när man tar bort kolhydraterna, eftersom kolhydrater i kroppen binder vatten. Har du inte tappat något som helst i vikt hittills så tyder det alltså på att din kropp fortfarande har kolhydrater, därav tror jag du måste läsa på lite mer och minska kolhydraterna ytterligare!
    Har man en tjurig kropp som är van vid bantning så vill den inte lita på att den kommer fortsätta få fett. I början kommer den streta emot och vilja lagra fettet du ger den istället! Det händer många att man går upp lite i början! Då är ju det sämsta tänkbara man kan göra att bryta dieten för att det inte funkar, precis innan det vänder och kroppen kommer igång med fettförbränningen!

Som sagt, ge det tid, se till att ha koll på kolhydraterna så att du inte får för mycket av det, och ge för allt i världen inte upp!  

• jeng

majlo,
    Köper du dressing? För det brukar vara en fälla!
    Jag köper beasås (tex Lallerstedts, mindre än 0.5 kolhydrat) men gör också mycket CF-sås hemma. Gräddsås gör jag när jag steker kött i stekpanna.
    Jag är också en såsmänniska, men det måste ju inte bli jättemycket mejeri för det!

Vitlökssmör till stekt kött eller fisk är ju en riktig höjdare också!  

• jeng

hahaha, ang att packa till fjällen!
    Vi packade det vi hade hemma, sen handlade vi när vi nästan var framme i sista stora stad typ. Det gick kanonbra (förutom att jag ju inte kunde äta lchf-maten sen då, men men...)
    Svärisarna envisades med att det gick absolut inte att handla i fjällen (jisses amalia...) så dom släpade på all mat hemifrån (6-8 timmar i bil)...
    Sen när dom kom fram så hade dom määäängder med grejer, som om vi skulle vara där i en månad och inte en knapp vecka! Visar sig att dom har packat massa barnmat och grejer också. Och säger "om vi hade vetat att ni hade mat till barnen hade vi inte behövt släpa så mycket!" ehhm? åker vi till fjällen UTAN mat till barnen alltså, eller...? Lite lagom komiskt! 

• jeng
    Denebola skrev 2011-03-09 11:41:36 följande:
    Hur mycket är det i den? När jag stod i affären och jämförde var det Ica I love eco som låg lägst med 15 g kh/100g.
    Tror det är 10 ellre nåt, men jag kan minnas fel. vet att den jag hade förut låg betydligt högre iaf. tror det är icas vanliga (nån svart tub) som jag normalt köper hem.
  • jeng

ärligt talat, jag skrev lite om det i bloggen, eller om det är i det kapitlet jag håller på att skriva nu. om kolhydratallergi, och att folk bara skrattat om man säger så! men varför skulle inte det kunna finnas? Jag reagerar med svåra magproblem, halsbränna, magkatarr, utslag, svullnad, illamående.... vad är det om inte allergisymptom?

Jag tycker att det är ett nytt begrepp som borde införas. Det borde iaf öppnas upp för möjligheten...

Jag brukar förklara på jobbet (ja tex idag då jag avstod semlan! ps. det var inte ens det minsta svårt att tacka nej!!!) att jag inte tål kolhydrater, att min mage inte tål det. att det är ungefär som att vara laktosintolerant och äta mjölkprodukter. och hittills har ingen här reagerat med "jamen så kan det ju inte vara" utan det är snarare så att de säger "vad konstigt, det har man ju inte hört om!" men de är fortfarande öppna för idén! det tycker jag borde vara självklart, att oavsett anledning, om jag blir jättedålig av att äta en sak, varför ska jag då äta det? så löjligt att folk håller på "men bara liiiite, du kan banta imorrn!" idag frågade dom mig också ett par (innan jag förklarade) om det var för vikten. och jag sa att ja, det är ju en bonus att kilona försvinner, men det är inte huvudsaken.

jag tror mycket handlar om att andra inte är villiga att ge upp det, och att de vet att de borde! En bekant som äter lågkolhydratkost (inte helt strikt) är en typisk "ikväll är det fest så jag ska unna mig"... och sitter sen troligtvis med dåligt samvete över att det finns folk som kan stå emot! och hör och häpna, hälsa blir inte jättemycket bättre, och kilona sitter också kvar! ojdå, det måste vara metoden det är fel på! 

nä, nån gång får det vara nog! behöver jag tillägga att såna personer får mig att tacka nej ännu mer det är inte ens svårt att låta bli att unna sig skitsaker när man ser hur det går för dom som gör det!  

• jeng

Oj vad ni skriver!
    VI har inte en toppendag! Min stora kille var jättetrött på dagis. Men dom var ju uppe halva natten så det var väl därför tänkte jag. Nehe, nu har han 40 graders feber, och vill bara se film men inte sova... Så NU fick jag ätnligen sätta mig ner med lite mat, i sängen! Gjorde köttfärssås och nudlar iaf. MUMS!  

• jeng

Jag har förresten 16 månader mellan mina 2 ungar, det märks på kroppen.... :-P

• jeng
    katja74 skrev 2011-03-10 08:26:05 följande:
    ojoj! Jag har sett gravid ut i fem år nu.... Med första gick jag upp från 45 kilo till 78! Jag såg ut som en boll. Jag har inte hämtat mig än...
    Ja jag gick upp 35 med första och 25 drygt med andra. Lyckades iaf komma ner till plusvikten däremellan, så båda mina plus har kommit på 74 kg!
    Nu väger jag 69 och kämpar med mina sista 10 kilon som kom precis innan första plusset då jag blev sjuskriven pga utmattningsdepression. Ja, kilona kom innan jag blev sjukskriven såklart, under tiden jag stressade, men men... Började precis gå neråt igen och bli mig själv, när jag plussade så då vände ju vågen igen :-P

Men dom här sista kilona går sååååå trögt! men visst, jag har tappat mycket vikt på rätt kort tid, så kroppen tycker nog inte att det ska gå för fort! men lite ner på vågen är ju trevligt för motivationen iaf.... 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**