• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

katja74 skrev 2011-03-22 18:28:30 följande:
    Hej hej alla! En fråga; vad ska man använda för att ersätta potais/pasta/ris osv med när man ammar? Jag börjar få stora problem då broccoli, blomkål etc är gasbildande och inte funkar bra alls... Jag har inte tänkt på det men lillen var helt förtvivlad efter gårdagens broccolimos...Rynkar på näsan HJÄLP! 
    Jag använde mig mycket av herrgårdsblandning (innehåller iofs blomkål) och sallad och oliver. Ibland stekte jag en blandning av zuccini och champinjoner. Jag märkte ingen skillnad på dottern när ag åt broccoli men barn är ju otroligt olika och olika känsliga.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    The Kittycats skrev 2011-03-22 20:28:11 följande:
    Aj aj aj vad jag har ont i halsen! Rynkar på näsan Och jag som egentligen skulle börja packa inför vår resa till Sälen, men jag orkar bara inte.... Hela kroppen värker, buhu. Och eftersom sambon jobbar kväll så blir det inget packande alls.
    Nu har det blivit glass till onda halsen, känner inte att jag orkar bry mig.... Mitt nuvararande delmål var ju att jag skulle kunna ha mina skidbyxor, och inte behöva använda mina tjockis-skidbyxor som jag hade förra vintern när jag var gravid. Men spelar roll nu liksom...
    Och inte har vi kunnat bestämma maten med mina föräldrar, vi föreslog en meny som även jag skulle kunna äta med lite andra tillbehör. Men tydligen är det svårt att bestämma sig, så inget är handlat fortf. Suck!
    Och inte har jag orkat baka de pones jag skulle ha med mig *gnäll gnäll*....... Flört
    Men det var väl inte så smart att boka in sjukdom mitt i allt? Skämt åsido, det kommer när man minst anar det! Spela roll med skidbyxorna, du är inte där för att vara vacker. Du är där för att ha det kul i backen. Packningen hinns, man hinner mer än vad man tror under press. Och maten .... ja den är det ju sämre med. Fixa till dig eftersom det verkar vara så svårt att bestämma för de övriga. Jag förstår inte vart problemt ligger egentligen, hur svårt kan det vara att bestämma mat som även passar dig? Och halsen: gurgla saltvatten, ofta! Det är äckligt men baskeluskerna dör rätt fort. Krya på dig!
  • helene306
    Finast skrev 2011-03-23 01:11:38 följande:
    Hej Jag har läst hela tråden och följer den slaviskt  

Förra våren gick jag ner 10 kg med LCHF, tyvärr gick jag upp allt igen under hösten. Nu är jag igång igen sen tre veckor och det funkar väldigt bra. Är i ketos och har varit i ca 2 veckor nu, de senaste dagarna har jag försökt att bara äta när jag Verkligen är hungrig. Har nämligen insett att jag äter var 4:e timme utan att det egentligen behövs, det är bara hjärnan som tror att jag hungrig. 
    Iaf så de senaste dagarna har det gått 6-8 timmar mellan mina mål. En dag ser ut ung såhär:

Frukost kl 11: 2 kokta ägg. En pones med mycket smör och ost + en skiva skinka. En kopp te med kokosfett.
    Middag kl 19: Carbonara med shiratakinudlar.
    Kvällsmål kl 23: En burk makrill med majonnäs.

Men igår hände något ganska obehagligt...
    Åt inte frukost förrens kl 14, för jag var inte hungrig innan dess. Vid 18 var jag på rast på jobbet och åt inget eftersom jag inte var hungrig.  Vid 19 började jag må jätteilla och blev skakis, yr och allmänt svag, trodde att jag höll på att bli sjuk eller nått. Tog en liten tugga av en tomat, kände att jag behövde äta och tomat var det enda som gick. Efter 2 små tuggor blev jag lite bättre, gick och smååt på den sen i nästan en timme innan den var slut och jag mådde bra igen! har någon nån idé om vad som hände? Jag har aldrig varit med om det förrut...
    Sen när jag kom hem åt jag en burkt makrill med majonnäs och senare på kvällen 1 dl vispad grädde med lite blåbär och hallon, var det enda jag kunde tänka mej..

En annan sak också. Kan man äta för lite?
    Idag har jag ätit min pones-frukost jag skrev ovan och sen en burk makrill med en dl majonnäs. Inte varit hungrig mer. Räcker det, eller bör jag äta nått mer?

Eftersom du startade för 2 veckor sen var säkert ditt illamående och skakningar pga att du fick i dig lite kolhydrater. Jag blev jätteillamåene en dag när jag fick i mig typ 4 g kolhydrater. Nästan så jag skulle kräkas men det blev bättre efter mat.

Många äter ju olika. Vissa enbart en gång om dagen. Jag äter alltid när jag är hungrig och tills jag är mätt.  Du får lyssna på din kropp och äta efter den.
  • helene306
    Jennie2010 skrev 2011-03-23 11:28:11 följande:

Att jag är skeptisk är för att jag är rädd att gå upp. Det är för god mat i mina ögon Jag har inte 5 kilos att gå ner utan mycket mycket mer.

Just nu kan kan bara inte tillåta mig att gå upp ett enda gram MEN jag har ju gått ner drygt 1 kilo så jag kör på

Tack för svar Denebola!

Visst är det god mat! Massa god mat som man inte vågat äta innan för det är ju FETT Det är inte för inte som lchf kallas njutningsmetoden
  • helene306

Moiranie: Här finns lite lugnande om kolesterol. Jag tyckte jag hade högt LDL (4,3 av referensvärde 4,7) och högt totalkolesterol (6,1) men när jag delade totalen med HDL fick jag 4,0. Alltså helt ok. Jag hade tänkt kolla upp kolesterolet igen, kanske nästa år för att se om det ändrat sig. Måste säga att din man har bra läkare som uppmuntrar till att fortsätta med lchf! Jag tror också att det ligger kvar för din man men att det kommer ändra sig. Jag har läst om många som haft högt kolesterol som sedan ändrat sig med lchf

• helene306
    jeng skrev 2011-03-23 12:37:26 följande:
    Vilken skillnad. När jag åt ca 30 gram kolhydrater, så kände jag aldrig av den här riktiga mättnaden. Låg på absolut minst 2000 kcal skulle jag tippa på! Nu när jag ligger på 10 gram så går jag oftare mätt, och har landat nånstans mellan 1200 och 1500 kcal. Det är ju så att man reagerar på om det är för lågt!

Var brukar ni andra hamna, och vad tycker ni i frågan rent spontant?? (om man bortser från ät när du är hungrig, och tills du blir mätt-diskussionen)
    Jag har ingen aning i något hur jag ligger på en dag. Jag äter när jag är hungrig Men när du skriver det, de dagar jag dragit åt med kolhydrater har jag hållt mig mättare och känt mig "lättare" i kroppen på något sätt. Min bov är mejeri. Det är alldeles för gott!
  • helene306
    FiaFunderar skrev 2011-03-23 20:48:04 följande:
    Okej ska försöka öka på mängden fett!
    Ska se efter om vi kanske har kokosfett på jobbet (jobbar på ett matlager). Det vore ju kanon. Men annars får jag leta på willys eller citygross imorgon när jag ska handla.

Är det viktigt att man äter MYCKET fett för att gå ner i vikt?
    Mycket och mycket, du ska ju inte vräka på med fett och jag är dålig på vilken mängd fett man ska få i sig men det är fettet som håller dig mätt och gör att kroppen ställer om till fettdrift. Testa med att ta majonnäs eller smör till äggen på morgonen, beasås till köttet eller kryddsmör. Fettet hjälper dig ner i vikt, ja.
  • helene306

ThePoint: Jag upplever också tänderna renare men tandstenen som jag hade hoppats skulle bli aningens bättre har inte ändrats. I höstas var jag tillbaka till tandläkaren eftersom hon upptäckte början till ett hål i januari men eftersom jag var gravid kunde de inte röntga. Jag var tillbaka i höstas för att laga hålet och kolla röntgen men då bedömde hon det så litet så det kan fixa till sig själv. Jag hoppas självklart att det inte krävs någon åtgärd nästa gång jag ska tillbaka

Barn: Sonens förskola, där även dottern ska gå sen, använder enbart fullfeta produkter, Bregott och smör i maten. Kocken lagar allt från grunden i den mån det går. Inga halvfabrikater och hon bakar allt som ofta eget bröd. Ibland kommer självklart annat bröd in. Det jag fasar för är när sonen börjar förskoleklass i höst. Där serveras halvfabrikat, mellanmjölk och Lätta. Gissa om jag lär ifrågasätta maten Dottern på 11 månader äter det mesta av det vi äter, dvs lchf, men även potatis, ris, pasta, bröd och frukt. Hon äter köpegröt trots att det bär mig emot men annan gröt har hon slagit ifrån sig. Välling dricker hon inte heller så hon får äggmjölk. Det gillar hon

Idag kom paketet från H&M. Upp och testa bikinin. Bandeau-bh:n. Som pessimisten trodde, den passade inte. Det var som en oval glipa mellan brösten vilket resulterade i att från sidan syntes bröstet. Det gillade jag inte. Heltäckande bh vore nog bättre Den får returneras och jag får spana vidare annars verkade bandeau-bh vara vra åt mina utsugna skinnlappar

• helene306
    Kaya skrev 2011-03-24 11:18:53 följande:
    Förresten, hrmmm, får man större tuttar av LCHF?

(dagens fråga)
    Jag har inte fått det. Snarare tvärtom men jag delammar också. Det kanske påverkar? Jag kollade brösten igår, med armarna över huvudet och det är två sorgliga påsar som syns Men de är mina och jag får gilla läget
  • helene306
    Made in Taiwan skrev 2011-03-24 12:51:58 följande:
    Frågor;
    - hur äre med lchf och amning? När jag tänker får jag det till att vara bra, men jag vet ju inte.
    - min sambo har gjort ett allergitest som visat att han reagerar på mjölk och sånt (suck, han är en sån hypokondriker), men vad kan man byta ut grädden mot?
    Lchf och amning funkar kanon! Jag upplevde att dottern höll sig mätt längre och ammade kortare stunder. Jag tycker dock inte man ska köra superstrikt utan hålla sig på minst 50 g kolhydrater eller mer. Köra strikt kan man göra sen.

Angående din sambo: Laktosfritt alternativ?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**