• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

hos oss blir det nog baconlindad ytterfläskfile, men jag tror jag får fara en sväng till butiken för vi har nog inget såsaktigt eller grönsaker hemma att ha till.... 

igår hade vi förresten kvällsmys med stora pojken och såg trassel. den var skoj  

• jeng

Nu har jag varit på min lilla ica i byn och köpt världens godaste bearnaisesås. Inget för de som kör superstrikt dock, för det är 4 gram i den!! Säkert är det massa fina e-nummer i också, men jag skulle aldrig orka stå och göra bearnaise i den mänden vi äter det! :-P Biggans bearnaise Provencale heter den iaf.

Ungarna ska få korv med bröd, riktigt fin mat... hahaha... Jag är glad s länge dom äter, jag har gott om tid på mig att lära dom om näringslära och bra respektive dålig mat sen...

• jeng

Näst högsta utslaget på ketostixen igen! Skönt det iaf efter ljusrosa härom dagen!

• jeng

Jag köper ketostix, köpte mina på nätet typ "Nails&beauty" eller nåt tror jag den butiken hette? Men de finns på massa ställen. alla mina apotek har det bara som beställningsvara.

Kaya,
    Sockerärtor är 6/100, så tveksamt godkänt alltså

tiiitti skrev 2011-03-11 16:40:23 följande:

Jucea!! När jag ändå har dig på "tråden" måste jag få fråga dig. (om du vill svara)
    Varför gick du över från GI till LCHF? eller kör du fortfarande lite GI?
    Jag försöker kolla och jämföra för att se om de ena eller andra skulle passa mig bäst-

LCHF pratades det ju inte ens om när jag blir GI:are, för drygt 10 år sen! Atkins fanns väl, men det var väldigt ifrågasatt oga dödfall osv... Det var ju i vilket fall inte direkt stort i Sverige.

Jag har alltid ätit strikt GI, gamla fas 1. Det är väldigt likt lchf, så för mig är övergången väldigt enkel! Anledningen till att jag valde lchf var att jag behövde dra in ytterligare på kolhydraterna, och då behövde jag ju ersätta med mer fett, så det blev lchf automatiskt.
    Just nu äter jag mer en strikt GI-variant, nån mix mellan gamla fas 1 och den nya rivstarten. Den ändringen fick jag ju göra pga gallproblem för ca 1.5 månad sen.

Jag har hållt på i snart 3 veckor nu och fortfarande inte fått nån riktig klarhet i om det funkar för viktnedgången eller inte. Jag brukar behöva vara väldigt strikt för att gå ner i vikt, men har mest ätit GI för att hålla vikten tidigare. Har väldigt lätt att gå upp!!! Så förhoppningsvis funkar min mer liberala variant nu, annars måste jag dra in igen....Och börja räkna....

Fråga gärna mer om du vill veta skillnader och likheter mellan lchf och GI. 
  • jeng

Att svettas mer, och att det luktar mer beror på ketosen! Jag märker inte jättemycket av det, men det blir ju at duscha och byta tröja oftare :-P

• jeng
    tiiitti skrev 2011-03-11 19:08:45 följande:
    Ok tack för svar Glad
    Då kanske man kan gå på LCHF tills man nått målvikt. och sen gå över till GI (fas1-fas2) sen när man ska hålla jämnvikt.
    Absolut! Det har varit mitt mål hela tiden. Jag äter strikt tills jag har nått mitt mål och då vill jag för "resten av livet" öka till en lagom mängd bra kolhydrater, och samtidigt ha utrymme för tex en tallrik pasta eller en efterrätt eller så nån gång ibland, tex på restaurang eller när man blir bortbjuden! När man ligger på kanske 50 gram som man ju gör på fas 2/nystart på GI så blir ju inte ett fusk lika allvarligt, och man mår ju inte dåligt av ett fusk på så vis, utan det vitiga blir ju helheten i det man äter!!! Jg vill inte leva helt strikt i resten av mitt liv, men inte heller leva som SLV tycker att man borde!
  • jeng

Nu har jag sett Kalla fakta! Gud alltså så "dumma" folk kan vara... Dom kan inte gå ner i vikt, fördom kan inte låta bli kakorna eller colan eller vad det nu må vara. Men dom tror att dom ska kunna leva enligt op-riktlinjerna och må bra?! Jag vet att det finns personer som av en eller annan anledning faktiskt MÅSTE få hjälp på extrem väg. Jag påstår inte att den extrema vägen måste vara just en GBP... Men vanlig diet eller lchf eller NÅN form av diet, skulle ju göra jättestor skillnad för de flesta om de tvingades följa den i ett halvår eller ett år... Att man bara godkänner operationer hit och dit på det där viset. Vet ett par som gjort och ska få göra operation, och jag ser ju ett rent idiotiskt beteende hos dom alla vad gäller mat och kostvanor och tänket... Jaja...

Sedan undrar jag hur man kan vara så dum så att man tror att bara jag får operera mig så blir jag smal och då försvinner alla mina problem och jag kommer bli en helt ny människa.... Att man inte ens tänker på alla andra problem som kan uppstå, och det är värt att riskera livet för operationen men man kan tex inte testa lchf eller strikt GI för det är ju faaarligt.....

Ja, nu har jag tjafsat av mig

Gillade iaf starkt att dom har Martin Ingvar där som expert! Och att han fick in det där med sockret! Fick ju hem båda hans böcker för ett tag sen så dom ligger näst i läslistan!!!  

• jeng
    Denebola skrev 2011-03-11 20:39:38 följande:
    Ja, de borde åtminstone få någon form av psykisk vård/stöd/samtalshjälp/vaddetnukantänkasheta före operationen, så att de mentalt hänger med på förändringen.
    Ja, absolut borde de få det! Men samtidigt, hur kan man vara så dum så att man tror att en stor, och otroligt invasiv operation är lösningen på livet utan undantag?
  • jeng

Hej Godiskorven!
    Hur länge har du kört den här gången? Illamåendet och yrseln brukar ju vara ett övergångssymptom och försvinna efter nån vecka. Och tyvärr är det ju nåt man måste ta sig igenom! För varje ny omgång brukar det vara lättare. Jag som är van att dra ner på kolhydraterna får tex inte samma symptom nu som jag fick när jag inte var van att göra det...

Vad äter du? Har du fört dagbok så att du vet hur högt du har legat på kolhydrater och fett???

Jag hade problem med gallan för 1.5 månad sen, och det resulterade i ett rejält illamående, noll matlust, och riktig avsmak för mycket lchf-mat. Ägg tex, mådde jag illa bara jag tänkte tanken!!

jag fick ta en paus (pga gallan, och för att ens få i mig mat) men när jag kom igång nu igen så sänkte jag fettet lite, och har ökat kolhydraterna lite, äter mer varierat, mer grönsaker. första veckan kunde jag tex inte ens äta en köttbit. åt sallad med fetaost och skinka 2 ggr per dag typ, gjorde lchf-smörgåsar. allt annat än den kläassiska lchf-maten! kanske det är något för dig också...

hoppas att du hänger kvar så att du kan få stöttning!!! 

• jeng
    Godiskorven skrev 2011-03-11 21:13:09 följande:
    Hej! 
    Nu har jag kört ett par dagar.  Ja, jag måste nog igenom detta och se fram emot att det snart försvinner.  Hjälper nog att hänga här.  Så jag planerar inte på att försvinna. :)

Jag har inte fört dagbok, men vet att jag oftast inte ligger högre än 20 g kolisar och fettet snålar jag inte med. 
    Det har blivit mycket kött, ost och ägg.  Tror att jag ska fokusera på grönsakerna igen.  Tappade nog bort dem på vägen... ;)

Tack för svaret (gäller både jucea och lättja)!  Känns redan bättre.
    Varsågod!
    Jag har ju ätit så mkt grönsaker att jag hamnat på ca 35-40 gram per dag. Men samtidigt så är det ju bra mycket bättre än att äta "normalt"!!! Jag har hamnat bra i ketos ändå den här omgången, och det tog en dryg vecka bara sen var lusten för kött osv tillbaka. Ägg har jag fortfarande svårt med dock, alltså i ren form. Kan äta ägg i bröd och så...

Det är jättebra att äta strikt för sockerberoendet! en det är ju bra mkt bättre att äta 40 gram per dag, än att äta 200 gram som man kanske gör annars!  Det gör också sitt mot sockerberoendet, och efter ett par veckor på den nivån så kan du säkert dra åt lite extra om det behövs!

Vad gillar du för mat? Vad kan du äta som du inte känner avsmak för? Kanske jag kan komma med några tips på recept! 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**