Inlägg från: The Kittycats |Visa alla inlägg
  • The Kittycats

**Den stora feta LCHF-tråden**

Mandel skrev 2011-05-14 06:29:56 följande:
    Igår bakade jag, igen. Fast denna gång bara LCHF-vänligt.
    Tycker dock att det är lite märkligt att jag kan äta 86% choklad rent direkt ur förpackningen och tycker att det är väldigt gott och när jag har den i bakning tycker jag att det är beskt trots att jag har sukrin i smeten. Why?

Sedan vill jag till stan och köpa mig en glassmaskin. Någon som har det och vilken sort? Använder ni den och blir det bra?
    Jag upplever precis samma med choklad, skumt Obestämd

Kaya köpte en Philips har jag för mig, och hon är nöjd som jag har förstått det. Sedan vet  jag inte om det finns olika inom märket men den kostade ca 700-800 kr.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Linda1976 skrev 2011-05-16 20:14:38 följande:
    Tänkte på en annan sak: I vilken annan tråd skulle ett gäng sockermissbrukare, underviktiga supersnyggingar med superkropp (ja, du Denebola), några halvfeta som harvar på, och några mittemellan kunna samsas?

Ingenstans kära ni - ingenstans. Vi är unika! Tänk på det. Btw: Vi är bäst också. 
    High five för det!
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    MrsMurphy skrev 2011-05-19 19:43:47 följande:
    Hola!

Här kommer jag drällandes med dynga och skulle behöva lite hjälp med tänk. Sedan min stressreaktion så har jag en tendens att låta saker kommer "under skinnet" på mig. Nu har jag landat i en dynghög och detta resulterar i totalt tappad matlust, äckelkänslor och mat fastnar i halsen. Jag käkar mitt fröknäcke till frukost men sen kan det dra ut till middagen men då tar det emot och det blir inte många tuggor. Fröknäcket till frukost blir redigt med smör och ost. Under perioden utan fröknäcke då jag petade i mig frukt i all hast, resulterade i mycket mer hunger mellan varven men detta står jag mig på. Jag vill eliminera detta med att kroppen landar i "svält", men jag kan inte påstå att jag lider nämvärt av dessa rubbade matvanor i dagsläget, jag är inte hungrig och det tar emot totalt och lite äter jag dock. Jag har ca 3-4 veckors stress framför mig. Jag har ju en gång i tiden haft koll på detta med näringslära men det var under andra förutsättningar.  I min skalle känns det ändå som att det inte är helt katastrof för detta är ju ganska späckat med bra saker, men om jag ser till min gamla tids kunskaper och lära så ser det nattsvart ut. Så länge jag inte lider av det att hjärnan ballar alternativt kropp så är det väl bara att tuffa på? Jag behöver bara överleva en kort tidsperiod som sagt, några veckor och jag vet hur jag reagerar.  Tankar?
    Ligger i feberyra med brännande hals *slevar LCHF-glass*, så jag orkar inte knåpa ihop det jag tänker. Dessutom är jag osäker på hur kroppen kan reagera på din "svält" , så jag känner inte att jag har något bra svar.
    Men jag vill iaf skicka en KRAM, och jag hoppas att du tar dig ur din dynghög snart {#emotions_dlg.flower}
    Du skrev mycket peppande till mig när jag mådde skit, och jag önskar att jag hade lika kloka ord att ge dig.
    Tänk på att vi har "tummat"

För mig går det bättre, men inte bra. Jag har åkt till affären flera gånger och dreglat över Delicatobollarna, men tillslut inte köpt något *yey*
    Däremot är suget fortf starkt, och jag har ätit LCHF-gott varje kväll... Men jag tar en sak i taget, och att jag nu igen håller mig till den kost jag önskar ser jag som en liten framgång.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Fiaz skrev 2011-05-20 13:50:58 följande:

Usch ingen bra dag igår.....Vi har ett familjeföretag, en guldsmedsbutik/Pantbank...Butiken blev brutalt rånad, min pappa var där tillsammans med 2st annställda tjejer...2st killar rusade in med stora släggor och krossade montrar, hotade pappa med släggan och han låg på golvet, höll sig för huvudet och sa bara "nejnejnejnej" jag satt en trappa ner på kontoret och hör bara hur det några som skriker, och massa oljud, det lät som om hela övervåningen rasade in och innan jag kopplade vad som hände......Rusar upp direkt när jag fick upp kameran, ser en kille med slägga och svart mundering, ringer 112, har panik, pappa blöder från pannan, fick troligtvis något i huvudet, men klarade sig bra, blev bara en bula, (Tacka gud för det)Dom fick panik när dom skulle ut, dörren är låst så vi måste trycka på knappt för att öppna den....Ingen vågar röra sig men till slut får dom panik och slår sönder glaset på dörren och tar sig ut därigenom.....Och flyr på moppe......

Tog en evighet (kändes det som) innan polisen kom...Förlåt men jag ville bara skriva av mig lite, förlåt om det blev rörigt Rynkar på näsan

Usch vad hemskt! Skönt ändå att din pappa inte råkade ut för någon värre skada.
    Kram {#emotions_dlg.flower}
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Teskedsmamman skrev 2011-05-20 19:08:55 följande:
    Jag kommer nog vara mer frånvarande än vanligt i helgen, maken är borta (IGEN!) och lillkillen har gnällt hela dagen (IGEN!!) och jag är helt slut efter 3 nätter utan vidare sömn... det är ok att låsa in sina barn i bilen över natten så jag får en natts sömn iaf? eller?
    Själv funderar jag på att sova med hörselkåpor...
    Jobbigt att din man är borta, är det jobbet?

Är också helt slut. I måndags var det bottenrekord, och då superdålig sömn har varat så länge så började lägenheten gunga på morgonen, jag mådde illa och kallsvettades....Rynkar på näsan
    Tack och lov har jag en underbart snäll syster som också är föräldraledig, och hon kom och tog hand om både min dotter och sin egen så att jag fick sova några timmar på dagen.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-05-20 19:45:46 följande:
    Alvesta sockerfria chokladglass = mums! ^^
    Åååh.... *avis* Tungan ute
    Det var den jag ville ha idag till min onda hals, men den var slut *snyft* Fanns bara vanilj.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Teskedsmamman skrev 2011-05-20 20:15:57 följande:
    Vänta nu, öronproppar? Kan funka

Så där mådde jag igår när jag vaknade, bara efter 2 nätter med astaskig sömn... men ikväll tog jag det säkra före det osäkra och gav honom en dos panodil nu när han somnade, kanske har han ont i halsen (förkylningen) eller tänder på gång? eller så var det i vanlig ordning fulmånen i onsdags...
    Jag har 2 ungar som reagerar på fullmånen (varulvar?) och har nätter de inte sover runt där...
    Nä öronproppar åker bara ut... Jag tänkte nog skaffa sådana där hörselkåpor man har på byggen
    Jag gav också alvedon ikväll, kan vara tand eller förkylning här med.

Ha ha, både jag, mina systrar och min mamma reagerar alltid med orolig sömn när det är fullmåne Katt (varulv) Tyvärr tror jag att dottern har ärvt det.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Duntoffla skrev 2011-05-22 20:25:56 följande:
    Ang det här med sucrin, ekologiskt vaniljsocker etc. Är det billigare med de produkterna på ex ICA eller är det detsamma ungefär?
    Vet faktiskt inte, vi har inte allt på ICA så jag är tvungen att beställa. Men surkin finns som sagt bara på LIFE-butikerna vad jag vet.
    Sedan är det vaniljpulver, inte vaniljsocker Men du kanske menade pulver, ibland skriver man socker av gammal vana?
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    mrsIce skrev 2011-05-24 12:15:18 följande:
    Allt händer verkligen på en gång i mitt liv just nu (eller ska jag säga på samma vecka?!?)... LCHF när man är gravid, fortfarande 20 g/dag eller ska jag öka?
    Grattis!
    För mig blev det automatiskt så att jag ökade på kolhydraterna Oskyldig (så mycket jag var sugen på) och minskade på fettet eftersom bara tanken på fett gav mig kväljningar ibland Men min ambition var hela tiden att äta lågkolhydratkost, och jag åt absolut inte enligt tallriksmodellen eller liknande.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Denebola skrev 2011-05-25 20:46:37 följande:
    Jag har kommit fram till att jag hellre tar kokosfettet rent än i te/kaffe. Basånivet
    Ja verkligen hardcore! Cool
    Linda1976 skrev 2011-05-25 15:58:24 följande:
    Om soja: 

Varning för sojaprotein!
    Soja har av livsmedelsindustrin framhållits som den proteinkälla som ska rädda världen. Denna multimiljarddollarindustri har fått konsumenter världen över att acceptera produkter som tofu, sojamjölk, sojaglass, sojaost, sojakorv o.s.v. Den kanske värsta skadan orsakas av en produkt som redan våra minsta får i sig, nämligen modersmjölkersättningar baserade på soja 

Varför är soja skadlig för människan?
    Alla baljväxter (bönor, linser, ärter) och fröer (t.ex. spannmål) innehåller växtgifter som ska skydda dem mot bl.a. skadeinsekter och svampar. Vad gäller soja är några ingående växtgifter av särskilt intresse: 

Fytinsyra hämmar upptagning av mineraler, som kalcium, magnesium, koppar, järn och zink. Syran neutraliseras inte med normala tillagningsmetoder som blötläggning och långa koktider. Eftersom du behöver mineralerna för att hålla dig frisk och eftersom t.ex. järn är så betydelsefullt för syretransporten i blodet, är det lätt att förstå nackdelarna med intag av fytinsyrahaltiga födoämnen för den som idrottar. 

Höga halter av fytinsyra är skadliga för tillväxten hos barn och ungdomar. Inte bara soja, utan också fullkornsprodukter, innehåller fytinsyra. 

Lektiner har mycket otrevliga egenskaper. De har förmågan att passera genom tarmväggen och, om proteinomsättningen är ofullständig, kan proteinrester följa efter och orsaka allergiska reaktioner. Om proteinresterna liknar kroppens egna proteiner, kan immunförsvaret också börja ge sig på dina egna proteiner och du har fått en s.k. autoimmun sjukdom. 

Lektinerna hämmar liksom fytinsyran också upptaget av mineraler. Dessutom är soja som proteinkälla undermålig jämfört med animalisk föda, eftersom viktiga aminosyror, som metionin och cystein saknas. Metionin är en essentiell aminosyra, dvs. kroppen kan inte bilda den själv, utan den måste tillföras via födan. 

Andra proteinrika baljväxter delar dessa dåliga egenskaper med sojabönan, men sojan innehåller ytterligare dåligheter som är speciella för den. 

Soja förknippas med störningar i hormonsystemet, försvagning av immunsystemet och minskning av sköldkörtelns aktivitet. (sköldkörtelhormonet styr ämnesomsättningen i kroppen). 

Soja innehåller nämligen s.k. fytoöstrogener (liknar det kvinnliga könshormonet östrogen) varför modersmjölkersättningar baserade på soja har satts i samband med en tidigarelagd sexuell utveckling hos flickor och en senarelagd eller hämmad sexuell utveckling hos pojkar. Flickor kan utveckla bröst och pubesbehåring före åtta års ålder och i en del fall före tre års ålder! 

U.S. Food and Drug Administration har en lista på 288 vetenskapliga studier, som tar upp de skadliga effekterna av att äta sojaprodukter. 

Soja används numera också som kraftfoder i djurhållningen. Detta har negativa konsekvenser, dels därför att soja som alla bönor innehåller mycket av inflammationsdrivande omega-6-fett (mer om detta senare) och dels för att produkterna från djurhållningen innehåller fytoöstrogener. Vill du äta riktigt kött, ska du därför äta kött från vilt eller från gräsbetande, ej kraftfoderuppfödda djur. 

Sammanfattning:
    Människan är genom evolutionen anpassad till animaliskt protein. Bra proteinkällor är kött, fisk, ägg, mjölk, grädde och ost. Undvik bönor, särskilt mat baserad på sojabönor! 

Sojabaserad modersmjölkersättning höjer dramatiskt östrogennivåerna hos barnen och tidigarelägger puberteten hos flickor och senarelägger och undertrycker könsutvecklingen hos pojkar.

Har du skrivit ihop det själv, eller finns det någon länk? När jag har googlat på soja, har jag mest bara hittat på engelska (jobbigt att läsa.... Oskyldig)
    ♥ Skruttan född 10-07-15
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**